detektion af netværksopsætning på en serve~
Fra : Henrik

Dato : 01-10-10 13:59

Hej,

Jeg har en Agilent J1987A VQT Network Server (model J1987A) som jeg forgæves
har forsøgt at konfigurere.

Den eneste måde jeg kan kommunikere med serveren er via en ethernet-port.

Så jeg har forbundet serverens ethernet-port til ethernet-porten i min
computer med et cross-over kabel.

Jeg vil gerne vide hvordan dens netværk er sat op (IP-adresse, default
gateway, dns server osv) og ændre opsætningen.

Er der en smart måde det kan lade sig gøre på?

Der kan ikke sluttes keyboard eller skærm til serveren.

Tak.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-10-10 15:30

On Fri, 1 Oct 2010 08:58:56 -0400, "Henrik" <henrik@nospam.tak> wrote:

> [...]
>gateway, dns server osv) og ændre opsætningen.
>
>Er der en smart måde det kan lade sig gøre på?

Den er nok sat op til at køre med DHCP som så giver den
netværksopsætningen, så med en kabel direkte mellem den og en PC giver
ikke mening medmindre der er en DHCP server på PCen.

Men fabrikanten har muligvis noget sw du kan køre som laver en
discovery på dit LAN og så derved finder enheden uden denne er sat op
rent netværksmessigt.

Nem fremgangsmåde er at lave et lille LAN med en DHCP server og en PC
og så din enhed du ønsker at konfigurerer.
Så har du mulighed for at scanne igemmen på de IP adresser der er i
det LAN og derved "opdage" hvilken IP adresse enheden har fået.
En webbrowser/telnet/etc. mod denne IP vil nok være vejen frem.

Hvis den ikke kører med netværksopsætning via DHCP skal du have fat i
manualen og finde ud af hvorledes den så sættes op.

/Hans

Fra : Henrik

Dato : 01-10-10 15:44

> Den er nok sat op til at køre med DHCP som så giver den
> netværksopsætningen, så med en kabel direkte mellem den og en PC giver
> ikke mening medmindre der er en DHCP server på PCen.

Serveren er vel sat op til at kontakte DHCP på en bestemt IP adresse?
Jeg har ikke mulighed for at se hvilken DHCP IP-adresse serveren kontakter
for at få udleveret en IP-adresse. Eller misforstår jeg noget?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-10-10 16:03

On Fri, 1 Oct 2010 10:43:53 -0400, "Henrik" <henrik@nospam.tak> wrote:

>Serveren er vel sat op til at kontakte DHCP på en bestemt IP adresse?
Nej, sådan fungerer DHCP ikke.
DHCP klienten (enheden der har brug for IP adresseopsætning)
forespørger ud på netværket med en broadcast "Er der nogen DHCP server
her?" sådan populært sagt og så er der lidt ping-pong og man får sin
IP adresse.

>Jeg har ikke mulighed for at se hvilken DHCP IP-adresse serveren kontakter
>for at få udleveret en IP-adresse.
Der råbes bare ud på netværket efter en DHCP server og denne svarer
så.
Denne traffik kan selvf. overvåges og analyseres, men det er ikke lige
en triviel opgave hvis man ikke har prøvet før.

>Eller misforstår jeg noget?
Ja.

Kig på din DHCP server og se hvad den har delt IP adresser ud til, men
er det et stort net, er det lidt halsløs gerning, derfor foreslaget om
et lille minimalt LAN hvor du har 100% styr på hvad der er koblet på.
DHCP serveren giver ofte mulighed for at man kan se hvilke MAC
adresser der har fået hvilke IP adresser, måske din enhed har en
mærkning med MAC adressen ?

/Hans

Fra : Henrik

Dato : 01-10-10 17:22

> [...]
> DHCP serveren giver ofte mulighed for at man kan se hvilke MAC
> adresser der har fået hvilke IP adresser, måske din enhed har en

Har lige prøvet at sætte en router imellem serveren og netværket.
Ifølge routerens web-interface ser det ikke ud til at serveren
spørger efter en IP-adresse. Så serveren må være sat op med
en statisk IP-adresse ik?

Det tool (RSconfig.exe) som fulgte med serveren til at konfigurere
netværksopsætningen på serveren kan heller ikke bruges. Der står
i manualen at jeg skal forbinde serveren og min computer med et
cross-over kabel og så starte RSConfig op. Men RSConfig er
ikke i stand til at detektere serveren (så jeg kan komme ind og
ændre netværksopsætningen). Manualen foreskriver, at jeg skal
ændre min hosts fil. Jeg går ud fra, at der her menes, at jeg skal
mappe serverens default navn til en IP-adresse. Men jeg kender
bare ikke IP-adressen. Er ved at blive gråhåret af det her....

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-10-10 18:42

On Fri, 1 Oct 2010 12:21:50 -0400, "Henrik" <henrik@nospam.tak> wrote:

>Har lige prøvet at sætte en router imellem serveren og netværket.
>Ifølge routerens web-interface ser det ikke ud til at serveren
>spørger efter en IP-adresse.
Det kan du jo nok heller ikke se direkte, du ser nok kun at der ikke
er uddelt en IP adresse til den ?

>Så serveren må være sat op med en statisk IP-adresse ik?
Ja eller der er intet netværksmessigt sat op.

> [...]
>ikke i stand til at detektere serveren (så jeg kan komme ind og
>ændre netværksopsætningen). Manualen foreskriver, at jeg skal
Her er det interesant.

>Jeg går ud fra, at der her menes, at jeg skal mappe serverens default navn til en IP-adresse.
Hvad skriver de at du skal gøre mht. din hosts fil, helt præcist ?

>Men jeg kender bare ikke IP-adressen.
Det kommer nok når du har besvaret ovenstående.

/Hans

Fra : Henrik

Dato : 01-10-10 19:54

> Hvad skriver de at du skal gøre mht. din hosts fil, helt præcist ?

Der står:

When you connect the controlling PC directly to the VQT Network Server using
an ethernet
crossover cable, the communication between the two devices is not arbitrated
by a domain
name server. Therefore, you will edit (or create) a file on the controlling
PC to handle
the communication. To perform this task, follow these steps:

1) Search for a hosts file (listed with no extension) on the controlling PC.
Use the Windows
Start menu and select find. If you find the hosts file, go to step 4. If you
did not find the
hosts file, continue with step 2

2) Find the hosts.sam file (with the .sam extension) on the controlling PC.
Use the Windows
Start menu and select find.

3) Make a copy of the hosts.sam file and save it to the same directory using
the file name hosts
(with no extension)

4) Open and edit the new hosts file (with no file extension) in a text
editor to update the IP
and default router address to match those used for the new VQT network
server.

You should now be able to start the VQT software on the controlling PC and
connect to
the VQT network server.

Fra : Leif Neland

Dato : 01-10-10 19:53

Den 01-10-2010 14:58, Henrik skrev:
> Hej,
>
> Jeg har en Agilent J1987A VQT Network Server (model J1987A) som jeg
> forgæves har forsøgt at konfigurere.

Har du nogen garanti for at den overhovedet fungerer?
Kommer der lys i porten på en switch/hub, når du kobler den til?

Leif

Fra : Henrik

Dato : 02-10-10 14:47

> Kommer der lys i porten på en switch/hub, når du kobler den til?

ja