Problematisk start per cd
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-10 02:52

Et problem, som jeg ikke kan løse.

Jeg skal starte en linux-maskine per cd (den har fået lov at arve et par
gamle harddiske.)

Den er ikke til at hugge eller stikke i.

Jeg forsøgte med en kubuntu-cd. Men selv men kerneparametre som
"init=/bin/bash" ville den ikke starte. Før hd-skiftet kørte den fint.

--
Lars Kongshøj
Oracle- og Unix-konsulent søger opgaver- freelance eller fastansættelse

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-10 03:24

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Jeg forsøgte med en kubuntu-cd. Men selv men kerneparametre som
> "init=/bin/bash" ville den ikke starte. Før hd-skiftet kørte den fint.

Hvor langt kommer den?

Mit bud er at den ikke kan finde den disk uuid der står i - er det
/etc/fstab - at den skal bruge, og derfor ikke kan få fat i sin
rod-partition.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-10 10:36

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100920 skrev:

> Hvor langt kommer den?
>
> Mit bud er at den ikke kan finde den disk uuid der står i - er det
> /etc/fstab - at den skal bruge, og derfor ikke kan få fat i sin
> rod-partition.

Problemet viser sig at være en harddisk, der stort set har opgivet
ævret. Er der nogen steder i DK, man kan få lavet backup af sådan en,
eller skal man til Norge?

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-09-10 07:04

On 21 Sep., 11:36, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> Problemet viser sig at være en harddisk, der stort set har opgivet
> ævret. Er der nogen steder i DK, man kan få lavet backup af sådan en,
> eller skal man til Norge?

Da jeg sidst tjekkede dette for en del år siden, var det umuligt for
almindelige mennesker at betale. Men som alt andet er det nok også
faldet i pris.

Vil ikke promote nogen bestemt, dertil har jeg ikke nok viden, men en
Google søgestreng kan måske også gøre det:
http://www.google.dk/#q=genskab+%C3%B8delagt+harddisk+pris&hl=da&source=lnt&tbs=lr:lang_1da&lr=lang_da&sa=X&ei=bayYTNWNLseOOPua6fEM&ved=0CBEQpwU&fp=393aed6e8a8e8a12

MVH
Rune Jensen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-10 15:38

> [...]

> Problemet viser sig at være en harddisk, der stort set har opgivet
> ævret. Er der nogen steder i DK, man kan få lavet backup af sådan en,

Kondolerer. Jeg kender desværre ikke slige steder, så jeg kan ikke
hjælpe.

Måske skulle du nævne "rsync" for maskinens ejermand, til den næste
disk?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-10 17:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100921 skrev:
> [...]

Tak til jer både Thorbjørn og Rune.

> Kondolerer. Jeg kender desværre ikke slige steder, så jeg kan ikke
> hjælpe.

Ibas er pissedyre, og jeg gider ikke bruge tid/penge på at få den til
Oslo og hjem. Jeg håber selv at få liv i den,

> Måske skulle du nævne "rsync" for maskinens ejermand, til den næste
> disk?

Ejermanden sidder ca 40 cm fra skærmen og hedder Lars. Hvis man har kun
én server, er det så ikke bedre at lave backup til dvd? Desværre sker
dette ikke så jævnligt som ønskeligt i ferietiden. Og særligt
irriterende at mine computerproblemer altid opstår mens jeg er i Hamborg.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-10 19:25

Den Tue, 21 Sep 2010 18:47:29 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> [...]
> dette ikke så jævnligt som ønskeligt i ferietiden. Og særligt
> irriterende at mine computerproblemer altid opstår mens jeg er i Hamborg.

Jeg bruger en USB-harddisk til backup.

Er DVD ikke 4 hhv. 9 GB? Der skal en del af dem til at tage backup
af bare en gammel 160 GB harddisk.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-10 18:15

Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> dette ikke så jævnligt som ønskeligt i ferietiden. Og særligt
> irriterende at mine computerproblemer altid opstår mens jeg er i Hamborg.

Nå, nu er så langt at jeg har lidt liv i disken, men ikke kan boote fra
den. Men konsollens meddelelser indikerer at der behov for at køre
badblocks - men er det indbygget i fsck?

Jeg vil forsøge at boote på cd.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-09-10 18:26

On Tue, 21 Sep 2010 19:15:25 +0200
Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Nå, nu er så langt at jeg har lidt liv i disken, men ikke kan boote fra den. Men konsollens meddelelser indikerer at der behov for at køre badblocks - men er det indbygget i fsck?

