Højere hastighed på netværk
Fra : Theilo

Dato : 29-09-10 16:04

Jeg har en trådløs router som kører 100mbit på de 4 kablede udgange.
På min router sidder en wdtv live (100mbit)
En synology ds109j (1000mbit)
Og min pc (1000mbit)

Når jeg overfører til og fra min synology begræser router hastighed så jeg
har 10mb/sek ned og 8mb/sek op.

Ifølge spec på ds109j skulle jeg kunne overføre 27mb/sek ned og 14mb/sek op.
Men det er kun på 1000mbit.

Kan jeg switche mig ud af det, så jeg kan få fuld skrald fra pc til
synology?

Theilo

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-09-10 16:12

On Wed, 29 Sep 2010 17:03:39 +0200, "Theilo" <hindbaer@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>Men det er kun på 1000mbit.
>
>Kan jeg switche mig ud af det, så jeg kan få fuld skrald fra pc til
Køb en ny 1000mbit switch forbind pc, synology, og router til denne,
så burde du kunne køre med højere hastighed end det du gør nu.

/Hans

Fra : Theilo

Dato : 29-09-10 16:40

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Køb en ny 1000mbit switch forbind pc, synology, og router til denne,
> så burde du kunne køre med højere hastighed end det du gør nu.
>

> /Hans

Lyder godt, det vil jeg prøve.

Tak for svar

Theilo

Fra : Theilo

Dato : 29-09-10 20:28

> Køb en ny 1000mbit switch forbind pc, synology, og router til denne,
> så burde du kunne køre med højere hastighed end det du gør nu.
>

> /Hans

Og kunne denne her være et godt bud?

ftp://ftp.dlink.se/Data%20sheets/dgs-1005d.pdf

Theilo

Fra : Søren Blom

Dato : 29-09-10 20:57

"Theilo" <hindbaer@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Og kunne denne her være et godt bud?
>
> ftp://ftp.dlink.se/Data%20sheets/dgs-1005d.pdf

Uden tvivl, kan en D-link bruges, de er bare meget lidt pæne at se på

Du skal altså også lige tage højde for, hvor hurtig din Synology kan
arbejde. selvom du får Gigabits router så tro ikke, at du kan skrive og læse
til/fra synology med 1000 Mbit/s, du vil naturligvie opleve en
hastighedsforøgelse, men processoren i sin Synology skal også kunne følge
med.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom

Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Theilo

Dato : 29-09-10 22:10

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Venlig Hilsen
>
> Søren Blom
>
> Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Jeg har været inde på deres hjemmeside og kigge på hvor meget den kan
overføre.

Nu har jeg 8mb/sek op og 10mb/sek ned.
Ifølge synology kan den overføre ca 15 op og ca 27 ned.

Ikke fordi det betyder så meget i dagligdagen.

Men hvis jeg skal have overført nogle af mapperne, til pc, som fylder 100gb+
betyder det en del.

Theilo

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-09-10 07:12

"Theilo" <hindbaer@stofanet.dk> crashed Echelon writing

> Nu har jeg 8mb/sek op og 10mb/sek ned.
> Ifølge synology kan den overføre ca 15 op og ca 27 ned.

Prøver du at skrive megabit/s (Mb/S) eller megabyte/s (MB/S)??

Du kunne også overveje en ny router. Evt noget der også har 802.11n.

--
Bjarke Andersen

Fra : Theilo

Dato : 30-09-10 08:50

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Prøver du at skrive megabit/s (Mb/S) eller megabyte/s (MB/S)??
>
> Du kunne også overveje en ny router. Evt noget der også har 802.11n.

Jeg skriver mb/sek og mener megabyte per sekund, da jeg længere oppe i
tråden har skrevet mbit der hvor det er gældende.

At skifte routere (har 2 og det skal jeg blive ved med) vil der ikke være
den store fornuft i, da jeg kun har brug for 1000mbit ved min stationære pc
til synologyen.
Alt andet kører fint.
Det er kun ved backup og oprydning af nas, der er brug for det

Wd tv kan kun køre 100mbit, så jeg vil ikke kunne overføre hurtigere til
dens usb disk alligevel.

