Grappa - en overset delikatesse?
Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-10 19:59

Når jeg er på restaurant, beder jeg ofte om en grappa efter måltidet. Jeg
synes, det er en god måde at afslutte et godt måltid på, og jeg bilder mig
ind, det også er befordrende for fordøjelsen

Jeg oplever som oftest grappa som en lidt rå, spiritusstærk digestif, der er
begrænset nydelse i, hvis man ikke lige sidder i de rigtige omgivelser, i
det rigtige selskab og har indtaget god (og helst italiensk) mad.

Jeg har for lang tid siden købt en flaske Grappa Pro di Barolo fra Francoli
(årgang 1998, lavet på Nebbiolo-druer, købt i Supermarco), og fik endelig
taget mig sammen til at smage den i fredags (efter en gang Carpaccio med
nylavet pesto/Spaghetti Carbonara/is - med dertilhørende, god vino), og
nørj, hvor var den god. Den slår de fleste cognac'er, rom'er og single malts
med flere banelængder.

Kan VARMT anbefales!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Aksel

Dato : 21-09-10 21:05

> [...]

> god vino), og nørj, hvor var den god. Den slår de fleste cognac'er, rom'er

Sjovt at læse din begejstring for Grappa.
Der maa være adskillige mærker af drikken, for dem, jeg har smagt, var
forfærdelige, og vi har hver gang
smidt det meste af indholdet ud.
Indtil nu kan jeg bestemt ikke dele din begejstring.
Mvh
Aksel

Fra : Claus Nielsen

Dato : 22-09-10 13:52

Der er mange forskellige og jeg tænker da også tilbage på skiture i
det italienske, hvor der blev serveret Grappa på picnic og det smagte
forfærdeligt.

Jeg har læst at forskellen ligger på om der bruges druekvas og
drueskaller efter vinproduktion eller om der bruges frisk druekvas.
Nogle af de mærker der er lavet på frisk druekvas smager fantastisk
som beskrevet af Jens. Jeg købte en sidst jeg var i Italien som hedder
Poli og den er super god. Så jeg er er enig i at Grappa r alt andet
end det skidt man drak før i tiden

Mvh.
Claus

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-09-10 21:39

On Sun, 19 Sep 2010 20:59:27 +0200, Jens Bruun wrote:

> Når jeg er på restaurant, beder jeg ofte om en grappa efter måltidet.

Også jeg.

I Frankrig hedder den marc, i Tyskland Trester. Den er opgæring og
destillat af kvaset (drueskaller m.m.) efter vinfremstilling og kommer i
meget forskellig kvalitet.

Da jeg for et halvt år siden var i Norditalien købte jeg 2 lokale:
* en literflaske til få ¤ som nu desværre er tom - rå men velduftende
* en halvliterflaske til 8.50 ¤, endnu uåbnet, som jeg glæder mig meget
til; "di Bardolino.. da vinacce selezionate"

I Tyskland er de lidt gråzone - noget vinbonden laver til sig selv og
vennerne og tilbyder gode kunder i tilgift.De bedste laves på riesling
eller gewürztraminer.

Jeg drikker ellers sjældent destilleret alkohol og (næsten) aldrig snaps.

--
pl

Fra : Steen

Dato : 13-10-10 13:38

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Kan VARMT anbefales!

Det har jeg aldrig prøvet - så er det jo godt det snart er jul
--
Steen
Screw down a little bit the expectations (Kilde: Richard Møller Nielsen)