Klassisk fejlplacering i trafikken
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-09-10 14:32

Her på vej hjem fra arbejde ligger jeg med bilen et godt stykke bag en
Er6 med en ung gut i noget fint tøj med neongrønne applikationer - alt
i orden der. Men han ligger tæt bag en varevogn der så drejer af til
højre, gutten tøver lidt, men overhaler så varevognen der er halvt
gennem svinget - alle der lå længere bagved (bare ikke
ungersvenden)kunne se at der var en anden varebil der fra højre der
benyttede lejligheden til at smutte ud, og håret rejste sig på hele
hovedet af mig, og jeg forberedte mig på braget, men han får dog
styret indenom varebilen der kommer ud, og har oven i købet tid til at
række fuckfinger af varebilen. Hmmm... tænker jeg lige, godt nok
skulle varebilen fra højre have sikret sig fri bane, men gutten på
MCén burde blive mere bevidst om sin dødelighed, og placere sig så man
kan se ham.

Gad vide om han blev klar over hvor tæt han var på at miste sin
nyerhvervelse, i hvert fald overhalede han frisk højre om længere
fremme hvor der blev tosporet og forsvandt i horisonten.

Hey folkens, sørg for at blive set goddammit!

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Hekto

Dato : 22-09-10 02:39

On 21 Sep., 22:31, Arne Lorenzen <arne.loren...@gmail.com> wrote:

> [...]
> fremme hvor der blev tosporet og forsvandt i horisonten.
>
> Hey folkens, sørg for at blive set goddammit!

Det er den slags der koster forholdvis mange uheld, også med dødelig
udgang. En unødig risiko at tage, bare fordi man VIL frem, koste hvad
det vil ... og det kan koste livet. Det halve splitsekunds
eftertænksomhed kunne redde nogle stykker hvert år.

--

/Hekto

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-09-10 10:40

"Hekto" <hektoblast@gmail.com> wrote in message

> [...]
> det vil ... og det kan koste livet. Det halve splitsekunds
> eftertænksomhed kunne redde nogle stykker hvert år.

Tja - man behøøver ikke nødvendigvis gøre noget (rigitgt) dumt selv for at
komme i alvorlig fare.
For nogle år siden kørte jeg ad Holbæk-landevejen. Klart vejr, dagslys og
det hele.
Da jeg nåede T-krydset hvor du kan dreje under motorvejen og mod (er det)
Frederikssund kom der an lille varevogn fra min venstre side - han skulle
dreje mod Roskilde. Han holdt pænt helt stille og ventede på at jeg
passerede.
Men den gamle "(/#&¤ med blød hat, der kom bag varevognen, skulle dreje i
min retning - og det gjorde han højre om varevognen !
Havde jeg ikke set ham ud af øjenkrogen og på forhånd regnet ham for idiot -
så havde jeg ikke bremset ned i tide og var tværet direkte ind i siden på
ham !
Ham hold stille helt ude i min vognbane, da han endelig reagerede på horn og
lyst fra mig - og han så sgu egentligt ikke rigtigt ud til at fatte hvad der
gik galt.
Heldigvis var jeg da så langt nede i fart at jeg let kunne undvige ham.

Så ja - lad være med at køre som idioter - men regn med at over 90% af de
andre trafikanter er det - så lever du længere....

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Craner

Dato : 22-09-10 17:19

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Så ja - lad være med at køre som idioter - men regn med at over 90% af de
> andre trafikanter er det - så lever du længere....

Det er svært at sige hvad der er rigtig og hvad der er forkert. Nu er jeg 60
og er nok en af dem man siger, at den gamle idiot har først fået motocykel
for 3 år siden og burde måske istedet købe en rolator.
Men selv jeg kan godt ryste på hoved af nogle motorcyklister der kører med
hoved under armen.
Sidste år kørte jeg i bil med en hastighed der var godt oppe over de 80 + på
landevejen fra Aalborg mod Hobro. Lige før Vebbestrup kom der en lyd der
minde om en starfigter der fløj en af det ene vindue og ud af det andet.
Ja undskyld jeg siger det, man farten har ikke varet under de 250 for det
gik fan..... stærkt. Jeg frygte at finde ham lemlæstiget inde i byen
Vebbestrup, men han slap denne gang.
Det kan godt være at ham der kommer fra venstre har forkørselsret, men med
den fart ser man ham sku ikke før han er inde og igennem bilen.
Tænk på derud at de biler der holder og venter vurderer måske mc til 100
(hvis de overhoved ser ham)eller deromkring og altsa ikke til 250.
Husk liver er så kort og man er død alle hulens længe.

vh
Poul

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-09-10 19:59

"Craner" <craner@craner.dk> wrote in message

> [...]
> (hvis de overhoved ser ham)eller deromkring og altsa ikke til 250.
> Husk liver er så kort og man er død alle hulens længe.

