Korsfæstelsen og Josefs nationalitet
Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-10 11:41

På:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/09/19/105630.htm?rss=true>

læser jeg bl.a. følgende:

=
Der står intet sted i Bibelen, at Jesus blev korsfæstet.

Det mener den svenske præst og lektor ved Göteborgs Universitet, Gunnar
Samuelsson, som i maj forsvarede sin kontroversielle disputats
"Crucifixion in Antiquity: An inquery into the background of the New
Testament Terminology of Crucifixion", skriver Jyllands-Posten.
Forskeren er overbevist om, at Jesus har levet, og at han blev
henrettet. Men Gunnar Samuelsson mener, at det muligvis skete på en
anden måde end ved korsfæstelse.

Fejloversættelse

Idéen om korsfæstelsen kan nemlig bero på en fejloversættelse af
Bibelen, siger præsten.

Det græske ord "stauroun" bliver oversat til "korsfæstelse", men ordet
kan også betyde "at hænge". Og ordet "stauros" kan ud over "kors" også
betyde "pæl", "stang" og "stav".

Og Gunnar Samuelsson fortæller, at man ikke benyttede sig særlig meget
af korsfæstelse som henrettelsesmetode i Jesus' tid.
=

Der er så hertil at sige at meget tyder på at i hvert fald dele af NT
[især Johannesevangeliet] ikke oprindeligt er skrevet på græsk men på
aramæisk eller hebraisk. Og at korsfæstelsen indgår som en del af den
kristne tradition - som NT jo netop er baseret på.

Artiklen fortsætter:

=
Bror til Maria Magdalena

For få dage siden er der desuden blevet udgivet en dansk bog om Jesus -
"Grækerens søn" af Knud Oldin.

Han argumenterer for at Jesus' far må have været græker, skriver avisen.

Derudover skriver Knud Oldin, at det var Lazarus og ikke Jesus, som blev
korsfæstet, og at Maria Magdalena er Jesus' halvsøster.
=

Spørgsmålet om at Maria Magdalene skulle være Jesu halvsøster, og at det
skulle have været Lazarus og ikke Jesus der blev korsfæstet, virker så
absurd at man på forhånd må opgive at kommentere på det.

Men at Josef skulle have været græker og ikke jøde giver nu mindelser om
Tyskland 1933-45. Også Hitlerstyret omgikkes med forestillinger om at
Jesus ikke var jøde. Her tænktes dog ikke på en græker men på en
lyseblond germaner med blå øjne.

Og som følge heraf ville man når man fik tid til det komme med en
»revideret« udgave af NT ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 19-09-10 13:58

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-10 13:58

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> Bøger, der handler om Maria Magdalenes status og ligklædet i Torino,
> vil ofte med rette blive betragtet som sensationsdyrkende, men nu
> må vi jo se.

> Jeg tror heller ikke på den græske far, det jødiske folk var
> temmeligt xenofobisk på den tid, men i NT bliver Jesus
> ihvertfald betragtet som en ligeværdig samtalepartner af både
> farisæerne og
>
> Der er mangt og meget i NT, der bærer præg af at være *skrevet*
> af folk fra græsk kultur også ud over det rent sproglige f.eks.
> Lukas' fødselsberetning, osv, men jeg tvivler på, at Jesus var

Ingen er i tvivl om at originalsproget for store dele af NT er græsk, og
Lukas er jo ikke ligefrem et jødisk navn.

Der er vist kun rigtig tvivl om Johannesevangeliets originalsprog

Og da jeg i det oprindelige indlæg glemte at nævne FUT-en, må jeg heller
krydsposte og give endnu en FUT:

FUT dk.videnkab.historie

--
Per Erik Rønne