Førtidspensions Spørgsmål
Fra : M Hatting

Dato : 07-10-10 00:16

Hej Gruppe

Jeg ved ikke om jeg skriver i den rette gruppe, men ved ikke hvilken en der
kan være mere relevant.

Da jeg pga en ulykke for 7 år siden fik min ryg meget alvorligt smadret, kom
jeg tilbage på arbejdsmarkedet i et fleksjop på 12 timer ugenligt.
Desværre kan jeg ikke engang holde til det og jeg har derfor søgt
førtidspension og dette er mig bevilget har fra D 01-11 2010.
Ud over det jo er en kraftig nedgang i lønnen, og man er single er man jo
ekstra sårbar. Dog klager jeg bstemt ikke og er meget taknemmelig over en
sådan mulighed findes.
Men rent økonomisk aner jeg intet om min nye status og evt rettigheder.

Her tænker jeg på om hvad man kan søge ekstraordinær ud over pensionen.
Om der er ting man ikke skal betale eller omvendt til selv at betale.

Det kunne være ændre min skat ?
Medicin udgifter, Godtnok får jeg kroniker tilskud så jeg kun skal betale de
kr 15.000 men reel får jeg medicin for ca kr 60.000 om året.
Har en invalide erhvervsbil jeg fik hjælpe til de 5 år jeg var i fleksjob
ogg der kunne jeg trække kørte erhvervsmæssig km fra.
Men nu kan jeg vel ikke trække nogle udgifter fra mere, selv om bilen er et
must for mig da jeg ikke kan klare mig uden.
Evt noget rengørings hjælp
Dette er blot lige nogle få ting der er poppet op i mig.
Jeg vil gerne høre andre der er i samme siturtion om hvad de evt får eller
kan søge osv.'

Mvh M.H e mail mh2@profiberGIRAFmail.dk uden GIRAF

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-10-10 05:32

"M Hatting" <slet@ingen.dk> skrev

> [...]
> Desværre kan jeg ikke engang holde til det og jeg har derfor søgt
> førtidspension og dette er mig bevilget har fra D 01-11 2010.

Husk at hvis du stadig er i høringsperioden, at gøre indsigelse imod at den
bevilges fra 01-11 2010.
Den skal naturligvis bevilges fra ansøgningstidspunktet, forskelle kan
udgøre mange tusinde kroner.

> Ud over det jo er en kraftig nedgang i lønnen, og man er single er man jo
> ekstra sårbar.

Heldigvis er der et tilskud for reelt single personer.

>Dog klager jeg bstemt ikke og er meget taknemmelig over en sådan mulighed
>findes.
> Men rent økonomisk aner jeg intet om min nye status og evt rettigheder.

Det kan din nye socialrådgiver på pensionskontoret vejlede dig med.

> Det kunne være ændre min skat ?

Kontakt Skat så snart du har din første pensionsmeddelse

> Medicin udgifter, Godtnok får jeg kroniker tilskud så jeg kun skal betale
> de kr 15.000 men reel får jeg medicin for ca kr 60.000 om året.

Med et kroniker tilskud, burde dine medicinudgifter ikke overstige 3600kr.
på et år.
Undersg derfor med din læge hvilke præparater du ikke får tilskud til, og få
søgt tilskud til det du kan få tilskud til, dette er et job for din
praktiserende læge.

> [...]
> Men nu kan jeg vel ikke trække nogle udgifter fra mere, selv om bilen er
> et must for mig da jeg ikke kan klare mig uden.

Korrekt, nu bliver kørselen for egen regning. Sådan er vi jo mange der har
det, invalidebil eller ej.
Faktisk kan egen bil være billigere end en invalidebil.

> Evt noget rengørings hjælp

Når du får pensioniststatus, vil du sandsynligvis blive kontaktet af
kommunen, med et tilbud om visitation til hjemmehjælp.
Ellers spørg kommunen efter en visitation.
Om du så kan få nogen hjemmehjælp, er en helt anden sag.

Mvh. Uffe Ravn