Statister i rulleteksterne
Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 18-09-10 18:43

Hej

Er der en grund til at statister aldrig (sjældent) nævnes/listes i
rulleteksterne til en film/tv-serie?

De er jo ikke uvæsentlige for det samlede indtryk.

Alle dem der er bag kameraet er jo nævnt med både funktion og navn.

Jeg er godt klar over, at det kan give et problem for en film med
eksempelvis 3000 statister og at der nemt kan være 50-100 statister i en
spillefilm.

Men ud over det, er der så en teknisk grund til at de ikke er med?

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : B. Sørensen

Dato : 18-09-10 19:12

"Martin Mose Larsen" <mamola.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> spillefilm.
>
> Men ud over det, er der så en teknisk grund til at de ikke er med?

En statist betragtes som en "rekvisit", der bare er levende, og dem nævner
man jo ikke i rulleteksterne ;)
/B. Sørensen

Fra : Peter Larsen

Dato : 19-09-10 22:17

"Martin Mose Larsen" <mamola.dk@gmail.com> wrote in message

> [...]
> spillefilm.
>
> Men ud over det, er der så en teknisk grund til at de ikke er med?

Vil tro det er sjældent de i det hele taget har navnene på statister.

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 19-09-10 23:40

On Sun, 19 Sep 2010 23:17:25 +0200, Peter Larsen wrote:

> Vil tro det er sjældent de i det hele taget har navnene på statister.

Efter hvad jeg ved så har de navn (og kontaktoplysninger).

For at kunne fortælle statisterne hvor de skal møde. Og til statister der
skal bruge et kostume de ikke selv har (af hensyn til størrelse).

Statister til stuntscener har man helt sikkert også styr på.

På (visse udgaver af) Star Trek IV The Voyage Home dvd'er fortælles der om
en person der, uden at vide det, befandt sig på en location, kom med på
optagelserne og som de måtte stoppe for at få hendes navn og en tilladelse
fra hende. Det er så Amerika, men alligevel.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : carlsen

Dato : 20-09-10 14:48

On 20 Sep., 00:39, Martin Mose Larsen <mamola...@gmail.com> wrote:

> [...]
> optagelserne og som de måtte stoppe for at få hendes navn og en tilladelse
> fra hende. Det er så Amerika, men alligevel.

Man må vel skelne mellem tilfældigt forbipasserende personer og
statister.
De sidstnævnte er vel hyrede til jobbet. Skal have løn - og skal
beskattes af det!
Derfor har man nok navnene på dem.
Den eneste grund til at de skulle med på rulleteksterne var vel for at
gøre disse længere. Gaaaaab!!!
mvh Jørgen

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-09-10 09:46

"carlsen" <kapp33@gmail.com> wrote in message

[...]

---

Ikke nødvendigvis. Jeg var statist i en dansk film for 10 år siden
og blev det ved et rent tilfælde. Jeg kan intet huske om at de fik
mit navn og det eneste jeg fik i løn var 2 flasker rødvin.

Fra : Karina

Dato : 25-09-10 22:08

> [...]
> statister.
> De sidstnævnte er vel hyrede til jobbet. Skal have løn - og skal

Man får ikke nødvendigvis løn for at være statist - faktisk er det i
langt de fleste tilfælde ikke betalt arbejde. Det kan være, man får en
fribillet til filmen, når den kommer i biografen, eller man får en
flaske vin eller noget i den stil, men det er meget sjældent, man får
decideret løn.

Jeg har været statist flere gange i både kortfilm, spillefilm og en
TV-serie. Den eneste gang, jeg har fået løn for det, var til TV-serien,
og her havde de selvfølgelig både navn og andre praktiske oplysninger.

En enkelt gang har jeg som statist også været nævnt i rulleteksterne.
Det skete i en low-budget spillefilm, hvor der for det første ikke var
supermange statister, og hvor de for det andet gjorde det for at takke
for indsatsen, når de ikke havde budget til at tilbyde anden form for
betaling/aflønning.

Ellers er det mest kutyme, at der bare til sidst i rulleteksterne står:
"Tak til alle statister" eller noget i den dur - sikkert både fordi det
ville give enormt lange rulletekster, men også fordi det faktisk ikke
altid er tilfældet, at folkene bag produktionen har alle navne på
deltagende statister (eks. har jeg engang meldt mig til et opslag, hvor
der stod: "Medbring gerne familie og venner, men oplys helst på forhånd
hvor mange I kommer", og her kontaktede jeg dem blot og fortalte, at vi
kom 3, og så var der ikke brug for mere info).

Mvh
Karina

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 21-09-10 19:41

On Tue, 21 Sep 2010 10:45:44 +0200, Peter Larsen wrote:

> [...]
> blev det ved et rent tilfælde. Jeg kan intet huske om at de fik mit navn
> og det eneste jeg fik i løn var 2 flasker rødvin.

Hvilken film?

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-12-10 17:09

Martin Mose Larsen skrev:
> [...]
> spillefilm.
>
> Men ud over det, er der så en teknisk grund til at de ikke er med?

Jeg mindes en tegneseriestribe (eller kan det have været en engelsk
film?), der for mange år siden gjorde sig lystig over emnet. Den viste
rulleteksterne efter en film - herunder vigtige funktioner som "Tømning
af askebægre".

Men det går helt klart over gevind en gang imellem.

/Lars