Kørvel
Fra : Ralph

Dato : 22-09-10 16:26

Jeg skal have et par gode råd.

Jeg skal lave 9 liter aspagessuppe til en gang skrub a' mad, ganske simpel
hønse/oksekødssuppe, jævnet med et par kartofler eller en meljævning (ikke
afgjort endnu) deri kommes hvide dåseasparges og et par bundter friskkogte
grønne asparges for afvekslingens skyld.

Her kommer så mine spørgsmål, smager retten godt (efter jeres smag) med
kørvel i, hvis den gør hvilken kæde sælger så kørvel, frisk eller frosset?
Har idag været i SuperBrugsen, Fakta og Netto uden held.

--
Ralph

Fra : Niels

Dato : 22-09-10 10:53

On Sep 22, 5:25 pm, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
> kørvel i, hvis den gør hvilken kæde sælger så kørvel, frisk eller frosset?
> Har idag været i SuperBrugsen, Fakta og Netto uden held.

Jeg har ikke prøvet at smage aspargessuppe til med kørvel, men mit gæt
er, at det vil være synd for den fine aspargessmag. Hvis du alligevel
vil, kan du måske få din grønthandler til at tage kørvel med hjem fra
grønttorvet. Ellers kan du få frø fra mig

Har du overvejet at jævne suppen ved legering? Det gør den efter min
mening mere elegant.

--
Niels

Fra : Emil

Dato : 22-09-10 22:39

Niels wrote:

>Jeg har ikke prøvet at smage aspargessuppe til med kørvel, men mit gæt
>er, at det vil være synd for den fine aspargessmag.

Tvært imod. Det giver fine smagsnuancer, hvis brugt med måde (ca 1-3
tesk hakkede friske urter til fire portioner).

>Hvis du alligevel
>vil, kan du måske få din grønthandler til at tage kørvel med hjem fra
>grønttorvet.

Hvis man er god ven med sin brugsuddeler, købmand eller lignende, kan
alt skaffes. Det kniber mere i de store kæder. De etniske købmænd har
det kun sjældent.

>Ellers kan du få frø fra mig

For et par uger siden såede jeg frø på friland til vinterbrug af
kørvel. Det holder sig fint indtil hård frost. Spirerne er lige
begyndt at titte frem.
For en uge siden bredsåede jeg frø indendørs i en bred potte. Kørvelen
er allerede et par cm over jorden, og skal høstes og fryses når de
bliver 10-15 cm høje om et par uger.

Enhver med god smag for det lidt anderledes smagende, bør tage imod
dit tilbud. Kørvel smager også meget fint i sammenhæng med æggeretter,
enten som smagsgiver eller som pynt.

>Har du overvejet at jævne suppen ved legering? Det gør den efter min
>mening mere elegant.

Du har så ganske ret. Problemet er, at den så ikke tåler kogning eller
frysning.

Hvis muligt, laver jeg altid en opbagt slags af en given ret, da den
så er fryseegnet (iflg. korrospondance med Arla).
Efter optøning og kogning (med extra, friske krydderurter), kan man
herefter legere (liére) med æggeblommer for smagens og konsistensens
skyld.
Så får man det bedste fra begge verdener.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 23-09-10 11:02

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> Enhver med god smag for det lidt anderledes smagende, bør tage imod
> dit tilbud. Kørvel smager også meget fint i sammenhæng med æggeretter,
> enten som smagsgiver eller som pynt.

Så skal jeg nok IKKE komme kørvel i, det er til nabokonens runde fødselsdag
og deres livret er dåsebøffer

Men nu har jeg taget imod Niels' gode tilbud om at få nogle frø til senere
brug.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 23-09-10 18:29

"Ralph" wrote:

>Så skal jeg nok IKKE komme kørvel i, det er til nabokonens runde fødselsdag
>og deres livret er dåsebøffer

Det kunne du bare have skrevet først. Så lyder opskriften således til
4 - 5 personer:

3 spsk margerine
3 spsk hvedemel
opbages med _væden_ fra
1 ds hvide asparges
1 glas grønne asparges
2 små ds cocktailpølser
1 fl kaffefløde
5 dl varmt vand hvori der er opløst
1 hønsekøds-suppeterning

Koges i mindst 15 minutter, så melsmagen forsvinder.

