/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Fugt på væggene?
Fra : RK


Dato : 26-09-10 10:37

Vi bor i en hundrede år gammel beboelsesejendom på Østerbro i København. Vi
er begyndt at få fugtplamager på væggene. Især ydermurene. men også plamager
bag klædeskabe, etc. Jeg synes ikke at vi har set problemet tidligere i de
20 år vi har boet her. Luftfugtigheden i lejligheden er lige nu omkring 80%
er det det der er årsagen? Og er det simpelthen fordi klimaet er meget
fugtigt i øjeblikket?


 
 
CC (26-09-2010)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 26-09-10 13:16

Den 26-09-2010 11:37, RK skrev:
> Vi bor i en hundrede år gammel beboelsesejendom på Østerbro i København.
> Vi er begyndt at få fugtplamager på væggene. Især ydermurene. men også
> plamager bag klædeskabe, etc. Jeg synes ikke at vi har set problemet
> tidligere i de 20 år vi har boet her. Luftfugtigheden i lejligheden er
> lige nu omkring 80% er det det der er årsagen? Og er det simpelthen
> fordi klimaet er meget fugtigt i øjeblikket?
På hvilken etage ligger lejligheden?
Hvilken verdenshjørne vender lejligheden?
Er det inder- eller ydervægge der er problemet?
Hvor mange bor i på x m2 (Er der daglig udluftning nok)?

Umiddelbart vil jeg forslå at du henvender dig til ejendommen, inden et
fugtproblem giver anledning til skimmelsvamp etc.


RK (26-09-2010)
Kommentar
Fra : RK


Dato : 26-09-10 14:05



"CC" <cc@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4c9f3985$0$50452$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 26-09-2010 11:37, RK skrev:
>> Vi bor i en hundrede år gammel beboelsesejendom på Østerbro i København.
>> Vi er begyndt at få fugtplamager på væggene. Især ydermurene. men også
>> plamager bag klædeskabe, etc. Jeg synes ikke at vi har set problemet
>> tidligere i de 20 år vi har boet her. Luftfugtigheden i lejligheden er
>> lige nu omkring 80% er det det der er årsagen? Og er det simpelthen
>> fordi klimaet er meget fugtigt i øjeblikket?
> På hvilken etage ligger lejligheden?
> Hvilken verdenshjørne vender lejligheden?
> Er det inder- eller ydervægge der er problemet?
> Hvor mange bor i på x m2 (Er der daglig udluftning nok)?
>
> Umiddelbart vil jeg forslå at du henvender dig til ejendommen, inden et
> fugtproblem giver anledning til skimmelsvamp etc.

Vi er fire personer på ca. 100m2. På 1.st sal. Fugten befinder sig på
tapetet på ydermurene og når jeg skriver 'også bag klædeskab' så er det mest
op mod ydermuren. Vi har dog også fugt på væggen ud mod trappen! M.h.t.
retning der kan jeg bedst beskrive det som vinkelret på syd/vest men da det
er en etageejendom så ligger den jo noget i læ!


langwadt@fonz.dk (26-09-2010)
Kommentar
Fra : langwadt@fonz.dk


Dato : 26-09-10 08:14

On 26 Sep., 14:16, CC <c...@mail.dk> wrote:
> Den 26-09-2010 11:37, RK skrev:> Vi bor i en hundrede år gammel beboelsesejendom på Østerbro i København.
> > Vi er begyndt at få fugtplamager på væggene. Især ydermurene. men også
> > plamager bag klædeskabe, etc. Jeg synes ikke at vi har set problemet
> > tidligere i de 20 år vi har boet her. Luftfugtigheden i lejligheden er
> > lige nu omkring 80% er det det der er årsagen? Og er det simpelthen
> > fordi klimaet er meget fugtigt i øjeblikket?
>
> På hvilken etage ligger lejligheden?
> Hvilken verdenshjørne vender lejligheden?
> Er det inder- eller ydervægge der er problemet?
> Hvor mange bor i på x m2 (Er der daglig udluftning nok)?
>
> Umiddelbart vil jeg forslå at du henvender dig til ejendommen, inden et
> fugtproblem giver anledning til skimmelsvamp etc.

yep

det ku' også være et vandrør der har fået en lille læk, der løber ind
i væggen

-Lasse

Henning (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 26-09-10 18:15


>
>det ku' også være et vandrør der har fået en lille læk, der løber ind
>i væggen

Der er formodentlig ikke vandrør i væggen på et 100 år gammel hus?
Lyder nærmere som om der ikke er ordentlig udluftning.

cykelsmeden (26-09-2010)
Kommentar
Fra : cykelsmeden


Dato : 26-09-10 18:22

Den 26-09-2010 19:15, Henning skrev:
> Der er formodentlig ikke vandrør i væggen på et 100 år gammel hus?
> Lyder nærmere som om der ikke er ordentlig udluftning.

og/eller for lav stuetemperatur

//finn

RK (26-09-2010)
Kommentar
Fra : RK


Dato : 26-09-10 18:32



"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
news:vrvu965o2afr5sva56uj5lin8iaa7cr58g@4ax.com...
>
>>
>>det ku' også være et vandrør der har fået en lille læk, der løber ind
>>i væggen
>
> Der er formodentlig ikke vandrør i væggen på et 100 år gammel hus?
> Lyder nærmere som om der ikke er ordentlig udluftning.

