ejet vandværk
Fra : Jonna Bisgaard

Dato : 06-10-10 16:00

Er der nogle i gruppen der kan hjælpe,jeg har ejet vandværk,vandet er fint
men der er lidt fint sand med en gang imellem,er der nogle der kan
hjælpe,hvad gør jeg,der er billigst mulig.På forhånd TAK

Fra : JB

Dato : 06-10-10 21:10

> Er der nogle i gruppen der kan hjælpe,jeg har ejet vandværk,vandet er fint
> men der er lidt fint sand med en gang imellem,er der nogle der kan
> hjælpe,hvad gør jeg,der er billigst mulig.På forhånd TAK

Hej
Det er svært når du ikke skriver alder på boring og type af pumpe , sidder
punpen over jorden eller sidder den nede i boringen. Men her er mit forslag:
Det er filteret der er ved at gå sig en tur. Det kan have flere årsager. Og
der er flere løsninger, hvis det er en dykpumpe kan denne "slå" til fileret
ved opstart, løsningen kan være at hæve pumpen en meters penge, det kan også
hjælpe at sætte en softstarter til pumpen så den ikke er så hidsig ved
opstart, dette gør også at der kommer mindre sand med op. Jeg har selv haft
samme problem, til sidst kom der 50% sand og 50%vand alle rør og beholdere
blev fyldt med fint sand ud af hanen kom der en stråle sand, løsningen var
en ny boring, så du kan godt regne med at det kan koste dig en ny boring med
tiden. Har du fået genoprettet din boring på et tidspunkt kan det også være
årsagen, nogle brøndborere hælder saltsyre i , og det er ikke alle filtre
der kan holde til det.

Mvh
JB

Fra : Jonna Bisgaard

Dato : 08-10-10 17:28

Hej igen
Den pumpe jeg har sider i et udhus ca 10meter fra dækslet,der en pumpe på ca
75cm i højden og en hydrofo på 50l.Kan man få en ny membran til
hydrofoen?jeg tror den er gået itu,pumpen slår nemlig hurtiger til og fra
ind starten,da vi boede her,boringen er ca 15 år,håber det kan hjælpe med
nogle flere forslag

Fra : Martin Bak

Dato : 08-10-10 18:27

"Jonna Bisgaard" <baun-bis@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra
> ind starten,da vi boede her,boringen er ca 15 år,håber det kan hjælpe med

Så er det en såkaldt "ejektorpumpe" du har. Den er mindre effektiv og dyrere
i drift end en dykpumpe, men at skifte til en dykpumpe er ret bekosteligt.

At pumpen kører oftere behøver ikke at betyde at membranen er gået. Kan du
læse typeskiltet på hydrofren? Der er online manualer til Grundfos
hydrofoer, og det er ikke usædvanligt at man med mellemrum skal efterfylde
luft i dem. Men manualen kan fortælle hvordan og hvor meget.

Sandet i vandet har jeg ikke lige nogen forklaring på.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Keld Nygaard

Dato : 08-10-10 19:47

> [...]
> fra
> ind starten,da vi boede her,boringen er ca 15 år,håber det kan hjælpe med

Prøv at sluk for strømmen til pumpen, og luk noget af vandet ud af
hydroforen (Der sidder en tappeventil et eller andet sted). Den ekstra luft
i hydroforen giver mere elastik, og gøre pumpen ikke skal efterfylde så ofte
(til gengæld vil den så køre i længere tid).

Mvh
Keld

Fra : Armand

Dato : 08-10-10 20:40

Den 08-10-2010 20:47, Keld Nygaard skrev:
> [...]
> i hydroforen giver mere elastik, og gøre pumpen ikke skal efterfylde så ofte
> (til gengæld vil den så køre i længere tid).

Teknisk talt er der på en hydrofor ikke nogen adskillende membran, men
blot et luftvolumen ovenpå vædsken.
Hvis det vitterligt drejer sig om en hydrofor og ikke en
membranbeholder, vil luftmængden med tiden forsvinde, bl.a. p.g.a.
vandets luftoptagelse og skal derfor fornyes med jævnlige mellemrum,
hvor netop pumpens korte løbetid er en god indikation herpå.

Alene ud fra det praktisk besværlige ved ibrugtagning af en ny hydrofor
skal der ikke være nogen vædskemængde i beholderen fra starten af,
hvorfor man kickstarter vandværket igen ved at tømme hydroforen helt og
holdent for vand før pumpen atter tændes!

Det er med formål at undgå denne jævnlige servicering at
membranbeholderen er udviklet, og dog: Membranbeholdere kan også miste
luft (p.g.a. utætheder) og er derfor almindeligvis forsynet med en
luft-ventil så man kan pumpe nyt 'modtryk' i beholderen igen.

--
Armand.

Fra : JB

Dato : 08-10-10 22:00

> [...]
> fra
> ind starten,da vi boede her,boringen er ca 15 år,håber det kan hjælpe med

Borerøret er sansynligvis et PVC rør når den kun er 15 år. Årsagen til der
kommer sand kan være at der ikke er filtersat korrekt. Det kan du ikke ændre
på. Derimod skal du være klar over at ejektoren (sidder nede i boringen)
normalt er lavet i bronze og vil hurtigt tage skade af sandet. Hvis
ejektoren sidder for langt nede (for tæt på filteret) kan den have ødelagt
filteret. Når ejektoren går igang kan den slå til filteret og der kan slippe
små sandkorn igennem de lidt størrer sandkorn der er filtersat med og du får
hermed sand i vandet. I første omgang ville jeg hæve ejektoren og se om det
løser problemet, nr 2. så ville jeg sætte en softstarter på pumpen så den
får en blødere opstart.

Mvh
JB