C/C++ IDE/editor
Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-10-10 09:04

Hej

Jeg leder efter en bedre editor til C/C++ udvikling på Linux. Lige nu
bruger jeg Netbeans med C/C++ plugin, men der mangler lidt.

På Windows siden arbejder jeg til dagligt med Source Insight, og jeg
havde håbet at kunne finde noget til Linux på samme niveau med hensyn
til aggressiv syntax highlighting og symbol indexing.

Min normale arbejdsrytme går på at have min editor "symbol-aware" med
autocomplete på kryds af filer, hvilket ekskluderer de rene text
editorer. På den anden side sværger jeg også til et sæt eksterne
makefiles til build, så jeg behøver ikke at have et IDE til at
kontrollere build processen.

Nogen idéer?

/Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 04-10-10 16:29

Den Mon, 4 Oct 2010 08:03:40 -0700 (PDT) skrev Jacob Larsen:
> [...]
> editorer. På den anden side sværger jeg også til et sæt eksterne
> makefiles til build, så jeg behøver ikke at have et IDE til at

Geany?

http://www.geany.org/

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-10-10 23:30

Jacob Larsen <jacob@larsen.net> writes:

> Hej
>
> Jeg leder efter en bedre editor til C/C++ udvikling på Linux. Lige nu

I gamle dage brugte man Emacs/vi med etags/ctags til at give
krydsreferencerne. vi vil nok være vim i dag, og den kan farvelade til
den store guldmedalje som Emacs.

Så det er spørgsmålet hvor meget mere du har brug for?

Fra : Jacob Larsen

Dato : 08-10-10 10:20

On Oct 5, 7:30 am, nospam0002+20101...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20101005) wrote:
> I gamle dage brugte man Emacs/vi med etags/ctags til at give
> krydsreferencerne.   vi vil nok være vim i dag, og den kan farvelade til
> den store guldmedalje som Emacs.

Jeg ligger nok på Emacs siden af de to, men jeg har aldrig helt kunnet
finde mig til rette med den til større programmeringsopgaver. Det er
mest til de mindre ting som et shell script her og der, hvor Emacs er
min editor.

Det jeg mangler er ting som Windows-style copy-paste. Og så
selvfølgelig at syntax highlighting sker på baggrund af symbol
tabellen og ikke simpel syntax. Men måske der er nogen der har skrevet
noget lisp kode der kan det?

/Jacob

Fra : Jacob Larsen

Dato : 08-10-10 09:56

On Oct 5, 12:28 am, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
> Geany?

Jeg har lige prøvet at kigge lidt på den, men umiddelbart mangler der
noget. Jeg har disse ting jeg mangler at kunne/information om:

- Hvordan tilføjer jeg en fil til et projekt? Der er et menu punkt til
det, men det er altid deaktiveret når jeg prøver.
- Der er ikke noget symbol index der dækker hele projektet. I hvert
fald ikke jeg har kunnet se.
- Syntax highlighting bruger ikke symbol info (muligvis pga, manglende
symbol index). F.eks. hvis der refereres til en global funktion, så
bliver den kun farvet som en funktion, hvis der rent faktisk findes en
funktion i projektet med det navn.
- Autocomplete bruger ikke symbol info fra hele projektet (kun åbne
filer). Igen et index issue.
- Setup til integreret build er ikke så smart. Der er en indbygget
terminal, så kan nok ses som et minimalt issue for mig, siden jeg
alligevel bruger eksterne make filer.

Nogen idéer? Det ser meget plugin drevet ud, så måske der findes noget
der kan hjælpe mig?

/Jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-10 19:57

On Fri, 8 Oct 2010 08:55:50 -0700 (PDT)
Jacob Larsen <jacob@larsen.net> wrote:

> [...]
> det, men det er altid deaktiveret når jeg prøver.
> - Der er ikke noget symbol index der dækker hele projektet. I hvert
Måske denne alternative projektplugin dækker dit behov:
http://plugins.geany.org/index.php?site=geanyprj

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-10 20:02

Har du læst dette: http://www.geany.org/manual/current/#tags

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 09-10-10 02:22

On Oct 9, 4:01 am, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:
> Har du læst dette:http://www.geany.org/manual/current/#tags

Havde jeg faktisk ikke set. Det ser ud til at jeg bruger en ældre
version af Geany, siden Ubuntu ikke har opdateret den i et stykke tid.
Det kunne tænkes det vlev rettet med den nye version der skulle komme
snart, så kan være Geany skal have et forsøg mere til den tid.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-10-10 10:45

On Sat, 9 Oct 2010 01:22:25 -0700 (PDT)
> [...]

> Det kunne tænkes det vlev rettet med den nye version der skulle komme
> snart, så kan være Geany skal have et forsøg mere til den tid.
Hvilken version af Ubuntu anvender du?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-10-10 11:01

On Sat, 9 Oct 2010 11:44:57 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Hvilken version af Ubuntu anvender du?

Du kan altid hente seneste version af Geany for Ubuntu her:
https://launchpad.net/~geany-dev/+archive/ppa

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-10-10 00:38

On Oct 9, 6:44 pm, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:
> Hvilken version af Ubuntu anvender du?

10.04. Næste version skulle snart komme, så vil nok prøve den først
før jeg går i gang med at hente nyeste Geany fra sekundære kilder.

/Jacob