Hjemmeavlede bønnefrø?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 21-09-10 14:56

For en del år siden lykkedes det mig at gemme nogle bønnefrø til næste
sæson. Spiringsprocenten var imidlertid meget lav.
Hvordan gør man det på den helt rigtige måde?

Jeg har nogle ideer:

1. De største bælge skal blive på planten til dagen før frøene falder ud af
sig selv, eller: Må de godt plukkes før?
2. De fleste af plantens blade skal plukkes af nu, for at få mest mulig luft
og sol omkring bælgene inden de plukkes?
3. De plukkede bælge skal tørres et lunt sted indendørs, eller: Frøene skal
pilles ud inden de tørres?

Hvis du har erfaring / ved noget om dette, må du meget gerne komme med gode
råd.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Tom Andersen

Dato : 21-09-10 15:44

"Poul F. Andersen" <paogbaUKRUDTET@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal pilles ud inden de tørres?
>
> Hvis du har erfaring / ved noget om dette, må du meget gerne komme med

Jeg har god spire-% ved :

- at høste bælgene, når de er modne*
- at tørre dem luftigt i stuen (eller ved 20°C) spredt ud på en avis til
bælgene er lette at mase / er sprøde og høste frøene
- at opbevare frøene i køleskab til foråret
- at så når jorden er varm i maj / juni

*typisk når planten begynder at sygne hen - evt. kan du vente til plante og
bælge er visne, men sker det først i en våd periode stiger risikoen for
skimmel / råd

_Husk at bønner sået for tidligt / i kold jord er en sikker årsag til lav
spire-%_!!!

God fornøjelse

Tom Andersen