Prøv at hente seneste udgave af systemrescuecd. Den indeholder dette
værktøj: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

http://www.sysresccd.org

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-10 19:01

Michael Rasmussen skrev:

> Prøv at hente seneste udgave af systemrescuecd. Den indeholder dette
> værktøj: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
>
> http://www.sysresccd.org

Tak - men dette værktøj ser ud til at være målrettet softwarefejl. Jeg
mistænker at der har været head crash ifm. en flytning af serveren.
Nogen, der har noget at tilføje?

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-10 19:26

Den Tue, 21 Sep 2010 20:00:59 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> Tak - men dette værktøj ser ud til at være målrettet softwarefejl. Jeg
> mistænker at der har været head crash ifm. en flytning af serveren.
> Nogen, der har noget at tilføje?

Prøv at kigge på ddrescue.

Jeg har aldrig selv brugt den, men den er netop beregnet til diske der
ikke har det så godt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-09-10 18:09

Michael Rasmussen skrev:

> Prøv at hente seneste udgave af systemrescuecd. Den indeholder dette
> værktøj: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
>
> http://www.sysresccd.org

Tak til alle

Jeg valgte at anvende denne cd, som viste sig langt mere anvendelig end
den kubuntu, jeg lige havde ved hånden.

En badblocks kørt fra den viste mange, men nok under 100 dårlige
sektorer på systemdisken. Er det kritisk? Jeg tror at det ikke skyldes
at disken er af at stå af, men at den er kommet til skade under flytning
af computeren. Problemet er også at disse få sektorer huser programmer
som init og bash.

Hvad gør jeg?

Mvh. Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 23-09-10 18:26

Den Thu, 23 Sep 2010 19:09:15 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> [...]
> at disken er af at stå af, men at den er kommet til skade under flytning
> af computeren. Problemet er også at disse få sektorer huser programmer

En disk har en større mængde sektorer som kun er tilgængelige for
disken selv. Når disken finder en bad sector, overtager en af disse
arbejdet, så brugeren vil slet ikke se bad sectors. Før der er så mange
at disken løber tør for "reserve-sektorer".

Der er altså mange flere end dem du ser.

Anbefalingen er derfor at udskifte disken når man begynder at se
bad sectors. Hvor optimistisk du er, er naturligvis op til dig...

Jeg ville udskifte disken.

Vælger du alligevel at beholde den, kan du give mkfs eller fsck den
fil badblocks genererer, og få dem til at markere disse sectors som
reserveret.

Hvad angår init og bash, bør det være muligt at få pakke-systemet til
at geninstallere disse.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-10 19:10

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Tak til jer både Thorbjørn og Rune.

Ingen årsag. Der findes ingen problemer, kun udfordringer.

> Ibas er pissedyre, og jeg gider ikke bruge tid/penge på at få den til
> Oslo og hjem. Jeg håber selv at få liv i den,

Hvor slemt er det?

> Ejermanden sidder ca 40 cm fra skærmen og hedder Lars. Hvis man har

Jamen, så er det jo ikke en uoverskuelig opgave

> [...]
> sker dette ikke så jævnligt som ønskeligt i ferietiden. Og særligt
> irriterende at mine computerproblemer altid opstår mens jeg er i

Hov, kan du ikke tage en iPad med hjem til mig så?

Var det min server ville jeg overveje en NAS-disk et stykke væk, og så
rsync med jævne mellemrum. Er du rigtigt veloplagt så Solaris med ZFS
og rgelmæssige snapshots så du kan rulle tilbage i tid.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-10 19:51

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100921 skrev:

> Ingen årsag. Der findes ingen problemer, kun udfordringer.

> Hvor slemt er det?

Hvor slemt er hvad?

Det er for slemt at betale 20-30Kkr og spilde en dag til halvanden i Oslo.

Det er også slemt at serveren skal op nu og at jeg kan regne ud at jeg
heller i nat får meget søvn.

> Jamen, så er det jo ikke en uoverskuelig opgave

Nej, men det kunne være behageligt med lidt inspiration herfra.
pft.

> Hov, kan du ikke tage en iPad med hjem til mig så?

Jo. Kan du vente et års tid?

> Var det min server ville jeg overveje en NAS-disk et stykke væk, og så
> rsync med jævne mellemrum.

