overdreven dyre reservedele til påhængsmot~
Fra : Per

Dato : 25-09-10 19:16

Hej sejlere !

Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.

Et oliefilter kostede mig 149,-

Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !

Hvad gør I ?

Er der nogen der kender en sammenligningstabel, så jeg kan bruge noget
uoriginalt til langt lavere pris.

mvh. Per

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-10 20:24

Den Sat, 25 Sep 2010 20:15:43 +0200 skrev Per:
> Hej sejlere !
>
> Har lige købt olie og filter til min Mercury 40 efi motor.
>
> Et oliefilter kostede mig 149,-
>
> Det er 2-3 gange så dyrt som et filter til en bil. Det er jo absurd !

Jeg har lige givet 110,- for et oliefilter til bilen. Det er ikke i
nærheden af "2-3 gange".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Per

Dato : 25-09-10 20:57

Kent Friis wrote:

> Jeg har lige givet 110,- for et oliefilter til bilen. Det er ikke i
> nærheden af "2-3 gange".

Hmm jeg ved nu ikke til min Fiat Punto:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4292055056&n=597192347&pn=-1467787918

149,- er alt alt for dyrt for et standard oliefilter - det er der ingen
tvivl om. Det er kun fordi der står Mercury på. Det er på ingen måde bedre
end dem de sælger i Thansen eller Bilka.

/ Per

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-10 22:14

Den Sat, 25 Sep 2010 21:56:42 +0200 skrev Per:

> Hmm jeg ved nu ikke til min Fiat Punto:
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=4292055056&n=597192347&pn=-1467787918

Prøv at sammenligne priser i tilsvarende butikker - enten et originalt
Fiat-filter, eller spørg T-Hansen hvad de skal have for et Mercury
filter...

> 149,- er alt alt for dyrt for et standard oliefilter - det er der ingen
> tvivl om. Det er kun fordi der står Mercury på. Det er på ingen måde bedre
> end dem de sælger i Thansen eller Bilka.

Er de virkelig så elendige? T-Hansen plejer at være en butik man går
udenom for enhver pris.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-09-10 19:24

Find ud af hvilket Bosch (eller lign) filter det er, som er overmalet med
'Mercury' navn og så er prisen på et filter 30-50 kr.

Bjarke

Fra : Roderiet

Dato : 27-09-10 08:57

Hej der Oliefilter originalt med firmanavn / uoriginalt med
fabrikantnavn. Oplæg : Jeg har renset et brugt oliefilter til min
Vetus 3-cyl. Dieselmotor, flækket det og undersøgt halvdelene samt
trykfjederen til forstoppelsesventilen. Derpå indkøbt et uoriginalt
oliefilter " magen til ", flækket dette og sammenlignet papirindsatserne og
de to trykfjedre. Konk.: Der er ingen umiddelbar forskel, der kan være
en forskel i kvaliteten af papirindsatsen, men det virker ikke sådan,
trykfjedrene giver lige meget efter ved ens belastning. Prisforskellen er
som 1 : 3 .
Her er det, at alle de som måtte vide noget om oliefiltre forhåbentlig
vil komme på banen med serøse indlæg ( fri mig for mudderkastning ) Er
det andet end stavnsbinding når en Motorfabrikant skriver i en manual, at et
bestemt mærke i oliefilter skal anvendes i den respektive motor ?. mvh
Niels F.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-10 09:31

On Mon, 27 Sep 2010 09:57:07 +0200, "Roderiet"
<niels-astrid@webspeed.dk> wrote:

>Er det andet end stavnsbinding når en Motorfabrikant skriver i en manual, at et
>bestemt mærke i oliefilter skal anvendes i den respektive motor ?.

