Fuld gas på bådmotor !!
Fra : Michael

Dato : 19-09-10 20:34

Vi har lige købt en lille jolle med 16 HK Tohatsu.

den var ikke særlig hurtig på første tur, gashåndtaget ved styrepulten kunne
kun gå halvvejs så jeg tog hatten af motoren og hjalp til med håndkraft.

Uha det hjalp den drønede derudaf. 31 kmt. på gps og tog voldsomme
omdrejninger.

men så tænker jeg, er den normalt begrænset i gassen og er jeg kommet over
den grænse

Eller er en motor beregnet på at kunne gå med max gas.

Kan den ødelægges ved min fingergas, den gik ikke helt så jævnt i tomgang
efter 15 min. ræs

Fra : Klaus H

Dato : 20-09-10 14:46

"Michael" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse news:4c9665c1$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Eller er en motor beregnet på at kunne gå med max gas.
>
> Kan den ødelægges ved min fingergas, den gik ikke helt så jævnt i tomgang

Ved ca. 80% gas, skal den gå det antal omdrejninger pr. minut som angives i brugsanvisningen. Dette reguleres ved hjælp af skruens stigning og diameter.
Når det er gjort, kan du ikke overbelaste din motor under normale forhold.

Det er den forklaring jeg fik af forhandler, i forbindelse med køb af båd til dykkerformål.

Klaus H

Fra : kiwi

Dato : 20-09-10 13:32

On 19 Sep., 21:34, "Michael" <n...@spam.dk> wrote:
> [...]
>
> Eller er en motor beregnet på at kunne gå med max gas.
>
> Kan den ødelægges ved min fingergas, den gik ikke helt så jævnt i tomgang

Grunden til at du ikke kan give fuld gas fra kontrolboxen er at
slaglængden på kablet ikke passer, det er sandsynligvis en uorginal
box eller forkerte kabler, mange tror at man kan bixe forskellige
kabler og kabler og boxe sammen, det kan man også tit man skal bare
sikre sig at slaglængden passer (slaglængde er den vandring gaskablet
har) når man sejler med påhængsmotor/indenbordsmotor må man normalt
kun sejle med fuld gas i kortere tid, ved længere sejlads bør man ikke
overstige 80%

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-10 21:59

kiwi <v.f.jespersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
ec9ac42a-4330-42f9-a513-2d278bc3632f@l17g2000vbf.googlegroups.com:

> [...]
> har) når man sejler med påhængsmotor/indenbordsmotor må man normalt
> kun sejle med fuld gas i kortere tid, ved længere sejlads bør man ikke

Sjovt. Jeg har altid troet, slaglængde havde noget med stemplets vandring i
en cylinder at gøre. Så blev jeg sør'me igen lidt klogere...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 20-09-10 20:38

> [...]
>
> Eller er en motor beregnet på at kunne gå med max gas.
>
> Kan den ødelægges ved min fingergas, den gik ikke helt så jævnt i tomgang

Ingen begrænsning, gaskablet er fejlmonteret, den skal kunne tage fuld gas
og kunne tåle det i en periode, hvis den ellers er vedligeholdt.
Min erfaring med Tohatsu er begrænset til større fuld elektroniske modeller
med indsprøjtning. Men jeg ville nok kikke på tændrørene

/Leon