Båd fra USA - transportomkostning
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-09-10 10:49

Store motorbåde som Chris Craft +40 fod) findes i et noget større antal i
USA ift. Europa. Hva mon det ka koste at få bragt een til Europa pr boat?
(altså sejlet over med et fragtskib)
http://se.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2129571&ybw=&units=Meters¤cy=SEK&access=Public&listing_id=76423&url=
http://se.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2112742&ybw=&units=Meters¤cy=SEK&access=Public&listing_id=11384&url=

Fra : Preben

Dato : 25-09-10 11:11

Den 25.09.2010 kl. 11:48 skrev Mogens (K)
<nyhedsgrupperFJERN@dettejubii.dk>:

> Store motorbåde som Chris Craft +40 fod) findes i et noget større antal
> i USA ift. Europa. Hva mon det ka koste at få bragt een til Europa pr
> [...]

Jeg ved ikke, hvad det koster, men inden du sætter noget i værk, skal du
sikre dig, at båden er CE godkendt. Hvis ikke den er det, er den ulovlig i
EU, og ingen selskaber vil forsikre den.
--
mvh/Preben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-09-10 11:52

On Sat, 25 Sep 2010 12:11:05 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Jeg ved ikke, hvad det koster, men inden du sætter noget i værk, skal du
>sikre dig, at båden er CE godkendt.
Der findes ikke noget der hedder "CE godkendt", der findes en CE
mærkningsordning hvor fabrikanten/sælger erklærer at hans produkt er i
overensstemmelse med div. relevante EU direktiver.

> Hvis ikke den er det, er den ulovlig i
>EU, og ingen selskaber vil forsikre den.
Dokumentation ?

/Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-09-10 12:54

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> mærkningsordning hvor fabrikanten/sælger erklærer at hans produkt er i
> overensstemmelse med div. relevante EU direktiver.

Desuden må der være en ordning vedr. ""CE" for både, som har en oprindelse
før loven trådte i kraft. Ligesom der er med gamle bilers udrustning ift.
nye EU-regler...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-09-10 12:58

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Desuden må der være en ordning vedr. ""CE" for både, som har en oprindelse
> før loven trådte i kraft. Ligesom der er med gamle bilers udrustning ift.
> nye EU-regler...

Da der er tale om et stort anerkendt mærke Chris Craft, har de helt sikkert
en muighed for at hjælpe til.
http://www.baadinfo.dk/om/tips.php?id=115
For at undgå problemer senere har Klaus Mortensen et godt råd
"Hvis en køber herhjemme ønsker at købe en båd i USA, kan han jo ligeså godt
bede sælger om at tage kontakt til en forhandler eller til fabrikanten og
fremskaffe en mærkeplade med CE mærke, dette kræver jo selvfølgelig at den
samme båd er solgt på det europæiske marked og dermed har en CE- type
godkendelse".

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-09-10 14:20

On Sat, 25 Sep 2010 13:57:39 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

Det vil nok fordre at båden er fra før 1992 +/- nogle år.
Så med en båd fra før 1980 kan jeg ikke se at det i det hele taget er
relevant at tale om CE.
Det udelukker jo ikke at der er krav båden så skal leve op til
(forsikring/lovgivnings-messigt), men "CE mærkning", nej det tror jeg
ikke.

> [...]
>fremskaffe en mærkeplade med CE mærke, dette kræver jo selvfølgelig at den
>samme båd er solgt på det europæiske marked og dermed har en CE- type
Problemer er bare at der ikke findes en "CE- type godkendelse" (Læs:
der findes ikke nogen central registrering af hvilke produkter der
lever op til CE direktiverne), der er stort set kun en fabrikants
erklæring om at hans produkt er ioverensstemmelse med div. relevante
EU direktiver.

Så hvis båden har været til salg på EUs område bør der jo være en
sådan CE fabrikant overensstemmelses erklæring, det er så den man skal
have fat i.

Næste problem er så om den udgave af båden der er solgt i US er den
samme som den de har solgt på EU marked.

/Hans

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 25-09-10 21:39

On Sat, 25 Sep 2010 17:20:07 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
Det ser det så ikke ud til.
En importeret båd bliver betragtet som ny uanset denne reelle alder
når den kommer udenfor EU.

> [...]
>Det udelukker jo ikke at der er krav båden så skal leve op til
>(forsikring/lovgivnings-messigt), men "CE mærkning", nej det tror jeg
Der tog jeg delvis fejl, der stilles krav om CE mærkning, men det er
kun et af kravene.
Der stilles jf. det som HEME henviser til fgl. krav fra
Søfartsstyrelsen:

1. En fuldteknisk dokumentation pa fartøjet
2. En brugermanual på et skandinavisk sprog
3. Et overensstemmelsesbevis (CE mærkning)
4. Et CIN nummer (fartøjsidentifikationsnummer).

/Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-10 20:38

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vjk2kr1zqz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> Jeg ved ikke, hvad det koster, men inden du sætter noget i værk, skal
> du sikre dig, at båden er CE godkendt. Hvis ikke den er det, er den
> ulovlig i EU, og ingen selskaber vil forsikre den.

Hahahahaha.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Preben

Dato : 25-09-10 13:55

Den 25.09.2010 kl. 12:51 skrev Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk>:

> Der findes ikke noget der hedder "CE godkendt", der findes en CE
> mærkningsordning hvor fabrikanten/sælger erklærer at hans produkt er i
> overensstemmelse med div. relevante EU direktiver.

Det kommer vel ud på det samme.

> Dokumentation ?

Bådforhandlere og mit forsikringsselskab.

Det er muligt, at man kan forsikre båden, men hvis der skal betales
erstatning for en skade, vil selskaberne nægte at udbetale hvis
mærkningen/godkendelsen ikke er i orden.

Flere bådforhandlere, jeg har talt med, fortæller om mange importer af
større både fra bla. Florida. Kun ganske få af disse både har den
nødvendige godkendelse.

--
mvh/Preben

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-09-10 14:07

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.vjk96hvpqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Flere bådforhandlere, jeg har talt med, fortæller om mange importer af
> større både fra bla. Florida. Kun ganske få af disse både har den
> nødvendige godkendelse.

Du taler om nyere både eller hur?
Der være nogle andre krav ifm. ældre både.
(fremgår godt nok ikke af artiklen, at reglerne er anderledes...)

Fra : Preben

Dato : 25-09-10 14:01

<hans.k2teknik@post5.tele.dk>:

> Dokumentation ?

Nå ja, så lige den her artikel:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-09-10 14:58

On Sat, 25 Sep 2010 15:01:22 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Nå ja, så lige den her artikel:
>
>http://www.baadinfo.dk/om/tips.php?id=115
Det er jo lidt mudret det de får fremstillet her.

"Siden 16. juni 1998 har det været et krav, at alle nye lystbåde skal
være CE-mærkede"

Læg mærke til "alle nye lystbåde", og "CE-mærkede", ikke noget med "CE
godkendt" eller "CE typegodkendt". (senere modsiger de så noget af
dette)

"Importerer du selv en båd fra et land uden for EU skal du derfor være
indstillet på at lade den CE godkende"
Det er noget vrøvl, man kan ikke opnå en godkendelse der ikke findes.
Det er desværre en alm. opfattelse i mange brancher at CE er en
godkendelse, det er det ikke.

Fabrikanten skal leve op til div. CE regulativer/bestemmelser, og det
gør han ved at erklærer at hans produkt er ioverensstemmels med
relevante direktiver/bestemmelser.
Den evt. test af et produkt der finder sted er kun for fabrikantens
egen "fornøjelse" skyld (Så er han selv sikker på at produktet lever
op til det han erklærer) der er ikke krav om test eller andre beviser
for at produktet lever op til kravene.

Artiklen skal læses som at importøren af båden er "fabrikant" og hans
eneste mulighed for at være sikker på at han lever op til kravene for
at måtte benytte CE mærkning er at han køber (og består en test) fra
et anderkendt testinstitut, de kan så udstede et certifikat som
bekræfter at produkter overholder relevante krav for at benytte CE
mærkning.

Så det artiklen forsøger at forklarer er at man kan få problemer ved
manglende CE mærkning, nemlig "Hvis den mangler, kan det blive
vanskeligt at sælge båden igen ligesom det kan være vanskeligt at få
udbetaling fra forsikringen hvis den mangler".

Nu nævner artiklen ikke hvilke regler det er man kan blive straffet
for ikke at følge, men et godt bud er at det nok omhandler at man ikke
må sælge et produkt der ikke er CE mærket.

/Hans

Fra : HEME

Dato : 25-09-10 20:49

Hej hej

Søfarststyrelsen har en hel del god information omkring CE mærkningen lige
her:
http://www.fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Huskattjekkeomdinfritidsb%C3%A5derCE-m%C3%A6rket.aspx

Der er også info om

Top 10 spørgsmål og svar om fritidsbåde og CE-mærkning

Spørgsmål og svar: Fritidsbåde fra USA (og andre lande uden for EU) og
CE-mærkning

Flere spørgsmål og svar om CE-mærkning

Guide: Når du køber brugt fritidsbåd

mvh
HEME

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-09-10 09:50

"HEME" <no@email.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Top 10 spørgsmål og svar om fritidsbåde og CE-mærkning
> Spørgsmål og svar: Fritidsbåde fra USA (og andre lande uden for EU) og

God info, tak.
(en ældre amerikanske motorbåd skal hermed CE-mærkes, ka jeg forstå)

Fra : Preben

Dato : 25-09-10 14:16

Den 25.09.2010 kl. 15:07 skrev Mogens (K)
> [...]

> Du taler om nyere både eller hur?
> Der være nogle andre krav ifm. ældre både.
> (fremgår godt nok ikke af artiklen, at reglerne er anderledes...)

Jeg læser da følgende:

"Kravet gælder stort set alle brugte både indført fra lande uden for EU.
Fritaget er fritidsfartøjer fra EU-lande, såfremt de er bygget før 16.
Juni 1998."
--
mvh/Preben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-09-10 14:23

On Sat, 25 Sep 2010 15:16:00 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>"Kravet gælder stort set alle brugte både indført fra lande uden for EU.
>Fritaget er fritidsfartøjer fra EU-lande, såfremt de er bygget før 16.
>Juni 1998."

Du overså også hvilken båd Mogens er intereseret i ?

Fra : Preben

Dato : 25-09-10 14:43

Og hvorfor mener du, jeg gjorde det?

--
mvh/Preben

Fra : Ivar

Dato : 25-09-10 23:44

Mogens (K) skrev:

> [...]
> ift. Europa. Hva mon det ka koste at få bragt een til Europa pr boat?

Var det både som kunne stoppes i en 40 fods container, ville du nok
kunne få det sendt for noget der ligner 1/10 af de nævnte salgspriser.
Det kan de selvfølgelig ikke, så det bliver meget dyrere. Jeg aner
ikke hvad det koster, men jeg har på fornemmelsen, at du skal
være rigtigt meget glad, hvis du kan få det for 100.000 kr.
Husk at du skal eventuelt betale told af båden, og helt sikkert
moms af båd og transport.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 26-09-10 00:24

On Sun, 26 Sep 2010 00:43:55 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>være rigtigt meget glad, hvis du kan få det for 100.000 kr.
>Husk at du skal eventuelt betale told af båden, og helt sikkert

Undskyld min uvidenhed, men det er en båd, den kan sejle, der er vand
hele vejen fra USA til danmark. Ja hvor svært kan det være ?
Eller rettere sagt, hvad er forhindringen, ud over at det nok tager
lidt tid og der er langt mellem tankstationerne og købmændene under
vejs ?

/Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-09-10 00:31

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Undskyld min uvidenhed...

Det er okay. Blot fordi folk har liggeet og pladret rundt i de lokale
farvande, får det dem jo ikke til at krydse Biscayen...

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 26-09-10 01:01

On Sun, 26 Sep 2010 01:31:13 +0200, "Mogens \(K\)"
> [...]

>Det er okay. Blot fordi folk har liggeet og pladret rundt i de lokale
>farvande, får det dem jo ikke til at krydse Biscayen...

Man kan jo feks. hyre en besætning, ja nogle er måske intereseret i
at gøre det gratis bare for at få turen ?

Er der ikke noget med at en 14 pige vil tage turen den modsatte vej
alene ?

/Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-09-10 08:45

> Man kan jo feks. hyre en besætning, ja nogle er måske intereseret i
> at gøre det gratis bare for at få turen ?
> Er der ikke noget med at en 14 pige vil tage turen den modsatte vej
> alene ?

Jeg kender en ejer af en 60 fods motorbåd - på baggrund af hans oplysninger
om brændstofforbrug, tror jeg, der i så fald ska være en tanker som
følgeskib

Fra : Klaus H

Dato : 26-09-10 08:56

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse news:4c9ef9f6$0$50454$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Jeg kender en ejer af en 60 fods motorbåd - på baggrund af hans oplysninger
> om brændstofforbrug, tror jeg, der i så fald ska være en tanker som

En bekendt fik sin Bayliner hjem fra USA. Pris 42.000. leveret i Amsterdam.
Lastbil til Esbjerg ?. Efterfølgende CE-mærkning ved bemyndiget i Flensborg lige knap 20.000.

Mange penge, men det kan lade sig gøre.

Klaus H

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-09-10 19:22

Hans, hvor mange gange har du sejlet over atlanten ??

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om du lyder så erfaren, at du bare er helt
oven på udfordringerne. Eller om du aldrig har prøvet det, og bare er
pop-smart .....

Bjarke

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-09-10 19:35

On Sun, 26 Sep 2010 20:21:36 +0200, "Bjarke@Escape"
<maxi999.escape-krølleA-gmail.com> wrote:

>Hans, hvor mange gange har du sejlet over atlanten ??
Aldrig.

>Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om du lyder så erfaren, at du bare er helt
>oven på udfordringerne. Eller om du aldrig har prøvet det, og bare er
>pop-smart .....
Jeg er såment meget intereseret i at høre om muligheden, jeg har søgt
efter oplysninger om folk der har gjort turen, og det er der faktisk
mange der har, meget interesant læsning.

Dog kniber det lidt med at finde information omkring den praktiske
planlægning/forberedelser, som så er det jeg syntes kunne være ekstra
spændende at høre mere om.

Hvis det er at være pop-smart så fint med mig.

/Hans

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 27-09-10 18:31

Så ville det være passende (ikke-'pop-smart') lige at starte sine indlæg med
'Jeg har aldrig prøvet det, men kan man ikke bare ....'. Ellers kan dine
indlæg god ligne et forsøg på at rådgive om noget du ikke har prøvet. Og det
er ikke smart, hvis ikke man har erfaring.

Personligt har jeg kun prøvet det en gang, men det var en super oplevelse.
Ikke at man skal være nervøs for turen, men jeg tror det ville være fint at
sejle med nogle andre inden man tager afsted i egen båd.

Du kan læse om min tur på www.grevestrand.dk

Bjarke

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-09-10 19:22

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du kan læse om min tur på www.grevestrand.dk

Jeg taler om en motorbåd, og de fleste kryds er som regel i en sejlbåd...

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 27-09-10 20:10

Jo, men det er jo til at klare med nogle ekstra tanke. 2000 liter kan få
mange motorbåde over .....

Fra : Kent Friis

Dato : 27-09-10 20:55

Den Mon, 27 Sep 2010 19:31:07 +0200 skrev Bjarke@Escape:
> Så ville det være passende (ikke-'pop-smart') lige at starte sine indlæg med
> 'Jeg har aldrig prøvet det, men kan man ikke bare ....'.

Og du mener ikke at starte med "Undskyld min uvidenhed" er tæt nok på?

> Ellers kan dine
> indlæg god ligne et forsøg på at rådgive om noget du ikke har prøvet. Og det
> er ikke smart, hvis ikke man har erfaring.

Jeg læste det som et spørgsmål om hvad der var i vejen for at gøre det.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"