Re: detektion af netværksopsætning på en s~
Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-10-10 15:38

On Fri, 1 Oct 2010 14:54:10 -0400, "Henrik" <henrik@nospam.tak> wrote:

>Der står:

>1) Search for a hosts file (listed with no extension) on the controlling PC.
>Use the Windows
>Start menu and select find. If you find the hosts file, go to step 4. If you
>did not find the
>hosts file, continue with step 2
Hvad gjorde du her ?

>2) Find the hosts.sam file (with the .sam extension) on the controlling PC.
>Use the Windows
>Start menu and select find.
Sådan en fil har min PC ikke, kan det tænkes at den kommer som følge
af det konfigurerings program du har ?

>You should now be able to start the VQT software on the controlling PC and
>connect to the VQT network server.
Kan du starte "the VQT software" ?

Det kan være at vejledningen fordre en frisk ny enhed uden en
eksisterende netværkskonfiguration på ? Forstået således at
vejledningen ikke kan bruges med en konfigureret enhed.

Jeg ser 2 muligheder for at finde IPen hvis enheden er konfigureret
allerede.
1:
Med et TCP/IP sniffer program på en PC koblet op mod enheden.
Men enheden kan være hardcodet til hastighed (10/100mbit) og/eller
full/half duplex, så man må prøve sig frem.
Men hvis enheden føler at den er "slave" og bare sidder og venter på
en ordre, så er det jo ikke sikkert at den siger et kvæk.

Mulighed nummer 2 er lidt mere omfattende og kræver at du har lov til
at gøre som beskrevet.
Enheden er uden tvivl en "headless PC" med et eller flere
specialdesignet udvidelseskort, dvs. en PC uden monitor,tastaur,mus.
Man har før lykkedes med at koble disse manglende navigations
instrumenter til, det kan være forskelligt hvad der skal til, er man
heldig sidder stikkene inde i kassen og vent på at man benytter dem,
andre gange skal man ud og have fat i div. kort grafik/mus/tastatur
port. Andre gange skal man selv have fat i loddekolben og murer nogle
stik i.
Det kan også være rart at kunne koble et CD/DVD drev på, så man evt.
kan boot op uden om OSet og kigge lidt på harddisken. (Harddisken kan
jo også bare tages ud og sættes i en anden PC, og tager man det
derfra)
Man bør inde man går igang sikre sig en rå kopi af harddisken der er i
enheden.
Man kan så prøve at start op og se hvad der sker med en skærm på, det
kan give et hint om OS.
Når man ved noget om OS kan man også finde et kvalificeret bud på hvor
netværkskonfigureringen ligger og så aflurer denne.

Brug IKKE ovenstående med mindre du er helt med på risikoen.

/Hans

Fra : Henrik

Dato : 03-10-10 05:40

> Hvad gjorde du her ?

Jeg gjorde ikke noget for jeg kender ikke IP-adressen på serveren, så
jeg kan ikke lave en DNS mapning (det er det hosts filen bruges til?).

> Sådan en fil har min PC ikke, kan det tænkes at den kommer som følge
> af det konfigurerings program du har ?

Jeg tror det afhænger af hvor gammel ens O/S er. Enten er der en hosts.sam
eller en hosts fil (jfr. instruktionerne)

> Kan du starte "the VQT software" ?

Ja, men når jeg trykker på den knap i VQT programmet som sender et "ping"
ud på netværket for at "opdage" VQT serveren, så får jeg/programmet intet
svar tilbage.

> Det kan være at vejledningen fordre en frisk ny enhed uden en
> eksisterende netværkskonfiguration på ? Forstået således at
> vejledningen ikke kan bruges med en konfigureret enhed.

Enig.

> [...]
> Men hvis enheden føler at den er "slave" og bare sidder og venter på
> en ordre, så er det jo ikke sikkert at den siger et kvæk.

Jeg satte en router mellem serveren og mit netværk i håb om at serverens
netværksopsætning var sat op til at hente en IP via DHCP. Men jeg kunne
ikke se serveren som "klient" på routerens web-interface, så noget tyder
på at serveren er sat op med en statisk IP-adresse.

> [...]
> Enheden er uden tvivl en "headless PC" med et eller flere
> specialdesignet udvidelseskort, dvs. en PC uden monitor,tastaur,mus.

Ja.

> [...]
> Når man ved noget om OS kan man også finde et kvalificeret bud på hvor
> netværkskonfigureringen ligger og så aflurer denne.

Det var da en god ide