(trafik) Højresving ved rødt lys ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-10-10 22:41

situationen er der er rødt lys (så holder man stille hvis man skal
fremad) til venstre er gå gaden og til højre den vej man skal over på
jeg køre over i højre side af vejbanen og da der ikke kommer mere trafik
imod mig drejer jeg til højre over på den vej jeg skal
( Det måtte man gerne i.flg færdselsloven i 80`erne - har jeg fået at
vide )

Nå men der var så en bag i køen der ga sig til at dytte som en gal (jeg
ved ikke om det var af mig)
men for lige at være på det rene er der nogen der kan oplyse mig om jeg
har overtrådt færdselsloven ?

for en gang skyld er jeg i tvivl

men fik dette svar (ubeskåret i jura gruppen)

Cykel/knallert 30, ved "venstresving" ?

http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/breve-900/b900-385.htm

så det kan man godt

hvad plejer i at gøre ?

Mv.
BMM

Fra : scootergrisen

Dato : 09-10-10 18:27

Dit link overrasker mig.
Men der står at det handler om cykler og der står ikke noget om
knallerter/scootere.
Se eventuelt også færdselsloven : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302
Så ja det ser ud til at være tilladt for cyklister at lave et venstre
sving uden at skulle vente for grønt lys 2 gange men det vist også kun
cykler der må det så for regler står ikke under knallert efter hvad
jeg kan se.
Og bare fordi det er tilladt så behøver man jo ikke at gøre det. Jeg
tror det er en rigtig god vane at vente til der bliver grønt.

Hvis jeg skal til venstre i et kryds så venter jeg på grønt... køre så
frem og over i højre side og drejer scooteren og venter på grønt der.
Jeg har lavet en fin tegning :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/uploadede_filer/venstresving.gif

Du kan lave en tegning af hvordan du har kørt fordi jeg er ikke sikker
på hvordan du har kørt. Det lyder som om du har kørt over
fodgængerfeltet.

Dog vil jeg sige at det langt fra altid nødvendigt når bilister
dytter. Der er mange bilister med kortlunte her i københavn så lyden
af et horn ender med at blive en baggrundslud som man ikke tager
seriøst. Det så bare ærgeligt den da det er ment seriøst også man
ignorer det.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 10-10-10 08:51

Den 10-10-2010 02:26, scootergrisen skrev:
> Jeg har lavet en fin tegning :
> http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/uploadede_filer/venstresving.gif

Hej skønt med et billed det gør det nu en gang meget mere overskueligt :)

jeg tror det jeg her skrevet som et højresving er et venstresving
sagen er ved punkt 1 trækker jeg helt over til venstre
venter på der ikke er mere modgående trafik og svinger over på den
sidste placering
altså over på den vej hvor jeg skal

Der hvor du har punkt 2 er der gå gade og man må ikke dreje ind der

MV
BMM

Fra : emjeppesen

Dato : 10-10-10 10:46

Bo M. Mogensen skrev:

>Der hvor du har punkt 2 er der gå gade og man må ikke dreje ind der

Selvfølgelig må du standse ved punkt 2 uanset vejen til højre er en
gågade.
Du behøver jo ikke tage sådan et megasving ind på gågaden som er vist
på punkt 2.

Du må i alle tilfælde ikke bare dreje til venstre uden at stoppe i
punkt 2 og afvente grønt, for det er for farligt

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 10-10-10 13:18

Den 10-10-2010 11:46, emjeppesen skrev:

> [...]
>
> Du må i alle tilfælde ikke bare dreje til venstre uden at stoppe i
> punkt 2 og afvente grønt, for det er for farligt

Hmm det er lidt svært man skal se det for sig - men det gør jeg nu altså
når og hvis trafiken ophøre ellers skal
jeg

1.) vende på gågaden
2.) køre lige over og lave et uturn
3.) vente på der er både grønt og ingen trafik ( på det tidspunkt er der
lige så meget eller mere trafik ind hvis der er rødt)

