Kontrollere medarbejders mail
Fra : Sika

Dato : 06-10-10 13:16

Hej gruppe,

Er der nogen herinde, der kender reglerne for en arbejdsgivers ret til
at kontrollere en medarbejders mail?

Her er ikke tale om almindelig daglig kontrol, men simpelthen kontrol af
en opsagt medarbejders mail i fritstillingsperioden, hvor medarbejderen
ikke er på arbejde.

Har man som arbejdsgiver ret til at tjekke medarbejderens mail i denne
periode?

Og hvordan er reglerne, hvis en medarbejder er langtidssyg eller på
barsel og dermed ikke kan passe sit arbejde og tjekke sine arbejdsmails?

Ligeledes vil jeg høre, hvis arbejdsgiveren ikke må kontrollere mailen,
om man som medarbejder så har pligt til at tjekke sin mail og
videresende eventuelle relevante arbejdsmails (f.eks. kundehenvendelser,
forespørgsler, ændring i leverancer o.l.) til en anden medarbejder i
virksomheden, som så kan tage sig af opgaven?

Hvis arbejdsgiver ikke må kontrollere mailen, og medarbejderen ikke har
pligt til at videresende mails, er der så til gengæld nogle regler for,
om arbejdsgiveren må:

1: Sætte autosvar på mailkontoen, som giver folk besked om at kontakte
en anden person?

og/eller

2: Lukke mailkontoen?

Jeg har søgt en del på nettet, men kan her kun finde regler for
almindelig kontrol af ansatte, hvilket skal varsles på forhånd osv.

Jeg håber, at nogen sidder inde med brugbare svar.

Dette indlæg er postet til både dk.erhverv og dk.videnskab.jura, og
follow-up er sat til dk.videnskab.jura.

Venlig hilsen

Sika

Fra : Henning

Dato : 06-10-10 14:54

On Wed, 06 Oct 2010 14:15:41 +0200, Sika <vilikkeh@vespam.nu> wrote:

>Hej gruppe,
>
>Er der nogen herinde, der kender reglerne for en arbejdsgivers ret til
>at kontrollere en medarbejders mail?

Der er ikke rigtig nogen regler - hvad er firmaets nedskrevne politik?
Som udgangspunkt tilhører mail til medarbejderen firmaet, så længe det
er sendt til en firmaadresse. Ligger der privat post imellem, må man
ikke læse dette, men det kan være svært at bevise om det er læst eller
ej.

Fra : Jet

Dato : 06-10-10 08:48

On 6 Okt., 15:15, Sika <vilik...@vespam.nu> wrote:
> [...]
>
> Jeg håber, at nogen sidder inde med brugbare svar.
>
> Dette indlæg er postet til både dk.erhverv og dk.videnskab.jura, og

Normalt er det sådan at IT-afd i virksomheden får besked og inddrager
hjemme-PC og lukker for e-mail og ADSL-forbindelsen.
Når man er fritstillet, så er man faktisk fratrådt virksomheden fysisk
og har ikke adgang via intranet, men får løn m.v. indtil
opsigelsesvarslen slutter.
Har man fået firmabil, mobiltlf. mv. udleveret bliver det inddraget
omgående.Normalt får man 10 min til at pakke sammen og fjerne sine
personlige ting.
Det er ikke noget der står skrevet i personalehåndbogen, men det er
interne regler (love) i personaleafd. sådan gør vi !

/jet

Fra : Jet

Dato : 06-10-10 08:51

On 6 Okt., 17:48, Jet <jetro...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Det er ikke noget der står skrevet i personalehåndbogen, men det er
> interne regler (love) i personaleafd. sådan gør vi !

Den nemmeste måde at fyre folk på er via en taxa til privatadressen
med brev !
Så er man fri for møder derom og tuderiet på arbejdspladsen, det er
sket rigtige mange steder.
Idag får du sparket farvel og tak !

/jet

Fra : Henrik B.

