Ny båd
Fra : Peter_il

Dato : 19-09-10 02:44

Hej gruppe,
Jeg har indledt de første sonderinger mhp udskiftning af min nuværende
Bianca 28 til en større model, hvor jeg bl.a.:

- ikke får hold i ryggen efter 4 ugers sommersejlads (læs: ståhøjde)
- kan få bedre plads og komfort til hele familien (2 voks og 2 børn)
- får en båd af fornuftigt byggekvalitet
- får en båd med ordentlige sejlegenskaber. Jeg kommer nok ikke til at
sejle kap i den, men jeg sætter pris på at trimme og drive skuden
ordentligt frem. Jeg skal også helst kunne sejle den solo.

Jeg deltog i Fyn Rundt sidste år i en Bianca 107 og har flere gange
sejlet i en sådan. Det opleves som et godt og velsejlende skib med god
komfort også, tænker jeg.

Når jeg kigger på aternativer (på nettet indtil videre), falder jeg
f.eks. også over Granada 375, der på beskrivelsen matcher mine ønsker,
men jeg kender ikke noget til bådens generelle kvalitet i øvrigt. Har
nogen i gruppen her erfaringer eller kendskab?

Jeg har også kigget lidt på Hansebåde (der dog godt kan blive lidt for
dyre), men jeg kender flere, der har dårlige oplevelser med kvaliteten
fra fabrikken, så det lurer jeg lige lidt på. Nyere Hansebåde kunne
ellers godt se ud til at ramme et fornuftigt komfortniveau uden at
ofre sejlegenskaberne helt.

Kommentarer og respons er meget velkommen - jeg tænker måske også bare
lidt højt her

mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Per Kaaber

Dato : 19-09-10 10:39

Peter_il har bragt dette til verden:
> [...]
> ofre sejlegenskaberne helt.
>
> Kommentarer og respons er meget velkommen - jeg tænker måske også bare

Hej Peter

Må jeg ha' lov til at invitere dig på en lille tur i en Helmsman 35,
som jeg overvejer at skyde af til fordel for eks. en x-37.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Peter_il

Dato : 22-09-10 09:10

On 19 Sep., 11:38, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
> Peter_il har bragt dette til verden:

> Hej Peter
>
> Må jeg ha' lov til at invitere dig på en lille tur i en Helmsman 35,
> som jeg overvejer at skyde af til fordel for eks. en x-37.

Hej Per,

Det må du da gerne Hvor har du båden liggende?
Fra fotos at dømme ligner det en markant IOR-båd - er det ikke
rigtigt?

mvh Peter

Fra : Per Kaaber

Dato : 22-09-10 19:34

Peter_il kom med følgende:
> [...]

> Hej Per,
>
> Det må du da gerne Hvor har du båden liggende?
> Fra fotos at dømme ligner det en markant IOR-båd - er det ikke

Hej Peter

Båden ligger i Korsør.
Jeg vil se frem til at kunne gi' dig en prøvetur på Storebælt.

Jep. Det er en IOR fra 76. Jeg tror det er byggenr. 6. De første blev
konstrueret i 75, og deltog til kapsejladserne Kiler ugen 75, og båden
blev overaltvinder. Iflg. pålidelige kilder til gode rygter, skulle den
overalt sejer ikke være overgået af andre både i den størrelse til
Kiler ugen siden.
Jeg har en sejlerbekendt på havnen, der iflg. ham selv har designet
dækslayout'et på Helmsman 35, så jeg har da fået mange sjove historier
om båden.

Men lad os få nogle hyggelige timer på vandet, så kan du selv se
evnerne den har, trods alderen.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 19-09-10 17:23

Bianca lavede gode både sejladsmæssigt, men vær opmærksom på osmose. I min
havn har de stået og rapareret osmose i lange baner på Biance 107/111.
Granada 375 sejler vis ikke nær så godt. Er den ikke meget underrigget ?

Bjarke

Fra : Unique

Dato : 19-09-10 17:34

Da du ikke skriver noget om prisniveau, ny eller brugt vil jeg da anbefale
J111 alternativt Elan 340, 380 eller 410.

er vi i prisnivauet 500 til 700 kilo & brugt båd vil anbefale Diva 39 eller
Diva 35 - altså hvis du holder af at gnave mange sømil af på en dagsmarch

Skal det være en Granada ville jeg nok kigge på en 34 Regina (fraktionrig)
istedet for en 375 (mastehead)

/c

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 19-09-10 17:51

Min anbefaling vil være en Nordship 28 ud fra det, du har skrevet indtil nu.
Den fås til lidt under 300 K i øjeblikket, men da finanskrisen endnu ikke er
helt forbi, så kan du sikkert forhandle dig til en rigtig god pris
Den har endda plads til endnu et skud på stammen - måske 2 skud.

Prøv at søge på feks. udkik.dk og lignende steder.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : blueocean

Dato : 19-09-10 12:23

On 19 Sep., 18:51, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:
> [...]
> ofre sejlegenskaberne helt.
>
> Kommentarer og respons er meget velkommen - jeg tænker måske også bare

Spørgsmålet er, hvad er din udgift på nuværende båd, hvad er du villig
til at betale og hvor stor tror du den skal være, husk at udgifterne
stiger næsten propotional med størrelsen af båden. Forsikring,
bådplads, etc.

1. Hvor gammel må den være ?
2. Skal den være ny eller brugt ?
3. Skal den have rat elle pind ?
4. Hvor bred er din nuværende plads (regn med en ny plads), = udgift
til en større plads
5. Hvor længe er dine børn med ?? = alder evt teenager kræver venner /
veninder med, og egen kahyt.
6. Skal den have baderum, 2 toiletter etc.

Der er sikkert mange andre spørgsmål.

Men forslag til både: Nordship 37, X34, X37 SwedenYacht 37, 39, Gecco
39, + 100 vis andre mærker,

Det er op til dig, du bør nok se på dem og sammen med familien.

Det er bare nogle tanker du bør have med.

Gert,

Fra : Morten Pedersen

Dato : 20-09-10 22:59

Hej Peter

Hva' dælen, du er da ikke ved sælge min båd! Havde jeg vist du ikke
ville beholde den mere end 9 år så havde jeg aldrig solgt den til dig

Som du måske husker købte jeg en Albin Nova i stedet for min Bianca 28.
Det er en fantastisk båd med god plads, en rar indretning og et
rummeligt cockpit men først og fremmest nogle fede sejlegenskaber. Jeg
solgte den igen efter 6 år for 10kkr mere end jeg havde givet. Du burde
kunne finde dem nu til ca 300-350kkr. Det er en bådtype jeg kun kan
anbefale. Og de sidste blev faktisk bygget af Bianca værftet Men
som andre også skriver bliver du nok nødt til at oplyse lidt mere om
hvad du egentligt kigger efter, specielt mht pris.

mvh
Morten Pedersen

Fra : Peter_il

Dato : 22-09-10 09:08

On 20 Sep., 23:59, "Morten Pedersen" <mor...@strangeped.dk> wrote:
> Hej Peter
>
> Hva' dælen, du er da ikke ved sælge min båd! Havde jeg vist du ikke
> ville beholde den mere end 9 år så havde jeg aldrig solgt den til dig

Hej Morten!

Jeg synes nu, jeg har sendt et indlæg som svar på dit, men det er vist
ikke rigtigt kommet igennem.....? Prøver igen.

Ja, er det virkelig 9 år siden vores noget turbulente tur over
Kattegat fandt sted?! Historien om den sejltur sælger stadig
billetter, når der skal fortælles løgnehistorier fra de 7 have

Vi er glade for båden, og ungerne vil ikke af med den, men særligt den
ældste kan godt se fidusen i en agterkahyt.

Albin-både er et godt bud. I har solgt jeres. Betyder det så, at I er
bådløse for tiden?

Mvh Peter

Fra : Peter_il

Dato : 22-09-10 07:16

Tak til alle for de mange gode indlæg og forslag til overvejelse.
Det bliver formentligt et delebådsprojekt, jeg begiver mig ud i. Det
har jeg faktisk en del positive forventninger til, selvom en del
bekymringer da kan listes op.

Tanken er brugt båd næppe meget over 500k. Personligt vil jeg
foretrække pind frem for ror, men er ikke religiøs her. Vores børn er
hhv 8 og 10 år, så plads til dem og deres veninder tæller også med i
det længere perspektiv. Egentlig motorsejler er jeg nok ikke i
markedet for. Jeg kan godt se de mange komfortfordele, men sejladsen
for sejl prioriterer jeg stadig højt. (Her gør jeg måske enkelte
modeller uret - det ved jeg ikke).

Tak for tippet om den evt underriggede Granada. Det vil jeg lige
undersøge nærmere....

Mvh Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-10 14:57

Hej Peter.
Du nævner muligheden for Delebåd.
I forbifarten dette:
Det kan være en god ide, i så fald, at oprette en form for aftale -
kontrakt, hvor diverse tilsyneladende selvfølgeligheder er nævnt.
Vedligeholdelse, brug, udtræden af fællesskabet osv.
Livrem og seler er stundom godt

MVH
Egon

Fra : HKN

Dato : 22-09-10 19:24

?Jeg håber at du vil have ror på din næste båd

Mig bekendt er Granadaen ikke underrigget - og det er en utroligt
velsejlende båd, med god plads, som også er konstrueret godt. Det er nok
lidt ligesom med alle de rygter om Bavaria m.fl.
Du kunne også tage et kig på X-372, de findes også i det prisleje du nævner.
Her får du en særdeles hurtig og velsejlende båd, som samtidig også er
fornuftigt indrettet - findes både i en Sports (brøkdelsrigget) og Prestige
(Masthead) udgave.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-10 02:28

HKN wrote:
SNIP
> [...]
> samtidig også er fornuftigt indrettet - findes både i en Sports
> (brøkdelsrigget) og Prestige (Masthead) udgave.

En anbefaling bliver let subjektiv ... "Man elsker jo sine børn" ...

Det samme kan siges om "lillesøsteren" X-342, som blev anskaffet efter
nogenlunde samme overvejelser, som du ( = Peter ) gør dig ...

Vi havde selv en af de første lyseblå Bianca 26 (som den hed før den
blev "navnemæssigt opgraderet" til en 28'er ... ...), der afløste
vores gode, gamle langkølede, stabile Bianca 27 ... Den nye Bianca
syntes min kone dog var lige lovlig "sprælsk og livlig" (ikke
mærkeligt på baggrund af Bianca 27'eren ...), så vi valgte siden en
Commander og senere en Ballad.

Krav til komfort, plads (herunder forkahyt og en agterkahyt, så to
familer kan feriesejle uden at kahytten skal redes op hver aften),
meget gode sejlegenskaber og samtidig en bådstørrelse, der kan
håndteres singlehanded og styres med pind, resulterede i, at vi for 7
år siden købte en brugt, brøkdelsrigget X-342 (="stort storsejl og
mindre forsejl"). 10,20 m x 3,28 m, knap 5 t.

Det har vi ikke fortrudt - selvom den også er "sprælsk og livlig". Den
lever helt og fuldt op til alle vores ønsker og krav (både mine og min
kones ... tror jeg da nok ...).

Båden ligger i Helsingør Nordhavn, hvis du skulle være interesseret i
en prøvetur.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-09-10 17:30

Granada 375 vejer 6.500 kg og har et P-mål på 12,9 m
X-372 vejer 5.100 kg og har et P-mål på 14,1 m

Herudover findes der nogle Granada 375 der har lavere mast.

Bjarke

Fra : Per Kaaber

Dato : 26-09-10 18:57

maxi999.escape-krølleA-gmail.com sendte dette med sin computer:
> Granada 375 vejer 6.500 kg og har et P-mål på 12,9 m
> X-372 vejer 5.100 kg og har et P-mål på 14,1 m
>
> Herudover findes der nogle Granada 375 der har lavere mast.
>
> Bjarke

Jeg vil da mene, at man får mere ud af at se på sømiletiderne, end lige
P-målet.

Til OP: Søg på websejler.dk for at sammenligne bådenes potentiale. Jeg
tror ikke der er nogen herinde, der kan beregne sejl- og
fartegenskaberne bedre.
Websejler.dk giver, synes jeg, også lidt en ide om, hvilke både der er
mest populære. Og hvilke både i ens klub der er, eller har været målt.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-09-10 19:09

P-målet er et af de mål der har størst indflydelse på sømiletiden. derfor.

Granada 375 ligger typisk på 650
X-372 ligger typisk på 590

Så X'en sejler 10% hurtigere G375. Lyder ikke af så meget, men i let vind er
der større forskel.

Nå... Over an out fra mig. Jeg ville bare genfortælle det jeg ved om G375,
fra en bekendt der har sådan en .....

Bjarke

Fra : HKN

Dato : 26-09-10 20:13

?Jeg havde 2 Granada'er liggende uden på mig her i sommer, og jeg syntes
umiddelbart at pladsudnyttelsen i var nogenlunde ens ift min X-372 (jeg var
nede om læ hos vores nabo), men da vi stak af fra Dragør havn nogenlunde
samtidig, var vi allerede ved Drogden længere fremme end Granada'erne selvom
vi kom sidst ud - så det passer meget godt ift P-målet. Til gengæld tror jeg
at Granada'en ligger mere roligt i søen qua det større deplacement. Mit
umiddelbare indtryk var også at det var samme kvalitet mht aptering o.lign.
Det kunne sagtens være en båd for mig.

Mvh
Henrik

Fra : Unique

Dato : 26-09-10 22:00

Enig! LYS < 1.25 er en dødsejler og kræver en uges ekstra ferie for at
udsejle samme distance.

/c

Fra : Peter_il

Dato : 22-09-10 09:03

On 22 Sep., 15:56, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> [...]
> kontrakt, hvor diverse tilsyneladende selvfølgeligheder er nævnt.
> Vedligeholdelse, brug, udtræden af fællesskabet osv.

