Medicin og interaktioner
Fra : Karsten Jensen

Dato : 28-09-10 15:43

Det er vist sådant at ens egen læge automatisk får besked på skærmen,
hvis han/hun ordinerer medicin der konflikter med andet medicin man i
forvejen får. Men hvad nu hvis man får ordineret ny medicin under
indlæggelse eller ambulant besøg, eller hos anden læge/speciallæge?. Og
hvem har ansvaret, hvis man får medicin der er (livs)farligt at tage
sammen?. Jeg er klar over, at man skal oplyse hvad man får af medicin
eks. ved indlæggelse. Men af indlysende grunde, er man jo ikke altid i
stand til at aflevere en opdateret medicinliste, eller på anden måde
give besked om, hvad man får af medicin.

Jeg har googlet emnet en del, men har ikke været i stand til at finde
ret meget præcist om dette. Især ikke om hvem der har ansvaret, hvis
noget går galt ang. interaktioner.

Mvh.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-09-10 20:20

> [...]
> meget præcist om dette. Især ikke om hvem der har ansvaret, hvis noget går

Hospitalet kan ikke være ansvarlige for noget, de ikke ved, så det er din
egen opgave at sikre at de har alle informationer - også om kosttilskud, da
de ofte er meget værre end medicin.
Så sørg for at have en seddel sammen med dit sygesikringskort om hvad du
indtager.

Mvh Maria

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-09-10 06:38

Den 28-09-2010 21:19, Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> kosttilskud, da de ofte er meget værre end medicin.
> Så sørg for at have en seddel sammen med dit sygesikringskort om hvad du

Det er klart at jeg har både opdateret medicinliste og sygesikringskort.
Men det fremgik nok ikke at jeg spurgte mere generelt. Jeg er også mere
ude efter det juridiske i det her, så måske det er det forkerte sted jeg
har spurgt. Hvad f.eks. med fru Jensen på 76 med begyndende
Altzheimers?. Man kan jo dårligt forlange at hun har sine sager helt i
orden, og der er måske ikke meget familie tilbage. Hvor ligger ansvaret
her?. Hvis der er noget....

Mvh.

Karsten

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 28-09-10 23:50

Den 28/09/10 16.42, Karsten Jensen skrev:
> [...]
>
> Jeg har googlet emnet en del, men har ikke været i stand til at finde
> ret meget præcist om dette. Især ikke om hvem der har ansvaret, hvis

¨

Ansvaret er dit eget. En læge kan kun handle ud fra de oplysninger han
har til rådighed. Hvis du ikke oplyser at du indtager x,y,z så har lægen
ingen chancer for at manøvrere udenom interaktionerne.

Det er iøvrigt ukorrekt at læger har et medicinmodul der fortæller
hvilke interaktioner der findes. Man kan slå det op og man kan lægge
medicin ind i nogle databaser manuelt, men det er ikke standard i mange
praksis eller hospitalssystemer.

Iøvrigt, hvis du bliver indlagt og ikke kan svare for dig, så vil man
behandle rationelt ud fra hvad prøver viser og hvordan "du ser ud". I en
kritisk situation vil en interaktion eller 2 ikke betyde noget, det er
først efter nogle dage at de slår igennem - undertiden måneder.

Vidste du i øvrigt at simple fødevarer har stor interaktion med visse
lægemidler? Broccoli og grapefrugt og trækulsgrillet kød kan seriøst
forstyrre effekten af visse lægemidler, som f.eks. blodfortyndende
behandling. Ligeledes med naturmedicin, hvor baldrian blandt andet er
berygtet for at kunne give kardielle bivirkninger i kombination med
ellers uskadelig medicin.

Jesper

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-09-10 07:00

Den 29-09-2010 00:50, skrev Jesper Mehlsen :

> Ansvaret er dit eget. En læge kan kun handle ud fra de oplysninger han
> har til rådighed. Hvis du ikke oplyser at du indtager x,y,z så har lægen
> ingen chancer for at manøvrere udenom interaktionerne.

OK. Men af indlysende årsager er det jo ikke alle der kan svare for sig.
m.h.t. hvad de indtager - og ikke indtager - af medicin. Men jeg kan så
forstå, at lægen er uden ansvar her, rent juridisk.

> [...]
> hvilke interaktioner der findes. Man kan slå det op og man kan lægge
> medicin ind i nogle databaser manuelt, men det er ikke standard i mange

Det var jeg ikke klar over. Jeg troede at det var standard nu om dage, i
hvert tilfælde med ens egen læge. D.v.s. at en læge (måske endda ens
egen læge) i teorien kan komme til at skrive medicin ud, som reagerer
dårligt med andet?. Og kan gøre det, uden at kunne klandres hvis noget
går galt?.

> [...]
> kritisk situation vil en interaktion eller 2 ikke betyde noget, det er
> først efter nogle dage at de slår igennem - undertiden måneder.

Ja, det er jo nok det eneste man kan gøre i den situation. Men er det
rigtigt at der altid vil gå dage måske måneder, før en eventuel
interaktion slår igennem?. Jeg mener at have læst om medicin, som i
nogle tilfælde kan være livsfarligt at blande. Jeg ved at man kan se
utroligt meget i blodprøver f.eks, men nok ikke alt

> [...]
> behandling. Ligeledes med naturmedicin, hvor baldrian blandt andet er
> berygtet for at kunne give kardielle bivirkninger i kombination med

Jeg var klar over det du nævner med blodfortyndende medicin. Det er jo
en jungle uden lige, og der er nok ikke nogen, der har det fulde
overblik over det.

