Optimering af læsning og skrivning til dat~
Fra : Rune Jensen

Dato : 10-10-10 16:13

Hej, Gruppe,

på webdesigngruppen er der en ordbog, som skal styres ved en DB. Siden
er her:
http://www.webdesigngruppen.dk/designteknik/hvad_betyder.asp?fk=&wc=1
(fk er ordet, wc er 0, hvis det er hele ordet, som skal søges på,
ellers 1)

Jeg bruger nedenståedende ASP til at læse fra databasen. Spørgsmålet
går på, hvordan laver jeg det om til parameterized queires, og hvordan
laver jeg, så jeg kan tilføje et ord med tilhørende forklaring også?
Altså jeg skal gemme i DBen i stedet for at læse?

Tabellen hedder tblOrd, og der er to kolonner, "Forkortelse" og
"OrdForklaring"

<h3 class="oversigt">Søgning</h3>

<form method="GET">
      <label for="searchword">Søgeord</label>
      <input type="text" value="<%=request.querystring("fk")%>" name="fk"
id="searchword" />
      <select name="wc">
         <option value="0">Hele ordet</option>
         <option value="1" selected="selected">Begynder med</option>
      </select>
      <input type="submit" value="Find">
   </fieldset>
</form>
<h4 class="oversigt">Resultat</h4>
<%
if WOPRRequestMethod="GET" Then

Dim objConn
Dim objRec
Dim strSQL

Set objConn = Server.CreateObject ("ADODB.Connection")
Set objRec = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")

objConn.Open strConnect

' objRec.Open "tblOrd", objConn, 0, 1, 2

' Hent fra databasen afhængig af værdien id fra URL
strSQL = "Select * From tblOrd Where Forkortelse LIKE " & chr(34) &
request.querystring("fk")
if request.querystring("wc")="1" Then strSQL=strSQL & "%"
strSQL=strSQL & chr(34) & " order by forkortelse"
Set objRec = objConn.Execute(strSQL)

response.write "<dl>"

Do While Not objRec.EOF
objRec("OrdForklaring") & "</dd>" & vbCrLf
objRec.MoveNext
Loop

objRec.Close
objConn.Close
Set objRec = Nothing
Set objConn = Nothing

response.write "</dl>"

End if
%>

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-10 00:54

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev
[...]

http://www.html.dk/tutorials/asp/
Lektion 19-20-21-22
Bjarne

<cut>

Fra : Michael Weber

Dato : 11-10-10 18:15

bsn wrote:
> http://www.html.dk/tutorials/asp/
> Lektion 19-20-21-22
> Bjarne

Må jeg foreslå du kigger på ADO
http://www.w3schools.com/ado/default.asp

Specielt ADO Connection, ADO Command
og ADO Parameter.
Desværre er eksemplerne ikke specielt udfyldende,
men du kan google eksempler.

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : Michael Weber

Dato : 11-10-10 18:35

Michael Weber wrote:

> [...]
>
> Specielt ADO Connection, ADO Command
> og ADO Parameter.
> Desværre er eksemplerne ikke specielt udfyldende,

Fandt lige et gammelt eksempel:
http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp/browse_frm/thread/ec842fb995c3db6d/cd4f72104e812282?hl=da&lnk=gst&q=Michael+Weber+ADODB#cd4f72104e812282

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-10 01:10

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>Jeg kan sgu ikke finde ud af den manglende opmærkning i svarmail...
>Jeg bruger outlook express til newsgroups...

<cut>

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-10-10 07:28

On 11 Okt., 01:54, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> http://www.html.dk/tutorials/asp/
> Lektion 19-20-21-22

Jeg kan ikke finde de nævner parameterized queries?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-10-10 07:42

On 11 Okt., 02:09, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> [...]

Det er meget kortfattet og forklarer ikke hvad de forskellige dele er,
så jeg selv kan overføre det til egen SQL. Men OK, åbenbart samtlige
sider på nettet, og det er inklusive MS' egen om SQL, kan *ikke* finde
ud af at forklare hvordan man gør det, så det kan forstås. De elsker
at søbe rundt i ting, som er uinteressante og springe let over hvad
der er vigtigt. Jeg har ikke fundet nogen side endnu om SQL, som ikke
var helt fuldstændig ufattelig elendig til at forklare.

