dessert
Fra : Ralph

Dato : 27-09-10 16:15

Vi er blevet inviteret i sommerhus et par dage, der skal jeg stå for
desserten, jeg regner ikke med at der er fryser, men jeg har et rimeligt
godt køleskab i bilen, så måske.
Jeg spurgte værterne om de var til ost eller is, og fik beskeden at ost var
for "tungt" til resten af menuen.
Værten og jeg har været venner siden fire-års alderen og har ALTID
konkurreret om alting, jeg er smartest, kønnest og yngst, han er stærkest,
morsomst og bedst til at lave mad, derfor vil jeg gerne dupere ham, har
tænkt på Creme Brulé eller ostekage (kiksebund, husblads, masser af ost og
blendet hindbær eller dåsemandariner)
Hvis det nu skal være HEELT vildt, så har jeg tænkt mig at gense Brdr.
Prices program hvor de laver is på et minut, med flydende et-eller-andet.
Men inden jeg køber mig selv fattig i nitrogen(?)(det må jeg vel ikke engang
transportere?) så ønskes forslag til en let dessert der ser svær ud, og kan
tåle omkring 0 grader i 6-7 timer (hvilket er hvad min køleboks kan klare
fyldt op med køleelementer og aktiv køling)

--
Ralph

Fra : Krabsen

Dato : 27-09-10 18:00

Den 27-09-2010 17:14, Ralph skrev:
> [...]
> tåle omkring 0 grader i 6-7 timer (hvilket er hvad min køleboks kan klare
> fyldt op med køleelementer og aktiv køling)

Når nu blære-effekten tæller med, så ville jeg lave en desserttallerken
med f.eks.:

- et lille tårn af hvid/lys/mørk Chokolademousse
(alternativt et stykke god!! chokoladekage)
- kold jordbærsuppe med et skvæt champagne og en klat flødeskum
- en lille marengskurv med friske blåbær.
- en portions-tiramisu

Det meste kan laves hjemmefra og intet af det kræver frost, blot køl..

Fra : Emil

Dato : 27-09-10 19:38

"Ralph" wrote:

>Vi er blevet inviteret i sommerhus et par dage, der skal jeg stå for
>desserten, jeg regner ikke med at der er fryser, men jeg har et rimeligt
>godt køleskab i bilen, så måske.

En efterårsklassikker: Rødvinskogte pærer
De serveres lidt forskelligt; personligt fortrækker jeg en råcreme som
ledsager, da den giver et let modspil den kraftige smag fra pærerne.

Versionerne med chokoladesovs finder jeg alt for kraftige
(søde/tunge). Men bedøm selv.

En standardopskrift på Pærer i rødvin med vaniljesovs:
<http://opskrifter.tv2.dk/article.php?id=1613285>

Til kaffen en sachre torte:
<http://da.wikipedia.org/wiki/Sachertorte>

Den må ikke bage et minut for længe, da den så kan opleves som tør.
Brug strikkepindsmetoden til at afgøre, hvornår den _næsten_ har fået
nok. Undlad at bruge varmluft. Min ovn har fire riller, og bedst for
mig er at bage på næstnederste rille.

Jeg har nogle gange fået den serveret, hvor den ikke var helt
gennembagt, konsistensen var en mellemting mellen en fromage og en
kage, men totaloplevelsen har altid været i top. Men de må have været
vanskelige at håndtere under fremstillingen.

Du må selv Google efter opskrifter, da jeg ikke har nogen favoritter,
og jeg laver sjældent noget flere gange efter samme opskrift.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 28-09-10 15:49

Ralph

Nu må jeg jo så til at vælge, det bliver frygteligt for famlien de næste par
dage

Tak for input.

--
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 30-09-10 16:37

> Vi er blevet inviteret i sommerhus et par dage, der skal jeg stå for
> desserten, jeg regner ikke med at der er fryser, men jeg har et rimeligt

OK, så er beslutningen taget, jordbærsuppe med hjemmelavet vanillieis (hvis
der er fryser) ellers med mynteyoghurt og sacretorte til kaffen. Der er
generalprøve idag, så jeg har lavet en lille portion tærte (den fik self.
for meget, men øvelse gør mester) og den smager vildt godt.

Tak for input - Emil jeg er ikke helt ignorant, jeg fulgte jeres råd

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 30-09-10 20:30

"Ralph" wrote:

> [...]
>generalprøve idag, så jeg har lavet en lille portion tærte (den fik self.
>for meget, men øvelse gør mester) og den smager vildt godt.

