Avanceret brevflet
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-09-10 08:01

Hej

Jeg kunne godt bruge et hæfte/en bog/en hjemmeside, som kommer med
eksempler på avanceret brevfletning. Jeg har af og til opgaver, som
jeg tænker på kunne løses den vej, men ved ikke præcis hvordan.

I dag ser min opgave sådan ud (forenklet udgave, men det er her jeg
står af):

I Excel har jeg to kolonner, A og B.

I A står et kundenummer, i B står et navn på en person, der har været
på kursus.

I Word ønsker at jeg at lave én side pr. kundenummer, med en liste
over de deltagere, der har været på kursus. Det vil altså være
forskelligt, hvor mange data der er på hver side.

Hvordan gør jeg dette?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-09-10 21:07

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Du skal starte med at sætte etiketter/overskrifter på dine kolonner i excel,
idet de bliver indgangsvinklen til en brevfletning. Overskrifterne kunne jo
så passende være kundenummer og navn.
Dernæst fortæller du hvilken word du arbejder i, idet der er væsentlig
forskel på fremgangsmåden i de forskellige versioner.

Kurt

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-09-10 01:56

On 29 Sep., 22:07, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:
> Du skal starte med at sætte etiketter/overskrifter på dine kolonner i excel,
> idet de bliver indgangsvinklen til en brevfletning. Overskrifterne kunne jo
> så passende være kundenummer og navn.

Jeg har flettet en del, så det er der allerede styr på.

> Dernæst fortæller du hvilken word du arbejder i, idet der er væsentlig
> forskel på fremgangsmåden i de forskellige versioner.

Jeg bruger Office 2007.

Det der spænder ben for mig er, at jeg skal have et variabelt antal
navne på hver side. Det er ikke bare data fra én række der skal bruges
på hver side (det er sådan det plejer at være med de opgaver jeg har)..

Det kan se sådan ud:

Kundenr. - Deltagernavn
12345 - Benny Hansen
12345 - Oluf Andersen
12345 - Jan Eriksen
54321 - Ulla Henriksen
54321 - Torben Klausen

På siden til kundenr. 12345 skal der fremgå de tre øverste navne (på
tre linjer), mens siden til kundenr. 54321 skal indeholde de to
nederste navne.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-09-10 21:32

[...]

Den kan jeg så ikke lige se løsningen på, da jeg bl.a. ikke lige kan
gennemskue, hvorledes det skal blive sorteret ud på denne måde.

Kurt

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-09-10 16:21

On 30 Sep., 22:32, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:
> Den kan jeg så ikke lige se løsningen på, da jeg bl.a. ikke lige kan
> gennemskue, hvorledes det skal blive sorteret ud på denne måde.

Microsoft skriver lidt om det på
http://office.microsoft.com/da-dk/word-help/feltkoder-nextif-felt-HP010077967.aspx

De skriver "En fletning af denne type er dog svær at oprette...", og
er så er der ikke rigtig yderliger vejledning til det. Ikke engang
eksemplet er komplet - suk!

Det ender nok med at blive noget manuelt arbejde, men det drejer sig
om lige godt 1000 deltagere, der skal fordeles på knap 300 kundenumre
- øv...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-10-10 00:16

> [...]

Det ender nok med at blive noget manuelt arbejde, men det drejer sig
om lige godt 1000 deltagere, der skal fordeles på knap 300 kundenumre

Du har set, at nederst på siden under Instruktioner er der 2 eksempler, som
vises, hvis man trykker på + ud for Sådan bruges?
Om det hjælper dig, skal jeg lade være usagt.
Når jeg ser udtrykket Nextif får det mig til at tænke på, at for en del år
siden så jeg denne metode blive brugt i forbindelse med brevfletning, hvor
der skulle flettes til et ark med flere labels på samme ark. Der blev
metoden brugt til at springe til næste label for at indsætte data fra næste
post i datakilden i stedet for som normalt at springe til nyt dokument.
Desværre har jeg mistet løsningen, selv om jeg ellers gemte den, hvis jeg
evt. senere skulle få brug for den.
Jeg er ret sikker på, at det var regneguruen Leo Heuser, som gav løsningen.
Han er desværre død og at søge på hans navn vil give utallige hits, idet han
i mange år var særdeles aktiv i flere grupper. Men måske det dæmrer for
andre, som så løsningen.
Det var før word 2007, så løsningen har set anderledes ud, end den ms
forsøger at forklare på den side, som du henviser til, idet tidligere
udgaver ikke havde denne form for muligheder.

Kurt

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-10-10 00:16

> Du har set, at nederst på siden under Instruktioner er der 2 eksempler, som
> vises, hvis man trykker på + ud for Sådan bruges?

Jep, det har jeg set.

> Om det hjælper dig, skal jeg lade være usagt.

Umiddelbart ikke, desværre. De snakker fx om udtrykkene SET og IF, til
at løse opgaven - men de er ikke med i eksemplerne. Det eneste er
sådan set, at de skriver det er svært..!

> [...]
> post i datakilden i stedet for som normalt at springe til nyt dokument.

Jeg laver ofte labels, men bruger blot NEXT - den skifter uden noget
"hvis".

Jeg har forsøgt med SKIPIF og NEXTIF, men det tætteste jeg er kommet
på det, er vist at have 20 deltagere på hver side (det er mit max-
antal til samme kundenummer). Hvis der kun er fem deltagere, så er de
sidste femten der nævnes dog den samme - og det holder jo ikke.