Trykluft til rensning af værktøj - hvad sk~
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-10-10 23:49

Hej gruppe

Skal have renset en del værktøj efter ombygning, og det meste har jo ikke
ligefrem godt af vand.
Da det meste skidt samtidig er støv har jeg overvejet at bruge trykluft.
Grunden til det ikke "bare" bliver en kost eller børste er at mange ting har
større eller mindre "krummelurer" hvor en sådan ikke kan´komme til.
Så er spørgsmålet bare: Hvad skal man vælge af kompressor?

Jo mindre (også larmende) og fiksere jo bedre.
Faldt over http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1873
men aner ikke om den kan levere noget "blæs".
Den ser mig noget bette ud, men omvendt er det jo kun relativt korte pust
jeg har brug for.

Er den ikke gangbar til projektet skal man formentlig have fat i en "rigtig"
med tank und alles - men hvad skal det så være for en? (har set at f.eks.
Harald Nyborg har flere af slagsen) - og kan en sådan opbevares i udhuset?
(der ikke er frostfrit om vinteren).

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Max

Dato : 09-10-10 00:17

Hej Ole

> [...]
> set at f.eks. Harald Nyborg har flere af slagsen) - og kan en sådan
> opbevares i udhuset? (der ikke er frostfrit om vinteren).

Du skal have en med tank, og du skal købe den dyreste du
kan afse penge til. F.eks. Reno er et godt mærke. Men du
kan også nøjes med en HN model. Og den kan sagtens
tåle at stå udendørs, det gør i tusindvis rundt omkring,
året rundt.

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 09-10-10 08:40

> Hej Ole

> Du skal have en med tank, og du skal købe den dyreste du
> kan afse penge til. F.eks. Reno er et godt mærke.
Ikke enig. Hvis behovet kun er at blæse lidt rent en gang imellem, og måske
fylde luft i et dæk i ny og næ, så er en billig fra Harald Nyborg eller Jem
& Fix alt rigeligt, og vil kunne holde hele livet hvis man passer lidt på
den. Er dog enig i at man kun har rigtig fornøjelse af en med tank. Kun hvis
man skal bruge kompressoren sammen med egentligt trykluftværktøj vil det
være nødvendigt at gå nogle klasser op.

> Men du kan også nøjes med en HN model. Og den kan sagtens
> tåle at stå udendørs, det gør i tusindvis rundt omkring,
> året rundt.

Subscribe.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 09-10-10 10:31

> Er dog enig i at man kun har rigtig fornøjelse af en med tank. Kun hvis
> man skal bruge kompressoren sammen med egentligt trykluftværktøj vil det
> være nødvendigt at gå nogle klasser op.
Man kan finde en gammel gasflaske og bruge den som tank hvis man vil. Det
har jeg set brugt flere steder. Det var også en mulighed jo.

--
Klaus G.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-10-10 10:42

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan finde en gammel gasflaske og bruge den som tank hvis man vil. Det
> har jeg set brugt flere steder. Det var også en mulighed jo.

Kan man godt, men det kræver så samtidig også pressostat og manometer, og
med de priser man kan få en lille kompressor med tank til, kan det næppe
betale sig at bikse et sådan arrangement sammen selv

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 09-10-10 12:00

> Kan man godt, men det kræver så samtidig også pressostat og manometer, og
> med de priser man kan få en lille kompressor med tank til, kan det næppe
> betale sig at bikse et sådan arrangement sammen selv
Jeg har set folk bruge en gasflaske på små kompressorere. Altså et T-stykke
på kompressoren. Den ene slange over til gas flasken, den anden slange
videre til det værktøj der skal bruges. Så behøver man ikke alt det fancy
udstyr, da kompressoren styre det i forvejen?

--
Klaus G.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-10-10 12:05

Klaus G. wrote:
> [...]
> anden slange videre til det værktøj der skal bruges. Så behøver man
> ikke alt det fancy udstyr, da kompressoren styre det i forvejen?

Det gør den ikke.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Bak

Dato : 09-10-10 12:14

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør den ikke.

Jo hvis der er tale om en kompressor med tank i forvejen, så kan man på den
måde øge tankkapaciteten. Men en kompressor uden tank har ikke nogen
styring. Den kører bare konstant.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-10-10 12:32

Martin Bak wrote:
> [...]
>>
> Jo hvis der er tale om en kompressor med tank i forvejen, så kan man
> på den måde øge tankkapaciteten. Men en kompressor uden tank har ikke

Hvis du læste sammenhængen, ville du vide at der mentes små kompressorer
uden tank.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-10-10 12:37

> Hvis du læste sammenhængen, ville du vide at der mentes små kompressorer
> uden tank.

