Hvordan renoveres en wc kumme, som er angr~
Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 21-09-10 20:12

Vi har meget kalkholdigt vand, som medfører at bunden i vort wc får en
kedelig brun farve, som vi godt nok kan fjerne med en kalkfjerner og som vi
derpå forsøger at slibe ned, bl.a. ved at give det lidt acetone for til
sidst at male det med en hvid flise-maling, som desværre skaller af.
Findes der en hvid maling, som ikke skaller af?
Og er der en bedre måde at gribe sagen an på end den anførte?
I vores malerforretning siger de, at der ikke findes nogen maling.
Vi vil være glade for et godt tip.
Mvh
Gingko

Fra : Max

Dato : 21-09-10 20:20

Hej gingko

> Og er der en bedre måde at gribe sagen an på end den anførte?

Hvorfor ikke bare skifte kummen ?

Max

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 22-09-10 01:23

">> Og er der en bedre måde at gribe sagen an på end den anførte?

> Hvorfor ikke bare skifte kummen ?
>Mvh
> Max

Med håndværkerudgifter er det vist en halvdyr fornøjelse at udskifte.
Jeg har vist ikke udtrykt mig klart nok, med lidt besvær kan jeg få kalken
af, men så opstår problemet, hvad kan jeg male med, for malingen skaller af
?
Mvh
Gingko

Fra : Armand

Dato : 21-09-10 21:27

Den 21-09-2010 21:11, gingko (fjern NOSPAM) skrev:
> [...]
> Og er der en bedre måde at gribe sagen an på end den anførte?
> I vores malerforretning siger de, at der ikke findes nogen maling.

Er kummen stadig misfarvet har jeres afkalker ikke været effektiv nok :-|
Citronsyre, evt. i pulverform; alm. 32% eddikesyre fra supermarkedet
eller ligefrem 30% saltsyre - altsammen med god tid til at virke i
(igennem arbejdsdagen eller over natten?) og med husholdningsfilm
trukket over kummen for lugtens skyld, skulle kunne gøre det. Er det så
slemt som beskrevet, så start blodt med det hidsigste (á saltsyren) og i
værre fald over flere gange!

Det skulle ikke være nødvendigt at efterbehandle med lak eller andet når
fajancen er fri for alt(!) kalk, men nu kan det være nødvendigt at slibe
grundigt i den malede overflade for at syren kan komme til kalken.
Er der først én gang kommet bund i sagerne skulle en jævnlig tur med den
milde citronsyre kunne holde kalken nede.

Der er meget delte meninger om hvorvidt magneter virker på kalk i
vandet, men for dit vedkommende synes jeg at det må være et forsøg værd
med en tilfældig kraftig magnet på tilslutnings-ledningen til cisternen
- Det vil hurtigt vise sig om det har en effekt eller ej!

--
Armand.

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 22-09-10 01:28

> [...]
> tilfældig kraftig magnet på tilslutnings-ledningen til cisternen - Det vil
> hurtigt vise sig om det har en effekt eller ej!

Tak for svaret. Vi kan godt nok fjerne kalken, men vi synes det er
nødvendigt efterfølgende at male,
og her falder malingen af, og så bliver spørgsmålet, om der findes en form
for maling, som ikke skaller af, for det er lige det den gør hos os ??
Mvh
Gingko

Fra : Benny Andersen

Dato : 21-09-10 23:27

On 21 Sep., 22:26, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> eller ligefrem 30% saltsyre - altsammen med god tid til at virke i

30% saltsyre hører ikke til de remedier man bør anvende indendørs i en
almindelig bolig - udover sundhedsfaren er dampende ætsene - angriber
metal.
Jeg husker en gang jeg blev sat til at afsyre noget mur indvendig i en
trappeopgang. Der kom et sjak elektrikere forbi og stillede sig op og
kiggede - 'er det ikke saltsyre du bruger' spurgte den ene - 'det må
du ikke bruge indvendigt - vi havde en sag over i Silkeborg hvor al
installation - simpelhen alle kabler blev flået ud og skiftet fordi
man havde brugt saltsyre indvendigt'
Ved frokost hvor entrepenøren sad og spiste med fortalte jeg det
videre. Hans kommentar: 'vi har aldrig haft andet problemer med de
elektrikere'

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 22-09-10 10:26

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Ved frokost hvor entrepenøren sad og spiste med fortalte jeg det
videre. Hans kommentar: 'vi har aldrig haft andet problemer med de

