Chili Con Carne
Fra : Martin Larsen

Dato : 19-09-10 20:50

Hej Gourmeter!

Jeg har fødseldag på onsdag og har besluttet at servere chili con carne
til de ca. 10 gæster.

Jeg har prøvet forskellige versioner og er ret glad for Chili Johns
opskrift, men jeg overvejer en ny i år bare for variationens skyld.

Er der nogle som ligger inde med gode, afprøvede opskrifter, så post dem
gerne her!

Det skal siges at jeg foretrækker chili con carne med småkød/kødstykker,
ikke den grydebøfagtige ret som mange danskere kalder chili con carne
(og som kan være fin nok, det er bare ikke det jeg går efter!)

Hilsen
Martin

Fra : kim Rasmussen

Dato : 19-09-10 21:54

Hej
Jamie laver den variation du leder efter ....
Den må kunne goggles...
Har ikke selv smagt den, men set udsendelsen mange gange og skal selv
afprøve den snart....
hilsen Kim

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-09-10 11:14

kim Rasmussen wrote:

> Jamie laver den variation du leder efter ....
> Den må kunne goggles...

Tak, fandt den:

http://www.dr.dk/Mad/Kokkeopskrifter/JamieOliver/Determerebarmad/Udsendelse1/183050.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-10 21:54

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
4c966952$0$50444$14726298@news.sunsite.dk:

> Er der nogle som ligger inde med gode, afprøvede opskrifter, så post
> dem gerne her!

Skær noget spidsbryst i småstykker, og svits det. Lad det derefter putre i
en del timer i en uskøn blanding af forskellige bønner, finthakket chili en
masse, store mængder af klarede løg/hvidløg, flåede tomater, mørk chokolade,
spidskommen, kanel, porter (ikke Limfjords-), ribsgele, salt, peber,
limesaft og hvad du nu ellers kan komme på.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jorstein Jakobi

Dato : 19-09-10 23:48

> [...]
> chokolade, spidskommen, kanel, porter (ikke Limfjords-), ribsgele, salt,
> peber, limesaft og hvad du nu ellers kan komme på.

Lyder rigtig godt, men skal bønnerne mon i helt fra starten af, som du
antyder? Bliver de så ikke kogt til MOS? Jeg har også hørt, at nogle kommer
kaffe i.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-10 06:23

Jorstein Jakobi <jorstein@jakobi.invalid> skrev i meddelelsen
i763va$974$1@news.net.uni-c.dk:

> Lyder rigtig godt, men skal bønnerne mon i helt fra starten af, som du
> antyder? Bliver de så ikke kogt til MOS?

Sikkert. Jeg har eksperimenteret med at komme bønner i, der ikke var
forkogte. Så fungerer det fint med bønner i fra start af. Jeg har herinde
fået at vide, at bønnerne udskiller giftstoffer, og at de derfor skal
forkoges, men ingen har endnu haft maveproblemer efter min chili con carne.
Benytter man forkogte bønner, skal de selvfølgelig først i til allersidst.

> Jeg har også hørt, at nogle
> kommer kaffe i.

Det kunne jeg også finde på at gøre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : smiley

Dato : 20-09-10 14:40

On 20-09-2010 07:22, Jens Bruun wrote:
> [...]
> Benytter man forkogte bønner, skal de selvfølgelig først i til allersidst.

Jeg holder nok med Aksel og dig her, hvis bønnerne
er kogt møre så er der ikke noget at bekymre sig
over. Jeg går ikke ud fra der er nogen der syns
halv rå bønner smager godt?? Når en ret "putrer",
ligger den vel omkring kogepunktet..

Jeg smed et par håndfulde Mung bønner i en suppe
der stod og hyggede sig på "keep warm" i ris kogeren,
de blev ikke møre. Det er ligegyldigt om de så evt
er halv giftige, når de knaser mellem tænderne, gider
man ikke æde dem alligevel.

