Hjæp valg af styrsystem til en sød lille P~
Fra : Stampe

Dato : 04-10-10 09:07

Jeg har fået fat i en "Amitach SmartVision 3501 (XP) Den er sku meget sød
med indbygget DVD og Floppy, RAM i selve skærmen. Strømforsyningen og
hardisk sidder i foden.

Jeg har nu lagt Windows XP Pro på med alle opdatenger, den er godtnok født
med XP men det er nok længe siden - den kører ALT for lansom. Den kan kun
tage 512Mb RAM.

Min svigermor har NUL forstand på computer, jeg selv er Windows mand.

Mit spørgsmål hvlike Linux system vil køre hurtigst på sådan en gl. sag.
Hun skulle helst på Facebook, Netbank, køre messenger, mail, google, kunne
skrive nogle breve mv.

Mvh
Allan

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 04-10-10 09:35

Allan skrev:

> [...]

> Mit spørgsmål hvlike Linux system vil køre hurtigst på sådan en
> gl. sag. Hun skulle helst på Facebook, Netbank, køre messenger, mail,

Jeg _tror_ XUbuntu (med Xfce som »window manager«) er et passende valg.

(Man kunne også argumentere for Debian/stable, men så skal du selv ind
og skifte til en letvægts-»window manager«.)

God fornøjelse,

Jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-10-10 17:53

On Mon, 4 Oct 2010 10:07:19 +0200
"Stampe" <ask@ask-service.dk> wrote:

> Mit spørgsmål hvlike Linux system vil køre hurtigst på sådan en gl. sag.
> Hun skulle helst på Facebook, Netbank, køre messenger, mail, google, kunne skrive nogle breve mv.

Jeg ville anbefale denne (Linux Mint LXDE):
http://www.linuxmint.com/blog/?p=1473

System requirements:

* x86 processor
* 192 MB of system memory (RAM)
* 3 GB of disk space for installation
* Graphics card capable of 800×600 resolution
* CD-ROM drive or USB port

Forvalgte applikationer:
OpenOffice 3.2.1
Mozilla Firefox 3.6.9
Mozilla Thunderbird 3.0

Da medfølgende Java er Sun's, virker netbank ud af boksen, hvis det
ikke er en Windows only bankløsning.

Den medfølgende messenger er Gaim, som uden problemer kommunikerer med
Windows Messager. Alternativt findes en Windows Messenger klon: amsn ->
http://www.amsn-project.net/ Den findes i pakkebiblioteket, så den er
lige til at installere.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-10-10 18:00

Den Mon, 4 Oct 2010 18:53:06 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Den medfølgende messenger er Gaim, som uden problemer kommunikerer med
> Windows Messager. Alternativt findes en Windows Messenger klon: amsn ->
> [...]

Gaim? Er den genopstået?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Stampe

Dato : 04-10-10 23:37

Når jeg Booter

melder den Boot CD-ROM type: No Emulation Booting

ISOLINUX 3,36

"Michael Rasmussen" wrote in message

> [...]

>Den medfølgende messenger er Gaim, som uden problemer kommunikerer med
>Windows Messager. Alternativt findes en Windows Messenger klon: amsn ->

Hej Michael,

Nu fik jeg ellers installeret den XUBUNTU 10.10 som Jacob anbefalede, den
kom da op og køre, fik ikke udforsket den så meget, fordi så ville jeg prve
dit forslag med en:
Linux Mint LXDE Downloadede den herfra:
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=60

Når jeg Booter melder den:
Boot CD-ROM type: No Emulation Booting
ISOLINUX 3,36 2007-02-10 Copyright (C) H. PPeter Anvin

vesamenu c.32: attemt DOS System Call (det bliver den ved med hele tiden)

SÅ prøvede jeg Linux Mint 8 herfra:
http://www.linuxmint.com/blog/?p=1325

Det samme skete den melder "Boot:" ligesom den venter på en kommando så
prøvede jeg med "yes" Så melder den "could not find Kernel Image "Yes"

Hvad gør jeg galt?

Mvh
Allan

Fra : Stampe

Dato : 05-10-10 00:46

Hej Michael,

Hov jeg fik toppostet noget af mit svar i toppen, rsten stod som det skulle
i bunden, nå men her er mit prob.:

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-10-10 18:18

On Mon, 4 Oct 2010 18:53:06 +0200, Michael wrote:

> Den medfølgende messenger er Gaim,

Så må det være en ganske gammel udgave - Gaim blev omdøbt til Pidgin for
ret lang tid siden.

Mvh.

Adam

--
"None of them kicks go boom Adam Sjøgren
None of them basslines fill the room" asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-10-10 19:18

On Mon, 04 Oct 2010 19:17:44 +0200
asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Så må det være en ganske gammel udgave - Gaim blev omdøbt til Pidgin for
> ret lang tid siden.

Ja, selvfølgeligt er det Pidgin - gammel vane

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-10 01:38

On Tue, 5 Oct 2010 01:46:21 +0200
"Stampe" <ask@ask-service.dk> wrote:

> Det samme skete den melder "Boot:" ligesom den venter på en kommando så
> prøvede jeg med "yes" Så melder den "could not find Kernel Image "Yes"
>
> Hvad gør jeg galt?

Ifølge andre i lignende situation skulle dette trick løse dit problem:
Når boot prompten kommer frem skal du skrive følgende: live vga=ask og
herefter trykke enter. Du vil kunne høre på din CD, at boot processen
kører, men du vil ikke kunne se noget på din skærm de første par
minutter. Problemet er, at Linux Mint vil starte installationen i
grafisk mode, og for at dette skal kunne lade sig gøre, anvender den en
vesa driver. Den anvendte vesa driver er dog ikke anvendelig på ældre
bundkort, hvorfor man skal tvinge den til at kører videre uden grafisk
opstartsmenu. Kommandoen ovenfor skulle netop tvinge installationen
igennem uden grafisk opstartsmenu.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen