Kalkfjernelsesmetode
Fra : Rick

Dato : 02-10-10 14:49

Hej I gruppen,

Jeg vil lige dele en "opfindelse" med jer andre, som jeg har gjort for et
par måneder siden.
Dog vil jeg gøre opmærksom på, at metoden nok ikke er helt ufarlig og jeg
håber da også, at hvis der er nogle uhensigtsmæssigheder, som jeg ikke lige
har tænkt på, at en anden læser vil gøre opmærksom på dette.

Men det drejer sig om, at fjerne kalk på lodrette flader.
Før brugte jeg et husråd om at benytte eddikesyre fortyndet i vand og fugte
en klud med det og sætte det på det sted, hvor kalken skulle fjernes. Men
jeg synes bare, at det var meget møjsommeligt. Kludene faldt ned og meget af
blandingen gik til spilde når kludene hang på væggen og dryppede.

Jeg gik længe og spekulerede på, hvad der kunne være mere smart og sporede
tilsidst tankerne ind på maling og sovs...
Og her er metoden så:

Tag et glas (fx et marmeladeglas) og fyld det 1/4 med eddikesyre. Herefter
puttes der ca. en tsk kartoffelmel i og det røres rundt. Hæld roligt resten
af glasset op med kogende vand. Rør evt. lidt mere i det.

Væsken er nu tykflydende og kan males på med en pensel
Det skal sidde så længe, som man også plejer med "klude-metoden" og skal
herefter skrubbes af med en børste, da det, hvis det sidder lidt for længe,
godt kan blive lidt stift og ikke bare lige kan skylles af mere.

Man kan også erstatte eddikesyren med noget citronsyre opløst i lidt vand
inden karttoffelmel og kogende vand tilsættes.

Husk handsker og god udluftning.

- rick -

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-10-10 16:16

"Rick" <rickcool22@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Man kan også erstatte eddikesyren med noget citronsyre opløst i lidt vand
> inden karttoffelmel og kogende vand tilsættes.

Det lyder da også som et virkelig godt råd. Jeg går ud fra at det er et
badeværelse du tænker på.

Her i huset har vi den gyldne regel at vi tørrer både vægge og brusekabine
af med et håndklæde *hver* gang vi har været i bad. Det tager ikke engang to
minutter, og derfor er vi ikke nødt til at bruge afkalkningsmidler undtagen
i kaffemaskinen, elkedlen og vaskemaskinen. Jeg synes selv at de sølle to
minutter er godt brugt, man slipper da ihvertfald for den omstændelige
procedure med diverse kalkfjernere.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Aksel

Dato : 03-10-10 11:06

"Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> to minutter, og derfor er vi ikke nødt til at bruge afkalkningsmidler
> undtagen i kaffemaskinen, elkedlen og vaskemaskinen.

Vi tørrer brusekabinen af ligesom dig, og afkalker egentlig kun kaffemaskine
og el-kedel. Vaskemaskine og opvaskemaskine afkalker sig selv - forudsat
korrekt dosering af sæben.
Men vores store problem er toilettet. Nede i vandkanten efterlader den alm.
fordampning en forbasket kalkrand. Den skal ikke sidde ret længe, før den
bliver synlig - afhængig af vandets hårdhedsgrad. Vi afkalker med de alm.
produkter, man kan købe, men de er ikke ret effektive - slet ikke den
gammeldags "Hardol", men den er nu vist blevet strengt forbudt. Vort program
inkluderer undertiden det med klude el. papir fugtet med syre efter at så
meget som muligt af vandet er skubbet ud af vandlåsen. Efter en sådan
afkalkning kan der stadig sidde spor af en mørk ring. Denne kan fjernes med
ætsnatron. Derefter er kummen søreme ren!
Noget andet er, at denne hårde behandling slider på kummens indvendige
glasurlag. Vores VVS-mand siger, at miljøbestemmelser har gjort det nu
fremstillede glasurlag kan være mindre resistent, og at visse fabriksmærker
i dag skiftes hyppigere end andre p.gr.a. at de bliver ru nede i vandlåsen
og derfor mere modtagelige for diverse afsætninger.
Men kunne vi bare få "Hardolen" tilbage!!
Mvh
Aksel

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-10-10 11:25

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-10-10 11:30

> [...]
> nede i vandlåsen og derfor mere modtagelige for diverse afsætninger.
> Men kunne vi bare få "Hardolen" tilbage!!

