|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | overdreven dyre reservedele til påhængsmot~ Fra : Per
 | 
 Dato :  25-09-10 19:16
 | 
 |  | Hej sejlere !
 
 Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 
 Et oliefilter kostede mig 149,-
 
 Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !
 
 Hvad gør I ?
 
 Er der nogen der kender en sammenligningstabel, så jeg kan bruge noget
 uoriginalt til langt lavere pris.
 
 mvh. Per
 
 
 
 |  |  | 
  Kent Friis (25-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Friis
 | 
 Dato :  25-09-10 20:24
 | 
 |  | Den Sat, 25 Sep 2010 20:15:43 +0200 skrev Per:
 > Hej sejlere !
 >
 > Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 >
 > Et oliefilter kostede mig 149,-
 >
 > Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !
 
 Jeg har lige givet 110,- for et oliefilter til bilen. Det er ikke i
 nærheden af "2-3 gange".
 
 Mvh
 Kent
 --
 "The Brothers are History"
 
 
 |  |  | 
  Per (25-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per
 | 
 Dato :  25-09-10 20:57
 | 
 |  | 
 
            Kent Friis wrote:
 > Den Sat, 25 Sep 2010 20:15:43 +0200 skrev Per:
 >> Hej sejlere !
 >>
 >> Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 >>
 >> Et oliefilter kostede mig 149,-
 >>
 >> Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !
 >
 > Jeg har lige givet 110,- for et oliefilter til bilen. Det er ikke i
 > nærheden af "2-3 gange".
 Hmm jeg ved nu ikke til min Fiat Punto:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4292055056&n=597192347&pn=-1467787918 149,- er alt alt for dyrt for et standard oliefilter - det er der ingen 
 tvivl om. Det er kun fordi der står Mercury på. Det er på ingen måde bedre 
 end dem de sælger i Thansen eller Bilka.
 / Per 
            
             |  |  | 
   Kent Friis (25-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Friis
 | 
 Dato :  25-09-10 22:14
 | 
 |  | 
 
            Den Sat, 25 Sep 2010 21:56:42 +0200 skrev Per:
 > Kent Friis wrote:
 >> Den Sat, 25 Sep 2010 20:15:43 +0200 skrev Per:
 >>> Hej sejlere !
 >>>
 >>> Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 >>>
 >>> Et oliefilter kostede mig 149,-
 >>>
 >>> Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !
 >>
 >> Jeg har lige givet 110,- for et oliefilter til bilen. Det er ikke i
 >> nærheden af "2-3 gange".
 >
 > Hmm jeg ved nu ikke til min Fiat Punto:
 >
 > http://www.thansen.dk/product.asp?c=4292055056&n=597192347&pn=-1467787918 Prøv at sammenligne priser i tilsvarende butikker - enten et originalt
 Fiat-filter, eller spørg T-Hansen hvad de skal have for et Mercury
 filter...
 > 149,- er alt alt for dyrt for et standard oliefilter - det er der ingen 
 > tvivl om. Det er kun fordi der står Mercury på. Det er på ingen måde bedre 
 > end dem de sælger i Thansen eller Bilka.
 Er de virkelig så elendige? T-Hansen plejer at være en butik man går
 udenom for enhver pris.
 Mvh
 Kent
 -- 
 "The Brothers are History"
            
             |  |  | 
  Bjarke@Escape (26-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke@Escape
 | 
 Dato :  26-09-10 19:24
 | 
 |  | Find ud af hvilket Bosch (eller lign) filter det er, som er overmalet med
 'Mercury' navn og så er prisen på et filter 30-50 kr.
 
