SummaSumarum, EU moms??
Fra : Petersen Michael

Dato : 28-09-10 18:30

Hej NG.

Jeg bruger SummaSumarum, og har gjort det i adskillige år, uden de store
genvordigheder..
Nu er jeg så begyndt at købe råvare i England, ved at oplyse mit CVR nr,
slipper jeg for at afregne moms der.
Men nu hvor jeg kigger på moms angivelsen

Står der:

66100 Salgsmoms, Kredit
66150 Moms af varekøb mv. i udlandet, kredit
66200 Købsmoms, debet

Hvorfor?? Går mine EU erhvervelser over på kredit siden, og bonner mig på
samme måde som et almindeligt salg?

Er det mig der er begavet på linje med Låsby Svendsen, når jeg tror at
momsen ved EU erhvervelser er ikke eksisterende. På samme måde, som hvis jeg
havde købt et eller andet af en privat person?

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-09-10 18:42

Den 28-09-2010 19:29, Petersen Michael skrev:
> [...]
> momsen ved EU erhvervelser er ikke eksisterende. På samme måde, som hvis jeg
> havde købt et eller andet af en privat person?

Hej Michael.

Når man køber varer i et EU-land, skal der beregnes EU-moms, som dog
ikke har likviditetsvirkning for virksomheden.

Når man eksepelvis køber varer for 10.000 DKK uden moms fra et andet
EU-land skal man selv beregne EU-moms (det kan programmerne, herunder
også Summa Summarum automatisk sættes op til).

Dette gøres ved, at der beregnes 25 % EU-moms, som føres i kredit i
momskontiene under passiverne. Det er din konto 66150.

Såfremt det er sat korrekt op bliver der automatisk lavet en modpost på
samme beløb på konto 66200 købsmoms, da du - på linie med varekøb i
Danmark - har momsfradrag for købet.

Likviditetsmæssigt har det som nævnt ingen virkning, da du beregner en
fiktiv EU-moms, som du samtidig får fradrag for i samme vending.

Husk dog at indberette varekøb i EU under rubrik A (kort fortalt er det
4 x konto 66150)

Man kan kun bruge reglerne om EU-moms, når man - som i dit tilfælde har
oplyst sit CVR-nummer og får fakturaen uden salgslandets moms påført.

Jeg håber, at det gav tilstrækkelig svar.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen
Revisor

Fra : Petersen Michael

Dato : 29-09-10 19:40

Michael Sørensen wrote:

Hej Michael

> Jeg håber, at det gav tilstrækkelig svar.

Ja, jeg skal bare sikre mig at jeg et eller andet sted kan se en
modpostering - at det balancerer...

Fra : Michael Sørensen

Dato : 29-09-10 20:20

Den 29-09-2010 20:39, Petersen Michael skrev:
> Michael Sørensen wrote:
>
> Hej Michael

> Ja, jeg skal bare sikre mig at jeg et eller andet sted kan se en
> modpostering - at det balancerer...

Ja, du skal sikre dig, at hver gang der poseres på EU-moms, sker der
automatisk modpost på indgående moms

Fra : Petersen Michael

Dato : 29-09-10 23:11

Michael Sørensen wrote:

> Ja, du skal sikre dig, at hver gang der poseres på EU-moms, sker der
> automatisk modpost på indgående moms

Jeg kan se i moms specifikationen at tallene stemmer
Så kan alle være glade...

Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-09-10 18:27

Den 30-09-2010 00:11, Petersen Michael skrev:

> Jeg kan se i moms specifikationen at tallene stemmer
> Så kan alle være glade...

Kanin