Hvor kan jeg købe en vindrueplante af sort~
Fra : Jan .

Dato : 01-10-10 12:08

Af blå kerneløse drivhus-vindruesorter, da skulle Einset og Venus være
de bedste ....

Hvor kan jeg købe en vindrueplante af sorten Venus?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-10-10 07:58

On Fri, 1 Oct 2010 11:08:21 -0700 (PDT), "Jan ." <janelne@gmail.com>
wrote:

>Af blå kerneløse drivhus-vindruesorter, da skulle Einset og Venus være
>de bedste ....
>
>Hvor kan jeg købe en vindrueplante af sorten Venus?

Jeg har aldrig hørt om de sorter, men hvis du finder et sted at købe
dem, så vil jeg gerne høre det - kunne være sjovt med lidt flere
vindruesorter i samlingen

Er de to sorter til spisebrug eller mere til at lave vin af?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jan .

Dato : 02-10-10 11:10

On 2 Okt., 08:57, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> [...]
> vindruesorter i samlingen
>
> Er de to sorter til spisebrug eller mere til at lave vin af?

Hej Mads

Einset havde jeg i forvejen hørt/læst om på nettet, mens jeg har læst
om Venus i en bog. Mener bogen hed 'Vinavl i Danmark'. Sorterne er i
bogen beskrevet således:

EINSET
Stor og rød med mild, aromatisk frugtsmag, der kan minde om jordbær.
Fast kød, sprødt skind. Modner næsten samtidig med Himrod i drivhus.
Modner også på en sydvendt mur. Konkurrent til Vanessa, som den skulle
overgå i spisekvalitet. Labrusca-type. Lang sporebeskæring.
Sygdomsresistent.

VENUS
Blåsort spisedrue. En af de største kernefrie druer der overhovedet
findes i verden. Kan dog udvikle rester af frøanlæg, som dog næsten
ikke bemærker. Fin spisekvalitet. Sød og aromatisk. Formentlig den
bedste blå kerneløse drue til drivhus i dg. Labrusca-type. Lang
sporebeskæring. Sygdomsresistent.