Smøreolie i udstødningen
Fra : Torben

Dato : 16-09-10 22:09

Ohøj,

Jeg har en Honda CB 750 K fra 76, og den kører desværre ikke for tiden.
Motoren er netop samlet efter en renovering, da den dryppede olie flere
steder fra.

I forbindelse med renoveringen er cylinderblokken blevet planslebet og
trykprøvet.

Topstykket er også planslebet, samt fået nye ventilstyr og ventiler.

Desværre er der nu et problem med cylinder 2, idet der kommer smøreolie med
ud af udstødningen. Faktisk så meget at der kommer decideret dråber fra
udstødsstudsen.

Vakuumet på karburatoren til den pågældende cylinder kan ikke synkroniseres
med de øvrige, og motoren går naturligvis ikke særlig godt.

Motoren er ude af stellet igen, og skilt ad. Toppakning og o-ringe ser alle
fine ud.

Smøreolien er sort og lugter af benzin. Umiddelbart kan jeg dog ikke finde
nogen revner i topstykket. Jeg har haft hældt benzin i topstykket på
cylindersiden for at finde eventuelle cracks, og der forsvinder ikke noget.

En spinkel teori er at olien kommer fra trykforbindelsen til
kamakselsmøringen, og at det er i samlingen mellem cylinderblok og topstykke
at fejlen skal findes. Oliekanalen tætnes her med en o-ring.

Toppen er sammenspændt med tilspændingsmoment (24 Nm) og -rækkefølge jævnfør
Haynes manual. Jeg tænker om det er lidt i underkanten, så måske fejlen
ligger her?

Jeg er godt nok noget i vildrede med hensyn til både årsag og afhjælpning,
og håber at I har nogle gode råd og tips.

Hilsen T

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-10 05:19

"Torben" <1HXolsson.tl@mail.dk(fjern 1HX)> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Jeg er godt nok noget i vildrede med hensyn til både årsag og afhjælpning,
> og håber at I har nogle gode råd og tips.

Hej
Lyder for mig, som en oliering på stemplet er nappet ved samlingen.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-09-10 09:11

> Lyder for mig, som en oliering på stemplet er nappet ved samlingen.

Kontroller ventilstyr. Hvis de er meget slidt kan de nye
ventilstammepakdåser ikke holde tæt. Ellers enig med Poul. Kontroller
stempelringe. Det er ikke så let når 4 stempler skal i samtidigt.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04

Fra : Torben

Dato : 19-09-10 13:22

Tak for svarene og de gode råd. Det lyder meget sansynligt at det er
olieskraberingen der er synderen.
Stempelringene er stadig indenfor målene, men jeg overvejer alligevel at
ofre lidt og skifte ringene på alle stempler nu jeg er igang. Så er der ren
røv og nogle hundrede tusind kilometer førend motoren skal åbnes igen, så
mon ikke det vil være givet godt ud.

De bedste hilsener

Fra : Leif

Dato : 17-09-10 11:50

> [...]
> kamakselsmøringen, og at det er i samlingen mellem cylinderblok og topstykke at fejlen skal
> findes. Oliekanalen tætnes her med en o-ring.

Min egen dyrekøbt erfaring dukker lige her frem med et billede
af en nedslidt knastaksel, pga. en af disse o-ringe ikke sad på
plads. Ikke noget med nogen advarsel - bare 17km og den
bankede fælt, da en ventil ikke mere åbnede.

Modellen var en 750 F2 '78 single cam.

En klub-kammerat oplevede det samme trods omhyggelig samling,
det anbefales at smøre lidt olie på o-ringen til at holde den på plads,
når toppen sænkes ned.

Mvh, Leif

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-09-10 15:14

Den 17-09-2010 12:49, Leif skrev:

> [...]
> plads. Ikke noget med nogen advarsel - bare 17km og den
> bankede fælt, da en ventil ikke mere åbnede.

Den er virkelig svag på det punkt. Jeg har set flere knækkede knaster på
den konto. Det er yderst vigtigt at man fjerner de to små o-ringe i
topstykket og løfter de to dyser der kommer til syne op. De er næsten
med sikkerhed helt eller delvist stoppet. Gennem disse to dyser fordeles
smøringen til knasten. Stopper de, koster det knast og knastlejer.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 15:47

Den 17-09-2010 16:13, Ib Jakobsen skrev:

> Stopper de, koster det knast og knastlejer.

Føj!

Må ha været heldig; har renoveret/pakket om 2 cb 7½ere uden den viden.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-09-10 16:29

Den 17-09-2010 16:47, Hans Paulin (6310) skrev:

> Føj!
>
> Må ha været heldig; har renoveret/pakket om 2 cb 7½ere uden den viden.

Heldet følger et vist folkefærd.

Jeg har fingre i 5-6 stykker med disse skader. Og skal man finde brugte
stumper er det efterhånden umuligt. I rodekasserne ligger der masser af
halvdefekte stumper.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-09-10 19:24

Den 17-09-2010 17:29, Ib Jakobsen skrev:

> Jeg har fingre i 5-6 stykker med disse skader. Og skal man finde brugte
> stumper er det efterhånden umuligt. I rodekasserne ligger der masser af
> halvdefekte stumper.

Det er heldigvis en del år siden jeg sidst havde fingrene i en (F2); den
havde slået kæden til baghjulet gennem begge motorblokhalvdele :-/
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : kent

Dato : 17-09-10 15:51

Den 16-09-2010 23:08, Torben skrev:
> [...]
>
> Vakuumet på karburatoren til den pågældende cylinder kan ikke synkroniseres
> med de øvrige, og motoren går naturligvis ikke særlig godt.

Jeg troede at karburator 2 var basis og de øvrige blev justeret ud fra
denne?

Altså først 1 i forhold til 2, så 3 og til sidst 4 (osv indtil resultat
ok). Jeg havde en CB 1100 R og efter denne en CBR 1000, så jeg kan
sagtens være helt galt på det? Hukommelsen er jo ikke, hvad den har været.

--

Kent