Tak for svaret.
Jeg er imponeret over, når fagfolk giver råd, men som ikke-fagmand er
det pokkers vanskeligt at argumentere.
Men som jeg ser det, så enten skal vi bekoste en ny kumme plus betale
håndværkerudgifter (sådan som Max har anbefalet), og hvad koster så det?
eller også skal jeg gå ind i, hvad nogle elektrikere mener om saltsyre -
eller jeg skal (som Armand skriver om) prøve på at forklare, at med
gode fingerkræfter og brug af en kalkfjerner kan jeg godt nok få bugt med
kalken. Jeg har købt en o,5 liter plastic-beholder med BORUPs tyktflydende
kalkfjerner, som ufortyndet påføres kalken, lad sidde og virke (det gjorde
vi et helt
døgn), hvorpå vi fjernede den med en klud. Hertil er alt OK, problemet
opstår
når vi efterfølgende gerne vil male bunden af kummen med noget hvis maling.
Her afviser malerforretningerne, de har ikke noget at tilbyde. Så prøvede vi
Silvan,
som uden at garantere for resultatet foreslog en "plasti-kote - projekt
paint"
(sådan står der på plastic-beholderen) samt: HI-GLOSS, FLISE-MALING
(selvgrunder dækmaling), men trods bedste forsøg på at påføres det
forsigtigt er resultatet, at efter et døgns tørretid, smuldrer det og glider
af
9 små strimler, så det kan vel ikke være løsningen.
Og så er spørgsmålet, findes der virkelig ikke noget, fx en hvid emalje, som
professionelle håndværkere bruger. Vi er parate at prøve endnu engang, hvis
ikke
vi ligefrem skal købe en ny kumme.
Mvh
Gingko

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-10 10:39

> [...]
> som
> professionelle håndværkere bruger. Vi er parate at prøve endnu engang,

Jeg har et badekar årgang 1940 hvor nogen før 1996 har forsøgt at male det.
Det lignede lort da vi flyttede ind og det gør det stadig.... Jeg undersøgte
engang om det kunne lade sig gøre at male badekaret igen, men endte med at
opgive ...

Et par hints/links:
- Bison Flydende Emalje fra Borup Kemi
- http://sani-shine.dk/
-
http://www.brandonmarketing.co.uk/index.php?productID=115&PHPSESSID=aa1117e91d1d3fd4725e22c1dae0c416

Fra : Armand

Dato : 22-09-10 18:01

Den 22-09-2010 11:25, gingko (fjern NOSPAM) skrev:

> [...]
> professionelle håndværkere bruger. Vi er parate at prøve endnu engang, hvis

Hvis man kunne opnå et hygiejnisk godt resultat med maling (selv
to-komponent, som ved billak) sad vi alle og sked på billige blik-tønder
der var malede :-|
Især fordi man er kommet langt omkring coating med 'arbejdende'
enzym-holdige lag er plast ved at blive et godt alternativ til
porcelænet, men dét er især fordi at coatingen ikke nødvendiggør brug af
skrappe midler og stive børster til rengøring af plastoverfladen.

Hvis ikke at det er fordi at emalje-overfladen ér ødelagt af slibning,
vil jeg stadig påstå at hvis i føler behov for at hvidlakere har
afkalkningen endnu(!) ikke været effektiv nok.
Jeres problemer taget i betragtning synes jeg at i skulle give kummen en
nat med saltsyre (og det med husholdningsfilmen er ligesåvel p.g.a.
syredampe i miljøet (el-installationerne bl.a.) som i svælg og lunger!)
og endnu en tur eller to hvis det ser ud til at bide lidt bedre end hvad
i hidtil har brugt!

--
Armand.

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-09-10 20:41

> [...]
> Her afviser malerforretningerne, de har ikke noget at tilbyde. Så prøvede vi

Som flere har forsøgt at forklare, ligger dit problem her.
Der er 2 muligheder:
1. det er ikke renset godt nok, så der er stadig kalk som skal fjernes.
2. det er renset FOR godt. Dvs at emaljen, rettere: glasuren er slebet af.

i tilfælde 2 kunne man tænke sig at male istedet. DET DUR IKKE. glasuren
på et porcelænstoilet er brændt på porcelænet med omkring 1300 grader,
og kan ikke repareres uden en ny brænding.

normalt vil glasuren ikke skades af kemiske midler, derfor kan renses i
rigt mål i tilfælde 1, sålænge at man mekanisk ikke skader glasuren.

finn

Fra : Benny Andersen

Dato : 21-09-10 23:06

Hvis du havde været interesseret i vurderinger ville jeg sige at det
toilet er allerede ødelagt.

Der er intet som kan holde dernede som ikke kommer til at ligne lort -
spild af tid og penge at forsøge

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 22-09-10 09:55

Hvis du havde været interesseret i vurderinger ville jeg sige at det
toilet er allerede ødelagt.

Der er intet som kan holde dernede som ikke kommer til at ligne lort -
spild af tid og penge at forsøge

Tak for svaret. Det må jeg tænke over.
Gingko

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-09-10 17:04

> [...]
> sidst at male det med en hvid flise-maling, som desværre skaller af.
> Findes der en hvid maling, som ikke skaller af?

Nej. Og din første fejl var at slibe. Det må få en blød børste, og hjælper
det ikke, så skal der mere afkalker til. Om du bruger edikesyre eller noget
andet er for så vidt ligegyldigt, bare det er en syre.

Når du får en ny kumme, så giv den et skvat edikesyre natten over en gang om
ugen. Det vil holde kalken væk.

Mvh Maria

Fra : nielsen

Dato : 23-09-10 13:28

....snip ...

En ny kumme kan fås for ca. 500,-
Aner ikke hvor lang tid en vvs'er skal bruge for at montere den, men det kan
vel ikke blive mere end en time.
Ser man på den udgift i forhold til hvor mange penge der hidtil er brugt på
rensemidler og maling, - og 'ginko' vil endda bruge endnu flere penge på det
umulige forsøg på at male porcelæn, - så ved jeg godt hvad jeg ville
vælge...

Fra : TGJ

Dato : 23-09-10 19:09

"nielsen" <jeg-vil-ikke-h@rudekuvert> skrev i meddelelsen
> vel ikke blive mere end en time.

Må man ikke selv skifte det?

/Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-09-10 19:16

> Må man ikke selv skifte det?

Jo, og det er faktisk ikke ret besværligt. Det svære er at finde en kumme,
der passer til gulvet, hvis der ikke er lagt klinker under den gamle.

Mvh Maria

Fra : Pia

Dato : 22-09-10 11:11

On 22 Sep., 19:00, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> syredampe i miljøet (el-installationerne bl.a.) som i svælg og lunger!)
> og endnu en tur eller to hvis det ser ud til at bide lidt bedre end hvad

Jeg undrer mig bare over en helt anden ting i den forbindelse. Hvordan
har faldstammen etc. det efter en omgang saltsyre? Det skal jo ud den
vej.

Pia

Fra : Armand

Dato : 22-09-10 18:23

Den 22-09-2010 19:10, Pia skrev:

> Jeg undrer mig bare over en helt anden ting i den forbindelse. Hvordan
> har faldstammen etc. det efter en omgang saltsyre? Det skal jo ud den
> vej.

Det er ½l 30% saltsyre der skylles ud med 10 liter vand, så så aggresivt
er det heller ikke og har det haft en virkning på kummens kalk er biddet
også aftaget i samme forhold!
I skepsis kan man have en spandfuld vand stående som man hælder i kummen
efter at have skyllet ud og derefter skylle en gang ekstra.

--
Armand.

Fra : Benny Andersen

Dato : 23-09-10 02:25

> [...]

> nat med saltsyre (og det med husholdningsfilmen er ligesåvel p.g.a.
> syredampe i miljøet (el-installationerne bl.a.) som i svælg og lunger!)

Saltsyre ødelægger porcelænglasurens overflade - det 'åbner' den så
den bliver meget mere modtagelig.
http://www.domea.dk/_maga%5Ctipsogtricks.pdf

Følgende kan købes på Peter Bangsvej, 2000 Frederiksberg:
http://www.r-c.dk/Datasheets/31-12-2006174002Supply%20kalfjerner%20ekstra.doc

Anvendes ufortyndet og der skrures med fin nylonfilt skuresvamp på den
i forvejen våde kalkbelagte porcelæen. Der skures straks og mere
kalkfjerner tilføjes når den anvendte kalkfjerner ikke længere skummer
(fordi syredelen er brugt) - der skrures sålænge overfladen føles ru
(er kalk) - sorte syrefaste gummihandsker anvendes.

Fra : Benny Andersen

Dato : 23-09-10 13:03

On 23 Sep., 20:08, "TGJ" <somewh...@theinternet.com> wrote:

> Må man ikke selv skifte det?
>
> /Thomas

jo
http://www.sik.dk/Forbrugere/Gas-og-vvs/Goer-det-selv-vvs/Hvad-maa-man-selv-lave-af-vvs-arbejde

anbefaling:
Tilslut vandet, før det er fastskuet og fuget - jeg har set flere nye
toiletter der ikke skyller ordentligt. Fagmanden er her bedre stillet
- der bliver byttet uden dikkedarer hvorimod man som privat skal ned
overbevise Silvan eller jem og fix som måsker lægger ud
mistænkliggørelse, men det er bare om at holde på sin ret. Et toilet
skal skylle så der kommer vand ud hele vejen rundt - også fortil og
med en rimmelig kraftig vandstrøm.

Der findes to fastgørelsesmåder for gulvplacerede toiletter- om begge
gælder:
Toilettet klodses op på 4 kiler (stumper af knudsen kiler kan
anvendes) så det er i vage og det hviler på alle 4 kiler. Kilerne skal
være trukket lidt fra ydersidens kant, men stadig have en anlægsflade
mellem gulv og toilet. Derefter en af følgende:

a) den gammeldags
Det fastskrues med plugs i gulvet - de spændes kun til fuld kontakt
med porcelænet. Der fuges med lyncement - det går hurtigt så hav
fugeske spartel og afvaskningsremedier klar og har man ikke prøvet det
før så læg lige en konservativ strategi!

b) fastlimning (altså uden skruer)
fastlimning med silikone holder fint og det behøver ikke at være et
dyrt toilet model til fastlimning (uden huller) - de små hvide
'knabber' til skruerne limes fast med en klat silikone