Kvalme og rysten
Fra : Heidi

Dato : 03-10-10 09:51

Jeg har en bekendt som nu i længere tid (1-1½ måned) har haft det skidt med
kvalme, især om formiddagen (det kan aftage noget om eftermiddagen og
aftenen), og rysten, mest i hænderne men ind i mellem også det meste af
kroppen - ligesom om hun fryser, men hun har det varmt nok imens.
Det har stået på i hvert fald en måneds tid, og lægen har ikke umiddelbart
kunnet finde nogen årsag.

Med til historien hører at hun har fået konstateret kronisk tarmbetændelse
for nogle år siden - det får hun stikpiller for, og har også kunnet holde
symptomerne på det nede siden. Hun er et lidt nervøst gemyt, som også i
perioder får en slags "anfald" med voldsom kvalme og mave/brystsmerter - det
kan komme en gang om året, eller flere gange på kort tid, og ofte har det
været galt når hun og manden skulle på ferie - enten kort tid før, eller
under selve ferien.

Hun mener ikke selv at anfaldene er psykisk betingede, selvom det virker
underligt at de ofte kommer i forbindelse med en ferie. Men familien har
været tilbøjelige til at tro, at der alligevel ligger noget psykisk bag.
Hun og manden skulle have været på udlandscharterferie fornylig, men måtte
aflyse det pga. den fortsatte kvalme og rysten, og familien var derefter
"spændte" på om symptomerne ville forsvinde, nu hvor hun ikke længere
behøvede bekymre sig ubevidst om ferien. Men de er der stadigvæk, og er ikke
blevet bedre.

Hun var på udlandsferie sidste år med både mand og børn og børnebørn, hvor
der ingen problemer var - og familien får den tanke, at hun der har følt sig
mere tryg fordi børnene var med og hun derfor ikke behøvede bekymre sig om
sproget (de taler ikke engelsk) osv. - og derfor ikke har fået nogen
symptomer.

Hun har været ved læge, som også har foreslået det psykisk betingede, men
den holder jo nok ikke helt længere, nu hvor der ingen ferie er i udsigt.

Så det korte af det lange - kvalmen og rysten, er der nogen bud på derude
hvad der kan være årsagen til dette?
Det skal siges at hun er over den fødedygtige alder, så det er ikke en
uopdaget graviditet

Hun skal naturligvis til læge igen, hvis ikke det bliver bedre indenfor kort
tid, men det kunne være rart måske at kunne hjælpe med nogle bud på hvad
problemet kan være.

--
Heidi

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-10-10 19:36

> Så det korte af det lange - kvalmen og rysten, er der nogen bud på derude
> hvad der kan være årsagen til dette?

Medicin. I hvert fald astmamedicin kan have den bivirkning, og kaffe(koffein
ligeledes.

Mvh Maria

Fra : Heidi

Dato : 05-10-10 05:29

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Medicin. I hvert fald astmamedicin kan have den bivirkning, og
> kaffe(koffein ligeledes.

Tak for svaret.
Hun har ikke astma, så lige den slags medicin får hun ikke. Hun drikker ikke
kaffe så den er også udelukket, men jeg vil prøve at høre hende om hendes
læge har tjekket den medicin hun får for andre ting (er ikke helt sikker på
hvad hun får, men der er sikkert et eller andet).

--
Heidi

Fra : M Hatting

Dato : 07-10-10 00:30

Tanker en middel til moderet depresion kan være en mulighed.
Hvordan sover hun ?
Hvad med koncetrationen ( kan hun læse en bog eller følge med i en tv film )
Som jeg læser det er hun pt menneskesky for fremmede, derofr kan hun ikke
magte en ferie

Mvh MH

Fra : Heidi

Dato : 10-10-10 16:13

"M Hatting" <slet@ingen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> film )
> Som jeg læser det er hun pt menneskesky for fremmede, derofr kan hun ikke

Hun har ingen problemer med at følge med i en film, læse en bog eller feks.
lave håndarbejde, og jeg tror ikke en depression er problemet.
Lidt nyt er der siden jeg skrev - hun har i mellemtiden været hos en
akupunktør (på eget initiativ), som havde foreslået at det kunne hænge
sammen med hendes tarmbetændelse, og en mulig intolerans overfor
mælkeprodukter.
Hun er selv kommet i tanke om at symptomerne opstod efter hun i en periode
havde spist frugt til morgenmad, og derefter gik over til A38.

Hun har fået det en smule bedre efter første behandling, men det er nok for
tidligt endnu at sige hvor meget det har hjulpet/vil hjælpe, men hun skal
afsted igen - og hun vil forsøge at undgå for mange mælkeprodukter i den
kommende tid, og så håber vi det har en effekt.

Tak for svaret.

Heidi - som undrer sig lidt over at en ekspert i mave/tarm sygdomme som hun
fornylig har været til kontrol hos, ikke har tænkt tanken med intolerans
overfor fødevarer...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-10 18:22

Heidi skrev::

> foreslået at det kunne hænge sammen med hendes
> tarmbetændelse

Jeg vil i allerhøjeste grad i første omgang mistænke
tarmbetændelsen eller medicinen herfor (stikpillerne).

> Heidi - som undrer sig lidt over at en ekspert i mave/tarm
> sygdomme som hun fornylig har været til kontrol hos, ikke
> har tænkt tanken med intolerans overfor fødevarer...

Sikkert fordi den slags er yderst sjældent. Langt de fleste,
der tror de har intolerans for det ene eller andet, har ikke
intolerans. Der er mange, der går rundt og holder sig fra
det ene eller andet helt uden grund.

Hvad er det for en tarmbetændelse? Crohns?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Heidi

Dato : 12-10-10 17:12

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg vil i allerhøjeste grad i første omgang mistænke tarmbetændelsen eller
> medicinen herfor (stikpillerne).

Er der normalt at det først viser sig efter længere tid hvis man ikke kan
tåle disse stikpiller, for hun har efterhånden brugt dem i et par år?

> Hvad er det for en tarmbetændelse? Crohns?

Jeg ved faktisk ikke hvad navnet er, men det vil jeg prøve at spørge om ved
lejlighed.

--
Heidi

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-10-10 17:31

Heidi skrev::

> Er der normalt at det først viser sig efter længere tid hvis
> man ikke kan tåle disse stikpiller, for hun har efterhånden
> brugt dem i et par år?

Det tør jeg ikke sige, for det afhænger selvfølgelig af,
hvad der er i stikpillerne. men det kan som sagt også være
selve sygdommen.

> Jeg ved faktisk ikke hvad navnet er, men det vil jeg prøve
> at spørge om ved lejlighed.

Hvis det er Crohns, så er det en sygdom, der har det med at
være mere eller mindre aktiv, hvilket selvfølgelig kan
forklare, at der pludselig opstår symptomer, der ikke
tidligere har været der.

Hendes læge burde kunne fortælle, om det kan være sygdommen
eller pillerne, der giver hende kvalme og rysten.

Da jeg havde udbrud af Crohns, havde jeg begge de nævnte
symptomer og flere andre - jeg fandt egentlig aldrig ud af,
om det var sygdommen eller medicinen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Verdens mest præcise og detaljerede horoskoper - helt gratis: