når man dobler en opskrift?
Fra : sigurno

Dato : 19-09-10 13:36

Hej
Jeg vil gerne doble denne opskr.:

135 gr ricotta
2 æg
1 dl. mælk
1,5 dl mel
1 tsk bagepulver
en smule salt
1 tsk ahornsirup
ca 25 gr smør til stegning det er pandekager (små)

Skal jeg mon doble det hele, bortset fra smørret?

Mvh.

Sigurno

Fra : Preben

Dato : 19-09-10 14:21

Den 19.09.2010 kl. 14:36 skrev sigurno <siggy@invalid.dk>:

> [...]
> 1 tsk ahornsirup
> ca 25 gr smør til stegning det er pandekager (små)
>
> Skal jeg mon doble det hele, bortset fra smørret?

Ja, hvorfor er du i tvivl om det?

--
mvh/Preben

Fra : sigurno

Dato : 19-09-10 15:00

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.vi97dmx9qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> 1 tsk ahornsirup
> ca 25 gr smør til stegning det er pandekager (små)
>
> Skal jeg mon doble det hele, bortset fra smørret?

Bagepulveret, at det ikke skal blive for oppumpet?
æg, for gummiagtigt?

Tak for svar.

Sigurno

Fra : S.B.

Dato : 19-09-10 14:22

"sigurno" <siggy@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1 tsk ahornsirup
> ca 25 gr smør til stegning det er pandekager (små)
>
> Skal jeg mon doble det hele, bortset fra smørret?

Smøret bestemmer man vel ud fra hvad der er nødvendig
ved ikke hvor meget 2 smuler salt er
Men ells skal du bare doble op
Svarer til at du laver to portioner og hælder dem sammen

Søren

Fra : sigurno

Dato : 19-09-10 15:01

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ved ikke hvor meget 2 smuler salt er
> Men ells skal du bare doble op
> Svarer til at du laver to portioner og hælder dem sammen

Det må jeg prøve!

Sigurno

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-10 15:33

"sigurno" <siggy@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 1 tsk ahornsirup
> ca 25 gr smør til stegning det er pandekager (små)
>
> Skal jeg mon doble det hele, bortset fra smørret?

Jeg har ihvertfald uden at tøve doblet op på det hele, når jeg skal lave en
større portion af noget, og det er der aldrig sket noget ved.

P.S. Jeg har en opskrift på en dejlig kage hvor jeg plejer at firedoble.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Me&My

Dato : 19-09-10 17:45

"Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> en større portion af noget, og det er der aldrig sket noget ved.
>
> P.S. Jeg har en opskrift på en dejlig kage hvor jeg plejer at firedoble.

Og hvad er så opskriften på kagen, Tove c",)

VH.
Me&My

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-10 18:19

"Me&My" <dk.34@ofir.dk> skrev i meddelelsen

> "Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i meddelelsen

>>> 2 æg
>>> 1 dl. mælk
>>> 1,5 dl mel

> Og hvad er så opskriften på kagen, Tove c",)
>
> VH.
> Me&My

Hehe, ja det er jo lige det, men skidt pyt - her er den.:

Blød peberkage med æblemos.

Ingredienser til 1 kage (8-12 stk.)

75 g. smør eller margarine
2½ dl. farin
1 æg
2½ dl. æblemos
3½ dl. hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. natron
1 tsk. stødt kanel
½ tsk. stødt nellike
1 knivspids salt
1 dl. rosiner
1½ dl. hakkede hasselnøddekerner

Æbleglasur:
2½ dl. flormelis
2 spsk. æblejuice
Man kan også bruge citronsaft i stedet for, det gør jeg gerne.

Rør sukker og fedtstof luftigt. Rør ægget i, og tilsæt derefter æblemosen.

Bland mel, bagepulver, natron, krydderier og salt. Vend dette i
æggeblandingen.

Tilsæt rosiner og de hakkede nødder

Hæld dejen i en smurt, raspdrysset form (1½ltr)

Bag i en 175-200 grader varm ovn i ca. 45 min. Prøv med en strikkepind i
midten af kagen, om den er gennembagt.

Lad kagen køle af i formen et par minutter. Vend den ud på en rist.

Bland flormelis og juice eller citronsaft. Hæld glasuren over kagen, mens
den stadig er varm.

Jeg rører gerne dobbelt eller firedobbelt portion når jeg nu er i gang, for
kagen kan nemlig fryses ned. Det bliver den absolut ikke dårligere af.

Når jeg bager dobbelt portion bager jeg den gerne i en stor springform af
dem med hul i midten, og så er der til en mindre kage i en aflang form ved
siden af.

Fra : Ralph

Dato : 20-09-10 16:34

"Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Bag i en 175-200 grader varm ovn i ca. 45 min. Prøv med en strikkepind i
> midten af kagen, om den er gennembagt.

Er det din firdobbelte opskrift, eller den oprindelige, det er jo ikke helt
ligegyligt om den skal bages ved 7-800 grader eller ved 45 grader - undskyld

--
Ralph

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 20-09-10 16:49

Ralph skrev:
> "Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det din firdobbelte opskrift, eller den oprindelige, det er jo ikke helt
> ligegyligt om den skal bages ved 7-800 grader eller ved 45 grader - undskyld

Hehe

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-09-10 17:31

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er det din firdobbelte opskrift, eller den oprindelige, det er jo ikke
> helt ligegyligt om den skal bages ved 7-800 grader eller ved 45 grader -

Hej Ralph.

Hvis du læser helt for oven, vil du se at der står opskrift til 1 kage (8-12
stk.). Jeg regnede med at man så selv kunne regne ud hvor meget man skal
bruge til en dobbelt eller firedobbelt portion. En dobbelt portion dej vil
jo række til mere end de 8-12 stk. jeg nævnte, men jeg udtrykte mig måske
ikke helt klart.

Fra : Me&My

Dato : 26-09-10 12:53

Hej Tove

ser lækker ud, den skal prøves...Tak... c",)

Me&My