Kold rødvin
Fra : Mogens

Dato : 07-10-10 17:20

Nu vil nogle af vinsnobberne nok løbe skrigende væk, men vil alligevel
dele en oplevelse med jer andre.

Efter at vi på Tenerife fik serveret en flaske rødvin direkte fra
køleskabet (ca. 4-5 grader varm/kold) - hvilket vi umiddelbart var lidt
chokkede over - har vi lært at sætte pris på en kold eller i hvert fald
kølig rødvin.

Al teori siger at man smager mindre jo koldere noget er, men dels er en
kold/kølig rødvin meget forfriskende, og dels synes jeg faktisk at man
ofte får nogle andre og mere spændende smagsoplevelser ud af en sådan
nedkølet vin.

Vi troede det havde noget at gøre med den Listan Negra drue man bruger i
Orotava dalen på Tenerife (vinene derfra er iøvrigt overraskende gode),
men vi drikker idag alle rødvine kølige.

Den gængse drikketemperatur på rødvine er ofte angivet til 16-18 grader
hvilket retfærdigvis også ligger 4-6 grader under den temperatur den
typiske dansker serverer vin ved. Men vi drikker ofte vin direkte fra
køleskab (ej et vinkøleskab), og drikker typisk mindre slurke, hvorfor
man (vi i det mindste) nyder vinen og smagsoplevelsen langt mere end vi
gjorde før.

Nåh, men det var til almindelig inspiration til de i gruppen der ikke
altid gør i morgen som de gjorde i går :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-10-10 18:59

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nåh, men det var til almindelig inspiration til de i gruppen der ikke
> altid gør i morgen som de gjorde i går :)

Det er en glimrende ide at drikke en simpel og frugdrevet rødvin kold - det
gør man i stor udstrækning i de lande, hvor man har en lang vintradition
og -produktion. Men det ville være synd at gøre det ved store komplekse
vine, omend mange danskere og restauranter overdriver begrebet tempereret.
Meget få vine har fordel af at blive mere end 20 grader og de fleste gerne
omkring 18 grader. Jo lavere temperatur jo mere frugt og jo mindre alkohol,
kompleksitet og 'rygrad'. Men ved en stor vin vil det være synd at drikke
den afkølet.

vh
Jan

--
Billeder: http://album.boegh.net

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-10-10 20:17

> [...]

> mindre slurke, hvorfor man (vi i det mindste) nyder vinen og
> smagsoplevelsen langt mere end vi gjorde før.

Tja. Pointen må være, at man altid skal tage hensyn til vinens beskaffenhed,
inden man beslutter serveringstemperaturen.

Jeg kunne ikke drømme om at drikke mine ynglingsamaroner under 17 grader.
Omvendt kunne jeg ikke drømme om at drikke en beaujolais nouveau over 5
grader. Well, jeg tror faktisk ikke, jeg længere gider drikke beaujolais
nouveau Så hellere en kold Urquell.

> Nåh, men det var til almindelig inspiration til de i gruppen der ikke
> altid gør i morgen som de gjorde i går :)

Det er altid en god idé at udfordre sine egne traditioner. Særligt, hvis man
baserer dem på andres påstande.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.