Det ved jeg udemærket. Jeg har jo selv deltaget aktivt i tråden om netop
dette spørgsmål. Men det var for at give en forklaring på det som Klaus G.
måske kunne have set brugt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 09-10-10 12:45

> Det ved jeg udemærket. Jeg har jo selv deltaget aktivt i tråden om netop
> dette spørgsmål. Men det var for at give en forklaring på det som Klaus G.
> måske kunne have set brugt.
Jeg skal indrømme at jeg ik havde tænkt på de kompressorere uden tank. Men
når en kompressor kan købes for 500kr. _med_ tank, så kan man da lige så
godt købe sådan en karl, smide en gasflaske på og så har man luft nok til
værktøj som kræver meget luft, f.eks. en luft nøgle, airbrush osv.. Den kan
jo nå at fylde op imellem man bruger værktøjet.

Anyways, tak for debatten :D

--
Klaus G.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 11-10-10 01:10

> [...]
> slange videre til det værktøj der skal bruges. Så behøver man ikke alt det
> fancy udstyr, da kompressoren styre det i forvejen?

Faktisk en ganske fiks løsning for at skaffe ekstra luftkapacitet.
Hedder sådan et t-stykket noget specielt?
Og forstår jeg det rigtigt hvis "det eneste" man skal bruge ud over
kompressoren er en stump slange og et t-stykke?

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Klaus G.

Dato : 11-10-10 20:08

> [...]
> Og forstår jeg det rigtigt hvis "det eneste" man skal bruge ud over
> kompressoren er en stump slange og et t-stykke?
T-stykket er sådan et her:
https://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/39555516.jpg
Det er så bare et "y" :)

På gasflasken er du så nød til at finde noget du kan skrue på, hvilket
gevind osv. kan jeg ikke sige, da der er forskel på flaskerne. Men vær
opmærksom på, at når du forbinder en flaske med en slage på den måde, så er
du nød til at tømme systemet for luft manuelt, hvis det skal skilles ad. For
hiver du en slange af, så vil flasken eller kompressor tanken tømmes helt,
da der sidder et hanstik uden "stop" på og al luften vil fise den vej ud.
Ja, du kan jo godt bare hive slangen af, men det vil larme lidt :D

Lige et ekstra ting, gas er jo lugtfrit, men der tilsættes et sporemiddel og
det kan altså godt lugte lidt, selv om gasflasken har været luftet igennem
et par gange eller fem. Men det er altså snyd, der er ingen gas tilbage :)

--
Klaus G.

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-10 21:18

> [...]
> tømmes helt, da der sidder et hanstik uden "stop" på og al luften vil fise
> den vej ud. Ja, du kan jo godt bare hive slangen af, men det vil larme

Intet problem. Det gør det bare. Mere larmer det jo hller ikke...Men til
gengæld må flasken, hvis man laver en sådan kofiguration, også udstyres med
en mulighed for at aftappe vand, der jo kommer i overraskende stor mængder,
vandudskiller eller ej.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 12-10-10 18:59

> [...]
> gengæld må flasken, hvis man laver en sådan kofiguration, også udstyres
> med en mulighed for at aftappe vand, der jo kommer i overraskende stor
Så en der satte lidt tryk på, vendte så flasken på hovedet, hvor efter han
lukkede luften ud og så kom vandet ud på den måde. Det var ikke noget større
problem ihvertfald :)

--
Klaus G.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-10-10 19:08

> Så en der satte lidt tryk på, vendte så flasken på hovedet, hvor efter han
> lukkede luften ud og så kom vandet ud på den måde. Det var ikke noget
> større problem ihvertfald :)

Der var svaret
Man skal nok bare ikke gøre det ved siden af fruens tørrestativ

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-10-10 19:02

> [...]
> gengæld må flasken, hvis man laver en sådan kofiguration, også udstyres
> med en mulighed for at aftappe vand, der jo kommer i overraskende stor

Og hvordan det så skal gøres - altså vandaftapningen - kan jeg ikke
gennemskue.
Der er jo ikke andre ind- eller udgange til flasken end der hvor Y-stykket
sidder.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-10-10 19:00

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> T-stykket er sådan et her:
> https://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/39555516.jpg
> Det er så bare et "y" :)

Hvor er det dejligt at alt efterhånden *er* opfundet

> [...]
> tømmes helt, da der sidder et hanstik uden "stop" på og al luften vil fise
> den vej ud. Ja, du kan jo godt bare hive slangen af, men det vil larme

Jeg synes ikke jeg stiller andet end begynderspørgsmål i den her tråd
Hvordan tømmer man systemet manuelt - hvis ikke det skal være ved at hive
slangen af.
Er der nogen ide i at kigge efter et Y/T-stykke med stop. Tænker så man kan
koble gasflasken fra uden at hele systemet tømmes (kan nu ikke helt
gennemskue om man kommer i en situation hvor det kan være praktisk).

> [...]
> og det kan altså godt lugte lidt, selv om gasflasken har været luftet
> igennem et par gange eller fem. Men det er altså snyd, der er ingen gas

God pointe - og super rart at vide. Tror nok jeg var blevet noget nervøs
efterhånden, men det kan måske være det er med til at nedsætte antallet af
cigaretter der "går til" undervejs

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Anders Majland

Dato : 12-10-10 19:13

> Jeg synes ikke jeg stiller andet end begynderspørgsmål i den her tråd
> Hvordan tømmer man systemet manuelt - hvis ikke det skal være ved at hive
> slangen af.

En kunne jo evt monteren den med åbningen nedaf - så ophober der sig ikke
vand i den ....

Men en vandudskiller og evt en oliesmører et sted inden værktøjet er nok
heller ikke nogen dum ide....

Mhs tankke - hvad med en brugt lufttank fra en lastbil. Der sidder ofte en
udlufter i bunden.

/A

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-10-10 00:19

> En kunne jo evt monteren den med åbningen nedaf - så ophober der sig ikke
> vand i den ....

Svaret er sikkert nemt - men hvorfor ikke?
Vandet kommer vel uanset hvad vej den vender - og det kan vel ikke kommu ud
"af sig selv" (med mindre man hiver slangen af).

> Men en vandudskiller og evt en oliesmører et sted inden værktøjet er nok
> heller ikke nogen dum ide....

Kan man ikke slippe af med vandet med den udskiller - og helt undgå
"vende-på-hovedet-mens-jeg-flår-slangen-af"-manøvren?

> Mhs tankke - hvad med en brugt lufttank fra en lastbil. Der sidder ofte en
> udlufter i bunden.

Det var da en mulighed (gætter på vandet skal ud af den udlufter). Er
tilslutningerne til den også standard - eller har man opfundet et særligt
system til køretøjer?

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-11-10 14:06

>Svaret er sikkert nemt - men hvorfor ikke?
>Vandet kommer vel uanset hvad vej den vender - og det kan vel ikke kommu ud
>"af sig selv" (med mindre man hiver slangen af).

Vandet er tungere end luften - så det kommer ud med trykluften

>Kan man ikke slippe af med vandet med den udskiller - og helt undgå
>"vende-på-hovedet-mens-jeg-flår-slangen-af"-manøvren?

Jo monter beholderen med slangen nedaf så du får vandet ud - og brug så
vandudskilleren til at sikre at det ikke kommer i værktøjet ...

/A

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 09-10-10 11:23

Den 09-10-2010 09:40, Martin Bak skrev:
> [...]
> man skal bruge kompressoren sammen med egentligt trykluftværktøj vil det

Jem og fix har en fin hobbymodel på tilbud fra i morgen søndag til 424,-
1,5 hk og 24 liter tank.
Hilsen Matthias

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 11-10-10 01:08

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Jem og fix har en fin hobbymodel på tilbud fra i morgen søndag til 424,-
> 1,5 hk og 24 liter tank.
> Hilsen Matthias

Hej Matthias

Den må jeg hellere lure lidt på.
Den er faktisk umiddelbart så billig at det ikke kan betale sig at overveje
andet som en startmaskine.
Tak for tippet!

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 11-10-10 01:06

> [...]
> kan også nøjes med en HN model. Og den kan sagtens
> tåle at stå udendørs, det gør i tusindvis rundt omkring,

Hej Max

Tak for input.
Rart at de kan tåle at stå ude.

Ingen tvivl om at jeg hælder til en med tank,
Jeg ved jo hvordan det plejer at gå når man får nyt legetøj.
Så vil man lige sandblæse, skære, slibe - eller noget helt fjerde - som en
helt billig uden tank i hvert fald ikke kan klare.
Argumentet for så at gå adskillige klasser op er dermed lige om hjørnet, for
hvis den skal kunne ovenstående skal der både en del tryk og luft til - og
det kan en billig en med tank heller ikke levere.
Det synes jeg til gengæld ikke jeg har råd til, og så er jeg tilbage ved
udgangspunktet. Noget der "bare" kan blæse luft (og som Martin skriver pumpe
en cykel i ny og næ). Alt hvad jeg eller "skal kunne" har jeg andet værktøj
til, så det er reelt kun luft (og måske sandblæsning) der er interessante
for mig (lige nu).
Også tak for tippet med Reno. Om ikke andet kan man på dem lure hvad "de
gode" kan for så efterfølgende at se om man kan finde noget tilsvarende i en
billigere udgave.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Max

Dato : 11-10-10 11:52

Hej Ole

> Så vil man lige sandblæse, skære, slibe - eller noget helt fjerde -
> som en helt billig uden tank i hvert fald ikke kan klare.

