Jalapeño bøffer
Fra : Aksel

Dato : 05-10-10 19:08

Af nysgerrighed købte vi igår denne vare af mærket Skare. Vi fik den idag
til aften - stegt på grill helt efter den ledsagende brugsanvisning.
Det var en chokerende oplevelse. Kødet var bestemt ikke mørt. Selv en gaffel
havde vanskeligt med at trænge ind i kødet. Af de 2x150 g kød blev de 250 g
afleveret til naboens hund. En hund sluger bare det hele uden at forsøge at
trygge på det - og jeg er sikker på, at dens oplevelse ved konsumeringen
langt overstiger vores.
Min kone hævder, at man ikke kan forvente, at oksetyksteg kan give møre
bøffer.
Er det mon rigtigt? Jeg mener, at en oksefilet - fra skulder til
tyndstegen - fra et ikke forgammelt dyr af kødrace burde være mør efter at
have hængt en passende tid efter slagtningen.
Hvad er rigtigt?
Mvh
Aksel

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-10-10 19:39

On Tue, 5 Oct 2010 20:07:52 +0200
"Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

> [...]
> tyndstegen - fra et ikke forgammelt dyr af kødrace burde være mør
> efter at have hængt en passende tid efter slagtningen.

Jeg vil give din kone delvist ret. Oksetyksteg bruges normalt til
grydesteg, småkød eller lignede da det normalt er bedst efter længere
tids braisering/kogning.
I enkelte tilfælde hvor der er tale om et dyr af super kvalitet, så kan
du godt skære bøffer af dette kød og endda få et ganske lækkert stykke
kød ud af det.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-10-10 19:44

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> tyndstegen - fra et ikke forgammelt dyr af kødrace burde være mør efter
> at have hængt en passende tid efter slagtningen.

Tykstegen er ikke en del af oksefileten men sidder øverst oppe på baglåret
der hvor det møder ryggen. Det er min erfaring at tyksteg /kan/ være mørt,
men at det bestemt ikke altid er tilfældet. Jeg kan muligvis finde på at
skære en bøf af tyksteg fra et rigtig godt ungdyr af kødkvæg, men i
almindelighed er det til stege til lang tids stegning (tror man med fordel
kunne bruge stykket, der er rimeligt smagfuldt til noget sous vide) eller
småkød.
Bøffer af tyksteg er noget en rigtig slagter næppe vil anbefale men det er
blevet meget almindeligt i supermarkedsdiskene - men det bli'r det ikke
bedre af!

vh
Jan

--
Billeder: http://album.boegh.net

Fra : Aksel

Dato : 05-10-10 20:39

"Jan Bøgh" <nospam@nospam.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> blevet meget almindeligt i supermarkedsdiskene - men det bli'r det ikke

Ok - jeg har været helt gal på den. Jeg troede faktisk, at tykstegen findes
et eller andet sted i filetområdet. Nu forstår jeg bedre, hvorfor tykstegen
kan afvige en del i mørhedsgrad fra de sædvanlige filetstykker. Jeg har set
"oksemedallioner" og tournedos fremstillet af tyksteg, men min kone vil kun
have dem, der er af mørbrad. Det vil jeg også nu!!!
Tak for underretningen.
Mvh
Aksel

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-10-10 21:40

"Jan Bøgh" <nospam@nospam.net> wrote

> Bøffer af tyksteg er noget en rigtig slagter næppe vil anbefale

Generelt vil jeg give dig ret, men jeg har nu haft en slagter der
introducerede mig for det for mange år siden.
Hvis man bestilte en lille uge i forvejen, kunne man regne med en yderst
smagfuld og mør bøf - hver gang. Det benyttede jeg mig af i en tre-fire år,
indtil han gik på pension. Da jeg spurgte den nye ejer af biksen om han
kunne lave samme nummer, kiggede han bare forvirret på mig og sagde det ikke
kunne lade sig gøre ...
Ak ja, sådan er der så meget ...

--
Kurt Lund

Fra : Ralph

Dato : 06-10-10 16:00

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min kone hævder, at man ikke kan forvente, at oksetyksteg kan give møre
> bøffer.
> Er det mon rigtigt? Jeg mener, at en oksefilet - fra skulder til

Bare et lille fif, jeg kalder det altid tygstegen, så husker man mange
timers tilberedning.

--
Ralph