Ujævn plæne, opretning?
Fra : Klaus G.

Dato : 03-10-10 17:05

Hej.

Mine forældre har for et par år siden købt en egendom og de har tit snakket
om at få jævnet deres plæne. Plænen er meget ujævn, nok mest pga. alle de
maange mulvap'er som har hærget græsplænen, fordi den tidligere ejer ikke
fik gjort noget ved det. Mulvarperne er nu udryddet, men plænen er meget
bulet. At tromle plænen hjælper ikke rigtigt...

Hvad kan man gøre? Er det nødvendigt at fræse hele plænen, eller findes der
en måde at jævne plænen(2000m2)? Det bliver naturligvis ikke i år det skal
gøres, men snakken gik i dag på deres plæne igen, så nu vil jeg sq gøre
alvor af at undersøge sagerne lidt :)

På forhånd tak!

--
Klaus G.

Fra : Aksel

Dato : 03-10-10 17:12

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal gøres, men snakken gik i dag på deres plæne igen, så nu vil jeg sq
> gøre alvor af at undersøge sagerne lidt :)

Vi har en lignende plæne og har talt om at tromle den en dag, der har været
regnvejr. Har dog ikke fået det gjort endnu.
Mvh
Aksel

Fra : Klaus G.

Dato : 03-10-10 17:28

> Vi har en lignende plæne og har talt om at tromle den en dag, der har
> været regnvejr. Har dog ikke fået det gjort endnu.
Den bliver tromlet hvert år. Det er en tromle på 400kg som havetraktoren
slæber rundt. Det hjælper ikke, desværre.

--
Klaus G.

Fra : CC

Dato : 03-10-10 17:33

Den 03-10-2010 18:28, Klaus G. skrev:
> Den bliver tromlet hvert år. Det er en tromle på 400kg som havetraktoren
> slæber rundt. Det hjælper ikke, desværre.
>
> --
> Klaus G.
Du kan smide grus/græsfrø i alle lunkerne, men når en 400 kg's "ting"
ikke kan jævne, vil jeg indhente en pris på en ny græsplane.
Så kan i bedre vurdere om i vil have flere års slid og ærgrelse, eller
en fin ny jævn plæne til sommer.

Fra : Klaus G.

Dato : 03-10-10 19:14

> [...]
> kan jævne, vil jeg indhente en pris på en ny græsplane.
> Så kan i bedre vurdere om i vil have flere års slid og ærgrelse, eller en

Jeg skulle nok have nævnt det, men de er ikke såå interesseret i at omlægge
hele deres græsplæne. 2000m2 kommer til at koste en del penge jo.

--
Klaus G.

Fra : CC

Dato : 03-10-10 23:23

Den 03-10-2010 20:13, Klaus G. skrev:

> Jeg skulle nok have nævnt det, men de er ikke såå interesseret i at
> omlægge hele deres græsplæne. 2000m2 kommer til at koste en del penge jo.

Så må I gøre det selv.......
En gang Round-up på hele plænen.
Fjern alt vissent græs etc.
Jævn/planere hele plænen med en omvendt palle spændt efter
havetræktoren, og tromlen ovenpå pallen.
Så nye frø (rigeligt så der også er til fuglene, og tidligts 6 uger
efter Round-up) og tromle den.

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-10 17:25

Klaus G. wrote:
> [...]
> ikke i år det skal gøres, men snakken gik i dag på deres plæne igen,
> så nu vil jeg sq gøre alvor af at undersøge sagerne lidt :)

Fræs den nu og anlæg en ny, så er der en smuk
og frisk ny græsplæne til foråret

Fra : Klaus G.

Dato : 03-10-10 17:29

> Fræs den nu og anlæg en ny, så er der en smuk
> og frisk ny græsplæne til foråret
Det er jo ikke helt gratis :)

Men en mulighed.

--
Klaus G.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 03-10-10 18:08

Den 03-10-2010 18:05, Klaus G. skrev:
> [...]
> det skal gøres, men snakken gik i dag på deres plæne igen, så nu vil jeg
> sq gøre alvor af at undersøge sagerne lidt :)

Vi har fyldt jord/kompost i hullerne og sået nyt græs. Det er hurtigt,
billigt og nemt.
Men græsplænen kan selvfølgelig være så slem, at det bedste er at omlægge.
Fyldet fik vi på genbrugsstationen ganske gratis.
Hilsen Matthias

Fra : Klaus G.

