Stempel klemmer / for løs? Teknisk spørgsm~
Fra : Leif

Dato : 01-10-10 18:51

Foranlediget af en snak med en ældre cykel & knallertforhandler
om gamle knallerters forskellige hastigheder som lovlige har jeg flg.
spørgsmål:

Hvordan forholder det sig med stempel størrelsernes tolerancer?

Jeg er klar over, at et for stort stempel vil klemme / sætte sig.

Kan man forestille sig at et stempel, der er *for lille* altså med
en mindre tolerance, vil køre lettere inde i cylinderen og dermed
hurtigere? Det er vel stempelringene, der tætner.....

Er det der, hvor stempel bliver sort på siderne, at det har været ved
at sætte sig, eller er det mon fordi, det er for lille?

Alle andre forhold er forudsat værende ens.
(f.eks. helt (eller næsten) nye motorer)

Håber der herinde er nogen med den relevante tekniske indsigt.
Mon hr. Lund stadig er på banen?

Leif , den nysgerrige.

Fra : Henning Lund

Dato : 04-10-10 14:55

Leif wrote:
> [...]
> (f.eks. helt (eller næsten) nye motorer)
>
> Håber der herinde er nogen med den relevante tekniske indsigt.

Godaw.

Tollerancen skal passe til boringen fordi hvis stemplet er for
lille, vil den klirre som en gammel slidt motor, er tollerancen
lige i overkanten, så bevirker varmen, at stemplet udvider sig så
meget at det sætter sig.
Det er forskelligt fra motor til motor hvad de anbefaler af
tollerance, men mange er f.eks sådan her 43.00 mm boring, 42,96
mm stempel og 43.00 mm ringe: .
At stemplet bliver sort ned af siderne kan skyldes flere ting,
men for det meste slidte stempelringe.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Leo_Jensen

Dato : 05-10-10 00:48

On Oct 4, 3:54 pm, "Henning Lund" <hlFJERNDE...@vestvejr.dk> wrote:

> [...]
> mm stempel og 43.00 mm ringe: .
> At stemplet bliver sort ned af siderne kan skyldes flere ting,

Ja, det er vigtigt at du skriver eksempelvis ved størrelserne, for det
er afhængigt af stemplets profil. Jeg har arbejdet med gokartmotorer,
hvor vi kørte med 8.5-10/100 tolerance, dvs godt det dobbelte af det
du skriver. Vi kørte selvfølgelig også markant højere literydelse end
de fleste knallerter: (100/125cc og 28/35hk). Stempelhastigheden var
også ud over det normale: (50mm slag og op til 20000 omdr)
Jeg mener at kunne huske, at kartstemplerne var ca. 8/100 mindre i
toppen end på skørtet, hvor man tager målet mht tolerance ift.
boringen.
Sorte aflejringer på stemplet under stempelringene skyldes at der
blæser forbrændingsgasser forbi, enten pga slidte stempelringe eller
slid i boringen. Afgrænsede, meget blanke områder på stempel og boring
vil kunne være tegn på at motoren har været tæt på at sætte sig, men
normalt er der er ikke rigtig nogle forvarsler. Desværre...

Leo

Fra : ERLO

Dato : 06-10-10 19:06

Hej
Jeg lærte (engang) at at et stempel skulle være ca. 80 grader varmt når
det blev drejet/slebet, fordi der indeni er støbt en stålring plus de
meget skævt fordelte "masser" og at det skulle være rundt og passe ved
ca denne temperatur.
Så måler man på et koldt stempel vil man kunne registrere ovalitet.
Jeg har oplevet at et stempel fra en OPEL Rekord 2,0 motor blev ca ca.
2mm mindre efter en overophedning ( med rivninger ), det må jo netop
være fordi den indstøbte stålring fastholder på aluminiumen - et
frygteligt "plirreri" at høre på.
Mvh. ERLO