MC med automatchoker
Fra : Ukendt

Dato : 26-09-10 09:57

Min datter, der lige har fået kortet i sommer, og kører på en gammel Suzuki
GSX 250 ES. Planen var at hun skulle bruge den indtil hendes kort "bliver
stort" Nu hvor det begynder at blive koldt kniber det imidlertid for hende
at starte den, og måske især holde den i gang til den er varm. Selvom hun
har kørt bil et par år, er hun jo fra en generation, hvor man ikke er vant
til choker, så det er ikke sådan lige at lære hende.
Problemet er jo nok, at når først hun et par gange har døjet med det, så
bliver hun nervøs og utryg ved om det nu er stabilt nok.
Derfor ville det bedste for hende jo nok være en nyere cykel med
indsprøjtning, men det er udenfor budgettet. Er der nogen af de "rigtige"
motorcykler (ikke scooter), der har automatchoker?
Vi går efter noget der kan køres på lille kørekort, ikke alt for tung, og
ikke alt for højt sæde, dog med kræfter og plads nok til to personer, ( I
hvert fald ikke meget tungere/højere end Suzukien)

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Per

Dato : 26-09-10 11:52

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> tung, og ikke alt for højt sæde, dog med kræfter og plads nok til to
> personer, ( I hvert fald ikke meget tungere/højere end Suzukien)

Jeg ved ikke om de er kraftige nok men en nyere (mener efter 08)Yamaha
YBR125 har indsprøjtning det samme har en Honda CBF125. Begge er omend små,
men "rigtige" motorcykler.

Og de (ihvertfald Yamahaen) kan erhverves for små penge.

Ellers Suzuki FL125 adress - måske for meget scooter ?

Mvh. Per

Fra : skodbjarne

Dato : 26-09-10 12:19

On 26 Sep., 10:56, "Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk>
wrote:
> [...]
> ikke alt for højt sæde, dog med kræfter og plads nok til to personer, ( I
> hvert fald ikke meget tungere/højere end Suzukien)

Vil bare lige sige, at fordi de har indsprøjtning, har de ikke
nødvendigvis autochoker

Jeg havde en BMW R1100RS og en R1150RT. Begge med indsprøjtning og
begge med choker (som de godt nok kaldte "fast-idle")
Nu har jeg en K1200GT og den HAR autochoker.

Fra : Armand

Dato : 26-09-10 19:53

Den 26-09-2010 10:56, Ole Axelsen skrev:
> [...]
> og ikke alt for højt sæde, dog med kræfter og plads nok til to personer,
> ( I hvert fald ikke meget tungere/højere end Suzukien)

Jeg er bange for at du tillægger fars pige for lav intilligens eller
blot føjer hende i noget frustreret brok!

Alle motorister gennem de 100 års tid har måttet vænne sig til at bruge
choker og endda andre mere komplicerede koldtstarts-procedurer, hvilket
er kommet ind på rygraden ligeså hurtigt som jég som 15-årig vænnede mig
til det på min Puch!
Hun har for nyligt stået overfor at skulle trække en kobling og skifte
gear for første gang i sit liv, og dét har hun vel fint fået ind under
huden, så hvorfor skulle hun ikke kunne vænne sig til at bruge chokeren
ved koldstart?
Suzuki havde et par årgange omkring GSX'erens tid chokeren placeret som
en traditionel bil-choker-trækstang der stak op fra kronrøret. hvis det
er en sådan der er monteret på 250'eren er den til hjælp sværere at
overse/glemme end med en karburator-monteret knap.
En sådan choker-ombygning var nok den eneste indrømmelse jég ville give
min datter (der forøvrigt også tillærte sig chokerbrug tilsammen med alt
det andet nytekniske da hun tog kørekortet) :-/

Du kan istedet for drastiske mekaniske tiltag/tilkøb, indprente tøsen en
simpel læresætning á "hva' mæ' chokeren?" der skal rulle over tungen som
det første når hun står med sin ikke-startvillig GSX 250.
Du kan også fremstille en startsprocedure-seddel og klistre den på
tanken eller forbroen, og som tøsen derved kan referere til når
motorcyklen mukker - Der går sikkert ikke længe før hun fjerner det
skæmmende papir, hvilket du så kan tage som tegn på at rutinen er hjemme!

Tilbage er så at vænne hende til det øvrige som hendes (sikkert) billige
men tilsyneladende inkompetente kørelærer ikke fik lært hende:
Ingen gasgivning ved choker-opstart, og brug af en kort opvarmning før
kørsel, hvor chokeren skal deaktiveres straks hun er kommet op i fart
(mens hun husker det).