Mv
BMM

Fra : emjeppesen

Dato : 10-10-10 13:52

Bo M. Mogensen skrev:

>Hmm det er lidt svært man skal se det for sig - men det gør jeg nu altså

Det er uklogt

>når og hvis trafiken ophøre ellers skal
>jeg
>
>1.) vende på gågaden

Du skal bare vende knallerten, så den vender i den nye kørselsretning
og vente på grønt i din nye retning

>2.) køre lige over og lave et uturn
Forstod jeg ikke

>3.) vente på der er både grønt og ingen trafik

Ja, selvfølgelig skal du vente på grønt

> ( på det tidspunkt er der
>lige så meget eller mere trafik ind hvis der er rødt)

Vrøvl.
Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 10-10-10 14:06

Den 10-10-2010 14:51, emjeppesen skrev:
> Vrøvl.
> Hilsen emj

jeg tror man skal se det for sig for at forstå det - men der 0 trafik
når jeg køre over - der holder noget bag mig og venter på lyset skifter
men det er det ...

det svare ikke til at gå over for rødt selv om der ikke er nogen trafik
(selv om det indrømmet kan lyde sådan)

Fra : emjeppesen

Dato : 10-10-10 14:24

Bo M. Mogensen skrev:

>jeg tror man skal se det for sig for at forstå det -

Jeg forholder mig til den udmærkede tegning, der er lagt op

>men der 0 trafik
>når jeg køre over - der holder noget bag mig og venter på lyset skifter
>men det er det ...

Ja, for du får grønt lys før dem

>det svare ikke til at gå over for rødt selv om der ikke er nogen trafik
>(selv om det indrømmet kan lyde sådan)

Det er dig, der skifter kørselsretning og derfor skal du være ekstra
opmærksom på, hvad du gør. Du har fuld vigepligt for ALT, hvad der
kommer fra din højre side og dytter de efter dig, så er det fordi du
ikke vil indse, at du begår fejl når du bare snupper dit venstresving
med hovedet under armen.
Hvis du kører på kørebanen (60-knallert) følger du trafikken, men hvis
du kører på cykelstien (30-knallert) skal du vente på grønt, når du
skifter kørselsretning.
Det er åbentbart umuligt at trænge igennem, så jeg stopper her.

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-10-10 09:49

Den 10-10-2010 15:24, emjeppesen skrev:

> Jeg forholder mig til den udmærkede tegning, der er lagt op

> Ja, for du får grønt lys før dem
prøv at kik på tegningen en gang mere hvis du ser på 1 (venter på grønt)
Når du kikke fremad fra den position så kan du nok se når der bliver
grønt så kommer der trafik
imod mig i venstre side og selv om der er grønt vil det jo være mildest
talt tåbeligt at køre ud i det

men når der er rødt så kommer der ikke nogen modkørende trafik - hvorfor
det er oplagt at
at trække over i venstre side og dreje til venstre når trafikken ophøre
derfra og kommer over
der hvor du ser den sidste kørsels angivelse til venstre.

hvis man følger tegningen til position 2 så skal jeg ind og holde på
gågaden og køre derfra lige over på
vejen imod den tilsigtede venstre side - hvad stadigt kun kan lade sig
gøre når der er rødt ved position 1

> men hvis
> du kører på cykelstien (30-knallert) skal du vente på grønt

Der er ingen cykelsti
> , når du
> skifter kørselsretning.
> Det er åbentbart umuligt at trænge igennem,

det går fint

BMM

Fra : scootergrisen

Dato : 10-10-10 12:34

Jeg har lavet om på billedet så der ikke er så meget sving. Det kan
godt være i skal opdatere for at få indlæst det nye billed. På det nye
billed er der græs med.
> [...]

> sidste placering
> altså over på den vej hvor jeg skal
>
> Der hvor du har punkt 2 er der gå gade og man må ikke dreje ind der

Jeg tror helt klart det er ulovligt for dig at lave sådan et
venstresving på en 30 km/t scooter hvis man skal følge færdselsloven.
Hvis du kørte på en 45 km/t scooter så ville det være rigtigt.