Når den får for meget, bliver den tør og fast i det. Det skete også
for mig nogle gange i starten. I privaten kan det hjælpe at varme et
par skiver i microovn eller på anden skånsom måde i nogle få sekunder,
for at få fugten ud af stivelseskrystallerne igen, og for at blødgøre
chokoladen. Men det virker som at riste gammelt brød, så det imponerer
jo ikke nogen.

Jeg har fået ny ovn, og skal da også snart bage denne lækre kage igen.
Målinger på den gamle ovn viste, at den varmede ca 15 grader over det
indstillede. Så tror da selv Fan... at det kan gå galt.

Tænk på kogning af æg. Vandets temperatur er altid kogende 100 grader.
Den eneste faktor der ændres på er tiden! Den varierer så, afhængigt
af æggets ønskede status, blød- eller hårdkogt. Men også æggets
størrelse har betydning. Mindre æg kræver mindre tid. Æggets
temperatur spiller også en rolle, det kan være 5 eller 25 grader fra
start.

Det samme gælder for kager. For kort tid giver blød midte, for lang
tid hårdtbagt (tøt) kage.

Hvis du har noteret dig din opskrift, trækker du blot 15 min. fra den
noterede bagetid, så skulle den være lige i skabet.
Bedre er det at sænke ovntemperaturen 10 grader, men ikke begge dele,
det enten/eller.

Ellers er der lidt inspiration her:
<http://madogmening.blogspot.com/2010/05/efter-wien-3-sachertorte-bedre-end.html>

>Tak for input - Emil jeg er ikke helt ignorant, jeg fulgte jeres råd

Velbekomme. Men det er ikke alle, som har samme smag som mig; det var
det bedste efter min smag.

Men klø på. Husk at notere nøjagtigt hvad du gjorde, hvad du ændrede
og naturligvis resultatet heraf. Du skal kun ændre EN parameter mellem
hvert forsøg; ellers bliver det ubrugeligt kaos.

God fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 30-09-10 21:29

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> noterede bagetid, så skulle den være lige i skabet.
> Bedre er det at sænke ovntemperaturen 10 grader, men ikke begge dele,

Nu lavede jeg en lille portion - som test - og derfor regnede jeg med 20
min. i stedet for en ½ time, men efter 20 min. var midten fuldstændig
flydende, så jeg gav 7 min. ekstra, det var så for meget, så løbende test er
åbentbart løsningen. Det var jo egentligt også det du skrev i din
oprindelige opskrift.
Bortset fra det smagte tærten fint - næppe sund, men......

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 02-10-10 22:46

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>oprindelige opskrift.
>Bortset fra det smagte tærten fint - næppe sund, men......

Lige nu sidder du nok i sommerhuset og nyder frembringelserne.
Du kan ellers gøre en dyd ud af fejlen ved i stedet at kalde den noget
andet F.eks. "Chokoladekage surprice" eller find selv på noget
bedre.

kig lige her:
<http://www.kvalimad.dk/opskrifter/chokolade-fondant>

Det er ikke så skidt, at det ikke er godt for noget.

Jeg kiggede lidt på de forskellige opskrifter på nettet. Til min
rædsel så jeg, at mange opgiver bagetemperaturer helt op til 150-170
grader C. Så har man da direkte bedt om problemer. Der skal jo ikke
dannes en egentlig skorpe på kagen.

Æggene koagulerer allere ved omkring 70 grader og melet forklistrer
ved under 100 grader. Luftboblerne i dejen isolerer ret godt,

Så en (kontrolleret/målt) ovntemperatur på 110-115 grader C (kun
undervarme, ingen varmluftsblæser, bagt på nederste rille i ovnen) er
optimal.
Fidusen ved undervarmen er, at der sendes varme vanddampe op gennem
dejen, så denne bliver ensartet opvarmet indefra, lige indtil hele
kagen stivner -næsten på én gang- , ganske som vi kender det fra
bagning af suffléer.

Det tager så længere tid. Til gengæld kan man sagtens følge med i
dejens udvikling, og der er længere 'elastik' i bagetiden.

Ærgeligt, at jeg ikke havde undersøgt hvad der er skrevet på nettet,
før jeg henviste dig dertil. De fleste opskrifter er afskrifter af
hinanden, så fatale fejl spredes som ringe i vand.

Gik noget galt, så henvis til denne tråd, som viser at du virkeligt
forsøgte at frembringe det ypperste inden for kager. Jeg påtager mig
skylden, da du fik manglende oplysninger.

Fortsat god weekend - Husk at lege med drager i dette blæsevejr.

m.v.h. Emil