Du har ret i, at det er voldsomt irriterende når man har så hårdt vand som
vi også har. Det er ret svært at holde toiletkummen fin, og jeg kan sagtens
huske Hardol. Det har jeg brugt meget af. Det var et godt produkt.

Af de mærker jeg siden har brugt er den sorte Harpic virkelig fortræffelig.
Den overgår alt hvad jeg hidtil har prøvet, især hvis man et par gange om
ugen bruger det. Den skulle du prøve, du vil sikkert også synes godt om det
produkt.

Fra : Preben

Dato : 02-10-10 17:35

Den 02.10.2010 kl. 15:49 skrev Rick <rickcool22@hotmail.com>:

[cut]

> Tag et glas (fx et marmeladeglas) og fyld det 1/4 med eddikesyre.
> Herefter puttes der ca. en tsk kartoffelmel i og det røres rundt. Hæld
> roligt resten af glasset op med kogende vand. Rør evt. lidt mere i det.

Og du er opmærksom på, at det er farligt at hælde vand i syre? Den rigtige
fremgangsmåde er at hælde syre i vand.

--
mvh/Preben

Fra : Aksel

Dato : 02-10-10 17:57

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vjyi0sdsqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
Den 02.10.2010 kl. 15:49 skrev Rick <rickcool22@hotmail.com>:

Og du er opmærksom på, at det er farligt at hælde vand i syre? Den rigtige
fremgangsmåde er at hælde syre i vand.

Det gælder kun Svovlsyre - og især koncentreret.
Mvh
Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-10-10 18:56

Aksel wrote:

> Det gælder kun Svovlsyre - og især koncentreret.

Alle syrer har højere vægtfylde end vand. Når man hælder vand i, kan der ske
er voldsomt opsprøjt, når vandet forsøger at komme øverst igen efter at være
dykket mod bunden ved påhældning. Jo stærkere syre des større risiko uanset
syretype.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 02-10-10 20:04

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ske er voldsomt opsprøjt, når vandet forsøger at komme øverst igen efter
> at være dykket mod bunden ved påhældning. Jo stærkere syre des større

Erik, du er lige så god til kemi, som jeg er til html

Der findes et huskerim: "Vil du miste en nyre - så hæld vand i syre"
(Nu er det nok mere et øje,man mister, hvis man hælder vand i stærk syre.)

Når du hælder en forholdsvis lille mængde vand i en koncentreret, stærk syre
(f.eks. svovlsyre) sker der en varmeudviklende proces, som er så voldsom, at
vandet momentant bringes på kogepunktet
og du får det tilbage i ansigtet med stor kraft - nu blot indeholdende
svovlsyre!

Det skyldes ikke forskelle i massefylde.

Tom

Fra : Aksel

Dato : 03-10-10 14:36

> Erik, du er lige så god til kemi, som jeg er til html

Så er jeg bange for Tom, at du trænger du til et intensivt kursus i html!
)

> [...]
> og du får det tilbage i ansigtet med stor kraft - nu blot indeholdende
> svovlsyre! Det skyldes ikke forskelle i massefylde.

Dette er helt korrekt!

Men der er nok risiko for, at jeg har lagt mig ud med flere af de øvrige
"bidragsydere" her i gruppen. Men jeg tror, at hvis de sætter sig ind i
problematikken - og ikke bare citerer fra deres udenadslære - bliver de nødt
til at give mig ret!!!

Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 03-10-10 14:39

Hej Tom

> Der findes et huskerim: "Vil du miste en nyre - så hæld vand i syre"

Vil du have en der rimer og er korrekt, så

"Hæld syren i vandet, aldrig andet".