Det heller ikke meningen du skal dreje ind på gågaden det var måske
lidt overdrevet tegnet og har derfor rettet på tegningen. Det bare
meningen du skal dreje din scooter så den kommer til at vende rigtigt.

Fra : scootergrisen

Dato : 11-10-10 11:51

Det kræver nok vi ser hvordan der ser ud på steder for at komme med
flere kommentar.

Kan du eventuelt finde krydset på google maps så vi kan andre se det :
maps.google.dk
Det kan så godt være at billederne derfra ikke er nye men det må du jo
lige sige hvis det ser anderledes ud.
Med street view kan vi måske bedre se hvad du snakker om.
Eller hvis du selv kan finde eller tage nogle billeder derfra.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 12-10-10 11:56

Den 11-10-2010 19:51, scootergrisen skrev:
> [...]
> Med street view kan vi måske bedre se hvad du snakker om.
> Eller hvis du selv kan finde eller tage nogle billeder derfra.
http://billedeupload.dk/photo/2010-10/24cc7f75/scoter.jpg.html

altså man kommer ned af ågade og skal over på jernbanegade til vestre

Mv.
BMM

Fra : scootergrisen

Dato : 11-10-10 14:53

Her er en ny tegning som jeg forstiller mig er sådan du har gjort :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/uploadede_filer/venstresving2.gif

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 12-10-10 11:40

Den 11-10-2010 22:53, scootergrisen skrev:
> Her er en ny tegning som jeg forstiller mig er sådan du har gjort :
> http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/uploadede_filer/venstresving2.gif

Det er næsten sådan det ser ud dog er der på vejen til højre gå gade
jeg skal lige se om jeg kan finde ud af det med google map :)

her er hvad loven skriver godt nok om cykler men jeg mener det skulle
være det samme
med knallert 30

http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=%2Fbreve-900%2Fb900-385.htm

1) køre frem når der bliver grønt,

2) derefter stopper du på modsatte hjørne og orienterer dig,

3) derefter kan du køre frem selv om der er rødt, men kun hvis der ikke
kommer trafik fra siderne.

Fra : scootergrisen

Dato : 12-10-10 13:13

Du linker til en regel som gælder cyklister. Der er ikke præcist de
samme regler for cyklister og knallert 30 så derfor kan du ikke bare
regne med at fordi de gælder for cyklister så gælder det også for dig
på knallert 30.

Og det kan godt være du ikke kan se cykelstien men der er altså en.

Her har jeg tegnet hvordan jeg syns det er rigtigt at køre.
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/uploadede_filer/venstresving3.jpg

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 15-10-10 20:12

Den 12-10-2010 21:12, scootergrisen skrev:
> [...]
>
> Og det kan godt være du ikke kan se cykelstien men der er altså en.
>
> Her har jeg tegnet hvordan jeg syns det er rigtigt at køre.
ja ok nu kan jeg godt se det .. hvordan i himlens navn fik du fat i de
jpg :) ?

Fra : scootergrisen

Dato : 15-10-10 22:55

Det er fra google maps. Det som hedder street view. Det skide smart hvis
du ikke har prøvet det endnu skulle du tage og prøve det.
Gå ind på http://maps.google.dk/ også søg efter et vejnavn.
Så kan du hive i ham den gule mand også bliver de veje markeret som der
er billder fra også slipper du manden der hvor du vil kigge.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 15-10-10 23:45

Den 15-10-2010 23:54, scootergrisen skrev:
> [...]
> Så kan du hive i ham den gule mand også bliver de veje markeret som
> der er billder fra også slipper du manden der hvor du vil kigge.

Det må jeg prøve at 0 sted sans men en eklatant hukommelse når jeg
endeligt finder frem men billeder hjælper som regel en del
Mv
BMM