Jesus i Auschwitz ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-10-10 16:36

se :
http://da.wikipedia.org/wiki/Auschwitz

snakkede med en veninde af mig , der var et ofte meget plaget menneske
ind til hun i midten af 30 erne blev frelst og fik Jesus
i sit hjerte blev et lykkeligere menneske og 25 kg tungere - så det var
jo godt ..

Vi snakker frem og tilbage om det en gang i mellem en dag spurgte jeg
hende, Hvor var Jesus eller gud for den sags skyld
i Auschwitz ? hvortil hun bettroede mig at han / de skam var der ...

som jeg husker biblen korrekt så er Gud almægtigt hvad må betyde han
eller hun kan gøre hvad som helst -
hvis vi for en kort bemærkning antager det er korrekt ..

Kan man så ikke antage at det er en grusomhed IKKE AT FORETAGE sig noget
(hvis man har muligheden) -i en lejer som denne hvor millioner af
mennesker bliver pint sultet
og gasset ihjel ?

Hvis det er en del af Guds magt at kunne gøre hvad som helst så må det
altså være en grusomhed at undlade at gøre noget !

Men nu elsker vi jo gud og Jesus - hvorfor det enste man kan konkludere
er at det ikke er en del af guds plan at blande sig i menneskets skæben
eller hvad ?

MV
BMM

Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 10-10-10 09:27

Den 09-10-2010 17:36, Bo M. Mogensen skrev:
> [...]
>
> Men nu elsker vi jo gud og Jesus - hvorfor det enste man kan konkludere
> er at det ikke er en del af guds plan at blande sig i menneskets skæben

Jeg synes at huske (fra en film?) to jøder i en kz-lejr stå
og diskutere Gud og konklusionen bliver, de håber, tyskerne
snart bliver Guds udvalgte folk.

(Undskyld, hvis jeg har skrevet til dig privat, det
er en fejl)

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 10-10-10 13:08

> Jeg synes at huske (fra en film?) to jøder i en kz-lejr stå
> og diskutere Gud og konklusionen bliver, de håber, tyskerne
> snart bliver Guds udvalgte folk.
pointe ?

> (Undskyld, hvis jeg har skrevet til dig privat, det
> er en fejl)
tjekker den aldrig sådan da den er bare til spam mail

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-10-10 10:45

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kan man så ikke antage at det er en grusomhed IKKE AT FORETAGE sig noget
> (hvis man har muligheden) -i en lejer som denne hvor millioner af

jøderne, da de anklagede Jesus for Pilatus tror jeg det var, råbte, "lad
hans blod komme over os og vore børn", og det kan man jo sige at det er gået
i opfyldelse, men det har aldrig været Guds vilje, men man kan sige at de
pålagde sig selv en forbandelse, det er min umiddelbare forståelse, men jeg
kan jo tage fejl.

KH

Ole

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 10-10-10 13:07

Den 10-10-2010 11:44, Ole Madsen skrev:

> [...]
> det er gået i opfyldelse, men det har aldrig været Guds vilje, men man
> kan sige at de pålagde sig selv en forbandelse, det er min umiddelbare

Hmm nu var der jo også Zigeuner handicappede Russisk krigsfanger mm.
hvad havde de gjort siden de ikke skulle beskyttes - af den almægtige gud ?
Mht. Jøderene der mener du de ligger som de har redt ?

Mv.
BMM

Fra : Jahnu

Dato : 10-10-10 04:06

On Oct 9, 8:36 pm, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:

> Hvis det er en del af Guds magt at kunne gøre hvad som helst så må det
> altså være en grusomhed at undlade at gøre noget !

Krishna har skabt den materielle verden for de sjæle, der ønsker at
leve adskilt fra Gud. Den materielle verden er stedet for de faldne
sjæle, der har valgt at leve uden Gud.

I den materielle verden har menneskeheden mulighed for enten at skabe
et paradis, eller den kan skabe et helvede. Det er helt op til dem
selv. Gud faciliterer blot menneskehedens ønsker.