 Bjarke
 
 "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
 news:4c9e3c58$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej sejlere !
 >
 > Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 >
 > Et oliefilter kostede mig 149,-
 >
 > Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !
 >
 > Hvad gør I ?
 >
 > Er der nogen der kender en sammenligningstabel, så jeg kan bruge noget
 > uoriginalt til langt lavere pris.
 >
 > mvh. Per
 
 
 
 |  |  | 
  Roderiet (27-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roderiet
 | 
 Dato :  27-09-10 08:57
 | 
 |  | Hej der    Oliefilter originalt med firmanavn / uoriginalt med
 fabrikantnavn.    Oplæg :    Jeg har renset et brugt oliefilter til min
 Vetus 3-cyl. Dieselmotor, flækket det og undersøgt halvdelene samt
 trykfjederen til forstoppelsesventilen.    Derpå indkøbt et uoriginalt
 oliefilter " magen til ", flækket dette  og sammenlignet papirindsatserne og
 de to trykfjedre.    Konk.:    Der er ingen umiddelbar forskel, der kan være
 en forskel i kvaliteten af papirindsatsen, men det virker ikke sådan,
 trykfjedrene giver lige meget efter ved ens belastning. Prisforskellen er
 som 1 : 3 .
 Her er det, at alle de som måtte vide noget om oliefiltre forhåbentlig
 vil komme på banen med serøse indlæg ( fri mig for mudderkastning )    Er
 det andet end stavnsbinding når en Motorfabrikant skriver i en manual, at et
 bestemt mærke i oliefilter skal anvendes i den respektive motor ?.     mvh
 Niels F.
 
 "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
 news:4c9e3c58$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej sejlere !
 >
 > Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 >
 > Et oliefilter kostede mig 149,-
 >
 > Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !
 >
 > Hvad gør I ?
 >
 > Er der nogen der kender en sammenligningstabel, så jeg kan bruge noget
 > uoriginalt til langt lavere pris.
 >
 > mvh. Per
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Kjaergaard (27-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  27-09-10 09:31
 | 
 |  | On Mon, 27 Sep 2010 09:57:07 +0200, "Roderiet"
 <niels-astrid@webspeed.dk> wrote:
 
 >Er det andet end stavnsbinding når en Motorfabrikant skriver i en manual, at et
 >bestemt mærke i oliefilter skal anvendes i den respektive motor ?.
 
 Ikke alle uorginale oliefiltre er fremstillet på samme vis som
 orginalproduktet, kun en nærmere inspektion kan svare på dette, og som
 du selv er inde på kan det være svært at afgører filterindsatsens
 kvalitet med det blotte øje. Det er feks. også set at der mangler
 ventil i uorginale filtre.
 Man kan selvf. ikke skærer alle uorginale filtre over en kam, nogle er
 nok gode nok (ja det kan faktisk være det samme som orginalproduktet),
 men der er en udfordring i at købe hvor man ikke kan vide hvem den
 egentlige fremstiller er, feks. ved Biltema, der nogle gange sælger
 varen under eget brand.
 Så ud fra det giver det god mening at bruge det fabrikanten foreslår.
 
 Man kan jo betragte det lidt anderledes, hvis du følger fabrikantens
 anbefalinger og du får et motorhavari, så er chancen for at du kan
 redde noget på kulance væsentligt større end hvis du selv har gjort
 som du nu syntes bedst.
 
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
   Bjarke@Escape (27-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke@Escape
 | 
 Dato :  27-09-10 18:37
 | 
 |  | Originalitet ??  Husk lige på at hverken Mercury, Yanmar aller Volvo
 fremstiller filtre. De maler bare deres navn på andres filre. Så hvis I vil
 have det 'originale' filter, så er 'sporten' at finde ud af hvem der
 producderer dem 'originalkt' og så købe disse for 1/3 af prisen.
 
 For Volvo's vedkommende er det Bosch. Jeg ved ikke hvem der fremstiller
 Mercury's filtre.
 