I forrige århundrede serveredede Cafe Dan Turrel en
classisk Chilli, som jeg husker det stod den i en
keep warm ting hele dagen uden at bønnerne kogte ud,
så mon ikke bønnerne holder sin struktur når temp.
er under et vist niveau. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-10 17:56

smiley <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4c976412$0$50449$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> er kogt møre så er der ikke noget at bekymre sig
> over. Jeg går ikke ud fra der er nogen der syns
> halv rå bønner smager godt?? Når en ret "putrer",

Netop. Der tales om mindst 10 timers iblødsætning og mindst 30 minutters
kogning. Når jeg laver chili con carne, er den oppe og spildkoge i et vist
tidsrum, hvorefter jeg skruer ned, så den bare giver et kluk med jævne
mellemrum. Der lader jeg den så stå i mindst fire-fem timer. Har jeg tiden
til det, laver jeg den dagen før på denne måde, og så får den yderligere
"putre"-tid inden servering på selve dagen. Som oftest laver jeg en SÅ stor
portion, at der er mad til mindst tre dage. Og den er bedst på tredjedagen

Måske én af gruppens skribenter kan hjælpe med at konvertere de 10 timers
iblødsætning+30 minutters kogning til ren koge/"putre"-tid? Jeg er villig
til at skrive under på, at rå bønner, der "putrer" i en chili con carne i
fire-fem timer, ikke medfører mavekneb, når serveret i mit hjem.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 21-09-10 00:25

smiley wrote:

>Jeg smed et par håndfulde Mung bønner i en suppe
>der stod og hyggede sig på "keep warm" i ris kogeren,
>de blev ikke møre.

Nej, de kommer ind under begrebet "Grøntsager i almindelighed".
Her skal temperaturen være over 75 grader, typisk 85 grader, før der
begynder at ske en mørning på rimelig tid.
Riskogerens "holde varm" funktion holder 55 - 60 grader, afhængigt af
omstændighederne, så det ændrer absolut ikke meget.

For kogevand og tynde supper gælder, at en let simring holder fra 85 -
95 grader, hvis der er låg på kogekarret, så kraftig kogning er her
aldrig nødvendig, da den tynde konsistens vil sikre en tilstrækkelig
varmefordeling i hele gryden.

At en tyk sovs/ret står og "prutter" på en kogeplade, betyder kun at
bunden er tæt på -eller værrer: over- kogepunktet. Da der ikke er
varmecirkulation i retten, kan alt ske.

m.v.h. Emil

Fra : smiley

Dato : 21-09-10 14:09

On 21-09-2010 01:25, Emil wrote:

> [...]
>
> At en tyk sovs/ret står og "prutter" på en kogeplade, betyder kun at
> bunden er tæt på -eller værrer: over- kogepunktet. Da der ikke er

Ja det lyder helt fornuftigt.
Kommer i tanke om at mine diverse madmødre
i Indien bruger trykkogeren meget meget, den
er obligatorisk i bryllyps gave/medgift som
er omvendt i forhold til Thailand, det er
brudens familie der "betaler" gir gaver. Noget
de sparer sammen til fra pige barnet blir født.
Officielt afskaffet og ulovligt, men man kommer
ikke af med sin datter uden en medgift, jo mere
man gir jo bedre uddannet ægtemand man kan man
gifte sin datter til. Kærlighed er noget der
kommer hen ad vejen. Det fungerer faktisk.
Men der blir altså også kogt bønner i trykkogeren,
kylling og kød blir også godt kogt/mørnet - høhø
der er langt mellem mørt kød i Indien, men de kan
trylle med krydderier. -max-

Fra : cykelsmeden

Dato : 20-09-10 09:15

Den 20-09-2010 00:47, Jorstein Jakobi skrev:
> porter (ikke Limfjords-)

jeg synes netop den, med sin engelsk-lakridsagtige smag, er velegnet til
ccc.
- så hvorfor ikke?

finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-10 17:33

cykelsmeden <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
4c971815$0$36584$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> jeg synes netop den, med sin engelsk-lakridsagtige smag, er velegnet
> til ccc.
> - så hvorfor ikke?