Ikke alle uorginale oliefiltre er fremstillet på samme vis som
orginalproduktet, kun en nærmere inspektion kan svare på dette, og som
du selv er inde på kan det være svært at afgører filterindsatsens
kvalitet med det blotte øje. Det er feks. også set at der mangler
ventil i uorginale filtre.
Man kan selvf. ikke skærer alle uorginale filtre over en kam, nogle er
nok gode nok (ja det kan faktisk være det samme som orginalproduktet),
men der er en udfordring i at købe hvor man ikke kan vide hvem den
egentlige fremstiller er, feks. ved Biltema, der nogle gange sælger
varen under eget brand.
Så ud fra det giver det god mening at bruge det fabrikanten foreslår.

Man kan jo betragte det lidt anderledes, hvis du følger fabrikantens
anbefalinger og du får et motorhavari, så er chancen for at du kan
redde noget på kulance væsentligt større end hvis du selv har gjort
som du nu syntes bedst.

/Hans

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 27-09-10 18:37

Originalitet ?? Husk lige på at hverken Mercury, Yanmar aller Volvo
fremstiller filtre. De maler bare deres navn på andres filre. Så hvis I vil
have det 'originale' filter, så er 'sporten' at finde ud af hvem der
producderer dem 'originalkt' og så købe disse for 1/3 af prisen.

For Volvo's vedkommende er det Bosch. Jeg ved ikke hvem der fremstiller
Mercury's filtre.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-10-10 00:44

Motorfabrikanterne stiller minimumskrav til deres påmonterede filtre
ud fra generelle krav til motoren i drift, under de driftsbetingelser
som vil være normale for denne drift.
Originalt eller uoriginalt - det betyder vel ikke noget?
Et oliefilter skal opfange smudspartikler fra olien og have kapacitet
til hele perioden mellem olieskiftene. (Oliefilter skiftes ved HVER
olieskift)
Et oliefilter skal have en sikkerhedsventil som åbner og giver motoren
smøring. En stopventil skal forhindre, at olien løber ud af filteret
for at give hurtigere smøring. Filteret skal også kunne klare det høje
olietryk uden at lække eller gå itu. Lækker oliefilteret falder
olietrykket og så kan der ske skader m.m.
Oliefiltre fremstilles med forskellige filtermaterialer og mængde for
at filteret kan opfylde kravene som motorfabrikanterne ønsker.
Filtermaterialet kan have forskellig dybde og være sammensat af
forskellige materialer, for at opnå den ønskede levetid og tæthed.
Filtermaterialet i filtrene kan typisk tilbageholde partikelstørrelser
over 3 my, 10 my, 20 my, 30 my o.s.v.
Tæthedsgraden kan ikke se blot man adskiller filteret og ser på
filtermaterialet.
Nogle filtre indeholder filter og ventiler i selve enheden, hvorimod
andre kan skiftes i dele, så som filterelement og ventiler hver for
sig.
For samme motor kan fabrikanten med forskellige krav til driften,
anbefale forskellige typer filtre.
Ud over de mekaniske varianter m.h.t. til tilslutningsgevind pakninger
og huller for gennemløb, laves filtrene omgså med forskelligt
husmateriale og i forskellige former.
I forbindelse med motorkonstruktioner der er beregnet til drift med
syntetiske olier alene er der opstået en helt ny måde at konstruere
filterenhederne på.
Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign m.m.
kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren.

På markedet findes der forskellige tabeller over erstatningsfiltre. De
kan indeholde få eller flere parametre for sammenligningen. Oftest er
det mekanisk tilslutning, pakningsplacering, filtertæthed der alene
sammenlignes, måske også filterarealets størrelse, filtermaterialet
differenstryk og absolut tryk.
Betydningen af værdierne og tolkningen kan være vanskelig for den
almindelige bruger at tolke.
Mekanikerne kan ud fra deres dagligdag have mere eller mindre
relevante eller subjektive meninger; men søger man indsigt gennem
fabrikanterne af motorerne, vil man ved salgsskranken heller ikke få
en dyberegående forklaring. Her skal man ind til design ingenørerne.
De sidder med de fornødne oplysninger om alle delene og kan begrunde
deres valg og rådgive om andre mulige filtre.
Alene at vælge filter ud fra prisen alene, vil være en meget dårlig
ide, da priskalkyler i de enkelte salgsled i de forskellige
virksomheder kan variere meget for samme vare og behøver ikke at
indikere kvaliteten af produktet.

Mvh/Harding

Fra : Preben

Dato : 27-09-10 09:03

Den 25.09.2010 kl. 20:15 skrev Per <mesked@hotmail.com>:

> [...]
>
> Hvad gør I ?
>
> Er der nogen der kender en sammenligningstabel, så jeg kan bruge noget

Hvor tit skifter du dit filter? En gang om ugen eller en gang om året?
Er kr. 149,- virkelig så mange penge for dig i forhold til, hvad det
ellers koster at drive din motor?

--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-10 10:58

Selv om det ikke er mig, du spørger, dette:

Princippet.
Det er det, der bør tælle.
Man bør ikke betale mere for en vare, end den er værd.
Hvad filtrer angår, kan man prakrisk taget altid finde præcis det samme
filter, hvad nyttegrad angår, til meget billigere pris, end "mærkevaren".
Den lokale mekaniker vil næsten kunne hjælpe een til at finde det mest
fornuftige.

MVH

Egon

news.vjolz0bcqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-10 15:41

Preben wrote:
> [...]
SNIP
> Hvor tit skifter du dit filter? En gang om ugen eller en gang om
> året?
> Er kr. 149,- virkelig så mange penge for dig i forhold til, hvad det
> ellers koster at drive din motor?

Sådan kan man jo altid argumentere ... ...

Det gode spørgsmål er jo stadig om man skal betale kr. 149,- eller
måske kr. 75,- for det samme produkt? ... dvs. et andet filter af
samme kvalitet.

Kan jeg få to filtre for samme beløb, som jeg ellers skal betale for
ét, ville jeg da være noget af en ***???***.

Hvis man på en række forbrugsstoffer kan klare sig med at betale
halvdelen uden at gå på kompromis med kvaliteten, kan man jo bruge
"overskuddet" på sjovere ting til båden ... ... Det er bestemt
ikke altid pris og kvalitet følges ad ...

Det er jo ikke et ukendt fænomen, at priserne er skruet noget op, når
man henvender sig til det maritime marked fremfor andre ... f.eks.
bil- eller campingmarkedet, hvor konkurrencen og den numeriske
priselasticitet nok er noget større end på bådtilbehørsmarkedet ...

Erfaringsudveksling af denne art er da af interesse for mange læsere i
denne gruppe, vil jeg tro ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Preben

Dato : 27-09-10 19:44

Den 27.09.2010 kl. 16:40 skrev Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark>:

> [...]
> priselasticitet nok er noget større end på bådtilbehørsmarkedet ...
>
> Erfaringsudveksling af denne art er da af interesse for mange læsere i

Jeg er principielt enig med dig, men hvor meget energi skal man bruge for
at spare måske kr. 75,- om året, på en hobby, som koster tusinder?

--
mvh/Preben

Fra : Per

Dato : 28-09-10 17:23

Preben wrote:

> Jeg er principielt enig med dig, men hvor meget energi skal man bruge
> for at spare måske kr. 75,- om året, på en hobby, som koster tusinder?

Netop en hobby der koster tusinder - hvor vi betaler overpris for stort set
alt bare fordi det er maritim.

Underligt at de ikke har ændret pris-taktik her i kølvandet på finanskrisen.

Jeg kender mange der køber over nettet fordi forhandlerne herhjemme er alt
for dyre, med ting, der ikke burde være dyre - Altså Grådighed fra
forhandlerens side.

Sådan var det også med MC i gamle dage - det er heldigvis ændret. Her kan
man få masser af uoriginale og billige dele. Det savner jeg til maritimt
brug.

/ Per