Vi lever i Kali-yuga, som er den tidsalder hvor strid, uvidenhed og
hykleri har fået dispensation til at herske. Vi lever i en
civilisation hvor 7000 kyllinger bliver slagtet hvert sekund og en
kvinde eller barn bliver voldtagetog misbrugt hvert sekund. Vi lever i
et samfund, hvor de to største forretninger - våben- og kødindustrien
- profiterer på død og ødelæggelse. Det er klart, at en sådan verden
er styret af dæmoniske og ateistiske kræfter. Læg mærke til at den
måde køer og grise behandles på i det moderne samfund, minder rigtigt
meget om den måde mennesker blev behandlet på i KZ lejrene.

> Men nu elsker vi jo gud og Jesus - hvorfor det enste man kan konkludere
> er at det ikke er en del af guds plan at blande sig i menneskets skæben
> eller hvad ?

Gud blander sig på den måde, at Han til enhver tid giver dig mulighed
for at bryde ud af samsara - kredsløbet af fødsel og død. Men hvis man
lader hånt om denne mulighed og vælger at blive i den materielle
verden, bliver man underlagt karma og reinkarnation. Dvs. at man lider
eller nyder i forhold til de handlinger, man udfører. Og den lidelse
og nydelse blander Gud sig ikke i.

Men hvis man vil, kan man som sagt blive fri for al lidelse ved at
overgive sig til Krishna og blive genindsat i sin oprindelige position
som evig sjæl. Sjælen er beregnet til at blive nydt af Krishna. Når
sjælen forsøger at nyde adskilt fra Krishna ved at nyde en materiel
krop, bliver den underlagt reaktionerne på sine handlinger, og disse
reaktioner erfares gennem nydelse og lidelse. Krishna giver dig fri
vilje til at gøre lige hvad du har lyst til, men når du så gør det, må
du enten lide eller nyde under reaktionerne. Krishna tvinger ingen til
at være god. Hvis du vil være ond, får du lov til det, men du får også
lov til at smage al den lidelse du i din ondskab påfører andre levende
væsener.

Krishna siger:

Hvis du bliver bevidst om Mig, vil du gennem Min nåde overkomme alle
de forhindringer, der er forbundet med betinget liv. Hvis du der i mod
ikke arbejder i en sådan bevidsthed, men handler gennem det falske ego
uden at lytte til Mig, vil du blive fortabt.
(Bg 18.58)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-10-10 11:59

Den 10-10-2010 12:06, Jahnu skrev:

> [...]
> et paradis, eller den kan skabe et helvede. Det er helt op til dem
> selv. Gud faciliterer blot menneskehedens ønsker.

Fascisten skal nu også belære os om
fascismens forbrydelser!

Gud faciliterer blot menneskehedens ønsker?
Hvilken menneskehed har ønsket de ufattelige
forbrydelser, der er begået i ideologiernes
navn? Ikke den menneskehed jeg jeg kender.

Forbrydelserne begås af folk, der lader sig
forføre af demagoger, der prædiker had og
racisme og etniske udryddelsesprogrammer.

Jahnu er ingen demagog, dertil
mangler han evne til udtrykke sig på et
forståeligt. Men alt hvad han skriver
repræsenterer et ønske om død og ødelæggelse
for alle, der lever i "den materielle
verden" og udtrykker had til anderledes
tænkende.

Kan de forfulgte og torturerede blot
chante sig til frihed og lykke? I think
not.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-10-10 10:13

Den 10-10-2010 12:59, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Fascisten skal nu også belære os om
> fascismens forbrydelser!

sådan kan du ikke stille det op det må stå en hver frit for at skrive
hvad de mener er rigtigt
og være uenige med dem der mener de ikke har ret ..

Fra : Jahnu

Dato : 10-10-10 08:08

On Oct 10, 3:59 pm, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> klynkede:

> Kan de forfulgte og torturerede blot
> chante sig til frihed og lykke? I think
> not.