Var nok værd at overveje - men det bliver næppe i nat ...

> Er du rigtigt veloplagt så Solaris med ZFS
> og rgelmæssige snapshots så du kan rulle tilbage i tid.

Lyder dejligt og dyrt

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-09-10 20:16

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Hvor slemt er hvad?

Er filsystemet sygt? Er elektronikken syg? Er mekanikken syg? Det er
dig der kan se logbeskederne.

> Det er for slemt at betale 20-30Kkr og spilde en dag til halvanden i
> Oslo.

Det gør lidt ondt ja. Men hvis data er vigtigt nok, så bliver den slags
jo til bagateller.

> Det er også slemt at serveren skal op nu og at jeg kan regne ud at jeg
> heller i nat får meget søvn.

Æv.

> Jo. Kan du vente et års tid?

Det ender jeg nok med alligevel. Det haster ikke mere end det jawer.

Desuden bliver det rigtigt slemt, er du jo hjemme i morgen

> Lyder dejligt og dyrt

Nej. OpenSolaris koster gratis. Endnu.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-10 20:40

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100921 skrev:
> Er filsystemet sygt? Er elektronikken syg? Er mekanikken syg? Det er
> dig der kan se logbeskederne.

Jeg dropper af indlysende årsager lige selskabssnakken til en anden dag

Jeg har en klar formodning om at fejlen skyldes et headcrash ifm
flytning af serveren, kombineret men andre skader, som gør at harddisken
oftest ikke vil starte.

Bla. meddeler init at den ikke kan starte agetty vist pga bad sectors.

Så flere gode råd efterlyses.

Tak til Kent også - jernbanediskussionen i den anden gruppe må vi vist
fortsætte i morgen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-10 20:56

Den Tue, 21 Sep 2010 21:40:09 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> [...]
> oftest ikke vil starte.
>
> Bla. meddeler init at den ikke kan starte agetty vist pga bad sectors.

Bad sectors er netop hvad ddrescue er beregnet til.

http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html

Jeg ville nok forsøge at kopiere disken med ddrescue, lade den prøve
så mange gange, at jeg føler mig sikker på at den har kopieret alt hvad
der kan reddes, (tage en backup af kopien).

Herefter er det kun kopien der arbejdes på:

Lade fsck rette op på filsystemet på kopien, og hvis den kan redde
filsystemet, lade rpm/yum/apt/whatever gå checksums igennem og
re-downloade ødelagte programmer. Hvis du når så vidt, bør systemet
kunne boote. Så er spørgsmålet bare hvor meget data der er ødelagt.

Ovenstående gøres naturligvis fra et fungerende system (evt CD), og
kræver indtil flere diske at arbejde med (kopi, backup af kopi).

Med harddiskes størrelse nutildags, kommer det til at tage
laaaaaang tid

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-09-10 21:27

Kent Friis skrev:

> Bad sectors er netop hvad ddrescue er beregnet til.
>
> http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html

Tak - er jo også anbefalet af Adam - så tak til ham også.

Kan ddrescue også læse bad sectors?
(Beklager - skal kun lige til at nærlæse manualen)

> Jeg ville nok forsøge at kopiere disken med ddrescue, lade den prøve
> så mange gange, at jeg føler mig sikker på at den har kopieret alt hvad
> der kan reddes, (tage en backup af kopien).

Klart. Hvad booter bedst i CLI - jeg synes ikke at kubuntu var så stor
en hjælp.

> Med harddiskes størrelse nutildags, kommer det til at tage
> laaaaaang tid

Bare rolig - den døde harddisk er omkring 6 år gammel og jeg tror at jeg
har en meget ny liggende

Fra : Kent Friis

Dato : 22-09-10 17:22

Den Tue, 21 Sep 2010 22:26:38 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> Tak - er jo også anbefalet af Adam - så tak til ham også.
>
> Kan ddrescue også læse bad sectors?

Det kræver nok et tool fra harddisk-producenten.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-09-10 20:52

On Tue, 21 Sep 2010 21:40:09 +0200, Lars wrote:

> [...]
> harddisken oftest ikke vil starte.

> Bla. meddeler init at den ikke kan starte agetty vist pga bad sectors.

Kopier med ddrescue¹ hele diskens indhold over (f.eks. i en fil) på en
god disk, og arbejd på kopien²?

Det kan ikke være sundt at gøre meget andet med den syge disk end at få
så mange data ud som muligt, i.e. rå kopi af så mange bits som muligt.

Mvh.

Adam

¹ http://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual.html - en
nem måde er at boote fra den føromtalte SystemRescueCD.

² Det er nok sikrere at arbejde på en kopi af kopien.

--
"It's my chainsaw Adam Sjøgren
Division is mine" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-09-10 22:02

On Tue, 21 Sep 2010 22:47:36 +0200, Lars wrote:

> Men er der nogen, der har en ide om hvorfor min apt-get fra min
> kubuntu-cd ikke kan finde pakken? Maskinen er på nettet og skulle
> svjkgmt (så vidt jeg kan google mig til) hedder pakken ddrescue?

Har du slået "universe" til? Jævnfør:

* http://packages.ubuntu.com/search?keywords=ddrescue

Mvh.

Adam

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-09-10 18:39

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg ville udskifte disken.

Enig.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-09-10 19:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100923 skrev:
> [...]

Jeg er desværre stadig ved at analysere datadisken - det ser værre ud

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-09-10 20:34

On Thu, 23 Sep 2010 20:38:40 +0200
Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jeg er desværre stadig ved at analysere datadisken - det ser værre ud

Jeg tror, jeg ville lave et image med dd eller lignende, og så forsøge
rekonstruktion herfra. For vær læsning du gør på disken, gør kun ondt
værre.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-09-10 20:52

Michael Rasmussen skrev:

> Jeg tror, jeg ville lave et image med dd eller lignende, og så forsøge
> rekonstruktion herfra. For vær læsning du gør på disken, gør kun ondt
> værre.

Du mener altså at læsning fra disken også skader den (hvis min teori om
head crash er rigtig)?

Lige nu er det største problem at jeg ikke kan komme i kontakt med disken.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-09-10 21:39

On Thu, 23 Sep 2010 21:52:17 +0200
Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Du mener altså at læsning fra disken også skader den (hvis min teori om head crash er rigtig)?
Ja. Når disken arbejder, vil den forsøge at flytte data fra bad sectors
til good sectors.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-09-10 22:04

Michael Rasmussen skrev:

> Ja. Når disken arbejder, vil den forsøge at flytte data fra bad sectors
> til good sectors.

Men det lyder da fornuftigt. Er et enkelt head crash nok, til at man
skal arbejde på permanent at udskifte disken? Sådan forstår jeg dig?

Fra : Kent Friis

Dato : 23-09-10 22:11

Den Thu, 23 Sep 2010 23:04:12 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> Men det lyder da fornuftigt. Er et enkelt head crash nok, til at man
> skal arbejde på permanent at udskifte disken? Sådan forstår jeg dig?

Det er der vist ikke nogen der kan svare på, uden at lade disken
undersøge under et mikroskop.

Det er lidt som at spille russisk roulette, uden at vide hvor mange
patroner der er. Måske er der nul. Men er det værd at satse?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-09-10 22:16

Kent Friis skrev:

> Det er lidt som at spille russisk roulette, uden at vide hvor mange
> patroner der er. Måske er der nul. Men er det værd at satse?

Tja, du har nok ret. Systemdisken er ret ligegyldig og væsentlige data
er backet op - jeg er mere nervøs med datadisken, som jeg har problemer
med at "snakke" med.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-09-10 06:51

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Men det lyder da fornuftigt. Er et enkelt head crash nok, til at man
> skal arbejde på permanent at udskifte disken? Sådan forstår jeg dig?

Hvis først disken begynder at melde fejl til dig, er det absolut sidste
udkald efter den selv har gjort alt hvad den kunne.

Skift den. Det bliver aldrig bedre.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 24-09-10 08:35

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Men det lyder da fornuftigt. Er et enkelt head crash nok, til at man
> skal arbejde på permanent at udskifte disken? Sådan forstår jeg dig?

Efter et head crash kan der ligge stumper af harddiskoverfladen, som
flyder rundt på pladen. De kan let ramme læse-skrivehovedet og skade
disken yderligere.

Enhver start af harddisken medfører risiko for yderligere skader.

/Benny

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-09-10 06:55

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Det lyder som om jeg bør flyve en tur til Oslo, når det bliver hverdag igen?

Du kunne også eventuelt overveje at smide det op i en sky, så "andre"
tager sig af hardwaren?