Fuldstændigt rigtigt Poul - høj fart snyder mange, når de skal bedømme om de
kan nå ud foran især en mc.
Måske fordi de fleste af os kun har een forlygte ? Tror det er lettere for
mennesker at bedømme fart og afstand hvis man lissom har 2 fikspunkter,
Og jeg kørte forresten ikke nær 280 - den 2½'er Virago, jeg havde dengang,
sku ha meget Viagro for at nå den hastighed

Fra : Armand

Dato : 22-09-10 18:19

Den 21-09-2010 22:31, Arne Lorenzen skrev:

> ...... ligger jeg med bilen et godt stykke bag en
> Er6 med en ung gut .. Men han ligger tæt bag en varevogn der så
> drejer af til højre, gutten tøver lidt, men overhaler så varevognen
> der er halvt gennem svinget.
> alle der lå længere bagved kunne se at der var en anden varebil der
> frahøjre benyttede lejligheden til at smutte ud, og håret rejste
> sig på hele hovedet af mig, ..........
>godt nok skulle varebilen fra højre have sikret sig fri bane, men
> gutten på MCén burde blive mere bevidst om sin dødelighed, og placere
> sig så man kan se ham.

- - - Og ikke mindst selv kan orientere sig foran større køretøjer!

Jeg så for år tilbage et engelsk kampagne-indslag hvor kameraet netop
fulgte efter en motorcyklist der længe lå og lurede på at kunne komme
forbi en let lastvogn med alukasse på en snæver engelsk sognevej -
Første reelle mulighed kommer da bilen blinker (der der herhjemme
svarer) til højre men også dér kører en bil fra sidevejen ud foran den
svingende!
Pointen var uventet blandt de fleste der så videoen og situationen
frembød et fælles gys selvom 'billedet var spejlvendt' =

Faktisk blev jeg engang selv slagtet i en lignende situation:
En modkørende fragtbil overser/klemmer mig ved et vejarbejde i háns
vejside og hans bagvedkørende der skal til venstre ind af en indkørsel
konkluderer fragtbilens handling og den sparsomme plads mellem ham og
kantstenen som at der er frit til at svinge - Men han kom kun halvt over
før min XS11-traktor var plantet inde i siden lige foran bagakslen.
Retroperspektivt skulle jég have frygtet den skjulte trafik, men min
opmærksomhed var tildelt den sparsomme plads der var levnet og frygt for
at kikse en max-bremsning og vælte ind under den modkørende, så jeg
havde kun akkurat taget farten af ved impact

--
Armand.

Fra : Casper

Dato : 22-09-10 17:03

On Sep 22, 7:19 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> at kikse en max-bremsning og vælte ind under den modkørende, så jeg
> havde kun akkurat taget farten af ved impact

Jeg har været i den modtagende ende, når man krydser Atlas i Morokko,
er der en strækning hvor der er fuldt optrækkede linier over ca. 20
km, jeg kom om det totalt blindt hjørne, hvor der var en bus på min
venstre side, og en bil i den højre vejbane (min side af vejen), jeg
når lige at få rettet traktoren op, før idioten snitter min venstre
kuffert.... Føren af bilen kommer ud, og brokker sig over at jeg har
skrammet hans bil.

En af dem jeg køret med på dette tidspunkt er en tidliger
politibetjent fra England (ca. 195 cm, og normalt ganske afslappet),
var meget tæt på at sende ham ud over klippe kanten.

Det er desværre ikke kun motorcykelister som nogle gange har lidt for
travlt.

Jeg tog det meget afslappet resten af turen.

Min tidliger instruktør (i Holland) som også giver advanceret køre
kurser, sagde mere end engang at man skal være meget god for at
udnytte MC'en mere end ca 50% af hvad den kan, det som giver problemer
er fordet meste frygt, eller uopmærksomhed - og han har ret, jeg har
flere gange oplevet at de interessant situationer jeg har haft (et par
stykker er jeg ikke specielt glad for at huske), har fordet meste
været pga. af uopmærksomhed. Efter jeg har fået traktoren er jeg
blevet tvunget til at tænke da den ikke er så speciel hurtig, og det
har gjordt at jeg ikke lander i dumme situation så tit....

