Undgå at boret "løber" når man borer i bet~
Fra : Jan .

Dato : 01-10-10 12:07

Jeg synes det er lidt af en udfordring at bore præcist i beton-væggene
i vores hus. Jeg plejer at "bore for" med et lille tyndt bor. Ofte
"løber" boret, til stor irritation ....

Der må være et godt håndværker-råd der kan løse mit problem?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-10-10 19:45

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Der må være et godt håndværker-råd der kan løse mit problem?

På glatte overflader sætter man blot tape på væggen inden opmærkning. Så
løber boret ikke, når man skal ha boret et hul i væggen

Fra : Carsten

Dato : 01-10-10 20:50

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote in message
> "Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen

> På glatte overflader sætter man blot tape på væggen inden opmærkning. Så
> løber boret ikke, når man skal ha boret et hul i væggen

Jeg læser det som om at Jan's problem ikke er når hullet skal startes men
mere at hullet bliver meget større end planlagt fordi boret løber mens man
borer i dybden. Det problem har jeg også herhjemme da det er lecablokke
indvendig. Når boret rammer en "sten" i blokken tager boret en lidt ændret
retning.... jeg har ikke fundet en måde at undgå det heller.

Carsten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-10-10 21:26

Carsten wrote:

> Det problem har jeg også herhjemme da det er
> lecablokke indvendig. Når boret rammer en "sten" i blokken tager
> boret en lidt ændret retning.... jeg har ikke fundet en måde at undgå
> det heller.

I lecablokke er det slet ikke nødvendigt at bore. Sæt skruen direkte i
væggen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-10-10 09:30

Den 01-10-2010 22:26, Erik Ginnerskov skrev:

> I lecablokke er det slet ikke nødvendigt at bore. Sæt skruen direkte i
> væggen.
Sådan læser jeg det ikke, men hvis så, er rådet udmærket til
belastninger under få hundrede gram.

men en "glat" skruetrækker i diameter til en passende rawlplug og et
dask af en hammer, giver et fint hul i leca.

Hvis OP mener at det skrider ved start på en glat hård overflade, et
tapen en fin løsning. På nogle fliser kan man også starte med en kørner
som kan slå hul på glasuren. - pas dog på, nogle fliser knækker let!

//finn

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-10-10 18:47

cykelsmeden wrote:

> På nogle fliser kan man også starte med en
> kørner som kan slå hul på glasuren. - pas dog på, nogle fliser
> knækker let!

På fliser er tapetricket en perfekt løsning - og husk at koble
slagfunktionen fra på boremaskinen, indtil du er igennem flisen. Ellers
risikerer du at knække flisen.

Fra : Max

Dato : 02-10-10 00:07

Hej Jan

> Der må være et godt håndværker-råd der kan løse mit problem?

Glem slagboremaskinen og køb dig en borehammer.

Sådan en her løser opgaven som en leg

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6842&n=20100

Max

Fra : Theilo

Dato : 02-10-10 09:35

> [...]
> "løber" boret, til stor irritation ....
>
> Der må være et godt håndværker-råd der kan løse mit problem?

Køb de rigtige bor.

http://www.irwin.eu/cdetail.php?cType=p®ion=eu&catCode=53&Cat=&crumb=%3Ca+href%3Dallproducts.php%3FcType%3Dp%3EAll+Products%3C%2Fa%3E++%3E%3E+%3Ca+href%3Dallproducts.php%3FCat%3D%26crumb%3D%253Ca%2Bhref%253Dallproducts.php%253FcType%253Dp%253EAll%2BProducts%253C%252Fa%253E%2B%26catCode%3D3%3EDrill+Bits%3C%2Fa%3E++%3E%3E+%3Ca+href%3Dallproducts.php%3FCat%3D%26crumb%3D%253Ca%2Bhref%253Dallproducts.php%253FcType%253Dp%253EAll%2BProducts%253C%252Fa%253E%2B%2B%253E%253E%2B%253Ca%2Bhref%253Dallproducts.php%253FCat%253D%2526crumb%253D%25253Ca%252Bhref%25253Dallproducts.php%25253FcType%25253Dp%25253EAll%252BProducts%25253C%25252Fa%25253E%252B%2526catCode%253D3%253EDrill%2BBits%253C%252Fa%253E%2B%26catCode%3D17%3ECordless+Drilling%3C%2Fa%3E+

Jeg bruger noget i stil med dette her og har ingen problemer med at de
løber, hverken i beton eller leca.

Theilo

Fra : Ivar

Dato : 02-10-10 09:49

Theilo skrev:

> Køb de rigtige bor.

Det er rigtigt at bor skal være i orden, men maskine skal også
være det. Det bor du linker til er til batteriboremaskiner.
Hvis jeg skal bore i beton bruger jeg aldrig en batterimaskine.
Brug en kraftig med ledning, så kan man bruge et almindeligt
skarpt murbor. Sørg for at trykke godt, så boret hele tiden tager
"spån".
Er det rigtig hård beton, er en borehammer selvfølgelig løsningen.

Ivar Magnusson

Fra : Theilo

Dato : 02-10-10 12:15

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> "spån".
> Er det rigtig hård beton, er en borehammer selvfølgelig løsningen.

Jeg har ikke haft problemer med at bore i beton,leca og jern , ved brug af
batteriboremaskiner.
Men dem jeg bruger er også lidt anderledes (og dyrere) men kunne ikke lige
finde dem.

Til gengæld har jeg set mange eksempler på at folk som ikke har erfaring med
borehammer, lige netop får huller der "løber".

Theilo

Fra : Jan .

Dato : 02-10-10 11:13

On 1 Okt., 21:50, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:
> Jeg læser det som om at Jan's problem ikke er når hullet skal startes men
> mere at hullet bliver meget større end planlagt fordi boret løber mens man
> borer i dybden.

Beklager min sene respons. Men jeg skal måske lige præcisere, at mit
problem _ikke_ er at hullet bliver for stort, men at jeg ikke få
hullet præcis dér hvor jeg har afmærket det. Jeg vil prøve med tape
næste gang. Tak for jeres respons.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-10-10 18:48

Jan . wrote:

> Jeg vil prøve med tape
> næste gang. Tak for jeres respons.

Malertape af papir er det bedste til formålet.

Fra : Theilo

Dato : 02-10-10 22:58

> [...]
> problem _ikke_ er at hullet bliver for stort, men at jeg ikke få
> hullet præcis dér hvor jeg har afmærket det. Jeg vil prøve med tape

Denne her er god, du skal bare ikke bruge den på fliser.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9211&Grp=&n=10

Theilo