 Bjarke
 
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
 news:fik0a69afmoh2tpmni9p53q3ll1liobda6@4ax.com...
 > On Mon, 27 Sep 2010 09:57:07 +0200, "Roderiet"
 > <niels-astrid@webspeed.dk> wrote:
 >
 >>Er det andet end stavnsbinding når en Motorfabrikant skriver i en manual,
 >>at et
 >>bestemt mærke i oliefilter skal anvendes i den respektive motor ?.
 >
 > Ikke alle uorginale oliefiltre er fremstillet på samme vis som
 > orginalproduktet, kun en nærmere inspektion kan svare på dette, og som
 > du selv er inde på kan det være svært at afgører filterindsatsens
 > kvalitet med det blotte øje. Det er feks. også set at der mangler
 > ventil i uorginale filtre.
 > Man kan selvf. ikke skærer alle uorginale filtre over en kam, nogle er
 > nok gode nok (ja det kan faktisk være det samme som orginalproduktet),
 > men der er en udfordring i at købe hvor man ikke kan vide hvem den
 > egentlige fremstiller er, feks. ved Biltema, der nogle gange sælger
 > varen under eget brand.
 > Så ud fra det giver det god mening at bruge det fabrikanten foreslår.
 >
 > Man kan jo betragte det lidt anderledes, hvis du følger fabrikantens
 > anbefalinger og du får et motorhavari, så er chancen for at du kan
 > redde noget på kulance væsentligt større end hvis du selv har gjort
 > som du nu syntes bedst.
 >
 >
 > /Hans
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (01-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  01-10-10 00:44
 | 
 |  | Motorfabrikanterne stiller minimumskrav til deres påmonterede filtre
 ud fra generelle krav til motoren i drift, under de driftsbetingelser
 som vil være normale for denne drift.
 Originalt eller uoriginalt - det betyder vel ikke noget?
 Et oliefilter skal opfange smudspartikler fra olien og have kapacitet
 til hele perioden mellem olieskiftene. (Oliefilter skiftes ved HVER
 olieskift)
 Et oliefilter skal have en sikkerhedsventil som åbner og giver motoren
 smøring. En stopventil skal forhindre, at olien løber ud af filteret
 for at give hurtigere smøring. Filteret skal også kunne klare det høje
 olietryk uden at lække eller gå itu. Lækker oliefilteret falder
 olietrykket og så kan der ske skader m.m.
 Oliefiltre fremstilles med forskellige filtermaterialer og mængde for
 at filteret kan opfylde kravene som motorfabrikanterne ønsker.
 Filtermaterialet kan have forskellig dybde og være sammensat af
 forskellige materialer, for at opnå den ønskede levetid og tæthed.
 Filtermaterialet i filtrene kan typisk tilbageholde partikelstørrelser
 over 3 my, 10 my, 20 my, 30 my o.s.v.
 Tæthedsgraden kan ikke se blot man adskiller filteret og ser på
 filtermaterialet.
 Nogle filtre indeholder filter og ventiler i selve enheden, hvorimod
 andre kan skiftes i dele, så som filterelement og ventiler hver for
 sig.
 For samme motor kan fabrikanten med forskellige krav til driften,
 anbefale forskellige typer filtre.
 Ud over de mekaniske varianter m.h.t. til tilslutningsgevind pakninger
 og huller for gennemløb, laves filtrene omgså med forskelligt
 husmateriale og i forskellige former.
 I forbindelse med motorkonstruktioner der er beregnet til drift med
 syntetiske olier alene er der opstået en helt ny måde at konstruere
 filterenhederne på.
 Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign m.m.
 kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
 ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
 enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren.
 
 På markedet findes der forskellige tabeller over erstatningsfiltre. De
 kan indeholde få eller flere parametre for sammenligningen. Oftest er
 det mekanisk tilslutning, pakningsplacering, filtertæthed der alene
 sammenlignes, måske også filterarealets størrelse, filtermaterialet
 differenstryk og absolut tryk.
 Betydningen af værdierne og tolkningen kan være vanskelig for den
 almindelige bruger at tolke.
 Mekanikerne kan ud fra deres dagligdag have mere eller mindre
 relevante eller subjektive meninger; men søger man indsigt gennem
 fabrikanterne af motorerne, vil man ved salgsskranken heller ikke få
 en dyberegående forklaring. Her skal man ind til design ingenørerne.
 De sidder med de fornødne oplysninger om alle delene og kan begrunde
 deres valg og rådgive om andre mulige filtre.
 Alene at vælge filter ud fra prisen alene, vil være en meget dårlig
 ide, da priskalkyler i de enkelte salgsled i de forskellige
 virksomheder kan variere meget for samme vare og behøver ikke at
 indikere kvaliteten af produktet.
 
