låsecylindre
Fra : cykelsmeden

Dato : 20-09-10 16:55

Jeg har før tænkt at skifte mine låsecylindre til nyere m/7 stifter, men
ikke kommet igag, da jeg synes 1.200+ er lidt val rigeligt!

Nu ser jeg lige at Biltema har 3cylindre/7 med 5 nøgler til 320,-
hvilket jeg synes er billigt.

så:
1. er låsecylindre(ovale) standard (også i længde)?
2. er der kvalitetsforskelle fra ruko/yale etc.?

finn

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-09-10 17:36

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> 2. er der kvalitetsforskelle fra ruko/yale etc.?

Ja, endda meget stor forskel. De billige kineser låse der sælges i f.eks.
Biltema, kan slet ikke sammenlignes med Ruk og Yale.
Jeg tror også du vil få problemer med dit forsikringsselskab, du får indbrud
og hoveddøren kun er forsynet med sådan noget billig lort.

Jeg er overbevist om at der er mere sikkerhed i at beholde din gamle Ruko
lås med 5 stifter, frel for at udskifte den med en 7 stiftet kineserlås.

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-10 07:51

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev

> [...]
> lås med 5 stifter, frel for at udskifte den med en 7 stiftet kineserlås.

Det lyder som om du har meget styr på de dele.
Hvor produceres Ruko- og Yalelåsene?

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-09-10 09:25

Firstname Lastname wrote:

> Det lyder som om du har meget styr på de dele.

Lyder som ironi...?

> Hvor produceres Ruko- og Yalelåsene?

Uden at vide det konkret, så gætter jeg på, at både Yale og RUKO får
produceret låse i Kina. Men det sker under egendikteret kvalitetskontrol, og
efter europæiske standarder. At sammenligne de produkter med kinesernes
"hjemmelavede" ting, er ikke fair.

Det gælder mange ting, lige fra skruer, bolte og gevindstænger fra både
Indien og Kina til mærkevarer...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-09-10 09:39

Den 22-09-2010 10:24, Carsten Stage skrev:

> [...]
> produkter med kinesernes "hjemmelavede" ting, er ikke fair.
>
> Det gælder mange ting, lige fra skruer, bolte og gevindstænger fra både
Jeg har taget svarene til efterretning, og suser ikke bare hen og
investerer.

Til gengæld har jeg ofte set at producenterne af mærkevarerne, i
produktionspauser producerer videre på samme produkt, bare udet
logo/brand, og disse sælges videre til netop store kæder.

Det kunne være jeg skal investere i en enkelt cylinder først, og hvis
den er "god nok" efterfylde med et dobbeltsæt.

finn

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-10 10:08

"Carsten Stage" <camping@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder som ironi...?

Det var vel egentlig mere et lille skævt smil. Man skal altid være varsom,
når folk bliver meget kategoriske.

Men som du selv skriver, så produceres jo det meste ude i øst - også
mærkevarer, og det var egentlig blot min pointe - at alt fra Kina er ikke
kineserskrammel.
Naturligvis skal man tænke sig om - og netop forsikringsdelen skal tages
ganske alvorligt.
Det er et dumt sted at spare pengene, når det nu netop er værdier, man vil
sikre.

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-09-10 10:11

Firstname Lastname wrote:

> Det var vel egentlig mere et lille skævt smil. Man skal altid være
> varsom, når folk bliver meget kategoriske.

Jeps - specielt her, hvor man ikke har kropssproget til hjælp.

> ... og det var egentlig blot min pointe - at alt fra Kina er
> ikke kineserskrammel.

Nej da - men jeg forsøger nu alligevel, af flere forskellige årsager, at
undgå ting fra Kina, omend det er svært.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-09-10 11:25

"Firstname Lastname" <None> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men som du selv skriver, så produceres jo det meste ude i øst - også
> mærkevarer, og det var egentlig blot min pointe - at alt fra Kina er ikke

Det var nu heller ikke sådan jeg mente.
Jeg er fuldstændig klar over at mange af de store kende mærker udvikles her,
men produceres i fjernøsten.
Det jeg mener er at der importeres en masse efterligninger fra fjernøsten,
som ved første øjekast ligner, men oftest er af en helt anden kvalitet og
billige materialer, hvilket afspejles i prisen.
Jeg har et par gange prøvet at købe en billig hængelås, som ligner en Ruko
på en prik. En kunne åbnes blot ved at hive i bøjlen, en anden kunne brækkes
op med en pind.

Fra : Henning

Dato : 22-09-10 14:26

On Mon, 20 Sep 2010 17:55:18 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>ikke kommet igag, da jeg synes 1.200+ er lidt val rigeligt!
>
>Nu ser jeg lige at Biltema har 3cylindre/7 med 5 nøgler til 320,-

Hm, hvor meget har du bag dine låse? Indbo for ~1.500.000? Er 800
kroner så ikke ligegyldigt - det svarer til at folk køber en flot bil
men sparer vinterdækkene væk

Fra : CC

Dato : 22-09-10 14:55

Den 20-09-2010 17:55, cykelsmeden skrev:
> [...]
>
> så:
> 1. er låsecylindre(ovale) standard (også i længde)?
> 2. er der kvalitetsforskelle fra ruko/yale etc.?

Der er helt sikkert forskel i kvaliteten, når du ser på prisen.

Spørgsmålet er ikke om låsen kan holde tyven ude, men hvor længe
låsen/døren kan holde tyven ude. Spørgsmålet er også om den enkelte lås
er f & p godkendt.

Dette er udmærket beskrevet her:
http://www.bagger-laase.dk/42_låsesikkerhed.htm.

Da jeg skiftet låse for et par år siden spurgte jeg låsesmeden hvad
forskellen var på hans cylinderen (Ruko) og de cylindere jeg kunne købe
i byggevaremarkedet.
Svaret var, at der ikke er forskel på låsene, men dem der bliver leveret
til byggevaremarkedet, er stifteren i låsen maskinpakket.

Låsesmeden bytter om på stifterne, så låsen er vanskeligere, at dirke
op. Om det er et salgstrick ved jeg ikke, men jeg købte hos låsesmeden.

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-09-10 18:33

Den 22-09-2010 15:54, CC skrev:

> Låsesmeden bytter om på stifterne, så låsen er vanskeligere, at dirke
> op. Om det er et salgstrick ved jeg ikke, men jeg købte hos låsesmeden.
Se det var en værdifuld information!
- intet er lettere end at bytte stifter

finn

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 22-09-10 23:56

cykelsmeden wrote:
> [...]
>
> så:
> 1. er låsecylindre(ovale) standard (også i længde)?
> 2. er der kvalitetsforskelle fra ruko/yale etc.?

Nye låse er forhåbentlig en engangsudgift.

Holder du dig til det et anerkendt mærke er det ikke noget problem at få
ekstra låsecylindre kodet til eksisterende nøgler - ej heller at få dem
alle kodet om til nye nøgler.

Jeg har købt låse til huset i to omgange af 600 systemet fra Ruko med 6
eller 7 stifter.

Første gang var det bare en pakke med to cylindre da min kones
nøglebundt med nøglen til de gamle 500-system låse forsvandt et par
timer på hendes arbejde og vi ikke turde andet end at skynde os at sætte
nye cylindre i yderdørene.
Anden gang kom der en omkodning af to ekstra cylindre oven i prisen på
pakken da vi fik nye yderdøre med en ekstra lås på hver der kun kan
betjenes udefra, altså to låse på hver dør.

Filosofien er at tyven altid kan komme ind hvis han vil men vi kan sende
et signal om at det kan blive besværligt at komme ud igen hvis han skal
have noget stort med ud.

I forhold til hvad har i huset er Garant-låsene fra Ruko vist overkill
og den dag hvor det er blevet nemt at dirke system-600 op er der nok
kommet noget nyt der kan erstatte dem.

/Lars