Et tungt ror
Fra : Lars Hansen

Dato : 08-10-10 12:31

Hejsa

Jeg købte i sommers, sammen med en kammerat, en Hurley 22 som vi
selvfølgelig har fået sejlet lidt i.
Men der er et spørgsmål der trænger sig på.......

Når man sejler bagbord halse er roret meget tungt at holde, hvorimod på
styrbord halse er det legende let at holde.
Er det fordi roret sidder lidt skævt over i bagbord side eller styrbord side
i forhold til midterakslen??

PFT
Lars Hansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-10-10 12:58

On 08-10-2010 13:31, Lars Hansen wrote:
> [...]
> styrbord halse er det legende let at holde.
> Er det fordi roret sidder lidt skævt over i bagbord side eller styrbord side

Kan også have noget med strømretning at gøre.
Oplever du "fænomenet" hver gang du sejler?

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-10-10 14:06

> Kan også have noget med strømretning at gøre.
> Oplever du "fænomenet" hver gang du sejler?

> [...]

Jeps, den er stensikker hver gang og lige meget om vi sejler med- eller
mod-strøms.

Lars Hansen

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 08-10-10 13:04

Kontroller at masten står lige i båden.
Det kan godt være problemet.
Hans

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-10-10 14:09

" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Kontroller at masten står lige i båden.
> Det kan godt være problemet.
> Hans

Det havde været i mine tanker at det faktisk kunne være riggen den var gal
med.
Det ender nok med at koste nogle nye vanter da alle 3 sidevanter i hver side
er skruet helt ind, og faktisk synes vi alligevel at masten hælder en anelse
til styrbord. Andre der har kigget siger at det er vores øjne den er gal
med.....

Men vi må nok prøve næste år at få trimmet masten HELT lodret. Masten er
nemlig i går aftes pillet af inden sorgens dag om en uges tid hvor båden
skal op igen.... Snøft snøft...

Lars Hansen

Fra : HKN

Dato : 08-10-10 13:25

Det er formentlig et trimningsspørgsmål.

Er båden lige luvgirig på begge halser?

Mvh
Henrik

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-10-10 14:12

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er formentlig et trimningsspørgsmål.
>
> Er båden lige luvgirig på begge halser?
>
> Mvh
> Henrik

Som jeg har skrevet i et andet svar anede det mig at det kunne være riggen
og slet ikke roret den er gal med.
Men faktisk er den lige luvgirig på begge halser omend det tager sin tid for
den at lægge sig op i vinden. Det er jo en tung dame på næsten 2 tons på
trods af sin ringe størrelse....
Jeg har igennem tiden sejlet Luna 26, X-79´er, Vega 25´er, Yngling og mange
andre både, men jeg har ved gud aldrig før oplevet en så tung dame af sin
størrelse. En vaskeægte tursejler!
Men den var billig og til det fjordsejlads vi har i bunden af Roskilde Fjord
er den fortrinlig.

Lars Hansen

Fra : HKN

Dato : 08-10-10 14:42

Hej Lars,

Ja, Hurley'en er en god og søstærk båd - det var min fars første båd, og vi
sejlede hele familien på tur i den (5 personer)

I Skanør oplevede vi engang en svensker, som kom hjem fra en jordomrejse i
en sådan, og den havde vist været ude for lidt af hvert på turen! Den
lignede ihvertfald noget der var løgn

Anyway - hvis ikke det er trimmet det er galt med, så kan jeg foreslå at det
er slid på hhv rorstamme og leje (men så skal der være "slup" i roret også),
alternativt at rorstammen er slået skæv evt pga en grundstødning. Det er jo
begge ting der er meget lette at finde ud af så snart båden er på land.

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-10-10 15:01

> [...]
> også), alternativt at rorstammen er slået skæv evt pga en grundstødning.
> Det er jo begge ting der er meget lette at finde ud af så snart båden er

Ham svenskeren har jeg læst om, der er så vidt jeg har kunnet finde ud af 3
der har taget en jordomrejse i sådan en lille dame.
Svenskeren har faktisk udgivet en bog om sin tur.

Jeg har en svag fornemmelse af at rorstammen er slået lidt skæv, det
nederste beslag helt nede i bunden af roret er ikke præcist i midterakslen.
Men det er vel også meget godt gået at der ikke er sket andet efter at båden
for tre år siden (efter en storm) blev fundet ca. 40 meter inde på en mark i
bunden af Roskilde Fjord. Den havde tilmed revet et par pæle til et hegn med
op så bondemandens køer havde "frit slag" for at løbe omkring. Der var to
bittesmå ridser i gelcoaten på siden og det bagerste søgelænder havde fået
en bule. Ret imponerende faktisk!

Lars Hansen

Fra : HKN

Dato : 08-10-10 15:24

Ja, det er imponerende Men det er nok der problemet ligger....

Fra : Boje

Dato : 09-10-10 22:34

Hej Lars.

Tillykke med skuden. Det er en solid sag.
Men pas nu på. Tingene er ved at blive blandet lige lovlig meget sammen.
Du skriver, at roret er "tungt" at holde på BB halse men skriver også, at
skuden er lige luvgirig på begge halser. Dette hænger slet ikke sammen i
normal terminologi. Helt præcist altså - hvad mener du med et "tungt ror"?
At vanter og stag er skruet helt i bund betyder mest sandsynligt, at
masteunderstøttelsen er sunket (hvilket i sin tid var tilfældet på min egen
båd) eller mindre sandsynligt, at wirerne er skredet i terminalerne (hvis
sådanne forefindes) eller mindst sandsynligt, at røstjernene er på ved ud af
båden - ikke at selve wirerne er blevet for lange. Få derfor ruffet m.
masteunderstøttelse løftet op igen (donkraft, bolte, lim) og spar de
påtænkte nye og dyre vanter.
Forslaget fra en anden kommentator, at strømmen kan have indvirkning på
bådens balance, kan roligt ignoreres.
At masten står skævt i sideled er en mulig forklaring.
At selve roret sidder skævt er også en mulig forklaring.
En forklaring mere kunne være, at roret er konvekst på den ene side og fladt
eller konkavt på den anden side (hvilket i sin tid var tilfældet på min egen
båd).

Mvh
Boje