Casper
R1200GSA

Fra : Michael Olsen

Dato : 24-09-10 15:50

> Hey folkens, sørg for at blive set goddammit!

Sidste dag kørte jeg bag en MCist som absolut må være nybegynder,
Mcisten kørte så tæt på den forankørende at det var muligt at polere
den forankørendes kofanger, desuden var placeringen helt til højre,
måske har personen kørt knallert før og lige fået MC kørekort.
Her sidste dag snakkede jeg med svogers kæreste som er ved at
tage MC kørekort, der begyndte jeg at snakke om kontrastyring og
kombinationsbremsning, hun anede ikke hvad jeg snakkede om,
måske skulle de snakke lidt om de ting + placering til teoritimerne.

--
Hilsen
Michael Olsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-09-10 00:08

> [...]
> den forankørendes kofanger, desuden var placeringen helt til højre,
> måske har personen kørt knallert før og lige fået MC kørekort.

Eller også havde han slet ikke kort?

> [...]
> kombinationsbremsning, hun anede ikke hvad jeg snakkede om,
> måske skulle de snakke lidt om de ting + placering til teoritimerne.

Jeg havde heller ikke hørt om kontrastyring før til bronzekursus. Eller
jeg havde hørt udtrykket, men vidste ikke helt hvad det dækkede over før
jeg selv fik prøvet det aktivt.

Kombinationsbremsning? Er det hvordan man skal bruge for- og bagbremse
samtidigt? For det lærer man da når man tager kort, selv om lige det ord
måske ikke bliver brugt.

På min CBF kan man næsten bare banke bremserne i bund, for det er svært
at blokere baghjulet, så ringe bremser den (nu ser vi lige et øjeblik
bort fra at der også er ABS, som tager fat hvis det mod forventning
lykkes at få blokeret det. . Men hvis man laver en hård opbremsning
med forhjulet samtidigt, så skal der selvfølgeligt ikke så meget til.

--
Mvh. Martin

Fra : Michael Olsen

Dato : 27-09-10 17:18

> Kombinationsbremsning? Er det hvordan man skal bruge for- og bagbremse
> samtidigt? For det lærer man da når man tager kort, selv om lige det ord
> måske ikke bliver brugt.

Måske hedder det noget andet, men det er som du skriver,
brug af for- bagbremse samtidigt.

> [...]
> få blokeret det. . Men hvis man laver en hård opbremsning med
> forhjulet samtidigt, så skal der selvfølgeligt ikke så meget til.

Det lyder sært at den bremser så ringe,
ville tro at hvis du trådte bremsen i bund skulle ABS slå til hver gang
for at undgå at den blokerer.

--
Hilsen
Michael Olsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-09-10 17:49

> Det lyder sært at den bremser så ringe,
> ville tro at hvis du trådte bremsen i bund skulle ABS slå til hver gang
> for at undgå at den blokerer.

ABS'en slår skam også til når baghjulet blokerer, men der skal bare
presses ret hårdt på pedalen før man når det punkt, ihvertfald på tør
asfalt. Det bunder vel i en småt dimensioneret bagbremse, og det er vist
ret generelt for CBF600/CB600. På min forhenværende FZ6 var bagbremsen
også ret ringe, så jeg antager at det nok er meget normalt på nyere
motorcykler. Skiven bagpå er heller ikke ret stor.

På min første MC, en XS400 Seca fra 83 kunne jeg ret nemt blokere
baghjulet, men det var tromlebremse, så den var lidt sværere at dosere
samt at få til at slippe igen når den først blokerede.

--
Mvh. Martin

Fra : Armand

Dato : 29-09-10 23:28

Den 27-09-2010 18:48, Martin Sørensen skrev:

> [...]
> baghjulet, men det var tromlebremse, så den var lidt sværere at dosere
> samt at få til at slippe igen når den først blokerede.

Når man ser hvordan de fleste moderne motorcykler kan "stoppie" er der
jo heller ikke meget behov for en kraftig bagbremse.

Og med ABS ser jeg det som en klar fordel at man fra starten kan lægge
et hårdt baganker hvorefter at ABS'en regulerer dér i takt med behovet
når forbremsen også bruges!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-09-10 08:22

Michael Olsen wrote:

> måske skulle de snakke lidt om de ting + placering til teoritimerne.

Eller blot lære at et kørekort ikke betyder at man kan køre, men at man nu
lovligt må begynde at lære, og øve sig i, at køre.

/jim