Endelig synes jeg at du skulle læne dig tilbage og kort betænke hvad
ellers der måtte være smuttet for kørelæreren, så som f.eks placering i
trafikken (jvf. bl.a. de to tråde der netop i denne uge har beskrevet
farligheden i at ligge for tæt på forankørende og berøve sig selv for
udsyn og synlighed for andre trafikanter)

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-10 20:45

> Den 26-09-2010 10:56, Ole Axelsen skrev:

> Jeg er bange for at du tillægger fars pige for lav intilligens eller blot
> føjer hende i noget frustreret brok!

Godt set. Jeg er bare bange for, det måske kan afholde hende fra at få så
meget glæde af cyklen, som jeg under hende. Hvis det er for "bøvlet" eller
forbundet med usikker om hvorvidt hun kan komme hjem igen er der bare fare
for hun "nægter" at bruge den. Og det ville da være en skam.

>Endelig synes jeg at du skulle læne dig tilbage og kort betænke hvad ellers
>der måtte være smuttet for kørelæreren, så som f.eks placering i

Det er allerede aftalt, at vi sammen tager på køreteknisk kursus til
foråret, for hun har faktisk noget med placering i sving og kurver hun ikke
selv er helt tryg ved.
Jeg tager med bare for hyggens skyld, og tror da bestemt også jeg kan lære
noget nyt. Og så er det sikkert hyleskægt!

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Hekto

Dato : 27-09-10 02:40

On Sep 26, 9:45 pm, "Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk>
wrote:

> [...]
> Jeg tager  med bare for hyggens skyld, og tror da bestemt også jeg kan lære
> noget nyt. Og så er det sikkert hyleskægt!

Jeg synes også bare du skal lade hende blive voksen og lære at ikke
alle problemer kan løses ved at man passivt lader stå til. Hun er
fyldt 18, hun vil køre motorcykel ... så se at få det lært eller tag
bussen.

I andre sammenhænge støder man af og til på motorcyklister der vil
have noget dyrt, avanceret og meget racerpræget. De går helt i sort
når der kommer et lille 'tik' eler et lille nys fra 'helligdommens'
indre. Men, sætte sig ind i hvordan og hvorfor? ... Nej! Det må
garantien og værkstedet tage sig af. Hvad sjovt er der ved at have
motorcykel på den måde? Så er det jo kun fordi man mener at dette
'stil-ikon' tilfører noget til ens personlighed som man ikke selv er i
stand til at fremelske.

--

/Hekto

Fra : Anders Majland

Dato : 27-09-10 11:02

> [...]
> når der kommer et lille 'tik' eler et lille nys fra 'helligdommens'
> indre. Men, sætte sig ind i hvordan og hvorfor? ... Nej! Det må

Hvis jeg lagde 1/4 million for en ny mc så vil jeg måske også have høje
forventninger til at værktedet skal tage sig af reklamationer. Og jeg ville
nok ogsp betale dyrt for autoriseret service (ligesom jeg kør med
husstandens bil i den prisklasse)

> Hvad sjovt er der ved at have
> motorcykel på den måde?

Jeg kunne godt se det sjove i at koncentrere mig om at køre og overlade
serciven til andre. Du ser vel heller ikke en proff kører der selv
servicerer sine mc'er. Han skal selvfølgelig komme med feedback og så lade
servicefolkene om at skrue ...

Det kan bestemt være hyggeligt at skrue på sin egen mc - men det kan også
være en pestilens. Specielt hvis det er gammelt pakæsel hvor en simpel
opgave hurtigt kan udvikle sig til et mangetimers projekt *... Med en
gammel mc kan det bare slet ikke svare sig at lade et værkted skrue. Så
ville det hurtigt være billigere med en ny mc og så kunne nøjes med ordinært
service ...

* Sidst var det et kædeskift. Da jeg ønsker en endeløs kæde skal
bagsvingeren af, og for at bagsvingeren kan komme af skal olien lige tappes
af. Skulle jo være ligetil og timet med olieskift. Men den eneste bolt i
linksystemet der ikke har en smørrenippel var rustet fast i lejet nederst i
støddæmperen Det tog en del tid at bore den 12mm bolt ud efter at alle
andre kneb som wd40 i rigelige mænger, stearing og rå vold var prøvet over
adskilliege dage). Alligevel fik jeg beskadiget linket (nyt på ebay tog en
uge om at nå frem) så det ville have været hurtigere bare at skærre
støddæmperen over med en dremmel eller lille vinkelsliber ....

Fra : Hekto

Dato : 27-09-10 05:50

On Sep 27, 12:01 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> forventninger til at værktedet skal tage sig af reklamationer. Og jeg ville
> nok ogsp betale dyrt for autoriseret service (ligesom jeg kør med

Garanti og reklamationsret ser jeg mest som en mulighed for at
fastholde kunderne på dyre serviceeftersyn. Oftest er det jo småting
der skal ordnes; men alligevel tager det ofte tid og flere besøg før
tingene er i orden. Mange har også den opfattelse at når knallerten
sendes til service så er den gennemgået fra A-Z og intet ondt kan
fattes ejeren i tiden før næste serviceeftersyn. Sådan er
virkeligheden jo ikke.

Dit forhold til motorcyklen er jo også lidt anderledes. Du har valgt
den som dagligt transportmiddel og det stille krav til materiellet som
moderne motorcykler ofte slet ikke er designet til. De er lavet som
legetøj.
--
/Hekto

Fra : Anders Majland

Dato : 27-09-10 20:47

> Dit forhold til motorcyklen er jo også lidt anderledes. Du har valgt
> den som dagligt transportmiddel og det stille krav til materiellet som
> moderne motorcykler ofte slet ikke er designet til.

Moderne og moderne - modellen er fra 89/90 Men jeg har også erkendt at
den ikke kan gøre det alene. Dertil er usikkerheden for stor. Ikke at den
ikke er driftssikker - den har kun svigtet mig en gang og det var med en
forhjulspunktering på et stykke skrot på lossepladsvej ... Men selv planlagt
service kan trække ud... I en årrække har jeg haft 2 mc'er og så var det
nemmere at holde en kørende Nu har jeg så en bil som
backup/vinterkøretøj.

Mhs krav og design. Så er der jo få cykler der er designet til at blive
brugt. Altså det er ikke rent sjov det hele. F.eks yamaha's tenere modeller.
Den "lille" 660'er er stort set klar til en tur til Australien direkte fra
forhandleren (Vælte Peter
http://www.tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=4959 ) Den store 1200
tenere skulle også være ret duelig lige fra showrummet, selvom den har fået
nogle ridser i imaget. Bla at bagagen for nemt brækker af.

/A

Fra : Hekto

Dato : 28-09-10 02:08

On Sep 27, 9:47 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> tenere skulle også være ret duelig lige fra showrummet, selvom den har fået
> nogle ridser i imaget. Bla at bagagen for nemt brækker af.

Det er præcis det jeg mener. De er lavet som 'legetøj' ikke som noget
der tåler intensiv brug. Racere er ikke rigtige racer; men bare pakket
ind i en masse plastik der ligner. Orffroadere ligner bare; men kan i
virkeligheden slet ikke tåle at blive brugt i uvejsomt trræn.

OK - lidt en generalisering. Materialevalget er heller ikke altid det
bedste. Billige bolte og skruer, samt en masse smådimser der hurtigt
korroderer. Kædeskærme dækker kæden; men ikke ind mod baghjulet o.s..v.

--

/Hekto

Fra : Anders Majland

Dato : 28-09-10 12:40

> Det er præcis det jeg mener. De er lavet som 'legetøj' ikke som noget
> der tåler intensiv brug.
> Orffroadere ligner bare; men kan i
> virkeligheden slet ikke tåle at blive brugt i uvejsomt trræn.

Peter vil nok ellers mene at den gør det godt ... Og mange andre bruger dem
også til det de er designet til ...

>Kædeskærme dækker kæden; men ikke ind mod baghjulet o.s.v.

Sådan har det veæ næsten altid været - det er beskyttelse mod at komme
tilskade på kæden. Ikke til at beskytte kæden mod vejret

Fra : Hekto

Dato : 28-09-10 06:45

On Sep 28, 1:40 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Sådan har det veæ næsten altid været - det er beskyttelse mod at komme
> tilskade på kæden. Ikke til at beskytte kæden mod vejret

Nu er der jo mange motorcykler der ud fra design giver indtryk af at
de sagtens kan tåle en tur igennem bundløst mudder og op ad lodrette
klipper. I virkeligheden er det bare gadecykler med et smart desig.
Jeg ved godt at modeller som XT 600 kan noget på ujævnt underlag. Det
kunne en Elefant også; men en Gran Canyon var mere en gadecykel.

På dan anden side har der jo også været nogen igennem Afrika på en
Nimbus ... og den er der ikke meget årfråwd i!

--

/Hekto

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-10 05:31

"Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Selvom hun har kørt bil et par år, er hun jo fra en generation, hvor man
> ikke er vant til choker, så det er ikke sådan lige at lære hende.

Hej Ole
Min frue havde en GZ250. Den var også dum med chokeren.
Jeg løftede nålen med en 1/2mm. skive = lidt federe blanding.
Chokeren var meget nemmere at styre og vi kunne ikke måle
øget brændstofforbrug.
Hygge PD CBR1100t