Max

Fra : Aksel

Dato : 03-10-10 14:42

> Hej Tom

> Vil du have en der rimer og er korrekt, så

> [...]

Jeg kan også:
Siv (syre i vand) - hvis du vil spare dit liv !
Mvh
Aksel

Fra : Per Nordahl

Dato : 04-10-10 17:15

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan også:
> Siv (syre i vand) - hvis du vil spare dit liv !
> Mvh
> Aksel

Hvad med "AVIS"
=
"Aldrig Vand I Syre"

Mvh. Per.

Fra : Tom Andersen

Dato : 04-10-10 17:03

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 04-10-10 22:35

Syre i vand, det kan gå an
men vand i syre, det ka' bli' dyr'e

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel

Dato : 03-10-10 14:11

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

>Jo stærkere syre des større risiko uanset
> [...]

Beklager: Unuanceret skrivebordsfilosofi! )

Mvh
Aksel

Fra : Preben

Dato : 02-10-10 19:03

Den 02.10.2010 kl. 18:56 skrev Aksel <Aksel@hotmail.com>:

> Det gælder kun Svovlsyre - og især koncentreret.
> Mvh
> Aksel

Sludder, det gælder alle former for syre.

--
mvh/Preben

Fra : Aksel

Dato : 02-10-10 20:58

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vjym3j0zqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> Mvh
> Aksel

>Sludder, det gælder alle former for syre.

Det er dog forfærdeligt med al denne ukendskab til Kemi/Fysik ) . Der er
vist nogen, der skulle have skolepengene tilbage. Hvis de da har gået i
skole!
Kun Tom har delvis ret. Tag en kop konc. saltsyre og tilsæt lidt vand - der
sker ikke en disse. Kun med konc. svovlsyre, som Tom beskriver.
Mvh
Aksel

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 03-10-10 00:47

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev Sludder,
....det gælder alle former for syre.

Nix.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-10-10 19:10

> [...]
> resten af glasset op med kogende vand. Rør evt. lidt mere i det.
>
> Væsken er nu tykflydende og kan males på med en pensel

Tapetklister kan også anvendes. Det gjorde vi "i gamle dage" til afsyring af
gamle døre.

Mvh Maria

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 02-10-10 21:45

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>

> Tapetklister kan også anvendes. Det gjorde vi "i gamle dage" til afsyring
> af gamle døre.

Da var der blot tale om det modsatte af syre, nemlig lud, kaustisk soda.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-10-10 19:34

> Da var der blot tale om det modsatte af syre, nemlig lud, kaustisk soda.

Åh ja, hvad gjorde vi ikke for at spare et par hundrede kroner

Så forresten en ægte fiat 500 i dag. I guder hvor er den lille.

Mvh Maria

Fra : Preben

Dato : 03-10-10 00:24

Den 02.10.2010 kl. 21:57 skrev Aksel <Aksel@hotmail.com>:

> [...]
> der
> sker ikke en disse. Kun med konc. svovlsyre, som Tom beskriver.

Bland du bare, som du har lyst til. Jeg er for så vidt ligeglad med, hvad
du gør.

--
mvh/Preben

Fra : Aksel

Dato : 03-10-10 14:29

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vjy1xjteqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> Aksel

Bland du bare, som du har lyst til. Jeg er for så vidt ligeglad med, hvad

Helt rigtigt - lige som strudsen: stik hovedet i busken og blæs på viden og
sund fornuft!

Mvh
Aksel

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-10-10 14:54

> Af de mærker jeg siden har brugt er den sorte Harpic virkelig
> fortræffelig.

Den har jeg faktisk indkøbt for noget tid siden hvor jeg så du lovpriste
produktet

Dog deler jeg ikke helt samme entusiasme - den fjerner hverken mere eller
mindre sammenlignet med de billigere produkter.

Så jeg kæmper stadig med kalkrender i kummen - måske man skulle prøve
tricket fra OP i denne tråd

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."