Så kan man jo lisså godt lave det i tekstfiler, det er meget nemmere.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-10 19:44

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-10-10 13:42

On 11 Okt., 20:43, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> [...]

Mjo.. Jeg mener så, man kan gøre komplicerede ting unødigt mere
komplicerede, det er nemt. Men at forklare det, så der bare er en
chance for at forstå det, det er der ikke mange af de sider, som
magter. Selv streng-teori kan gøres "populært" forklaret, så det er
forståeligt. Også så jeg forstår det. Ja, Michael kommer lidt i
nærheden med linket til diskussionen med Jørn, men jeg savner stadig
en fuldstændig forklaring på hver del hvad de betyder, og så en 1-2-3
forklaring på hvordan man bruger selve Parameterized queries. Hvor
skal jeg indsætte mit søgeord? F.eks.

Klart nok. Men en database afhænger af, om man kan få folk med på
vognen. Som igen afhænger af, hvor godt man sælger sit produkt. Ikke
engang MS kan finde ud af det. Det er ikke bestået.

Jeg har ikke noget imod at studere. Men jeg synes, i forhold til sider
om andre webdesign-emner, at lige det her med SQL, der er der bare
ingen af de sider som gider forklare det fra A-C. De flakker om med
hovedet under armen, giver lidt information her, og lidt dér, 80% af
det formoder de man ved i forvejen, så det er underforstået og
forklares derfor ikke. Det er ikke særligt godt læremateriale. Ikke
noget af det. Der skal være noget, man kan starte med, som er
genkendeligt, og som giver umiddelbar mening, så man kan få fodfæste
og kravle videre op. Det er der overhodet ikke.

Nåh, det bliver udskudt til en regnvejrsdag. Men tak for hjælpen til
jer alligevel. Jeg nåede da et lille stykke.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-10 23:21

> [...]

Nåh, det bliver udskudt til en regnvejrsdag. Men tak for hjælpen til
jer alligevel. Jeg nåede da et lille stykke.

Sql er ikke bare Sql - der findes flere forskellige Sql Syntaks ved jeg...
Jeg tror det er derfor stoffet på nettet er lidt "uldent"...
Jeg har kun koncentreret mig om / og arbejdet med Access Sql / ASP( Access
Sql )

Det bliver regnvejr i weekenden...)
Men her er da lidt godt omkring Sql...
http://www.w3schools.com/sql/default.asp

Bjarne

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-10-10 17:23

On 12 Okt., 00:21, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> Det bliver regnvejr i weekenden...)

....Så må jeg se, om jeg kan komme til at kigge på det i weekenden. Der
skal nok afsættes nogle timer i stræk.

> Men her er da lidt godt omkring Sql...http://www.w3schools.com/sql/default.asp

Jo... men det er ikke som sådan problemet med at finde småbidder af
information, men det er et besvær uden lige at skulle stykke alle
småbidder sammen, ikke mindst at finde rækkefølgen af dem. Hvorfor er
der ikke noget sted, hvor de informationer er sat sammen til et
brugbart standard/generisk eksempel?

Hvad jeg er ude efter er et simpelt live standard eksempel af en ASP/
Access, med SQL som ligner mit (det er pretty basic og standard, der
skal bare bruges én prepared statement vel?), men bare lavet med
parameterized queries i stedet, og så en dokumentation af samtlige
linjers kode i det eksempel. Lige fra connection til den sidste
lukning af objekter. På én og samme side. Det kan vel næppe laves på
mere end én måde?

Hvis den ordbog nogen sinde kommer i luften, bliver dét (parameterized
queries) det første som kommer ind i den overhovedet som forklaring.