Dato : 06-10-10 20:17

"Jet" <jetrotte@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> med brev !
> Så er man fri for møder derom og tuderiet på arbejdspladsen, det er

Det er vist både nemmere og billigere blot at sende en SMS.......som nogle
arbejdsgivere har gjort.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-10 21:38

"Jet" <jetrotte@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Ovenstående er ikke helt korrekt -
Det er sandsynligt at firmatelefonen og pc'en inddrages - eller at adgangen
til intranet mv blokeres, en iddragelse af firmabilen skal erstattes af en
økonomisk kompensation.
Jeg har ikke kendskab til at bilen er blevet inddraget i nogen af de firmaer
jeg har været i -firmaets interesse er alene at begrænse medarbejderens
mulighed for at dels kontakte kunder dels tømme firmaet for oplysninger -
hvilket dog formentlig for det sidstes vedkommende nok allerede er sket på
det tidspunkt. (Og ja, det er ulovligt at benytte de oplysninger!)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-10-10 16:07

On Wed, 06 Oct 2010 14:15:41 +0200, Sika <vilikkeh@vespam.nu> wrote:

>Hej gruppe,
>
>Er der nogen herinde, der kender reglerne for en arbejdsgivers ret til
>at kontrollere en medarbejders mail?
Dette er ofte beskrevet i firmaets personale/IT-politik.
Arbejds mailen er arbejdsgivernens ejendom som helt klart
udgangspunkt.
Dog er mails der helt klart er personlige ikke noget arbejdsgiver må
læse hvis han "kigger over skulderen" på medarbejderen.

> [...]
>ikke er på arbejde.

>Har man som arbejdsgiver ret til at tjekke medarbejderens mail i denne
Ja.

>Og hvordan er reglerne, hvis en medarbejder er langtidssyg eller på
>barsel og dermed ikke kan passe sit arbejde og tjekke sine arbejdsmails?
Der er ikke regler forstået som lovgivning omkring det, der skal
kigges i firmaets personale/IT-politik (hvis der er en sådan) her vil
dette forhold oftes være beskrevet.

>Ligeledes vil jeg høre, hvis arbejdsgiveren ikke må kontrollere mailen,
Det må han så godt, dog bør denne kontrol være beskrevet/tydeligtgjort
for medarbejderen.

> [...]
>forespørgsler, ændring i leverancer o.l.) til en anden medarbejder i
>virksomheden, som så kan tage sig af opgaven?
Kig i firmaets personale/IT-politik
Der vil ofte være beskrevet at man ved sygdom/barsel/fravær skal
videresende mails alternativt give fuldmagt til at en kollega således
at denne kan kigge i enes mailboks.

> [...]

>Jeg har søgt en del på nettet, men kan her kun finde regler for
>almindelig kontrol af ansatte, hvilket skal varsles på forhånd osv.
Der findes ikke konkrete love omkring dette, så det bliver svært at
finde de regler.

/Hans

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-10-10 18:45

> Er der nogen herinde, der kender reglerne for en arbejdsgivers ret til at
> kontrollere en medarbejders mail?

Du må kontrollere firmaets mail alt det du vil, men er en mail tydelig
privat, må du ikke læse den og skal sende den retur/videre til
medarbejderen.
Ved en fritstillet medarbejder, ville jeg få videresendt mails til chefen,
og lukke kontoen.

Mvh Maria

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-10-10 19:39

"Sika" <vilikkeh@vespam.nu> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,
>
> Er der nogen herinde, der kender reglerne for en arbejdsgivers ret til at
> kontrollere en medarbejders mail?

Det ved Datatilsynet:
http://www.datatilsynet.dk/erhverv/kontrol-af-medarbejdere/
Læg lige mærke til at henvisningerne til en evt. firma-IT-politik i
udgangspunktet er rigtige nok (arbejdsgiver har oplysningspligt om evt.
kontroller mv.), men at firmapolitikken ikke kan give arbejdsgiveren
rettigheder der ligger ud over det lovgivne, som er beskrevet hos
Datatilsynet.
Datatilsynet siger ikke meget om hvorfor arbejdsgiveren ikke må læse private
mails. Det er fordi det er bestemt i Straffeloven (Brevhemmelighed), og
derfor som sådan ligger udenfor Datatilsynets område.