Hej Egon,

Tak for input!
Enig. Det gælder om at lave reglerne i fredstid, om man så må sige.
Skulle man senere blive uenige om noget, er det jo fint at have nogle
rammer at være uenige inden for, så at sige

Mvh Peter

Fra : Peter_il

Dato : 27-09-10 09:47

On 22 Sep., 20:24, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:

> ?Jeg håber at du vil have ror på din næste båd

Ha, ha, ja. Det vil nok være det mest praktiske

Og vedrørende X-372. Det kune være en spændende båd, his den kan
findes til en fornuftig pris.
Det vil jeg kigge nærmere på.

mvh Peter

Fra : Peter_il

Dato : 27-09-10 09:48

On 22 Sep., 20:33, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:

> Båden ligger i Korsør.
> Jeg vil se frem til at kunne gi' dig en prøvetur på Storebælt.

Hej Per,
Tak for tilbuddet. Jeg må lige se, om jeg kommer på de kanter, inden
det hele fryser til

Mvh Peter

Fra : Per Kaaber

Dato : 28-09-10 15:25

Peter_il sendte dette med sin computer:

> Hej Per,
> Tak for tilbuddet. Jeg må lige se, om jeg kommer på de kanter, inden
> det hele fryser til
>
> Mvh Peter

Jeg regner med tidligst at tage på land sidst oktober.
Fjern de 3 dots i mailen.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Peter_il

Dato : 27-09-10 09:53

On 24 Sep., 03:27, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
---SNIP---

----SNIP---
> Båden ligger i Helsingør Nordhavn, hvis du skulle være interesseret i
> en prøvetur.

Også et interessant båd. egentlig har jeg ikke tænkt så meget i X'ere,
da jeg nok har troet, at de var for dyre eller sejlet vind og skæve af
hardcore kapsejlere. Men det er nok ikke nødvendigvis sandheden

Og du kommer jo fra en Bianca 26, så du kender til forholdende. Sjovt,
at de lige opgraderede navnet til 28 efter konkursen!

Det kan meget vel være, jeg gerne vil kigge forbi Helsingør, hvis
tilbuddet står ved magt.

Mvh Peter

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-10 02:41

Peter_il wrote:
> On 24 Sep., 03:27, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
> ---SNIP---
SNIP
> Det kan meget vel være, jeg gerne vil kigge forbi Helsingør, hvis
> tilbuddet står ved magt.
>
> Mvh Peter

Det gør det da ...
Så længe den ligger i vandet er du velkommen ...
Kan du "gennemskue" min e-mail-adresse (?), kan du maile mig, når og
hvis det skulle blive aktuelt ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Peter_il

Dato : 27-09-10 09:54

On 26 Sep., 20:09, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> der større forskel.
>
> Nå... Over an out fra mig. Jeg ville bare genfortælle det jeg ved om G375,

Og tak for det!

Mvh Peter

Fra : Peter_il

Dato : 27-09-10 09:58

On 26 Sep., 21:13, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> umiddelbare indtryk var også at det var samme kvalitet mht aptering o.lign.

Hmmm, ja. Det er måske lige der, der kan ligge en afvejning mellem det
sejlsportsorienterede og det mere turvenlige.
Biancaen kræver opmærksomhed ved roret, men det er nok også lidt et
spørgsmål om båden størrelse og vægt, tænker jeg....

Mvh Peter

Fra : Peter_il

Dato : 29-09-10 07:46

On 28 Sep., 03:41, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Hej Flemming,
Jeg er åbenbart ikke klog nok til at afkode din kryptering af
mailadressen
Vil en tur på lørdag være en mulighed?

ring gerne på 40 57 02 36

mvh Peter

Fra : HKN

Dato : 29-09-10 15:34

?Kanelbolle = @

Fra : HKN

Dato : 29-09-10 15:36

?Du er da naturligvis også velkommen til at se/prøve storesøsteren, hvis du
skulle få lyst. Jeg ser at der på Scanboat er et særdeles billigt eksemplar
til salg.

Mvh
Henrik

Fra : Peter_il

Dato : 29-09-10 11:05

On 29 Sep., 16:36, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> skulle få lyst. Jeg ser at der på Scanboat er et særdeles billigt eksemplar

Tak for det tilbud. Det kan bestemt vel være. Hvor holder du til?
Og ja, jeg har også spottet båden hos Scanboat. Det skal lige
undersøges, hvorfor den ser ud til at ligge under markedsprisen.

Kanelbollen havde jeg gennemskuet , men jeg får mailen retur
anyway. Ellers tak for tippet

mvh Peter