Camp-Let Euro 260
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 03-10-10 12:21

Hej

Ville høre om nogen har erfaringer med en Camp-Let Euro 260?

Jeg er helt "grøn" på trailermarkedet, men skal igang med en stor
ombygning, og skal bla køre en del byggeaffald væk.

Så jeg tænker om der er gode råd I vil give videre?

- Skal man have bremser på? (ovenstående findes i to udgaver)
- Der er noget med hvis den er indreistreret til under 500kg total, så
er det ikke vægtafgift?
- Burde man kigge efter en brugt? Hvad skal man så se efter (er det
f.eks. rust?)

På forhånd tak!

--
Jesper

Fra : TG

Dato : 03-10-10 14:13

On 3 Okt., 20:21, Jesper Lillesø <lille...@gmail.com> wrote:
> [...]
> er det ikke vægtafgift?
> - Burde man kigge efter en brugt? Hvad skal man så se efter (er det

Min overbevisning:
Hvis du skal køre byggeaffald, vil du meget hurtigt komme til at laste
traileren "lidt tung", derfor bør du anskaffe en an trailer med
bremser, og en passende lasteevne. En 500kg's trailer, uden
vægtafgift, må typisk laste 350 kg, og det er ikke ret meget
byggeaffald.

Hvis du går ud og kigger efter en brugt, er det sjældent rust der er
problemet., men derimod træpladen i bunden af vognen, og ikke mindst
dårligt vedligeholdt bremser. Træpladen kan med lidt snilde udskiftes,
og hvis du ikke er bange for lidt mekanik, er det også overkommeligt
at renovere bremserne.

Et andet 'sårbart' sted er affjedringen, det har jeg ikke selv nogen
erfaring med, men ofte er det ikke en hjemmeopgave, at udskifte de
gummibøsninger, som udgør affjedring/støddæmpning.

Jeg ville selv fortrække en solid brugt trailer frem for en let, og
ny, trailer.

Men der er sikkert mange der har andre holdninger..

/TG

Fra : Elmand

Dato : 03-10-10 22:53

"TG" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

ny, trailer.

Men der er sikkert mange der har andre holdninger..

Du har ret, når man kan købe en ny f.eks 750 kg model for 3495 hos
onkel Harald. En ganske udmærket ståltrailer.
Venlig hilsen
Kurt Bjerretroft Espersen

Fra : John V.

Dato : 03-10-10 23:47

Den 03-10-2010 20:21, Jesper Lillesø skrev:
> [...]
> er det ikke vægtafgift?
> - Burde man kigge efter en brugt? Hvad skal man så se efter (er det

Jeg må indrømme at jeg slet ikke gad tænke i køb af trailer, med det formål.
Lej en, eller saml en pæn mængde sammen og få en med lastbil, med grab,
til at hente det, så slipper du også for en masse slæb.

Det er klart at hvis du vil købe, skal du se efter standen, rust, dæk,
buler, bremser, elanlæg, (kobl den til din egen bil og se det virker som
det skal).
Men selvfølgelig afhænger det også af prisen i forhold til standen. Alt
i alt er et begrænset hvor meget teknik der er i sådan en fætter.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-10 14:07

> [...]
> Lej en, eller saml en pæn mængde sammen og få en med lastbil, med grab,
> til at hente det, så slipper du også for en masse slæb.

Eller lej en container - så skal du ikke skovle det samme affald flere
gange. Men en hobby trailer kan intet laste. Prøv selv at regne på hvor lidt
murbrokker der går på 350 / 500kg (Lasteevnen af typiske hobby trailere)

Jeg har kørt en skorsten væk på sådan en lille en - Det var 3-4 læs
(overvægt) men det var nemt med en rampe at lade stenene lande direkte i
traileren og så kører dem væk når den var halv fuld...

Har også kørt soklen fra et drivhus væk - ad flere gange.

Mhs byggeaffald er det ret vigtigt at det er sorteret korrekt. Så nøjes
f.eks med at leje en container til de tunge ting som murbrokker og sorter
jen og træ fra. Det er nemmere selv at køre væk senere.

Men selvom vi laver det meste som GDS så skal man kende sine begrænsninger.
Har i øjeblikket en tømrer til at skifte taget. Der har jeg/de så lejet en
container til det asbestholdige affald. Jeg kunne spare en del ved selv at
køre det på genbrugspladsen, da jeg som privat kan aflevere det uden
omkostninger. Men selvom et asbest tag er let så skal der køres mange gange
for at få det væk. Derimod bortskaffer jeg selv de gamle lægter / tagrender
mm.

Den anden vej med byggematerialer. Da jeg kom til at regne på hvor mange
gange jeg skulle køre for at hente "billige" materialer i jem og fix, fik
jeg et samlet tilbud fra nærmeste trælast. Til førstesalen kørte de 2 gange
med en 12meter lastbil bare for levering af isolering, gipsplader og "lidt"
træ. til indretning af en førstesal.

Og jeg vil slet ikke begynde at overveje at hente mursten eller tagsten med
en lille trailer. Jeg har hentet nogle "få" betonfliser vi manglede jeg
manglede til en terrasse - og havde regnet på at det lige gik med både bil
og trailer læsset til totalvægtene ... De fleste havde vi fået leveret men
sidste øjebliksændringer i planerne gjorde at vi lige manglede "lidt".

Medmindre OP har usædvanligt meget energi så vil jeg sige fokuser på
renoveringen / opbygningen og slip nemmest muligt om med affaldet ....

Fra : Petersen Michael

Dato : 04-10-10 18:08

Jesper Lillesø wrote:
> [...]
>
> Så jeg tænker om der er gode råd I vil give videre?
>
> - Skal man have bremser på? (ovenstående findes i to udgaver)

Det er jo ikke noget man "skal" på så lille en trailer, men med dit behov
vil jeg vælge en mere solid løsning, og bremser.

> - Der er noget med hvis den er indreistreret til under 500kg total, så
> er det ikke vægtafgift?

Ja, men vægtafgiften på en "rigtig" trailer er kun ca 200 kr pr år.

> - Burde man kigge efter en brugt? Hvad skal man så se efter (er det
> f.eks. rust?)

Min erfaring er at folk ikke sælger deres trailere før de er brugt helt op,
og alligevel tror de skal have en formue for dem.

Min første trailer købte jeg brugt, den næste, der købte jeg en sprit ny
Selandia dobbelt akslet 1100 kg lasteævne 1500 kg total. (den var 40%
billigere end en Brenderup i samme størrelse) Jeg ser det som en langsigtet
investering.
Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 04-10-10 12:05

Hej

Tak for svarene.

Jeg kan godt se pointen i at man sikkert skal køre mange gange. Dette
er dog blot en af de lejligheder jeg har "manglet" en trailer"...

Jeg ser mig omkring på DBA.dk osv. og opvejer det mod en ny.

--
Jesper

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 10-10-10 12:28

Hej

On Oct 4, 8:05 pm, Jesper Lillesø <lille...@gmail.com> wrote:
> Jeg ser mig omkring på DBA.dk osv. og opvejer det mod en ny.

Så fik jeg en trailer: Brenderup 260TB Stål fra 2007 - 1000kg
totalvægt. Brugt, registreret i mit navn til 9500kr

Overvejer at få den vejet op til 1300kg.

--
Jesper