 Mvh/Harding
 
 On 27 Sep., 09:57, "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> wrote:
 > Hej der    Oliefilter originalt med firmanavn / uoriginalt med
 > fabrikantnavn.    Oplæg :    Jeg har renset et brugt oliefilter til min
 > Vetus 3-cyl. Dieselmotor, flækket det og undersøgt halvdelene samt
 > trykfjederen til forstoppelsesventilen.    Derpå indkøbt et uoriginalt
 > oliefilter " magen til ", flækket dette  og sammenlignet papirindsatserne og
 > de to trykfjedre.    Konk.:    Der er ingen umiddelbar forskel, der kan være
 > en forskel i kvaliteten af papirindsatsen, men det virker ikke sådan,
 > trykfjedrene giver lige meget efter ved ens belastning. Prisforskellen er
 > som 1 : 3 .
 >     Her er det, at alle de som måtte vide noget om oliefiltre forhåbentlig
 > vil komme på banen med serøse indlæg ( fri mig for mudderkastning )    Er
 > det andet end stavnsbinding når en Motorfabrikant skriver i en manual, at et
 > bestemt mærke i oliefilter skal anvendes i den respektive motor ?.     mvh
 > Niels F.
 >
 > "Per" <mes...@hotmail.com> skrev i meddelelsennews:4c9e3c58$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >
 > > Hej sejlere !
 >
 > > Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 >
 > > Et oliefilter kostede mig 149,-
 >
 > > Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !
 >
 > > Hvad gør I ?
 >
 > > Er der nogen der kender en sammenligningstabel, så jeg kan bruge noget
 > > uoriginalt til langt lavere pris.
 >
 > > mvh. Per- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 
 
 |  |  | 
  Preben (27-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben
 | 
 Dato :  27-09-10 09:03
 | 
 |  | Den 25.09.2010 kl. 20:15 skrev Per <mesked@hotmail.com>:
 
 > Hej sejlere !
 >
 > Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 >
 > Et oliefilter kostede mig 149,-
 >
 > Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !
 >
 > Hvad gør I ?
 >
 > Er der nogen der kender en sammenligningstabel, så jeg kan bruge noget
 > uoriginalt til langt lavere pris.
 >
 > mvh. Per
 
 
 
 Hvor tit skifter du dit filter? En gang om ugen eller en gang om året?
 Er kr. 149,- virkelig så mange penge for dig i forhold til, hvad det
 ellers koster at drive din motor?
 
 --
 mvh/Preben
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (27-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-09-10 10:58
 | 
 |  | 
 
            Selv om det ikke er mig, du spørger, dette:
 Princippet.
 Det er det, der bør tælle.
 Man bør ikke betale mere for en vare, end den er værd.
 Hvad filtrer angår, kan man prakrisk taget altid finde præcis det samme 
 filter, hvad nyttegrad angår, til meget billigere pris, end "mærkevaren".
 Den lokale mekaniker vil næsten kunne hjælpe een til at finde det mest 
 fornuftige.
 MVH
 Egon
 "Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen 
 news  .vjolz0bcqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
 Den 25.09.2010 kl. 20:15 skrev Per <mesked@hotmail.com>:
 > Hej sejlere !
 >
 > Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 >
 > Et oliefilter kostede mig 149,-
 >
 > Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !
 >
 > Hvad gør I ?
 >
 > Er der nogen der kender en sammenligningstabel, så jeg kan bruge noget 
 > uoriginalt til langt lavere pris.
 >
 > mvh. Per
 Hvor tit skifter du dit filter? En gang om ugen eller en gang om året?
 Er kr. 149,- virkelig så mange penge for dig i forhold til, hvad det
 ellers koster at drive din motor?
 -- 
 mvh/Preben 
            