Det er da fuldstændigt bedøvende ligegyldigt, hvad du tror. Jeg
konstaterer bare fakta og det kan bekræftiges af enhver, der gider
gøre sig den ulejlighed at efterprøve det. Kroppen er nemlig aldrig
fri, for den er altid en slave af tiden. Kroppen er altid en slave af
fødsel, sygdom, alderdom og død. Så kropslig frihed er blot en myte
som folk bliver fyldt med i Coca-cola kulturen.

Frihed er en indre tilstand der er fulstændig uafhængig af kropslige
omstændigheder. Men hvad dig angår, kunne jeg ligeså godt snakke
sanskrit. Du fatter det aldrig. Og her forklares det hvorfor - Krishna
siger:

De, der er skamløst tåbelige, de, der er lavest blandt mennesker, de,
hvis viden er blevet stjålet af illusion, og, de, der deltager
dæmonernes ateistiske natur, overgiver sig aldrig til Mig. (Bg. 7.15)

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-10-10 10:15

> Krishna har skabt den materielle verden for de sjæle, der ønsker at
> leve adskilt fra Gud.
Den er mildest talt svær at komme uden om ?
> Den materielle verden er stedet for de faldne
> sjæle, der har valgt at leve uden Gud.
Hvis man ser logisk på det du skriver så er man jo nød til at begå
selvmord for at blive frelst
fra den materielle verden - hvad man da så også med garanti bliver

Fra : Jahnu

Dato : 11-10-10 03:45

On Oct 11, 2:14 pm, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:

> Den er mildest talt svær at komme uden om ?

Ja, hele den materielle verden er en tumbleplads for de faldne
sjæle... liv efter liv. Og man kan ikke slippe ud uden Krishnas hjælp.
Men det er meget få, der i det hele taget ønsker at slippe ud. De
fleste tror, at lykken er at finde i den materielle verden, for ikke
at tale om at de er overbeviste om, at det er den eneste virkelighed,
der eksisterer. Så de ønsker at blive her i samsara - kredsløbet af
fødsel og død - for enhver pris, og ve den der kommer og fortæller
dem, at det virkelige liv ikke er i den materielle verden, at vores
virkelige hjemsted er i den evige sfære med Krishna.

> Hvis man ser logisk på det du skriver så er man jo nød til at begå
> selvmord for at blive frelst

Hvordan det? Ved at begå selvmord vil du bare blive født igen i en ny
materiel krop. Den eneste måde, du kan slippe ud af samsara på, er ved
at udvikle kærlighed til Krishna.

> fra den materielle verden - hvad man da så også med garanti bliver

"Man kan opnå det perfekte niveau af frihed fra fødsel og død helt
enkelt ved at kende Herren, den Højeste Personlige Guddom. Der findes
ingen anden måde, hvorpå man kan opnå denne perfektion." (Svetasvatara
Upanishad 3.8)

Krishna siger:

Fra den højeste planet ned til den laveste i denne materielle verden
er alle steder fulde af elendighed, hvor gentagende fødsel og død
finder sted. Men den, der når Min bolig, O Kuntis søn, vil aldrig mere
blive født. (Bg. 8.16)

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-10-10 04:04

Den 11-10-2010 11:44, Jahnu skrev:
> Ja, hele den materielle verden er en tumbleplads for de faldne
> sjæle... liv efter liv. Og man kan ikke slippe ud uden Krishnas hjælp.
altså det jeg tænker på hvis nu Krishna faktisk er så almægtig så måtte
det jo være en smal sag
at gå på tv i den bedste sende tid og som vi før har skrevet om gå en
tur på vandet og gør et par ørkner til
anvendeligt agerbrug - så skal jeg personligt love dig dig en fremgang
inden for bevægelsen på mange mange
1000 % og jeg vil være en af de første
> Men det er meget få, der i det hele taget ønsker at slippe ud. De
> fleste tror, at lykken er at finde i den materielle verden
Nahh bu me lum - jeg kan godt se det er en praktisk måde at se på
tingene hvis man ikke rigtigt ejer noget
men fakta er at det er nu rart for praktisk talt alle at bo ordentligt
få noget go mad har fornuftig adgang til transport