Theilo

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-09-10 08:52

Theilo wrote:

> Jeg skriver mb/sek og mener megabyte per sekund, da jeg længere oppe i
> tråden har skrevet mbit der hvor det er gældende.

Tja, ikke sært man bliver forvirret når du benytter ikke-standardiserede
forkortelser. Det lille m betyder f. eks. milli-, allerede der ser man
at der er noget galt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-09-10 09:50

On Thu, 30 Sep 2010 09:49:31 +0200, "Theilo" <hindbaer@stofanet.dk>
wrote:

> At skifte routere (har 2 og det skal jeg blive ved med) vil der ikke
> være den store fornuft i, da jeg kun har brug for 1000mbit ved min
> stationære pc til synologyen.

Er der ikke to interfaces på din NAS? Så kunne du overveje at trække
et kabel direkte fra PC til NAS.

På mit NAS (QNAP) er der ret stor forskel på performance, om jeg kører
FE eller GE mellem PC og NAS.

> Wd tv kan kun køre 100mbit, så jeg vil ikke kunne overføre hurtigere
> til dens usb disk alligevel.

Hvorfor overhovedet øverføre noget til WD TV, når du har NAS? Kan den
ikke afspille direkte fra NAS'et?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Theilo

Dato : 30-09-10 11:31

> Er der ikke to interfaces på din NAS? Så kunne du overveje at trække
> et kabel direkte fra PC til NAS.

Nej der er ikke 2 interfaces

> På mit NAS (QNAP) er der ret stor forskel på performance, om jeg kører
> FE eller GE mellem PC og NAS.

Ok

> Hvorfor overhovedet øverføre noget til WD TV, når du har NAS? Kan den
> ikke afspille direkte fra NAS'et?

Jo det kan den godt, men den er ikke altid tændt.
Der er det nemmest at sige til konen at der skal tændes for wd tv og gå via
usb disken, som er en disk uden strømforsyning.

Det er nemt for hende og jeg kan stadig komme til den på netværket.
Derudover skal jeg ikke have en enhed mere ind i stuen, da det bliver bøvlet
at skjule den.

Theilo

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-09-10 14:59

On Thu, 30 Sep 2010 12:31:09 +0200, "Theilo" <hindbaer@stofanet.dk>
wrote:

> Der er det nemmest at sige til konen at der skal tændes for wd tv og
> gå via usb disken, som er en disk uden strømforsyning.

Det er vel ikke nemmere at afspille fra en USB-disk end et netværks-
drev? (På min medieafspiller (TViX) er der ingen forskel overhovedet,
om man spiller fra et lokalt drev eller fra et NFS-drev på QNAP'en).

> Det er nemt for hende og jeg kan stadig komme til den på netværket.

Hvorfor skulle NAS'et ikke kunne begge dele samtidig?

> Derudover skal jeg ikke have en enhed mere ind i stuen, da det
> bliver bøvlet at skjule den.

Hvorfor skulle NAS'et stå i stuen? Man har da netop et netværk til, at
man kan få adgang til tingene 'overalt'.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Theilo

Dato : 30-09-10 15:23

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen
> [...]

> drev? (På min medieafspiller (TViX) er der ingen forskel overhovedet,
> om man spiller fra et lokalt drev eller fra et NFS-drev på QNAP'en).

Wd starter automatisk op på muligheden for at vælge usb disken.
Nas er ikke tændt hele tiden.
Jeg bruger også Nas til at streame film fra, men de film der bliver brugt
mest er på usb disk sat til wd tv (hovedsagelig tøsefilm, og børnefilm)

> Hvorfor skulle NAS'et ikke kunne begge dele samtidig?

Kan den også

Svaret på hvorfor jeg ikke satte en giga switch ind i stuen

> Hvorfor skulle NAS'et stå i stuen? Man har da netop et netværk til, at
> man kan få adgang til tingene 'overalt'.

Korrekt.
Samtidig går jeg ud fra mit setup, og der er muligheden jo nok kun at sætte
en switch imellem pc og router og så sætte nas til switch.

Theilo

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-09-10 21:48

On Thu, 30 Sep 2010 16:23:08 +0200, "Theilo" <hindbaer@stofanet.dk>
wrote:

> Svaret på hvorfor jeg ikke satte en giga switch ind i stuen

Nå, du har trukket for få kabler.

