Jeanne d'Arc filmhistoriens bedste
Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-10 09:16

På:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/09/21/133819.htm?rss=true>

ser jeg at der er lavet en opgørelse over filmhistoriens 100 bedste
film.

To danske film er med på listen. Carl Th. Dreyers »Jeanne d'Arc« som den
bedste film nogensinde, og Lars von Triers »Breaking the Waves« på en
94. plads.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-09-10 10:04

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> To danske film er med på listen. Carl Th. Dreyers »Jeanne d'Arc« som den
> bedste film nogensinde, og Lars von Triers »Breaking the Waves« på en

Det var vist det forkerte link.

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/09/21/124642.htm
http://tiff.net/essential/about/essential100

Man kan diskutere, om man vil kalde Jeanne d'Arc en dansk film.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-10 10:32

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

> Det var vist det forkerte link.
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/09/21/124642.htm
> http://tiff.net/essential/about/essential100
>
> Man kan diskutere, om man vil kalde Jeanne d'Arc en dansk film.

Fordi de ikke taler dansk i - stumfilmen?

Carl Th Dreyer var i hvert fald dansker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-09-10 10:54

Per Rønne skrev:

> Fordi de ikke taler dansk i - stumfilmen?
>
> Carl Th Dreyer var i hvert fald dansker.

Fordi den er lavet i Frankrig uden anden væsentlig dansk medvirken end
instruktørens. Men vi kan vel kalde den dansk-fransk.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-10 11:57

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

> Fordi den er lavet i Frankrig uden anden væsentlig dansk medvirken end
> instruktørens. Men vi kan vel kalde den dansk-fransk.

Er den vigtigste person i en film ikke - instruktøren?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-09-10 12:15

Per Rønne skrev:

> Er den vigtigste person i en film ikke - instruktøren?

Jo, sikkert, men instruktøren ville ikke have kunnet lave filmen, hvis
ikke den franske producent havde hyret ham til det og bekostet den dyre
produktion.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-09-10 12:03

"Per Rønne" skrev:

> Er den vigtigste person i en film ikke - instruktøren?

Jo, men man regner altså normalt det land en film
er *produceret* i, for "produktionslandet".

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-09-10 11:54

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Man kan diskutere, om man vil kalde Jeanne d'Arc en dansk film.

Jeg regner den for en fransk film. Det tror jeg også
de fleste cineaster gør.

--
Herluf :·)

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-10 12:11

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Jeg regner den for en fransk film. Det tror jeg også
> de fleste cineaster gør.

Regner du Fréderic Chopin for en fransk eller polsk komponist?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-09-10 12:24

"Per Rønne" skrev:

> Regner du Fréderic Chopin for en fransk eller polsk
> komponist?

Chopin var selvfølgelig en polsk komponist og pianist.

Men sådan virker filmverdenen ikke. Det er landet
(eller landene) en film er produceret i, som angives
som en films produktionsland.

--
Herluf :·)

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-10 06:03

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Chopin var selvfølgelig en polsk komponist og pianist.

Med fransk far og med sine mest produktive år med bopæl i Frankrig [og
ja, så var der lige affæren med transvestitten George Sand - på
Mallorca].

> Men sådan virker filmverdenen ikke. Det er landet
> (eller landene) en film er produceret i, som angives
> som en films produktionsland.

Valhalla Rising, produceret i Skotland men med dansk instruktør og
hovedperson [OneEye, reelt Odhin] og med dansk filmstøtte, regnes nu i
dansk presse som - dansk.

Ikke skotsk. Heller ikke selv om det anvendte sprog er engelsk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-09-10 07:46

"Per Rønne" skrev:

> Valhalla Rising, produceret i Skotland men med dansk
> instruktør og hovedperson [OneEye, reelt Odhin] og med
> dansk filmstøtte, regnes nu i dansk presse som - dansk.

Ja, selvfølgelig. Det er en *dansk produceret* film, som
er *filmet* i Skotland. Ingen problemer her. Og Jeanne
d'Arc er en fransk produceret film, som er produceret og
filmet i Frankrig med en dansk instruktør.

Det ser ikke altid lige logisk ud, hvor en film er
produceret. Tag fx Henning Carlsens "Sult" (1966).
Den er dansk/norsk/svensk produceret. Eller tag
Orson Welles "The trial" / "Processen" (1962).
Den er fransk/italiensk/tysk produceret.

--
Herluf :·)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-09-10 11:37

Per Rønne wrote:
> To danske film er med på listen. Carl Th. Dreyers »Jeanne d'Arc« som den
> bedste film nogensinde, og Lars von Triers »Breaking the Waves« på en
> 94. plads.

Nu vil jeg tillade mig at mene at fordi en film er "den mest
indflydelsesrige" er den måske ikke nødvendigvis den bedste film..

Derfor vil jeg konkludere at der er en journalist hos ritzau der
burde lære at tænke lidt mere.

T-42 var sikkert den mest indflydelsesrige kampvogn under 2WW (ikke
at jeg ved noget om det), men var den den bedste? nej det var den ikke.. ;)

// Hans

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 23-09-10 12:03

Hans Joergensen skrev:

> [...]
> indflydelsesrige" er den måske ikke nødvendigvis den bedste film..
>
> Derfor vil jeg konkludere at der er en journalist hos ritzau der

Hvis man dykker lidt dybere, opdager man, at den pågældende liste bruger
ordet "essential" og beskriver det således:

“essential cinema”, a phrase that balanced “best” and “most
influential”

We define “essential” as something between “best” and “most
important,” between your guilty pleasures and the films you
respect the most.

http://tiff.net/press/pressreleases/2009/the-essential-100

--
Peter Brandt Nielsen