Jeg bryder mig ikke om, når min chili con carne smager af hav og tjære. Det
gør du så. Således er vi så forskellige

Og så synes jeg iøvrigt, at Limfjordsporter er verdens ubetingede bedste
porter - den skal bare ikke i maden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-09-10 00:19

On 20 Sep., 07:22, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> fået at vide, at bønnerne udskiller giftstoffer, og at de derfor skal
> forkoges, men ingen har endnu haft maveproblemer efter min chili con carne.

Jeg har hørt førstehåndsberetninger, der sætter skræk i livet. Man kan
dog undgå giften ved udblødning natten over, så slipper man for
decideret forkogning, som kan give nogle lidt smattede retter.

I øvrigt har jeg hørt, at fuldstændig gennemkogning af bønnerne skulle
kunne fjerne lektinerne, måske en af de mere fødevareteknisk begavede
kan be- eller afkræfte?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : padre

Dato : 20-09-10 08:24

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>I øvrigt har jeg hørt, at fuldstændig gennemkogning af bønnerne skulle
>kunne fjerne lektinerne, måske en af de mere fødevareteknisk begavede

Et dokument fundet på Fødevarestyrelsens hjemmeside

http://www.foedevarestyrelsen.dk/nr/rdonlyres/91ebc214-b818-42e1-9c50-0d3660f69801/0/kostr%C3%A5dsamledefebruar10.doc

"Sæt bønner i blød og kog dem tilstrækkeligt
- fordi rå bønner indeholder de naturlige giftstoffer lektiner, som kan give
diarre og opkastning. Lektiner nedbrydes ved kogning, hvorfor det er
vigtigt, at bønnerne lægges i blød og efterfølgende koges tilstrækkeligt.
Lektiner ødelægges effektivt ved kogning. Hovedreglen er, at tørrede bønner
skal lægges i blød i 10-12 timer og koges i mindst en halv time.

Havebønne, pralbønne, kidneybønne, limabønne og hestebønner har særligt højt
indhold af lektiner.
De bønner, der har et højt indhold af lektiner, bør ikke bruges til spiring.
Gode spirebønner er derimod fx mungbønne, azukibønne og kikærter.

Tørrede bønner indeholder fra naturens hånd lektiner, som kan give akutte
forgiftninger. Symptomerne er opkastning, diarré og i alvorlige tilfælde
mavekramper og blødning. Ubehaget kommer oftest inden for et par timer efter
indtagelsen.

Et par rå eller en lille mundfuld utilstrækkeligt kogte kidneybønner er nok
til en kraftig forgiftning.
Fødevarestyrelsen anbefaler iblødsætning i vand for mange typer tørrede
bønner. Iblødsætningen skal være natten over og derefter skal bønnerne koges
i mindst 30 minutter"

--
padre

Fra : Aksel

Dato : 20-09-10 13:49

[...]

Tænk engang i hvor mange aarhundreder man har nydt bønner i diverse
anretninger, uden at vide, at der var noget, der hed lektiner. Først nu er
man begyndt at blive nervøs på grund af al den viden, man kan læse sig til
og blive forskrækket over. Hvordan man har overlevet i latinamerika, hvor
bønner står højt på listen over fødevarer, er nok en gåde.
Mit råd er: Tag det hele roligt og brug bønner uden ængstelse, som man
hidtil har gjort.
Mvh
Aksel

Fra : Marianne

Dato : 21-09-10 15:07

> [...]
> og blive forskrækket over. Hvordan man har overlevet i latinamerika, hvor
> bønner står højt på listen over fødevarer, er nok en gåde.

Ikke at jeg ved det konkret med bønner, men jeg har da bemærket, at en del
af den husmodervisdom, min salig mormor besad, netop var af den type, som
kunne være at bønner skulle koges længe eller sættes i blød.