Fra : Jahnu

Dato : 17-10-10 22:20

On Oct 18, 8:03 am, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:

> altså det jeg tænker på hvis nu Krishna faktisk er så almægtig så måtte
> det jo være en smal sag
> at gå på tv i den bedste sende tid og som vi før har skrevet om gå en
> tur på vandet og gør et par ørkner til

Selvfølgelig gør Krishna ikke det. Så ville du jo ikke kunne være
ateist, vel? Krishna opfylder alles ønsker, selv dem der gerne vil
være ateister. Det er derfor, at selv hvis du ønsker at være snotdum
og fabrikere alle mulige åndsbage teorier, så giver Krishna sig
facilteter til at gøre det. Så kommer du under indflydelse af Hans
illusoriske energi. Hele den materielle verden har Krishna lavet for
de sjæle, der har valgt at eksistere uden Gud. Så det er klart, at Han
er nødt til at holde sig væk fra den slags sjæle. Ellers kunne de ikke
være i illusion, vel? Men for at leve i illusionen om, at der ingen
Gud er og at den kropslige identitet du har, er den eneste ene, ja så
behøver du Krishnas hjælp.

> anvendeligt agerbrug - så skal jeg personligt love dig dig en fremgang
> inden for bevægelsen på mange mange

Det er som sagt slet ikke det, der er pointen. Kærlighed til Krishna
er det endelige mål for sjælen. Den kan kun opstå fra sjælens fri
vilje.

>1000 % og jeg vil være en af de første

Du gør nøjagtig som du har lyst til, fordi det har du fået lov til af
Gud.

> Nahh bu me lum - jeg kan godt se det er en praktisk måde at se på
> tingene hvis man ikke rigtigt ejer noget

Det er ligegyldigt om du er fattig eller rig, de fleste mennesker i
den materielle verden er her til at begynde med, fordi de har valgt at
forsøge at nyde og blive lykkelige uden Gud.

> men fakta er at det er nu rart for praktisk talt alle at bo ordentligt
> få noget go mad har fornuftig adgang til transport

Ja, og så døde du... og så kan du gennemgå hele møllen en gang til...
og igen... og igen. Denn lykke og lidelse, du oplever i denne verden i
dette liv, er simpelthen et resultat af dine handlinger i tidligere
liv.

Sagen er, at du er ligesom en flue, der sidder på væggen. En flue
sidder på væggen i et par sekunder, så flyver den væk og sætter sig et
andet sted. I en kosmisk skala, så er det dit liv. Lad os sige, at du
lever i 100 år. I forhold til en, der lever i fx. en milliard år, dør
du og bliver født igen en million gange i den tid. Forestil dig hvor
ubetydelig du vil være for sådan et væsen. Det svarer nogenlunde til,
som du anser en flue på væggen.

Der findes arter i dette univers - halvguder - som ville betragte en
jordling som dig på samme måde - ligesom du kigger på en flue. der
sidder på væggen. Og det er blot i en kosmisk skala. I evig tid er den
ufattelige livslængde af en halvgud blot et flygtigt mikro-sekund.
Fatter du nu, hvor meget du er viet til illusion?

Du er simplethen helt overbevist om at du er Bo og at din tilværelse i
Bo kroppen er alt, der er. Men det er blot ét ud af milliarder af liv,
du har haft før det. Det er så illusorisk som din Bo identitet er. Men
du tror. at det er meget, meget betydningsfuldt hvad du tænker og
føler i din nuværende krop. For dig er det den totale virkelighed. For
en Krishnabevidst person er det blot et flygtigt sekund i hans
virkelige, evige eksistens.

[...]

Hvis man regnet i solår lægger et tusind tidsaldre sammen får man
længden af Brahmas dag (4,32 milliarder solår). Lige så lang tid
varer hans nat (4,32 milliarder solår). (Bg. 8.17)

I begyndelsen af Brahmas dag bliver alle de levende væsener
manifesteret fra deres umanifesterede stadie, og derefter, når natten
falder på, indgår de igen i deres umanifesterede form. (Bg. 8.18)

Igen og igen, når Brahmas dag bryder frem, bliver alle levende væsener
til, og når hans nat falder på bliver de hjælpeløst tilintetgjort.
(Bg. 8.19)

Dog findes der en anden umanifesteret natur, der er evig, og som er
hævet over denne manifesterede eller umanifesterede materielle energi.
Denne sfære er suveræn og bliver aldrig tilintetgjort. Når alle de
materielle verdener tilintetgøres, forbliver denne del som den er. (Bg.
8.20)

Det, som Vedantisterne beskriver som det umanifesterede og
ufejlbarlige, det, der er kendt som det højeste mål, det sted hvorfra
ingen vender tilbage, når først de er nået dertil - det er Min højeste
bolig. (Bg. 8.21)

Fra : Henning Christiansen

Dato : 10-10-10 23:04

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men nu elsker vi jo gud og Jesus - hvorfor det enste man kan konkludere
> er at det ikke er en del af guds plan at blande sig i menneskets skæben

Når man undrer sig over at Gud ikke griber ind overfor alt det onde, beror
det nok på fejlopfattelse af hvad livet på jorden er, og hvad formålet er.
Man går ud fra at meningen er, at livet på jorden skal være behageligt og
problemfrit, og at Gud skulle gribe ind mod det onde med magt og indføre det
gode.

Spørgsmålet er yderst kompliceret, og jeg vil give mit bud meget kort og
ufuldkomment:

Meningen med jordelivet er, at menneskene skal udvikle skelnen mellem godt
og ondt og skole sig til - i frihed selv at ville - og gøre det gode. Dette
kan kun gøres ved at konfronteres med det onde.

Pointen i evangelierne er, at vi skal følge Kristus Jesus, - ikke som
tilskuere, men i praksis. Han Kæmpede mod det onde ved modigt (og
sagtmodigt) at gå det i møde og ofre sig selv. Det kunne se ud som om døden
på korset var en fiasko, men gennem den ekstreme lidelse til døden,
mobiliserede han en enorm kraft, som udfoldede sig i et opstandelseslegeme,
hvilket er et åndeligt formkraft-legeme, som er forløberen for den
menneskelige legemlighed i den næste jortilstand, "Det Nye Jerusalem"
eller "Den Nye Jord". (Paulus kalder det et herlighedslegeme).

Kendsgerningen er - og det ved enhver - at ethvert varigt fremskridt kommer
ikke af sig selv. Det må tilkæmpes. Ofte hører man mennesker sige, at en
svær periode i deres liv har givet tilværelsen ny mening, og at de nu ikke
ville have undværet trængslerne. Hvis menneskene skal følge forbilledet,
Kristus Jesus og med ham gå ind i en højere udvikling, må man nødvendigvis
kæmpe den samme kamp - om end ikke så dramatisk, så i princippet.

Incitamentet til at ville det gode, må nødvendigvis være baseret på den frie
vilje. Hvis man bliver tvunget eller lokket, er det jo ikke en ægte stræben
efter det gode. Derfor er det karakteristisk, at Kristus er yderst diskret.
Han bruger ikke magt til at gennemtvinge det gode. Dette er slet ikke
muligt, for det er en åndelig lov, at frihed hænger nøje sammen med det gode
og tvang hænger sammen med det onde. Der findes andre åndelige magter, som
er mere anmassende, og som gerne udøver tvang og forførelse, - og derfra
kommer netop den ondskab, som vi vil være fri for.

Ved at blive udsat for det onde, sker der det, at man bliver sig selv mere
bevidst. Jegbevidstheden styrkes, og dette er vigtigt. Kun et "Jeg" kan være
ondt eller godt. (F. eks. Kan man ikke sige, at en hund er ond, hvis den
bider. Den følger blot sin natur og sine instinkter og overvejer ikke om den
skal bide). Først med et udviklet "Jeg", kan man gøre sig overvejelser og
foretage valg, og først da kan begrebet "frihed" forekomme. I 1. Mosebog
siger Gud til Eva, at hun skal føde sine børn med smerte. Dette tolkes ofte
som en straf, men i virkeligheden er smerten en gave fra Gud til at udvikle
individfølelsen.

Jordelivet er kort sagt en "arbejdsplads", hvor vi mennesker har til opgave
i frihed at udvikle det gode, så vi kan være med i forvandlingen når jorden
går over i sin næste fase. Den pædagogiske metode er, at visse anmassende
magter, som i egen interesse ønsker at forhindre dette projekt, får lov til
at stikke en kæp i hjulet, så længe de enkelte mennesker ikke selv indser,
at der faktisk findes en "god" magt, som man selv må opsøge i frihed, og som
kan - og længes efter at få lov til at hjælpe med at frigøre fra det onde.

At gå vejen fra den ubevidste søvntilværelse i Paradiset til det fuldt
færdige jeg-menneske, der i kærlighed til medmenneskene behersker sit eget
sjæleliv, er en lang vej, som ikke kan gennemgås fra fødsel til død. Derfor
skal der mange liv til. Ånden er evig dvs. har eksisteret altid - eksisterer
nu - og vil eksistere fremover. Det er ånden, som høster frugterne af alle
de erfaringer vi får i vore liv. Derfor kan et kort liv eller en voldsom død
synes "uretfærdig", men bidrager med en vigtig erfaring i fremtiden.

Til sidst: Det er også en åndelig lov, at ingen udsættes for lidelse, som
ikke bidrager i den videre udvikling.

--
Hilsen Henning

Fra : fjern

Dato : 11-10-10 13:39

Kloge ord
/Søren

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-10-10 16:51

fjern" <"skogstadNielsen(fjern) skrev i

> Kloge ord
> /Søren

Når du topposter (som er en grim uskik) er det altså ikke lige til at se
hvad du svarer på.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : fjern

Dato : 12-10-10 16:33

Undskyld sjuskeriet

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-10-10 04:08

Den 12-10-2010 17:33, fjern skrev:
> Undskyld sjuskeriet

Øhh du bliver ved
det er ikke så svært svar under de sætninger du har noget at sige til
slet det du ikke har noget at sige til - ligesom en dialog

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-10-10 04:07

Den 11-10-2010 17:51, Andreas Falck skrev:
> fjern" <"skogstadNielsen(fjern) skrev i

> Når du topposter (som er en grim uskik) er det altså ikke lige til at
> se hvad du svarer på.

skrev han noget ?

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-10-10 04:06

> [...]
> menneskelige legemlighed i den næste jortilstand, "Det Nye Jerusalem"
> eller "Den Nye Jord". (Paulus kalder det et herlighedslegeme).

Det lyder faktisk meget fornuftigt - thi efter som Gud tolerere
grusomheder så må logik diktere at det at tro på
gud handler om noget andet ind hvad i praksis betyder noget ..

og dog så beder jeg fra tid til anden en bøn inden jeg lægger mig til at
sove - og der føler jeg faktisk en utrolig ro

Fra : Lyrik

Dato : 12-10-10 15:36

On 9 Okt., 17:36, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Men nu elsker vi jo gud og Jesus - hvorfor det enste man kan konkludere
> er at det ikke er en del af guds plan at blande sig i menneskets skæben

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du vil have at hvis en forbryder slår et offer med en kølle, så skal
Gud holde hans arm tilbage! Kan du ikke se at det ville give nogle
problemer med menneskets status som "Selvstændigt individ?" Der findes
en ordning med almen beskyttelse, det hedder politi. Myndighederne er
en Guds ordning for jordelivet.

I stedet fjernede han "Det Tredie Rige" hvilket var en løsning i en
større målestok.

Jesus har lovet at den der lever og tror på mig skal aldrig i evighed
dø. Så man mister ikke noget. Der loves tværtimod at man vil få en
bedre opstandelse hvis man har været ude for prøvelser.

Hilsen
Jens