Eksempler er vigtige til at visualisere, og ét eksempel er såmænd nok
hvis det er generisk, mens grundig dokumentation skal altid med for at
underbygge hvad den kode gør. Jeg er bestemt ikke en lær-først-A-
dernæst-B-OSV., men jeg lærer derimod optimalt ved gode
veldokumenterede eksempler som jeg selv kan overføre til eget projekt,
og jeg er vel næppe den eneste som har det sådan "lige på og uden
svinkeærinder".

Noget der ligner lidt er denne (som er til NET, men heller ikke 100%
som jeg ville have det):
http://www.aspnet101.com/2007/04/parameterized-queries--part-2/
og så et mix med denne:
http://www.userfriendlythinking.com/Blog/BlogDetail.asp?p1=7013&p2=119&p7=3001

....men alligevel synes jeg det er overraskende sløset dokumentation i
begge, selv om det er klart bedre end gennemsnittet. Der er stadig
noget, som ikke er dokumenteret, og som jeg selv skal rode med. Jeg
kan finde parametrene hvor de sættes, men hvad betyder alle de ekstra
egenskaber i f.eks.
Set newParameter = cmd.CreateParameter("@Title", ad_nVarChar,
adParamInput, 50, titleText)
???

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-10 04:39

On 12 Okt., 00:21, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> Det bliver regnvejr i weekenden...)

....Så må jeg se, om jeg kan komme til at kigge på det i weekenden. Der
skal nok afsættes nogle timer i stræk.

Det bliver godt vejr i weekenden...

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-10-10 04:42

On 15 Okt., 05:39, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> Hvis den ordbog nogen sinde kommer i luften, bliver dét (parameterized
> queries) det første som kommer ind i den overhovedet som forklaring.

Jeg har allerede overvejet at hugge en del fra de Blogindlæg/artikler,
idét jeg underligt nok forstår det meste af hvad de skriver, så det
formoder jeg andre på samme niveau også gør. Ingen grund til at
opfinde den dybe tallerken igen, men ellers er det selvfølgelig godt,
hvis man kan få feedback, sådan det også passer, hvad man skriver i
ordbogen eller evt. opfølgende artikel om SQL/Access.

Nu er selve læsningen af databasen færdig, så skal der kunne indsættes
nye records, og det skal jeg så lige finde ud af, hvordan man gør
det.

Kan man udnytte samme fremgangsmåde ved skrivning som ved læsning?
Altså bare udskifte sin SQL fra "select from" til en "insert to" eller
lign.? Er der ikke en standardmåde til at indsætte records?

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-10 14:02

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-10-10 09:28

On 15 Okt., 15:02, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> [...]

Jeg ville hellere, at man fandt en anden reference end html.dk, idét
der i html.dk's tutorials ikke benyttes parameterized queries, som i
dag er et sikkerhedskrav ved databaser.

Men ellers tak for svaret, og tak for selve opsætningen af DBen, hvis
jeg ikke fik sagt det. Den ville jeg i hvert fald ikke selv kunne
lave.

Jeg skal nok se, om jeg kan finde lidt tid at arbejde på den i
weekenden.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 16:15

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-10-10 10:12

On 15 Okt., 05:39, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> Set newParameter = cmd.CreateParameter("@Title", ad_nVarChar,
> adParamInput, 50, titleText)
> ???

Han er ikke helt klar i spyttet i den artikel, nej ;)

Det er parameterized queries, og SVJH er det egenskaberne i et
parameter, man kan sætte via den metode.

Det virker hos mig, efter jeg har prøvet mig lidt frem, og jeg kan
nogenlunde gætte årsagen til det virker, men heller ikke mere. Det
kommer nok til at tage minimum et par dage at lære den teknik.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-10-10 18:40

On 16 Okt., 17:15, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> wrote:

> [...]

Jeg er ved at undersøge det. Men jeg vil også gerne have det på plads
med hvorfor og hvordan, der er for mange ting, jeg (endnu) ikke
forstår. Så hvad jeg gør er ikke kun at læse om at lægge data i
(Access) databasen, jeg kigger også generelt på databaser og forsøger
at forstå, hvordan man skal behandle dem. Det tager så nok et par
uger, før jeg er helt klar. Så poster jeg nok nyt indlæg.

MVH
Rune Jensen