Justér farven med gul frugtfarve og tilsæt
1 teske bairnæse-essens og alle dåsernes indhold, skåret i mindre
stykker.
Tilsmagning er ikke nødvendigt, da smagen passer nøjagtigt.

Serveres rygende varm med lidt godt brød, og ikke et øje er tørt
(De gode græd, de onde lo).

>Men nu har jeg taget imod Niels' gode tilbud om at få nogle frø til senere
>brug.

Glæd dig.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-10 18:57

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
ff2n96demh6r6a6oqsp7curp3dg2um2lk3@4ax.com:

> [...]
> Tilsmagning er ikke nødvendigt, da smagen passer nøjagtigt.
>
> Serveres rygende varm med lidt godt brød, og ikke et øje er tørt

*LOL*

Jeg vil gætte på, at din opskrift er noteret behørigt ned af op til flere af
gruppens smuglæsere

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 23-09-10 21:36

> Glæd dig.

GOD værkstedshumor

Dog serverer jeg en anstændig aspargessuppe, ignoranter skal IKKE bestemme
hvordan JEG laver mad.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 23-09-10 23:24

"Ralph" wrote:

>GOD værkstedshumor
>Dog serverer jeg en anstændig aspargessuppe, ignoranter skal IKKE bestemme
>hvordan JEG laver mad.

Du ignorerer selv de råd du har fået. Altså er du selv en ignorent!
Men det er OK, hvis du selv kan komponere en servering.
Min lette opskrift er faktisk ganske god, hvis man ikke er til de mere
krævende opskrifter.

At nogle så (måske ufrivilligt) latterliggør opskriften, beviser så
kun deres uvidenhed (De gode græd, de onde lo).
Og her var der så et par af de onde.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 24-09-10 16:40

> Du ignorerer selv de råd du har fået. Altså er du selv en ignorent!

Narhj, ikke helt. I dit første svar kommer du faktisk med to opskrifter, det
er nr. to jeg bruger, det er i hvert tilfælde tæt på, dog ikke så mange
grønne asparges (de koster en bondegård - jeg ved det, jeg har en) og så et
par oksebryster i suppen også.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 24-09-10 19:03

"Ralph" wrote:

> [...]
>grønne asparges (de koster en bondegård - jeg ved det, jeg har en) og så et

Mængen af de grønne asparges er tilpasset de sædvanlige
handelsstørrelser på et bundt. Mindre kan fint gøre det, blot der er
lidt farvespil til øjet. Lidt grønne krydderurter kan også bruges i
stedet, f.eks hakket purløg.

Men oksebrysterne synes jeg er for voldsomme til skrup-af mad. Lidt
kogt fuglebryst i strimler vil jeg mene passede bedre.

Men OK, jeg lader mig også ofte inspirere af, hvad der nu lige er
tilgængelig. Som regel går det godt.

God fornøjelse med arrangementet.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 24-09-10 20:23

> Men oksebrysterne synes jeg er for voldsomme til skrup-af mad. Lidt
> kogt fuglebryst i strimler vil jeg mene passede bedre.

De er nu også bare med som smag til suppen, der er INTET kød i den færdige
suppe. jeg ville gerne have lidt hønsekød med i suppen, men det er sharia
her på vejen

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 25-09-10 01:47

"Ralph" wrote:

>De er nu også bare med som smag til suppen, der er INTET kød i den færdige
>suppe. jeg ville gerne have lidt hønsekød med i suppen, men det er sharia
>her på vejen

Det er DIG som er kokken, det er DIG som bestemmer menuen. Glem det
aldrig!

Strimler/stykker af hønsekød vil passe helt fint til aspargssuppen.
Kan sharia-medløberne ikke acceptere dette, kan de blot undlade at
fiske hønsekødsstykkerne op fra bunden af kogekarret. Længere er den
historie ikke.