Jeg anbefaler, at man trækker *mindst* fire kabler hen i nærheden af
tv'et: TV, medieafspiller, Xbox360, Wee, PS3, IP STB. Det bruger jo
alt ammen en forbindelse.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Theilo

Dato : 30-09-10 22:02

> Nå, du har trukket for få kabler.
>
> Jeg anbefaler, at man trækker *mindst* fire kabler hen i nærheden af
> tv'et: TV, medieafspiller, Xbox360, Wee, PS3, IP STB. Det bruger jo
> alt ammen en forbindelse.

Yep godt gættet.
Jeg har trukket et kabel, men har så også kun en enhed der skal kobles til i
øjeblikket , wd tv live.

Theilo

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-09-10 22:14

On Thu, 30 Sep 2010 23:01:30 +0200, "Theilo" <hindbaer@stofanet.dk>
wrote:

> Jeg har trukket et kabel, men har så også kun en enhed der skal
> kobles til i øjeblikket , wd tv live.

Hvorfor skulle du så placere en gigabit switch i stuen? (Den 'enhed
mere i stuen' du snakkede om).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Theilo

Dato : 30-09-10 22:23

> Hvorfor skulle du så placere en gigabit switch i stuen? (Den 'enhed
> mere i stuen' du snakkede om).

Det ved jeg heller ikke, det var der en der foreslog.

Jeg har besluttet mig for at sætte en gigabit switch imellem pc og router og
så koble synology til switchen.
Så satser jeg på at få lidt hurtigere hastighed fra pc til Nas.

Theilo

Fra : Theilo

Dato : 30-09-10 09:18

> [...]
>
> Prøver du at skrive megabit/s (Mb/S) eller megabyte/s (MB/S)??
>
> Du kunne også overveje en ny router. Evt noget der også har 802.11n.

Helt i orden med de rigtige forkortelser, den tager jeg på mig.

Men så skal ret også være ret.

Megabyte = MB
Megabit =Mbit

Theilo

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-09-10 09:25

> Megabit =Mbit

Eller Mb

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-10 12:02

Theilo skrev:

> Helt i orden med de rigtige forkortelser, den tager jeg på mig.

Lad være. Det vil slet ikke blive opfattet uden misforståelser.

Jeg skriver Mbit og Mbyte. Så er der ingen der tager fejl.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 30-09-10 07:22

On 2010-09-29 21:56, Søren Blom wrote:
> Uden tvivl, kan en D-link bruges, de er bare meget lidt pæne at se på

På den anden side, hvem har dem stående fri fremme?

Alt sådan noget skrammel pakker man da væk

/Henning

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-09-10 08:50

On Wed, 29 Sep 2010 21:27:37 +0200, "Theilo" <hindbaer@stofanet.dk>
wrote:

>Og kunne denne her være et godt bud?
>
>ftp://ftp.dlink.se/Data%20sheets/dgs-1005d.pdf

Personligt kan jeg ikke lide D-Link, har haft dårlige erfaringer mht.
stabilitet.

ASUS har jeg kun gode erfaringer med.

/Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-10-10 01:02

On 30 Sep., 22:48, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> Nå, du har trukket for få kabler.
>
> Jeg anbefaler, at man trækker *mindst* fire kabler hen i nærheden af
> tv'et: TV, medieafspiller, Xbox360, Wee, PS3, IP STB. Det bruger jo
> alt ammen en forbindelse.

Eller gør som jeg har gjort, sat switchen bag tv'et

Nu har jeg så den fordel at min ADSL kommer ind næsten ved siden af
tv'et.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-09-10 03:17

On 30 Sep., 10:50, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> Er der ikke to interfaces på din NAS? Så kunne du overveje at trække
> et kabel direkte fra PC til NAS.

Helt sikkert ikke på en DS109j.
Der er det ikke engang på min DDS209+II som er en del større.

> Hvorfor overhovedet øverføre noget til WD TV, når du har NAS? Kan den
> ikke afspille direkte fra NAS'et?

Det gør jeg, alt mit er samlet i en GB switch bag tv'et.

--
Christian