Dato : 03-10-10 19:10

> [...]
> Men græsplænen kan selvfølgelig være så slem, at det bedste er at omlægge.
> Fyldet fik vi på genbrugsstationen ganske gratis.
Ja, det har de gamle også overvejet, men en plæne på 2000m2, der bliver man
aldrig færdig, hvis man skal gå rundt og vurdere hvor alle hullerne er :)

Er det monstro muligt at trække noget henoverplænen, efter havetraktoren, så
man få jævnet det hele?

--
Klaus G.

Fra : Armand

Dato : 03-10-10 22:35

> [...]
> det skal gøres, men snakken gik i dag på deres plæne igen, så nu vil jeg
> sq gøre alvor af at undersøge sagerne lidt :)

Et jævnt lag sand ovenpå sneen til vinter(!?) finder selv frem til de
værste huller når det bliver tø igen, men der skal sikkert nogle vintre
hhv. sne/tø -perioder til for at klare en vild plæne.

Kan de ikke omlægge den nærmeste plæne som 'green' og være tilfreds med
fairway'en/rough'en på resten af grunden?

--
Armand.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-10 02:59

On 3 Okt., 18:05, "Klaus G." <webmas...@seth-enoch.dk> wrote:
> Plænen er meget ujævn, nok mest pga. alle de
> maange mulvap'er som har hærget græsplænen, fordi den tidligere ejer ikke
> fik gjort noget ved det. Mulvarperne er nu udryddet,

Muldvarpe er aldrig udryddet med mindre man hamrer spunsvægge ned hele
vejen rundt om ens grund.

--
Christian

Fra : Ebbe

Dato : 05-10-10 17:46

On Tue, 5 Oct 2010 01:58:40 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Muldvarpe er aldrig udryddet med mindre man hamrer spunsvægge ned hele
>vejen rundt om ens grund.

Men visse ting har de respekt for. For 3 år siden hældte jeg lidt
klorin ned i hullerne. Jeg har ikke set dem siden
mvh Ebbe

Fra : Klaus G.

Dato : 05-10-10 18:46

> Muldvarpe er aldrig udryddet med mindre man hamrer spunsvægge ned hele
> vejen rundt om ens grund.
Nej ok. Men når der nærmer sig en, så bliver der sat fælder op i stort
omfang og den er fanget på få dage. Derfra og så til at have en 8-12stykker
til at undergrave hele grunden. Der er lidt forskel ;)

--
Klaus G.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-10 01:27

On 5 Okt., 19:46, "Klaus G." <webmas...@seth-enoch.dk> wrote:

> Nej ok. Men når der nærmer sig en, så bliver der sat fælder op i stort
> omfang og den er fanget på få dage.

Sådan gør jeg også, men de er svære at komme af med når man har marker
på 2 sider af ens græsplæne

--
Christian

Fra : Aksel

Dato : 06-10-10 10:16

> Nej ok. Men når der nærmer sig en, så bliver der sat fælder op i stort
> omfang og den er fanget på få dage.

Sådan gør jeg også, men de er svære at komme af med når man har marker
på 2 sider af ens græsplæne

--------

Jeg kender også problemet med muldvarper. Jeg opererer også med fælder -
både i muldskuddet, men også i gangene mellem dem. Det vanskeligste er:
hvordan lærer man dem til at gå i fælden??? De fleste af dem vi udsættes
for er så snu, at de nærmest begraver saksen i stedet for at gå ind i den.
Det kunne selvfølgelig også tænkes, at det bare er mig, der skal lære at
anbringe saksen rigtigt. Men jeg har prøvet mange måder og har kun ringe
succes. Dog tror jeg, at mine angrebsforsøg på en eller anden måde stresser
muldvarperne, så de efter nogle ugers jagt forsvinder af sig selv.
Mvh
Aksel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-10 03:32

On 6 Okt., 11:15, "Aksel" <Ak...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> succes. Dog tror jeg, at mine angrebsforsøg på en eller anden måde stresser
> muldvarperne, så de efter nogle ugers jagt forsvinder af sig selv.

Saksene skal helst opbevares udendørs og må ikke håndteres uden
handsker, da muldvarpe har en meget god lugtesans.
Du skal huske at rense gangen godt til begge sider og så sørge for at
der er helt mørkt.

--
Christian