Mur med fugtskade?
Fra : Jane

Dato : 22-09-10 07:04

?Hej alle!

Vi har haft oversvømmelse i vores kælder, ifh. er vi igang med at renovere
alle rum denede, jeg skal nu til et rum, hvor der har stået lidt 'kasser &
andet' tæt mod væggen, ikke på grund af oversvømmelsen, men sikkert p.g.a
at disse kasser og den manglende varme, er der på den ene væg en smule fugt,
dette har nu stået med åbent vindue nogle dage, hvor jeg ellers har fgået og
malet radiatorer m.m, nu er det blevet tid til selve væggen i det rum. Det
er altså ikke ret meget, i pletter omkring 4 steder på cirka 15 x 15 cm,
kan jeg blot male disse over, eller bør jeg forbehandle med 'noget' inden.
Det er en ellers god & tør kælder, dog med den typiske 'kælderlugt', sådan
lidt klamt.

Jane & Jørna

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-09-10 17:29

Jane wrote:

> Det er en ellers god & tør kælder, dog med den
> typiske 'kælderlugt', sådan lidt klamt.

Det lyder som en ejendomsmæglers anprisning i en hussalgsannonce. En
kælder er ikke "god og tør" hvis den lugter af kælder.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jane

Dato : 22-09-10 22:46

Tjae! Hvis der så endda medfulgte et råd ?
Jane og Jørn

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-09-10 08:57

Jane wrote:

> Tjae! Hvis der så endda medfulgte et råd ?
> Jane og Jørn

Rådet er at man skal få et realistisk forhold til sin kælder. Man kan
lufte ud (der skal rigtig meget til), man kan gøre rent og sætte i stand
alt det man vil, men det er og bliver en kælder (med kælderlugt) hvis
man ikke gør noget særligt. Man kan blive ved at gøre i stand fra nu og
til dommedag.

Det eneste der virkelig dur er omfangsdræn og udvendig isolering, og det
koster.

Fra : John V.

Dato : 23-09-10 02:06

Den 22-09-2010 08:03, Jane skrev:
> [...]
> over, eller bør jeg forbehandle med 'noget' inden.
> Det er en ellers god & tør kælder, dog med den typiske 'kælderlugt',

Du har sørget for udluftning, skriver du, men betyder det at der er
luft-gennemstrømning, bare en lille smule, ikke direkte gennemtræk?
Det er jeg tilbøgelig til at tro, da det netop kommer bag ved de kasser
som jo har stillestående luft bag sig, hvilket igen tyder på manglende
udluftning.

Om du kan male pletterne over er svært at sige, det afhænger jo hvilken
slags pletter der er tale om.

Er det en form for jordslåethed, kommer pletterne på grund af manglende
udluftning, i det tilfælde vasker du bare pletterne af og maler almindeligt.

Har væggene været malet før eller er de kalkede (det brugte man meget
før i tiden), da de fleste gamle kældre slet ikke er lavet til maling,
eller for den sags skyld til at være tørre. Tidligere brugte man mest
sin kælder til brændsel.
Hvis det er kalkede vægge, bør du kalke igen - uanset hvilken
"almindelig" maling du vil anvende, der findes ikke noget som egner sig
til den slags kældre, undtaget kalk.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Jane

Dato : 23-09-10 06:57

Tak John! det svar kunne man bruge til noget.

En af dagene skal vi ud & se på et igangværende solanlæg, et der består af
varmelegeme og et EL-panel, el'panelet driver en mølle, der sender den
opvarmede luft ind i kælderen, vi vil have et sådant anlæg i den kommende
tid, derved skulle 'luftgennemstrømningen jo være sikret. For mig at se kan
det være både kalk eller maling, hvordan kan jeg se forskel ?

Jane

Fra : John V.

Dato : 23-09-10 13:11

Det lyder spændende med den mølle.
Du kan se om det er kalk ved at gnide på det med en finger, smitter det
af er det kalk.
Man kan også smide vand på, suger det ind er det også kalk.
Det at der er en gruekedel, siger også noget om hvad sådanne kældre er
bygget til.
Måske kan du godt male det alligevel, men der er ingen garanti for det,
Kalk kan jo ånde, mere den noget andet, derfor skaller det heller ikke
af, bare fordi der kommer lidt fugt i muren.
Plastikmaling ( og andre typer maling ) derimod, lægger en vandtæt film
hvor fugt kan ophobe sig bag ved, og derfor kan det skalle af.

John

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Jane

Dato : 23-09-10 07:02

Jeg burde måske tilføje, at huset er fra 1955, og i kælderen står der
stadig en muret beholder til den gamle grukedel, og dette rum er stadig
hvidmalet/kalket, men de andre rum var før mit ejerskab, malet med
almindelig 'vandbaseret' maling, hvilket jeg i den mellemliggende tid har
fornyet en enkelt gang uden problemer, der er ingen døre lukket så luften
kan 'flyde-frit' i hele kælderen

Jane

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-10 09:05

Hej Jane & Jørna,

Jeg har selv haft fugtskader i en lejlighed, der købte jeg en speciel spray
som lukker/forsegler, derefter ar det bare at male ovenpå. det virkede...
Mener at du kan købe den i flüger eller en af de andre store kæder (mener
ikke mal og spar eller de andre billige, men et sted hvor de ved hvad de
snakker om )

Claus