God fest - husk at grine (ikke ad, men med), det gør nydelsen af maden
bedre.

m.v.h. Emil

Fra : Jorstein Jakobi

Dato : 25-09-10 03:01

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message
> At nogle så (måske ufrivilligt) latterliggør opskriften, beviser så
> kun deres uvidenhed (De gode græd, de onde lo).
> Og her var der så et par af de onde.

Uvidenhed fordi visse folk a priori afviser cocktailpølser og
bearnaiseessens i en aspargessuppe? Du kan komme med nok så mange
pseudo-intellektuelle Grundtvig-citater i parentes, uden at det medfører, at
du kan tillade dig at kritisere folk, der ikke stikker op for bollemælk
henholdsvis pølsevand.

Fra : Ralph

Dato : 23-09-10 10:53

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

vil, kan du måske få din grønthandler til at tage kørvel med hjem fra
grønttorvet. Ellers kan du få frø fra mig

Det tilbud vil jeg gerne tage imod, min e-mail er valid, så hvis du vil
sende din adresse så sender jeg en frankeret svarkuvert, vi kan aftale
videre privat.

Har du overvejet at jævne suppen ved legering? Det gør den efter min
mening mere elegant.

Ja, det ville jeg også have gjort hvis det var til mig selv, men det er til
nabokonens runde fødselsdag, og jeg er ikke sikker på hun kan undgå at få
suppen til at koge.

--
Ralph

Fra : Nana

Dato : 23-09-10 13:42

> [...]

grønttorvet. Ellers kan du få frø fra mig

Har du overvejet at jævne suppen ved legering? Det gør den efter min

----

Hvordan dyrker man kørvel? Kan det gøres indendørs hele året? Jeg kunne
nemlig godt bruge kørvel til marsvinene.

Fra : Emil

Dato : 22-09-10 17:57

"Ralph" wrote:

> [...]
>afgjort endnu) deri kommes hvide dåseasparges og et par bundter friskkogte
>grønne asparges for afvekslingens skyld.

Jeg har ikke prøvet din fremgangsmåde, blot fortælle hvordan jeg
sævanligvis gør:

til 4-5 portioner:

2 ds aspargessnitter med hoveder (á 430/270 g. fra Coop)
1 spsk grofthakket fransk esdragon (af ca 0,5 dl friske blade)
evt. 1 teske grofthakket persille
Blendes grundigt, trevlerne sies fra i en fin sigte.
Dette giver en cremet konsistens og intensiv smag.
Tilsmages med salt og hvid peber.
4-500 gram friske grønne asparges koges al dente i suppen.
Fryseegnet.

>Her kommer så mine spørgsmål, smager retten godt (efter jeres smag) med
>kørvel i, hvis den gør hvilken kæde sælger så kørvel, frisk eller frosset?
>Har idag været i SuperBrugsen, Fakta og Netto uden held.

Både kørvel, fransk esdragon og kvan smager fint, hvis brugt med måde.
Retten skal smage af asparges og ikke af lakrids.

Kørvel kan købes tørret
<http://www.e-deli.dk/pi/K%C3%B8rvel_sk%C3%A5ret_i_ps_30gr__1906_99.aspx?sidenr=4>
men det giver ikke den rigtige smag.

Frisk kørvel skal kun koges med i de sidste ca 10 min, og fjernes før
der serveres med en lille dusk frisk kørvel.

Da jeg ikke kan besvare dine spørgsmål, får du lidt bonusinspiration
fra mine noter herunder. Pluk det som falder i din smag.

m.v.h. Emil
_________________________________
Aspargessuppe

1 ds. asparges, 425 gr / 270 gr drænet vægt
Smør & mel til opbagning (ca. 3 spsk. af hver)
1 finthk. løg blankes i opbagningen
7,5 dl. hønseboillion (incl. vandet fra dåsen)
evt. 1-2 dl piskefløde
Salt (ca. ½ teske)
Peber, hvid
(Fryseegnet)

Kan evt. jævnes (liéres) med en æggeblomme irørt 1/4 teske salt +
lidt varm suppe.
(Må hverken koges eller fryses herefter)

Tilsæt et bundt dampede, friske, grønne asparges, skåret i 1-2 cm
stykker. Eller server med smørdampede hele grønne asparges, drysset
med lidt revet sort trøffel.