Skal du slibe, sandblæse, slibe og den slags, ja så skal
du beregne at maskinen skal kunne levere et sted mellem
400 og 800 l/min, og så kan de små modeller, billig som dyr,
under alle omstændigheder ikke følge med. Sådan en
som jem og fix har, ja den klare fint at pumpe cyklen,
blæse plæneklipperen ren, en lille kopsprøjtepistol,
en søm/klamme pistol, at pumpe en luftmadras op,
men egentlig luftværktøj, ja det kan den ikke trække.

Ps: RENO er kun et handelsnavn, den slags sælges også
under andre navne.

Max

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-10-10 19:06

> [...]
> en søm/klamme pistol, at pumpe en luftmadras op,
> men egentlig luftværktøj, ja det kan den ikke trække.

God rettesnor. Tak for den
Tror faktisk lige mit behov for at slibe og sandblæse forsvandt
De få gange hvor jeg skal sandblæse noget kan jeg få det gjort "ude i byen",
betale - og stadig se glad ud, da der formentlig stadig er penge til overs i
forhold til hvis jeg havde investeret i en kompressor der kan "det hele".
Den oprindelige tanke var også mere at når man nu har den stående kan den
sikkert bruges til flere ting end man lige regnede med da man købte den - og
så er det ærgerligt hvis den er for klejn.
Typisk. Man vil det hele til den halve pris hvis det kan lade sig gøre

> Ps: RENO er kun et handelsnavn, den slags sælges også
> under andre navne.

OK - så lader jeg mig ikke begrænse af navnet.
Hvem er "mesteren" - altså hvem er det alle "de andre" køber af og sætter
deres navne på?

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Max

Dato : 12-10-10 21:29

Hej Ole

> De få gange hvor jeg skal sandblæse noget kan jeg få det gjort "ude i
> byen", betale - og stadig se glad ud, da der formentlig stadig er

Det er også en af de ting jeg personlig ikke gider, det er jo et
stort svineri at gøre og man ender faktisk med noget miljø-
farligt affald. Så den slags overlader jeg gerne til den der
lever af det, og prisen er jo til at overkomme.

> Typisk. Man vil det hele til den halve pris hvis det kan lade sig
> gøre

Nå, troede det skulle være gratis :)

> OK - så lader jeg mig ikke begrænse af navnet.
> Hvem er "mesteren" - altså hvem er det alle "de andre" køber af og
> sætter deres navne på?

De kommer sikkert alle fra samme leverandør i Kina eller sådan et
sted, Indien er også ved at komme frem. Bestiller du nok af dem,
sikkert en container fuld, ja så kan du nok frit bestemme farve
og navn. Og når containeren lander i DK, ja så koster sådan en
kompressor nok 15 % af den kommende udsalgspris :)

Max

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-10-10 00:22

> Nå, troede det skulle være gratis :)

Johhh - men man må vel også være realist

> [...]
> og navn. Og når containeren lander i DK, ja så koster sådan en
> kompressor nok 15 % af den kommende udsalgspris :)

Eller mindre (end 15%).
Det kunne man da i hvert fald sagtens forestille sig.
Tror bare jeg får bøvl med fruen hvis der landet en 40-fods container i
forhaven med kompresorer i

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Max

Dato : 14-10-10 00:23

Hej Ole

> Tror bare jeg får bøvl med fruen hvis der landet en 40-fods container
> i forhaven med kompresorer i

Men du kunne glæde mange andre :)

Max

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-10-10 17:57

> Men du kunne glæde mange andre :)

Hej Max

Og det skal man selvfølgelig ikke undervurdere - men på den lange bane er
det nok et dårligt bytte

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Leif Neland

Dato : 14-10-10 19:25

Den 14-10-2010 01:21, Ole Gaarde Kristensen skrev:
> [...]
> Det kunne man da i hvert fald sagtens forestille sig.
> Tror bare jeg får bøvl med fruen hvis der landet en 40-fods container i

Det kan være fruen kan acceptere at du sælger dem videre til 30% af af
den normale udsalgspris...