count i time interval
Fra : j p

Dato : 29-09-10 09:45

Hej

Jeg har koden:

for x=1 to 7
strsql = "SELECT dato,count(vare) as d FROM butik_5 where
dayofweek(dato) =" & x
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
response.write "<li>" & rs("d") & "</li>"
next

Den tæller vare op pr. ugedag, hvordan kan jeg trækker data ud
f.eks. mandage fra kl. 10 - 12 ?

Dato er gemt som DateTime i mySQL databasen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 29-09-10 14:27

Den 29-09-2010 10:44, j p skrev:
> Hej
>
> Jeg har koden:
>
> for x=1 to 7
> strsql = "SELECT dato,count(vare) as d FROM butik_5 where
> dayofweek(dato) ="& x
> Set rs = Conn.Execute(strSQL)
> response.write "<li>"& rs("d")& "</li>"
> next

Hvorfor select'er du dato, når du ikke bruger den? Og det er i øvrigt
også bare en tilfældig, måske den første dato, der er f.ex. en mandag.

Du er ond ved databasen, du laver 7 selects, hvor du kunne nøjes med 1:

SELECT dayofweek(dato) ugedag,count(vare) as d FROM butik_5
GROUP by 1
ORDER BY 1

Du kan så hente resultatet op i et todimensionelt array
aUgesalg = rs.GetRows
' aUgesalg(0,0)=dagnummeret på den første dag (1 for søndag)
' aUgesalg(1,0)=salg første dag
' aUgesalg(0,n)=dagnummeret på den n'te dag
' aUgesalg(1,n)=salg n'te dag

Husk at du ikke nødvendigvis får 7 rækker, kun en pr ugedag, der er salg.

> Den tæller vare op pr. ugedag, hvordan kan jeg trækker data ud
> f.eks. mandage fra kl. 10 - 12 ?
>
> Dato er gemt som DateTime i mySQL databasen

Lav grupperingen i databasen, og sorter det senere i asp

strsql="SELECT dayofweek(dato) ugedag,hour(dato) time, count(vare) as d
FROM butik_5
GROUP by 1,2
ORDER BY 1,2"

set rs = Conn.Execute(strSql)
'Hent resultatet ind i array
aSalgRes=rs.GetRows

'sorter resultatet ud i "regneark med dage nedad og time henad"
dim aSalg(8,25) 'Array går fra 0 til 7, 0 til 24, række og søjle 0
      'spildes, men det er lettere at overskue

for n = 0 to UBound(aSalgRes,2) '2. dimension af resultatarray = antal
rækker
aSalg(aSalgRes(0,n),aSalgRes(1,n))=aSalgRes(2,n)
next

'Så er salget mandag 10-12 aSalg(2,10)+aSalg(2,11)

PS:
Hvis du prøver at lave noget med at i asp at lave et sql-kald pr time pr
ugedag, så risikerer du der kommer en gal databaseadministrator og slår
dig i hovedet, hvis du arbejder på større datamængder.

PPS: Det kan også laves uden at hente det op i et mellemarray, men kun
tage en række ad gangen, men det er mere langhåret. Når der kun er tale
om 7*24 celler, så er det ikke besværet værd at optimere for ram-forbrug.

Leif

Fra : j p

Dato : 29-09-10 14:49

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> tage en række ad gangen, men det er mere langhåret. Når der kun er tale
> om 7*24 celler, så er det ikke besværet værd at optimere for ram-forbrug.

Takker, det virker fint....nu skal jeg blot prøve at forstå det :)