Problemet er, at mange af os i dag ikke kender til disse råd, og derfor tror
alt kan behandles ens.

Mon ikke man i Latinamerika koger bønnerne på rette vis - også selv om man
ikke nødvendigvis kender/kendte til lektiner? Det gør man i hvert fald i
Indien.

mvh
Marianne

Fra : Emil

Dato : 21-09-10 15:36

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> wrote:

> [...]
>kunne være at bønner skulle koges længe eller sættes i blød.
>
>Problemet er, at mange af os i dag ikke kender til disse råd, og derfor tror

Jeg aner ikke en bønne om bønner, men i dag kan man finde de
almindeligste råd på nettet. Man skal dog være kritisk overfor valg af
kilder. Mon ikke Arla er et sikkert valg?
<http://leksikon.arla.dk/Guides/Balgfrugtguide/>

m.v.h. Emil

Fra : Erik Poulsen

Dato : 20-09-10 07:40

> Jeg har prøvet forskellige versioner og er ret glad for Chili Johns
> opskrift, men jeg overvejer en ny i år bare for variationens skyld.
>
> Hilsen
> Martin

Hej Martin

Den opskrift må du meget gerne dele med mig.

på forhånd tak
ERik

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-10 10:20

Erik Poulsen wrote:

> Hej Martin
>
> Den opskrift må du meget gerne dele med mig.
>
> på forhånd tak
> ERik

Plankede denne fra nettet, husker ikke hvor. Min kone arbejdede i Johns
restaurant (sjovt nok hed den Chili) og som jeg husker det, var der ikke
meget, der skete på mål. Nærmere en kop af dit og en sjat af dat. Og henover
døgnet vandt skidtet saftsuseme mig i styrke på enhver måde

250 g hakket løg
4 fed finthakket hvidløg
1 kg oksetykkam i tern
1 spsk stødt spidskommen
1 tsk peber
2 dåser hakket tomat
1 krus kaffe (stærk)
1 god øl (jeg plejer at bruge All Malt fra Ceres)
2n tsk grøntsagsbouillom
2 spsk oregano
salt efter smag
1 spak hakket jalapeño og chipotle chili (den røgede smag)
olie til stegning
2 dåser chilibeans/ brune bønner

Løg og kød brunes. Spidskommen, hvidløg og peber kommes i. Herfefter kaffe,
tomater, øl og bouillon. Lad det simre lidt og tilsæt så oreganoen og
chilierne og jalapeños. Lad simre mindst et par timer til kødet er mørt og
samg chilien til med salt og mere chili til du opnår den styrke du vil have.
Bliver det før tørt kan der kommes mere øl eller en sjat kaffe i.
Konsistensen skal være grødet og der må ikke anvendes jævning. I følge chili
John anser de fleste texanere det for helligbrøde at komme bønner i, men som
han siger - der er langt til texas - så tilsæt bønnerne når du synes. Jo
tidligere jo mere udkogte bliver de. Den bedste chili får de ved at lave den
dagen før og stille den natten over i køleskab. Når du så genopvarmer det
dagen efter bliver kødet trevlet og konsistensen dejlig svampet - den størke
smag kommer langsomt snigende og giver en langt bedre chilioplevelse. Spis
godt med brød til.

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-09-10 11:13

Erik Poulsen wrote:

> Den opskrift må du meget gerne dele med mig.

http://www.arla.dk/da/opskrifter/texas-chili/

Jeg bruger dog "rigtige" bønner i stedet for dem fra dåse.

Retten bør laves dagen før. Ellers smager den meget stærkt af peber, og
man tror man har puttet for meget i. Men dagen efter har smagen fordelt
sig og den er ikke længere for peberstærk, men bare helt fantastisk.

En anden variation af Chili Johns opskrift (som jeg ikke har prøvet):
http://saiber.dk/doks/Opskrifter/Chili%20John%C2%B4s%20texas%20chili.pdf

Hilsen
Martin