Der er masser af vandrør i 100 år gamle huse, det var toiletter der blev
lagt ind senere



cykelsmeden (26-09-2010)
Kommentar
Fra : cykelsmeden


Dato : 26-09-10 18:56

Den 26-09-2010 19:31, RK skrev:
>> Der er formodentlig ikke vandrør i væggen på et 100 år gammel hus?
>> Lyder nærmere som om der ikke er ordentlig udluftning.
>
> Der er masser af vandrør i 100 år gamle huse, det var toiletter der
> blev lagt ind senere
Sg'ute indmurede ;)

//finn

CC (26-09-2010)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 26-09-10 21:19

Den 26-09-2010 16:13, langwadt@fonz.dk skrev:
> On 26 Sep., 14:16, CC<c...@mail.dk> wrote:
>> Den 26-09-2010 11:37, RK skrev:> Vi bor i en hundrede år gammel beboelsesejendom på Østerbro i København.
>>> Vi er begyndt at få fugtplamager på væggene. Især ydermurene. men også
>>> plamager bag klædeskabe, etc. Jeg synes ikke at vi har set problemet
>>> tidligere i de 20 år vi har boet her. Luftfugtigheden i lejligheden er
>>> lige nu omkring 80% er det det der er årsagen? Og er det simpelthen
>>> fordi klimaet er meget fugtigt i øjeblikket?
>>
>> På hvilken etage ligger lejligheden?
>> Hvilken verdenshjørne vender lejligheden?
>> Er det inder- eller ydervægge der er problemet?
>> Hvor mange bor i på x m2 (Er der daglig udluftning nok)?
>>
>> Umiddelbart vil jeg forslå at du henvender dig til ejendommen, inden et
>> fugtproblem giver anledning til skimmelsvamp etc.
>
> yep
>
> det ku' også være et vandrør der har fået en lille læk, der løber ind
> i væggen
>

Eller et defekt radiator rør i etageadskillelsen.

Hvor langt ligger overboens badeværelse/køkken fra de fugtige vægge?
Er sålbænken og fugerne omkring vinduerne udenfor tætte ?








Elmand (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Elmand


Dato : 26-09-10 22:08


"RK" <flemming.j@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4c9f144f$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Vi bor i en hundrede år gammel beboelsesejendom på Østerbro i København.
> Vi er begyndt at få fugtplamager på væggene. Især ydermurene. men også
> plamager bag klædeskabe, etc. Jeg synes ikke at vi har set problemet
> tidligere i de 20 år vi har boet her. Luftfugtigheden i lejligheden er
> lige nu omkring 80% er det det der er årsagen? Og er det simpelthen fordi
> klimaet er meget fugtigt i øjeblikket?

Selv om det altid er meget svært, at få folk til at forstå og erkende at der
bliver udluftet for lidt
er det ikke desto mindre tilfældet i de aller fleste tilfælde.
4 personer udskiller 10-15 litter vand i døgnet. Dertil kommer
madlavning-bade- måske tøjtørring.
Vanding af masser af potteplanter mm. For høj fugtighed vil altid sætte sig
på kolde overflader og
vil på steder hvor møbler står tæt på disse kolde flader give risiko for
skimmelsvamp.
Du skal nok udlufte mindst dobbelt så meget som du selv tror er rigtigt. Du
kan læse en masse om
det på teknologisk instituts sider. Prøv at google lidt om udluftning.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne



Kim Jensen (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 26-09-10 22:21

On 26-09-2010 23:07, Elmand wrote:
> 4 personer udskiller 10-15 litter vand i døgnet.

Gider du forklare det lidt nærmere? Hvor skulle alt dette vand komme fra?

(hvis jeg hverken spiser eller drikker noget i et døgn taber jeg næppe
2½-3½ kg i vægt ...)


--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk
Port80.biz // ColorExplorer.com // LiteWerx.dk

Elmand (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Elmand


Dato : 26-09-10 22:56


"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
news:4c9fb93b$0$50446$14726298@news.sunsite.dk...
> On 26-09-2010 23:07, Elmand wrote:
>> 4 personer udskiller 10-15 litter vand i døgnet.
>
> Gider du forklare det lidt nærmere? Hvor skulle alt dette vand komme fra?
>
> (hvis jeg hverken spiser eller drikker noget i et døgn taber jeg næppe
> 2½-3½ kg i vægt ...)
>
>
> --
> mvh Kim Jensen
> blog.werx @ http://kim.litewerx.dk
> Port80.biz // ColorExplorer.com // LiteWerx.dk

ja, det gør jeg da gerne: bl.a gennem udåndingsluften.-
Brug nu google,- skriv : fugt i lejligheden.

Boligselskabet lejerbo har en meget fin anvisning (flere sider)
der faktisk beskriver din sititation ned til mindste detalje.
Jeg fandt den efter du havde draget tvilvl om mit udsagn, som jeg
havde som parat viden.- Jeg har set, din sitation mange gange i de
50 år jeg er kommet som teknikker i private rum.- Det er meget
meget få gange årsagen har været f.eks vandrør eller defekte tagnedløb.
Det drejer sig altså om udluftning - udluftning på den korrekte måde.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne





Kim Jensen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 27-09-10 20:49

On 26-09-2010 23:56, Elmand wrote:
>> On 26-09-2010 23:07, Elmand wrote:
>>> 4 personer udskiller 10-15 litter vand i døgnet.
>> Gider du forklare det lidt nærmere? Hvor skulle alt dette vand komme fra?
>> (hvis jeg hverken spiser eller drikker noget i et døgn taber jeg næppe
>> 2½-3½ kg i vægt ...)

> ja, det gør jeg da gerne: bl.a gennem udåndingsluften.-

Men .... man indånder jo så en tilsvarende mængde.

> Brug nu google,- skriv : fugt i lejligheden.

Hvorfor skulle jeg dog det? Jeg bor hverken i lejlighed eller har
problemer med fugt.

> Boligselskabet lejerbo har en meget fin anvisning (flere sider)
> der faktisk beskriver din sititation ned til mindste detalje.

En anden gang ville det være super-fedt, hvis du holdt styr på, hvem du
svarer

> Jeg fandt den efter du havde draget tvilvl om mit udsagn, som jeg

Huh?


--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk
Port80.biz // ColorExplorer.com // LiteWerx.dk

Erik Olsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 27-09-10 20:58

Kim Jensen wrote:
> On 26-09-2010 23:56, Elmand wrote:
>
>> ja, det gør jeg da gerne: bl.a gennem udåndingsluften.-
>
> Men .... man indånder jo så en tilsvarende mængde.

Vandindholdet i udåndingsluften er betragteligt højere end i luften vi
ånder ind.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Erik Olsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 27-09-10 21:01

Elmand wrote:

> ja, det gør jeg da gerne: bl.a gennem udåndingsluften.-

.... samt den store vandmængde som forsvinder fra kroppen som sved
(hvoraf størstedelen fordamper).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


John V. (27-09-2010)
Kommentar
Fra : John V.


Dato : 27-09-10 03:41

Den 26-09-2010 11:37, RK skrev:
> Vi bor i en hundrede år gammel beboelsesejendom på Østerbro i
> København. Vi er begyndt at få fugtplamager på væggene. Især
> ydermurene. men også plamager bag klædeskabe, etc. Jeg synes ikke at
> vi har set problemet tidligere i de 20 år vi har boet her.
> Luftfugtigheden i lejligheden er lige nu omkring 80% er det det der er
> årsagen? Og er det simpelthen fordi klimaet er meget fugtigt i
> øjeblikket?
Jeg går ud fra du har ordentlig udluftning, det er altid det første man
checker.
Da i har boet der i 20 år, er der nok ikke meget som er ændret mht.
udluftning, så jeg tvivler på det er derfor.
Fugt vil altid starte med at vise sig bag skabe og lignende.
Er problemet på begge sider af huset, eller kun den ene.
Begge sider så er det manglende udluftning, kun den ene side er det som
beskrevet nedenfor.

Der kan være mange årsager til det. Længere nede i tråden foreslår nogle
at det kan være et vandrør, den tror jeg ikke på. Hvis det var et rør,
ville røret nok være vådt.

Normalt er det enten et utæt nedløbsrør, en utæt eller overfyldt
tagrende eller fuger der trænger til at skiftes ud.
Er fugerne i en stand så¨de nærmest kan fjernes med en kost, er de færdige.
Løber der vand på facaderne i kraftig regn, skal du se efter hvor det
kommer fra, for at indkredse problemet.

I skal også se på hvad i fyrer med, jeg har set ekstreme eksempler, hvor
folk fyrede med flaskegas uden tilslutning til skorsten, 1 liter gas
giver omkring 2 liter vand, altså mere end 2 spande vand.

Du skal også være klar over at utætheden ikke nødvendigvis er ud for din
lejlighed, vand kan bevæge sig langt, også hvis det er flere etager, bor
i f.eks. i stuen, kan vandet sagtens komme helt oppe fra 5. sal, via en
defekt tagrende.
Det er ikke sikkert naboerne har samme problem, men start selvfølgelig
med at spørge dem.

Uanset hvorfor det er sådan, bør du tale med ejendommens repræsentant.


--
Ved Venlig Hilsen
Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177449
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408120
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste