Valg af hardtop båd i 5 - 6 meters klassen
Fra : Dal

Dato : 03-10-10 15:14

Hej.

Jeg har pt en styrepult jolle på 4,5meter (i alu) med en 25hp motor på.
Vi har nu bestems os for at vi gerne vil have en hardtop båd i ca samme
størrelse for at kunne bruge båden lidt flere dage om året. Det skal være en
båd der kan transpoteres på trailer.
Vi sejler i limfjorden. men vil gerne kunne køre nadre steder hen og sejle
en tur. Overnatning i båden er ikke det vigtigste. Vi er 2 voksne og 2 børn
(12 - 15 år) som tit har en ven med, så båden skal kunne rumme 2 voksne og 4
børn.

De både jeg kikker på er:
Flipper 520
Crescent classic 535
Crescent Gemini, Som dog er lidt mindre end de andre men af en eller anden
grund frister mig.
Yamarin 56 - 59HT
Skibsplast, et eller andet nummer.

Når jeg ikke nævner Bella 530 classic, så er det bare fordi den ligesom ikke
er ?? til mig. Er den halvplandende ?
Sidepladserne foran i Bella 560 finder jeg upraktiske.

Men hvad med indbygget tank og løs tank. Når man sejler og leger lidt synes
jeg hurtig 25ltr får ben at gå på. kan man koble flere løse tanke sammen.
Jeg kan godt forestille mig at en 50-60hp motor hurtig kan fortære 25 ltr. ?

Er der nogen fordel i langsgående sæder i agter eller den tværgående ?
Vi er ikke lystfiskere, men måske en gang eller to om året vil snøren komme
i vandet, dette er dog ikke nogen faktor for bådmodellen.
Alle her er med udenbordsmotor, har I nogen input til tilsvarende både med
indenbordsmotor.

Hvad med 4 takts motor kontra de nye e-tec 2 takter. Er det ikke længre
service intervaller på 2 takteren ?

Bådene jeg kikker efter har max pris på 150000 incl trailer.

Har I lidt go'e råd og andre input til mit kommende bådkøb.

/Dal

Fra : Lars Clement

Dato : 03-10-10 21:21

"Dal" <fup@ogfidus.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Bådene jeg kikker efter har max pris på 150000 incl trailer.
>
> Har I lidt go'e råd og andre input til mit kommende bådkøb.

Hej Dal--

Sejler selv i en yamarin 5930 HT. Den er dyr men dejlig. Jeg vil tro at du
skulle kigge mere på den yamarin 56 HT. Har før sejlet Nordan 18 som fås
for noget færre penge, men som også er en solid båd. hvad med flex 18 som er
en moderne Nordan ?
4 takt motoren udmærker sig ved at være støjsvag og egentligt ikke særlig
dyr i service. Den tåler også lave om drejninger i længere tid.
god jagt

venligst

Lars Clement

indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Dal

Dato : 05-10-10 19:09

Flex 18 eller den kommende flex 21 er sikkert en fin båd, men indretningen
med slå ud bæmke i agter tiltaler mig ikke rigtig !

Nordan synes jeg er for smal en båd !

/Dal