Kan tilsættes 400 gr. kødboller ELLER
Dampet fisk og/eller rejer (må ikke koges herefter)

Kan tilsmages med _én_ af følgende:
   1 spsk. hk. persille + lidt kørvel/dild
   Frisk fransk esdragon.
   Lidt Bermaiseessens
   Citronskal, økologisk
   Tør sherry eller hvidvin
   Muskatnød, fint revet
   (det tager 20 min før smagen er trukket ud, så pas på)
   Sukker (hvid gastrik)

Fra : Niels

Dato : 23-09-10 09:54

> Hvordan dyrker man kørvel?

Man sår frøene i jord og venter

Kan det gøres indendørs hele året? Jeg kunne
> nemlig godt bruge kørvel til marsvinene.

Hmm, det ved jeg faktisk ikke, men jeg sender dig gerne nogle frø, så
du selv kan gøre et forsøg. Mine frø er høstet i august (fra en
altankasse), og jeg har for sjov ladet dem spire her i september. Nu
er de 5-10 cm høje. I princippet kan alle urter vel dyrkes indendørs,
hvis de får lys, varme og næring nok.

Men der er altså ikke meget "mad" i kørvel. Men det er måske bare for
at få marsvinene til at smage lidt af anis?

--
Niels

Fra : Niels

Dato : 23-09-10 12:00

On Sep 23, 7:29 pm, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> Tilsmagning er ikke nødvendigt, da smagen passer nøjagtigt.
>
> Serveres rygende varm med lidt godt brød, og ikke et øje er tørt

He, he. Det lyder som en effektiv skrub-af-suppe

--
Niels

Fra : Niels

Dato : 24-09-10 07:47

> At nogle så (måske ufrivilligt) latterliggør opskriften, beviser så
> kun deres uvidenhed (De gode græd, de onde lo).
> Og her var der så et par af de onde.
>
> m.v.h. Emil

"2 små ds cocktailpølser" - så er det - efter mine begreber - ikke
længere en aspargessuppe.

--
Niels

Fra : Ralph

Dato : 24-09-10 16:49

"2 små ds cocktailpølser" - så er det - efter mine begreber - ikke
længere en aspargessuppe.

Aspargesbuillon, måske. Men jeg har en mistanke om at den gode Emil mener
det ironisk. Det skulle dog ikke undre mig om Emils opskrift serveres på
talrige kroer under betegnelsen Aspargessuppe.
Jeg har engang fået "hummerbisque" som smagte af jeg-ved-ikke-hvad, men
hummerbisque var det s'gu ikke, men brødet og oliventapenaden var god.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 24-09-10 18:43

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

>"2 små ds cocktailpølser" - så er det - efter mine begreber - ikke
>længere en aspargessuppe.

Det er det heller ikke efter mine.
Men fødseldagsbarnets livret er dåsebøffer
Og så må man være kreativ.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 26-09-10 16:23

> Jeg skal have et par gode råd.

Opfølgning:

Aspargessuppen blev lavet på en hønse/oksebryst/grøntsags bund, derefter
jævnet med smør og mel mens grønne asparges blev kogt i vandet fra de hvide
dåseasparges - min madmakker mente der skulle kødboller i, så det gjorde vi.
De snakker om maden endnu ude på vejen Så nu har jeg (og Søren) næppe
mange fri-week-ender i fremtiden. Tak for råd, glæder mig til at smage en
kørvel-variant.

--
Ralph

Fra : ASKF

Dato : 02-10-10 04:02

Ralph ytrede sig i <4c9f6594$0$36563$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med
dette:

> [...]
>De snakker om maden endnu ude på vejen Så nu har jeg (og Søren) næppe
>mange fri-week-ender i fremtiden. Tak for råd, glæder mig til at smage en

Håber i selv lavede kødbollerne, for dem man køber frosne er lidt for
melede og kedelige i smagen.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus