Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Testbilleder til farvestyring ?
Fra : Ukendt

Dato : 08-10-10 12:56

Jeg har problemer med at få min skærm kalibreret fornuftigt. Udseendet
afhænger bl.a. af hvilket billedbehandlingsprogram eller hvilken
billedbrowser jeg anvender. Emnet "Farvestyring", har jeg foreløbig opgivet
at finde ud af. Jeg mener en gang at have set en omtale af testbilleder, som
kan benyttes til skærmkalibrering. Er der nogen som har kendskab til hvor
man kan købe udprintede testbilleder, med tilhørende billedfiler ? Der skal
formodentlig anvendes forskellige testbilleder for at man kan indstille
bl.a. lysstyrke, kontrast og gamma fornuftigt.
Venlig hilsen
Jørgen

Fra : Peter Caspersen

Dato : 08-10-10 19:09

Hej Jørgen

Hvis du vil have kalibreret din skærm, så tror jeg du bliver nød til at købe
noget
hardware til det, for at det skal blive godt.

Den model (hardware) jeg har, er en spyder 3Pro, den er ikke i den dyre ende
ca. 1000 kr.
Og er meget nem at bruge.

Testbillede, jeg ved ikke om det er det her du engang har set
http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/leveringsstandard.php?image=1

mvh Peter

Fra : Allan

Dato : 09-10-10 04:58

Den 08-10-2010 13:55, Jørgen skrev:
> [...]
> tilhørende billedfiler ? Der skal formodentlig anvendes forskellige
> testbilleder for at man kan indstille bl.a. lysstyrke, kontrast og gamma

Du kommer ikke udenom, at bruge ½ - 1 times tid på at sætte dig ind i
farvestyring, og på dansk er her nok noget at det bedste, der eksisterer:
http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/farvestyring.html
Der ligger mere rundt på Hanses blog / hj.side, der er særdeles
anbefalelsesværdigt at blive klog af.
(Husk endelig, at slukke og tænde PCen helt hver gang du ændrer
LUT-tabellen, ellers kan jeg godt forstå, at du bliver forvirret og
opgiver.)
På trods af Hans Krüses tekniske indsigt, har han formået at
videreformidle en del af sin viden på en let forståelig måde.
Hip Hurra til Hans Krüse for det!

Aben

Fra : Allan

Dato : 09-10-10 06:05

Den 09-10-2010 05:58, Allan skrev:

Med risiko for at få røven på komedie er her en lille hint.

Internettet anvender generelt stadig standardprofilen:
sRGB IEC61966-2.1

så hvis du primært vil vise dine udgydelser over nettet, så brug den
standardprofilen: sRGB IEC61966-2.1, fordi nogle, ikke alle,
billedsites alligevel transformerer til standardprofilen, og så hjælper
ikke, at du anvender en e profil med mere udbredt gamut.

Microsoft browsere kan kun bruge standardprofilen.
Firefox og Safari kan bruge stort set hvilken farveprofil man lyster.
Men med mindre man gennemfører en skærmkalibrering ved hjælp af f.eks
Spider dit eller dat, så glem alt om at bruge andet end
standardprofilen: sRGB IEC61966-2.1

Man kan komme langt med standardprofilen, navnlig når man husker på, at
ca 1/3 af nettets brugere stadig anvender Microsoft browsere, og stort
set resten, minus få fotointeresserede, ikke aner, at der er mulighed
for at ændre / styre farveprofil endsige kalibrere skærme.

En sluthint er at stort set alle skærme anvender for stor lysstyrke og
eventuelt også for stor kontrast, så skru den ned på selve skærmen, så
du ved hjælp af diverse prøvebilleder kan se nuanceforskel i begge ender
af gråtoneskalaen.

Desværre gør standardprofilen, at alle ser lige dårligt.

Apospos
Nogle fotobutikker er efterhånden ved at være trætte af at modtage
billeder til udprintning, hvor brugeren har optaget i RAW, og
konverteret og justeret på ukalibrerede skærme. Så vil de hellere
modtage kamerabehandlede JPG-billeder.
Er man ikke tilfreds med det, er der ingen vej udenom:
Lær om farvestyring og kalibrer skærme.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-10-10 07:00

Den 09-10-2010 07:05, Allan skrev:
> Nogle fotobutikker er efterhånden ved at være trætte af at modtage billeder

af samme og andre grunde er de også efterhånden med god grund en
uddøende race. Dårlig service og ekstreme overpriser er snarere reglen
end undtagelsen. Nogle steder holdes - som Holbæk - de dog kunstigt i
live af pasbilleder.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-10-10 10:40

Rettelse. Ca. 50% (48% ifølge en ny undersøgelse) på verdensplan og
herhjemme ca. 60%.
Men du tænkte måske på Firefox som ifølge samme undersøgelse ligger på
35%.

Regards Jens Peter Karlsen.