Bemærk at jeg ikke er "ude med riven" efter læger og andet personale,
som uden tvivl gør deres bedste, i de meget forskellige situationer,
hvor der også tit skal træffes meget hurtige beslutninger.

Mvh.

Karsten

Fra : niels

Dato : 29-09-10 10:45

> [...]
> uden tvivl gør deres bedste, i de meget forskellige situationer, hvor der
> også tit skal træffes meget hurtige beslutninger.

Nu er jeg ikke jurist, men jeg tror i modsætning til Jesper at det er den
læge som giver dig noget nyt medicin som pådrager sig medskyld, alt efter om
han ved, eller bør vide, hvad det er der bliver blandet sammen.
Nu er det som Jesper skriver heldigvis sådan at interaktioner sjælden er
akut alvorlige og at de fleste læger godt ved hvilke stoffer som kan give
problemer.

mvh Niels

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-09-10 13:32

Den 29-09-2010 11:44,skrev niels :

> [...]
> akut alvorlige og at de fleste læger godt ved hvilke stoffer som kan give

Jeg syntes nu alligevel at det er lidt foruoligende at du bruger
udtrykket "de fleste læger". Hvorfor kan det ikke gøres obligatorisk, at
i det mindste alle praktiserende læger, skal være tilsluttet den
mystiske database (hvad den/de end hedder) der kan checke hvilke
lægemidler der ikke går sammen?. Ikke kun for at tjekke interaktioner,
men også for at sikre at der ikke bliver doblet op på medicin en patient
får i forvejen. Det sidste er jo nok mest aktuelt ved indlæggelser m.m.

Mvh

Karsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-09-10 19:06

> [...]
> mindste alle praktiserende læger, skal være tilsluttet den mystiske
> database (hvad den/de end hedder) der kan checke hvilke lægemidler der

Fordi det ikke giver ret meget. For mange år siden blev en kivnde indlagt på
hospital med - et eller andet. Al hendes medicin blev taget fra hende og 14
dage efter var der stadig problemer- kan ikke huske sygdommen. På et
tidspunkt fanger en sygeplejerske så at kvinden spiste 2 store poser lakrids
hver dag. Da hun holdt op med det, blev hun også rask - har det været noget
blodtryk? Tror det.
Historien fortæller bare, at det er helt umuligt at finde interaktioner
fordi det ikke kun er medicin, men også alt muligt andet. F.eks. frarådes
alkohol 4-6 uger før operation, men hvad med visse fødevarer? Og hvilke?

Mvh Maria

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 29-09-10 21:22

Den 29/09/10 07.59, Karsten Jensen skrev:

> [...]
> egen læge) i teorien kan komme til at skrive medicin ud, som reagerer
> dårligt med andet?. Og kan gøre det, uden at kunne klandres hvis noget

Der er fokus på det og flere medicinsystemer får indlagt tjek af
interaktioner. Hvis man manuelt vil søge og se om er der er problemer,
så kan http://www.interaktionsdatabasen.dk/Default.aspx bruges. Det er
dog vigtigt at vide at interaktioner ikke behøver være farlige, men at
de kan resultere i at man reducerer eller øger dosis af et eller to
medikamenter for at tingene kommer til at fungere.

> [...]
> nogle tilfælde kan være livsfarligt at blande. Jeg ved at man kan se
> utroligt meget i blodprøver f.eks, men nok ikke alt

Det findes selvfølgelig. Iøvrigt når man tager blodprøver så analyserer
laboratoriet kun for de stoffer/salte/metabolitter der bestilles. Man
screener altså ikke "bredt" ved enhver blodprøve. Man undersøger det som
lægen finder relevant, og man får ikke svar på alt muligt sjældent
automatisk. Det har blandt andet at gøre med at nogle blodprøver koster
tusindvis af kroner at få analyseret, mens andre koster få øre. Man står
som læge derfor til ansvar for hvilke tests man rekvirerer. Rekvirerer
man for meget bliver man kontaktet af embedslægeinstitutionen så man kan
redegøre for hvorfor man rekvirerer som man nu gør.

> [...]
> som uden tvivl gør deres bedste, i de meget forskellige situationer,
> hvor der også tit skal træffes meget hurtige beslutninger.

Jeg mener at visse apoteker har et filter, som automatisk fortæller
farmaceuten om der er interaktioner mellem de lægemidler de udleverer.
Nogle gange bliver en patient behandlet af flere læger (f.eks. en
psykiater og en diabeteslæge og den praktiserende læge) på samme tid og
her kan de enkelte ikke altid vide hvad de andre behandler med. I den
situation er det godt at apoteket kan 'screene' for interaktioner.

> Mvh.
>
> Karsten

Hilsen Jesper

Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-09-10 06:11

Den 29-09-2010 22:21, skrev Jesper Mehlsen:

> [...]
> de kan resultere i at man reducerer eller øger dosis af et eller to
> medikamenter for at tingene kommer til at fungere.

Tak for linket. Det er meget brugbart, for os almindelige dødelige

> [...]
> man for meget bliver man kontaktet af embedslægeinstitutionen så man kan
> redegøre for hvorfor man rekvirerer som man nu gør.

Ja, som så mange andre steder, så er det jo også et spørgsmål om
budgettet, og samfundsøkonomien iøvrigt.

> [...]
> her kan de enkelte ikke altid vide hvad de andre behandler med. I den
> situation er det godt at apoteket kan 'screene' for interaktioner.

Det lyder meget interessant. Ellers kan man jo nok spørge på det enkelte
apotek. Det optimale ville selvfølgelig være, at det på alle apoteker
blev automatiseret. Det ville også beskytte de af vore medborgere, som
ikke er i stand til at klare disse ting selv.

Mvh

Karsten