Prosa har også en gennemgang her:
http://www.prosa.dk/raadgivning/ansaettelse/persondataloven/ofte-stillede-spoergsmaal/it-sikkerhed-hvordan-maa-arbejdsgiveren-kontrollere-medarbejdernes-brug-af-e-post/
Den virker fornuftig nok og i sammenhæng med Datatilsynets udlægning.
Og dette råd fra siden er ihvertfald uhyre præcist og rigtigt:
"I øvrigt bør man ikke kommunikere meget private og følsomme forhold med
e-post fra sin arbejdsplads."

> [...]
> arbejdsgiveren må:
> 1: Sætte autosvar på mailkontoen, som giver folk besked om at kontakte en

Arbejdsgiveren er i sin gode ret til til enhver tid at omdirigere mail til
bestemte mailadresser til andre mailadresser, men i forlængelse af
ovenstående link, må man nok formode, at medarbejderen skal have besked om
det.
Ved stillingens ophør har arbejdsgiver ikke længere nogen forpligtigelser
vedr. dette overfor den tidligere medarbejder.

/Per

Fra : Sika

Dato : 07-10-10 12:51

Per Christoffersen wrote:
> "Sika" <vilikkeh@vespam.nu> skrev i en meddelelse

> Det ved Datatilsynet:
> http://www.datatilsynet.dk/erhverv/kontrol-af-medarbejdere/

Mange tak for linket

/Sika

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-10 19:22

> [...]

> ikke er på arbejde.
>
> Har man som arbejdsgiver ret til at tjekke medarbejderens mail i denne

Ja selvfølgelig. Det er jo arbejdsgiveren e-mail adresse - den er bare
stillet til rådighed for den fyrede medarbejder.

> Og hvordan er reglerne, hvis en medarbejder er langtidssyg eller på
> barsel og dermed ikke kan passe sit arbejde og tjekke sine arbejdsmails?

Det er de samme.

> [...]
> forespørgsler, ændring i leverancer o.l.) til en anden medarbejder i
> virksomheden, som så kan tage sig af opgaven?

Alle mails er jo netop arbejdsrelevante, da vedkommende jo selvfølgelig
IKKE bruger sin arbejds mail til private mails.

> [...]
> om arbejdsgiveren må:
>
> 1: Sætte autosvar på mailkontoen, som giver folk besked om at kontakte

Det første man overhovedet gør er at rette password på kontoen, så kan
vedkommende nemlig ikke længere disponere over kontoen og så sætter man
en auto reply på samt eventuelt en forward.

> og/eller
>
> 2: Lukke mailkontoen?

Man lukker ikke en mailkonto med mindre man har tømt den. Mange gange er
det nemmere at bevare den til at kunne søge i senere, hvis det pludslig
bliver relevant.

> [...]
>
> Jeg håber, at nogen sidder inde med brugbare svar.
>
> Dette indlæg er postet til både dk.erhverv og dk.videnskab.jura, og

Jeg er jurist, men det er sådan det foregår i den virkelige verden, hvis
ellers virksomheden har styr på den slags.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-10 19:26

> Jeg er jurist, men det er sådan det foregår i den virkelige verden, hvis
> ellers virksomheden har styr på den slags.

Der fik jeg vist lige lært vigtigheden af ordet ikke.

Jeg er IKKE jurist, skulle der have stået.

Fra : Sika

Dato : 13-10-10 10:04

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Der fik jeg vist lige lært vigtigheden af ordet ikke.
>
> Jeg er IKKE jurist, skulle der have stået.

Hehe... Ja, et lille ord med en stor betydning

Tak for dine svar!

/ Sika