             |  |  | 
  Ukendt (27-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-09-10 15:41
 | 
 |  | 
 Preben wrote:
 > Den 25.09.2010 kl. 20:15 skrev Per <mesked@hotmail.com>:
 >
 >> Hej sejlere !
 >>
 >> Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
 >>
 >> Et oliefilter kostede mig 149,-
 >>
 >> Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd 
 >> !
 >>
 SNIP
 > Hvor tit skifter du dit filter? En gang om ugen eller en gang om 
 > året?
 > Er kr. 149,- virkelig så mange penge for dig i forhold til, hvad det
 > ellers koster at drive din motor?
 Sådan kan man jo altid argumentere ...    ...
 Det gode spørgsmål er jo stadig om man skal betale kr. 149,- eller 
 måske kr. 75,- for det samme produkt? ... dvs. et andet filter af 
 samme kvalitet.
 Kan jeg få to filtre for samme beløb, som jeg ellers skal betale for 
 ét, ville jeg da være noget af en ***???***.
 Hvis man på en række forbrugsstoffer kan klare sig med at betale 
 halvdelen uden at gå på kompromis med kvaliteten, kan man jo bruge 
 "overskuddet" på sjovere ting til båden ...    ... Det er bestemt 
 ikke altid pris og kvalitet følges ad ...
 Det er jo ikke et ukendt fænomen, at priserne er skruet noget op, når 
 man henvender sig til det maritime marked fremfor andre ... f.eks. 
 bil- eller campingmarkedet, hvor konkurrencen og den numeriske 
 priselasticitet nok er noget større end på bådtilbehørsmarkedet ...
 Erfaringsudveksling af denne art er da af interesse for mange læsere i 
 denne gruppe, vil jeg tro ...
 -- 
 mvh
 Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør 
            
             |  |  | 
  Preben (27-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben
 | 
 Dato :  27-09-10 19:44
 | 
 |  | 
 
            Den 27.09.2010 kl. 16:40 skrev Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark>:
 > Sådan kan man jo altid argumentere ...    ...
 >
 > Det gode spørgsmål er jo stadig om man skal betale kr. 149,- eller måske  
 > kr. 75,- for det samme produkt? ... dvs. et andet filter af samme  
 > kvalitet.
 >
 > Kan jeg få to filtre for samme beløb, som jeg ellers skal betale for ét,  
 > ville jeg da være noget af en ***???***.
 >
 > Hvis man på en række forbrugsstoffer kan klare sig med at betale  
 > halvdelen uden at gå på kompromis med kvaliteten, kan man jo bruge  
 > "overskuddet" på sjovere ting til båden ...    ... Det er bestemt ikke  
 > altid pris og kvalitet følges ad ...
 >
 > Det er jo ikke et ukendt fænomen, at priserne er skruet noget op, når  
 > man henvender sig til det maritime marked fremfor andre ... f.eks. bil-  
 > eller campingmarkedet, hvor konkurrencen og den numeriske  
 > priselasticitet nok er noget større end på bådtilbehørsmarkedet ...
 >
 > Erfaringsudveksling af denne art er da af interesse for mange læsere i  
 > denne gruppe, vil jeg tro ...
 Jeg er principielt enig med dig, men hvor meget energi skal man bruge for  
 at spare måske kr. 75,- om året, på en hobby, som koster tusinder?
 -- 
 mvh/Preben
            
             |  |  | 
  Per (28-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per
 | 
 Dato :  28-09-10 17:23
 | 
 |  | 
 
            Preben wrote:
 > Den 27.09.2010 kl. 16:40 skrev Flemming Torp
 > <fletopkanelbolle2rp.danmark>:
 >
 >> Sådan kan man jo altid argumentere ...    ...
 >>
 >> Det gode spørgsmål er jo stadig om man skal betale kr. 149,- eller
 >> måske kr. 75,- for det samme produkt? ... dvs. et andet filter af
 >> samme kvalitet.
 >
 > Jeg er principielt enig med dig, men hvor meget energi skal man bruge
 > for at spare måske kr. 75,- om året, på en hobby, som koster tusinder?
 Netop en hobby der koster tusinder - hvor vi betaler overpris for stort set 
 alt bare fordi det er maritim.
 Underligt at de ikke har ændret pris-taktik her i kølvandet på finanskrisen.
 Jeg kender mange der køber over nettet fordi forhandlerne herhjemme er alt 
 for dyre, med ting, der ikke burde være dyre - Altså Grådighed  fra 
 forhandlerens side.
 Sådan var det også med MC i gamle dage - det er heldigvis ændret. Her kan 
 man få masser af uoriginale og billige dele. Det savner jeg til maritimt 
 brug.
 / Per
            
             |  |  | 
 |  |