Mærkelig routeropførsel (Zyxel
Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-09-10 20:25

Hej gruppe

Min svoger har blandt andre ting en webserver kørende bag sin
Zyxelrouter. Jeg administrere både det ene og det andet. Routeren er sat
op med serverens LAN IP som Default Server¹, under NAT > Port
Forwarding.

Jeg har sat et dyndns.dk navn op til at pege på hans WAN IP. Jeg bruger
tit et fotoalbum for familien som vi har kørende i Apache på serveren.

For kort tid siden skulle jeg ind og se et billede, men i stedet for at
blive sendt til galleriet, mødte jeg routerens Web Configuration
Interface. Samtidigt kunne jeg sagtens logge ind på serveren via SSH.

Efter nogle minutters tilfældig fumlen frem og tilbage med at genindlæse
siden i min browser, en genstart af Apache på serveren samt at angive
":80" efter URL-adressen, lykkedes det mig pludseligt at komme igennem
til fotoalbummet. Jeg kan desværre ikke sige om der er en sammenhæng
mellem det jeg gjorde og at jeg kom igennem.

Jeg har to spørgsmål:

- Hvordan endte jeg mon i routerens konfigurationsprogram i stedet for
Apache på serveren?

- Bør det overhovedet være muligt for folk udenfor lokalnetværket at
logge på routeren? Skal jeg deaktivere den mulighed et sted?

1) http://img844.imageshack.us/img844/5091/router.png

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-10 20:50

On Fri, 17 Sep 2010 21:25:25 +0200
Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> - Hvordan endte jeg mon i routerens konfigurationsprogram i stedet for
> Apache på serveren?

Jeg har set samme opførsel på min brors Zyxel af samme model som din
svogers. Problemet opstår, hvis default server har en IP, der ligger
indenfor samme pulje af IP'ere, som routeren udlevere via DHCP.
Generelt gælder for Zyxel SOHO routere, at man altid sætter default IP
til 192.168.1.2, hvis man vil undgå problemer.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-09-10 21:08

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> Generelt gælder for Zyxel SOHO routere, at man altid sætter default IP
> til 192.168.1.2, hvis man vil undgå problemer.

Det må jeg lige kigge på næste gang jeg kommer forbi routeren.

Jeg kan bare ikke forstå at 28 skulle ligge indenfor DHCP-puljen. Jeg
tror at den på min egen router starter på 100. Men du har jo nok ret. :)

Tak indtil videre.